Βουλή των Ελλήνων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Νομοθεσία
 / Βουλή των Ελλήνων


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Ζ' ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
Ι' ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Α'
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΠΣΤ'
Παρασκευή 12 Ιανουαρίου 2001
----------------------------------------------

../..
Β. ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
../..
4. Συζήτηση επικαίρων ερωτήσεων:
../..
β) Προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τις προθέσεις του Υπουργείου για μεταγραφή των φοιτητών που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια της Γιουγκοσλαβίας κλπ.,
../..

Αθήνα, σήμερα στις 12 Ιανουαρίου 2001, ημέρα Παρασκευή και ώρα 11.03' συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής κ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ.

../..
ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος Κακλαμάνης): Κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμεθα στη συζήτηση των ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Επίκαιρες ερωτήσεις πρώτου κύκλου:
../..
Ακολουθεί η τρίτη επίκαιρη ερώτηση με αριθμό 459/10.1.2001 της Βουλευτού του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδας κ. Λιάνας Κανέλλη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικώς με τις προθέσεις του Υπουργείου για μεταγραφή των φοιτητών που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια της Γιουγκοσλαβίας κλπ.
Η επίκαιρη ερώτηση της κ. Κανέλλη έχει ως εξής:
"Το τελευταίο διάστημα επιβεβαιώνονται οι φόβοι για τους κινδύνους που υπάρχουν για την υγεία των Ελλήνων φοιτητών που σπουδάζουν σε πανεπιστήμια της Γιουγκοσλαβίας και οι οποίοι μαζί με τους γονείς τους μετά τους βομβαρδισμούς του ΝΑΤΟ ζητούσαν να τους δοθεί η δυνατότητα να μεταγραφούν σε πανεπιστήμια της χώρας.
Μετά τα τελευταία δεδομένα ερωτάται ο κύριος Υπουργός, αν η Κυβέρνηση για την προστασία της υγείας και της ζωής τους θα ικανοποιήσει το ανθρώπινο και δίκαιο αίτημα να μεταγραφούν σε πανεπιστήμια της χώρας μας οι φοιτητές που σπουδάζουν στη Γιουγκοσλαβία".
Ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ο κ. Ευθυμίου έχει το λόγο.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι φανερό -άλλωστε ο Πρωθυπουργός της χώρας έδωσε προ ολίγου, με πληρότητα τη δράση της Κυβέρνησης και το σχεδιασμό της- ότι όλη η Κυβέρνηση, με όλα τα μέσα που διαθέτει, έχει αναλάβει πρωτοβουλίες σε ευρωπαϊκό, σε διεθνές επίπεδο και μέσα στο ΝΑΤΟ, ώστε να υπάρξει η πληρέστερη δυνατή μελέτη και αποσαφήνιση των προβλημάτων που δημιούργησαν οι αεροπορικοί βομβαρδισμοί και η επέμβαση στην πρώην Γιουγκοσλαβική Δημοκρατία.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική 'Εδρα καταλαμβάνει ο Α' Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ)

Κομμάτι αυτού του προβλήματος είναι και η εκεί παρουσία Ελλήνων φοιτητών, όπως και για την Κυβέρνηση κομμάτι του προβλήματος είναι το σύνολο των Ελλήνων πολιτών, μέλη μη κυβερνητικών οργανώσεων ή άλλοι, οι οποίοι καθ' οιονδήποτε τρόπο βρίσκονται αυτή τη στιγμή στη Σερβία.
'Ολα τα μέτρα που ανακοινώσαμε χθες αφορούν και τους φοιτητές μας στις διαδικασίες της πρόληψης, στις διαδικασίες της διαρκούς πρόσβασης στο Ελληνικό Σύστημα Υγείας για οποιαδήποτε ιατρική μελέτη, για οποιαδήποτε ιατρική εξέταση και όλη η πρόνοιά μας επεκτείνεται στους διεθνείς οργανισμούς, ώστε οι μετρήσεις και οι έλεγχοι να επεκταθούν όχι μόνο στις βομβαρδισμένες περιοχές, αλλά και στη Νις και στο Βελιγράδι και στο Νόβισαντ, όπου κατοικεί η συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων φοιτητών.
'Οπως είναι αυτονόητο, καμία κυβερνητική δράση που δημιουργεί όρους εξαίρεσης και όρους προνομίων δεν μπορεί παρά να υπάγεται σε μία αρχή ότι μείζονα στοιχεία, στοιχειοθέτηση κινδύνων, στοιχειοθέτηση δυσμενών προοπτικών μπορούν να επιτρέψουν την αντιμετώπιση ενός τέτοιου θέματος.
Επομένως δεν θα υπάρξει μονομερής πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας για μετεγγραφές των Ελλήνων φοιτητών πριν ολοκληρωθεί και αποτυπωθεί η πραγματικότητα με τους αυστηρούς επιστημονικούς όρους και από τις ελληνικές επιτροπές κύρους, όπως η Επιτροπή Ατομικής Ενέργειας, και τις διεθνείς επιτροπές κύρους και αυτονόητης αξιοπιστίας που αναφέρθηκαν, ώστε να μπορεί κανείς να αναλάβει πολιτική πρωτοβουλία με βάση αυτή την αξιοπιστία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Η κ. Κανέλλη έχει το λόγο.

