Βουλή των Ελλήνων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Νομοθεσία
 / Βουλή των Ελλήνων


Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Α Β Ο Υ Λ Η Σ
Ζ' ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
Ι' ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Α'
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΠΖ'
Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2001
-------------------------------------------------

../..

Β. ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
../..
4. Συζήτηση επικαίρων ερωτήσεων:
../..
δ) Προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικά με τη λειτουργία του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και την ίδρυση τμημάτων στο νομό Λακωνίας.
../..

Αθήνα, σήμερα στις 15 Ιανουαρίου 2001, ημέρα Δευτέρα και ώρα 18.23' συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την Προεδρία του Α' Αντιπροέδρου αυτής κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΕΙΤΟΝΑ.

../..

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Δεύτερη είναι η με αριθμό 451/10-1-2001 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Αθανασίου Δαβάκη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικώς με τη λειτουργία του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και την ίδρυση τμημάτων στο Νομό Λακωνίας, κ.λπ.
Θα έχετε και ακροατήριο από μαθητές, κύριε Υπουργέ.
Η επίκαιρη ερώτηση του κ. Βουλευτή έχει ως εξής:
"Με το υπ' αριθμόν 13 προεδρικό διάταγμα της 1/2/2000 ιδρύθηκε το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.
Σύμφωνα με το άρθρο 2 του ιδρυτικού αυτού Διατάγματος, προβλέπεται ως έδρα του Πανεπιστημίου η Τρίπολη και ότι, "μπορεί να καθορίζονται ως έδρες των Σχολών και των Τμημάτων του Πανεπιστημίου και άλλες πόλεις της Πελοποννήσου".
Επειδή, σύμφωνα με το άρθρο 3 παράγραφος 3 του ανωτέρω προεδρικού διατάγματος, ελάχιστος χρόνος απομένει για να υποβληθεί από τη συσταθείσα προς τούτο Διοικούσα Επιτροπή του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου "ολοκληρωμένο σχέδιο ίδρυσης ακαδημαϊκών μονάδων οργάνωσης, λειτουργίας, ανάπτυξη και χωροθέτησης του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου ...",
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός Παιδείας:
Α) Πώς αντιμετωπίζεται, από την Πολιτεία η ίδρυση Τμημάτων του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου στο Νομό Λακωνίας;
Β) Πότε προβλέπεται η εισαγωγή των πρώτων φοιτητών στο πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και κατ' επέκταση η ουσιαστική λειτουργία του;"
Ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευθυμίου έχει το λόγο.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι φανερό ότι η ίδρυση ενός πανεπιστημίου έχει αυτονόητα μιας εθνικής σημασίας εμβέλεια. 'Ενα πανεπιστήμιο δεν ανήκει τοπικά σε κάποια περιοχή της Ελλάδας, όπου τυχαίνει να είναι η έδρα του. Το πανεπιστήμιο κτίζεται, συλλαμβάνεται, δημιουργείται ακριβώς για να υπηρετήσει το σύνολο της Ελλάδας και υπό ορισμένες προϋποθέσεις, όπως συντρέχει ιδιαίτερα στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, συλλαμβάνεται ιδρυτικά και ως πανεπιστήμιο του ελληνισμού.
'Αρα, θα ήταν γόνιμο και χρήσιμο να στοχαζόμαστε πάντα για τη δημιουργία ενός νέου πανεπιστημίου με όρους εθνικής χρησιμότητας και όχι με όρους τοπικής αναγωγής.
Βεβαίως αποτελεί τίτλο τιμής αυτής εδώ της Κυβέρνησης, της Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ, που προχώρησε στη δημιουργία του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου, όρισε μία ιδιαίτερα -θα έλεγε κανείς- αυξημένου κύρους διοικούσα επιτροπή, στην οποία καθόρισε το περιθώριο ενός χρόνου, ώστε να εισηγηθεί προς το Υπουργείο Παιδείας τη δομή, την αντίληψη, την κατεύθυνση, τα κέντρα βάρους τα επιστημονικά, που πρέπει να έχει το νέο πανεπιστήμιο.
Ο ερωτών Βουλευτής γνωρίζει πάρα πολύ καλά ότι η Διοικούσα Επιτροπή ορίστηκε στις 20.3.2000 με προθεσμία από το προεδρικό διάταγμα να παραδώσει το έργο της σε ένα χρόνο. Δηλαδή η πρόταση της διοικούσας επιτροπής έπρεπε να παραδοθεί στις 20.3.2001, σε δυόμισι μήνες από σήμερα.
Προς τιμήν της η διοικούσα επιτροπή -αυτή η αναγνωρισμένου κύρους Διοικούσα Επιτροπή- παρέδωσε το πρώτο σχέδιό της στο Υπουργείο Παιδείας από τις 6 Νοεμβρίου και με βάση αυτό το σχέδιο αναπτύσσεται και ένας εκτεταμένος και ουσιώδης διάλογος μεταξύ της διοικούσης επιτροπής και των επιτελικών υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας.
Σήμερα, για παράδειγμα, το μεσημέρι είχατε μία από αυτές τις τακτές συναντήσεις, όπου οι επιτελικές υπηρεσίες του Υπουργείου μαζί με τη Διοικούσα Επιτροπή εξετάζουν όλες τις όψεις της προτάσεως, κυρίως και πριν απ' όλα για τη διάρθρωση των κατευθύνσεων των επιστημονικών πεδίων. Καμία μα καμία συζήτηση, ούτε στη διοικούσα επιτροπή, ούτε στο Υπουργείο Παιδείας έχει γίνει για τη λεγόμενη χωροθέτηση ή την εξακτίνωση του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Αυτό που μετράει, αυτό που προέχει, αυτό που αυτήν τη στιγμή για μας είναι το επίμαχο και ουδιώδες, είναι τι Πανεπιστήμιο οφείλει να είναι αυτό, με ποιες σχολές, σε ποιες κατευθύνσεις ώστε να είναι εθνικά χρήσιμο και ωφέλιμο.
Το μόνο που ξέρουμε και καταλήξαμε σήμερα είναι ότι όλη η προσέγγιση δείχνει -και μπορούμε να το ανακοινώσουμε με βεβαιότητα- ότι η έναρξη των πρώτων σχολών