ΛΙΑΝΑ ΚΑΝΕΛΛΗ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Οφείλω να ομολογήσω ότι απεθαρρύνθην πλήρως από την ωμή δήλωση του Υπουργού Παιδείας ότι δεν πρόκειται να αναλάβει καμία μονομερή πρωτοβουλία.
Δεν μου αφήνετε περιθώρια, κύριε Υπουργέ -λυπούμαι- παρά να απευθυνθώ σε καθαρά προσωπικό επίπεδο σε σας, γιατί πολιτικά το ξεκαθαρίσατε. 'Εχετε σπουδάσει στο ελληνικό πανεπιστήμιο. Ο Πρωθυπουργός έχει σπουδάσει και σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού. 'Εχετε δύο παιδιά, αν δεν κάνω λάθος. Το ένα είναι και πολύ μικρό. Kαι έρχεστε και μου μιλάτε για προνόμια σήμερα εδώ, όχι σε μένα, στον ελληνικό λαό, δι' εμού και διά της απαντήσεώς σας. Είναι προνόμιο;
Αν δεν κάνω λάθος, παγία τακτική της Κυβέρνησης είναι ακόμα και για ζητήματα υγείας η πρόληψη. Είναι εκπαιδευτικής αξίας η πρόληψη. Δεν μπορείτε να μου μιλάτε για καταστολή. Δεν μπορείτε να μου λέτε ότι είναι προνόμιο αυτό το οποίο παρέχετε, να μπορούν να εξετάζονται εδώ.
'Εχετε υπάρξει φοιτητής. Πείτε μου, λοιπόν, τα παιδιά που ανεβοκατεβαίνουν υπό αυτάς τας συνθήκας και κυρίως με κινδύνους που κρέμονται πάνω από το κεφάλι τους ως δαμόκλειος σπάθη -ας σας πω ότι δεν τους γνωρίζουμε, είναι όμως δεδομένοι πιθανολογικώς και στατιστικώς το λιγότερο- αν ξέρετε τι τρώνε, από ποιο χώρο περνάνε και πώς αναπνέουν. Δεν μπορείτε να μου πείτε ότι υπάρχει γυάλινο, ελληνικής κατασκευής, αμυντικό σύστημα μεταξύ Κοσόβου και Νις. Η Νις βομβαρδίστηκε. Τα παιδιά εισπνέουν και αναπνέουν.
'Εχουν το προνόμιο σε σχέση με τους Σέρβους να μπορούν να έλθουν στην πατρίδα τους να σπουδάσουν. Τι θα μου πείτε; 'Οτι δεν χωράνε στα πανεπιστήμια, να τους φέρετε; Είναι προνόμιο να παίξετε με την πιθανότητα έστω και ένας απ' αυτούς να αρρωστήσει; Δεν τους χωράει η ελληνική πολιτεία; Είναι αντικείμενο της ελληνικής δημοκρατίας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας να αφήσετε τα παιδιά για να μην απολαύσουν του προνομίου της εξαιρετικής μεταχείρισης; Το δυσμενές προνόμιο να βρεθούν σε βαλκανική χώρα με πόλεμο, αυτό ποιος το υπέγραψε;

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Κατά το 1/16 η ελληνική Κυβέρνηση, κατά το 1/19 στο ΝΑΤΟ. Κοιτάξτε, ακόμα και ο πρώην Υπουργός Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ....

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Παρακαλώ, ολοκληρώστε.

ΛΙΑΝΑ ΚΑΝΕΛΛΗ: Τελειώνω αμέσως, κύριε Πρόεδρε.
Ο κ. Αρσένης έφθασε να διαφοροποιήσει τη θέση του. Εσείς μπορείτε να διαφοροποιείτε τη θέση της μεταρρύθμισης του κ. Αρσένη και να το θεωρείτε πολιτικώς θεμιτό. Πολιτικώς θεμιτό και ανθρώπινα θεμιτό είναι να έχετε και να παράσχετε τη δυνατότητα, εξετάζοντας ενδεχομένως το επίπεδο των σπουδών των παιδιών που βρίσκονται εκεί. Δεν έχετε την πολυτέλεια -δεν την επιτρέπουμε αυτήν την πολυτέλεια- να μην υπογράψετε επτακόσια πενήντα παιδιά να συνεχίσουν τις σπουδές τους και έστω και ένα απ' αυτά να μπαίνει σε κίνδυνο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ολοκληρώσατε, κυρία Κανέλλη, ευχαριστώ.

ΛΙΑΝΑ ΚΑΝΕΛΛΗ: Απορώ πώς δεν κατανοείτε τι σημαίνει να πηγαινοέρχεσαι με βομβαρδισμό, να διαβάζεις σε πόλεμο, να επιμένεις για τις σπουδές σου, να μην είσαι προνομιούχος και να έρχεται η Κυβέρνηση να σου λέει ότι είναι προνόμιο να σου επιτρέψω να ζήσεις χωρίς καρκίνο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρία Κανέλλη, φαντάζομαι ότι όλοι συμφωνούμε πως κύρια μέριμνα της πολιτείας είναι να διασφαλίζει την ισότητα των πολιτών της. 'Οταν εκατομμύρια παιδιά καλούνται να τεθούν σε μια διαδικασία ισότητας μέσα στη διαδικασία της πρόσβασης στην Ανώτατη Εκπαίδευση, πρόκειται για μια διαδικασία που πρέπει να κατοχυρώνει την προσπάθεια, την αγωνία και την επένδυση ζωής των γονέων και των ίδιων των παιδιών σ' αυτήν την ιστορία.
Μία λοιπόν πλευρά της ισότητας είναι η πρόσβαση στα Ανώτατα Ιδρύματα που γίνεται με αυτή τη διαδικασία, που κρύβει πολύ κόπο, κρύβει πολλή προσπάθεια, κρύβει αγωνία, κρύβει χρήμα. Η δεύτερη πλευρά είναι ότι οι 'Ελληνες φοιτητές βρίσκονται σε όλο το εξωτερικό, είναι στη Ρουμανία, πολυπληθέστεροι από ό,τι είναι στη Γιουγκοσλαβία, είναι στη Βουλγαρία, είναι στην Τσεχία, είναι στην Ουγγαρία, είναι στη Λευκορωσία, είναι στη Ρωσία, είναι στην Αγγλία, είναι παντού.

ΛΙΑΝΑ ΚΑΝΕΛΛΗ: Το σύστημα τους έστειλε.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων):'Αρα η πολιτεία οφείλει απολύτως -και αυτή είναι η ευθύνη της- να εξασφαλίζει όρους ισότητας σε όλους τους 'Ελληνες πολίτες. Πότε η πολιτεία οφείλει να δράσει; 'Οταν αποδειχθεί ότι για έκτακτες συνθήκες, για έκτακτες περιστάσεις, ένα κομμάτι των πολιτών της βρίσκεται σε μία έκθεση κινδύνου, που να επιτρέπει να υπάρξει ειδική μεταχείριση. Το νόημα όλης της κυβερνητικής προσπάθειας και το νόημα της παρέμβασης σε όλους τους ευρωπαϊκούς και διεθνείς οργανισμούς είναι να εξετασθεί το πρόβλημα στη Γιουγκοσλαβία ως πρόβλημα συνολικό. Αυτό είπε ο κύριος Πρωθυπουργός, ότι δεν είναι για μας στρατιωτικό το πρόβλημα, ότι αφορά όλον τον πληθυσμό της Γιουγκοσλαβίας, αφορά όλους τους ανθρώπους και όλο το περιβάλλον της Γιουγκοσλαβίας. Γι' αυτό και ζητάμε απο τους διεθνείς οργανισμούς να επεκταθουν οι μετρήσεις όχι μόνο στους τόπους βομβαρδισμού, αλλά στο σύνολο της Γιουγκοσλαβίας, με την ένδειξη από μεριάς μας την ιδιαίτερη κατεύθυνση ερευνών για τη Νις, το Νόβισαντ και το Βελιγράδι όπου είναι οι 'Ελληνες φοιτητές.

ΛΙΑΝΑ ΚΑΝΕΛΛΗ: Εξισώστε τους με τη Βοσνία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Κυρία Κανέλλη, σας παρακαλώ!

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Αν, λοιπόν, επαναλαμβάνω, με το σύνολο αυτών των δράσεων των ελληνικών επιτροπών, που εμείς τις θεωρούμε αδιάβλητες και τις περιβάλλουμε με κύρος και αξιοπιστία και με τους διεθνείς οργανισμούς που δεν είναι ελεγχόμενοι από την πηγή του προβλήματος, που είναι το ΝΑΤΟ, εκτός αν θεωρήσουμε ότι η Παγκόσμια Οργάνωση Υγείας...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ολοκληρώστε, κύριε Υπουργέ.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Με βάση λοιπόν αυτά τα δεδομένα, τότε είπαμε ότι ως Κυβέρνηση συνολικά θα μελετήσουμε και θα αναλάβουμε τις πρωτοβουλίες μας.

../..

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 12.01.2001 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 507 φορές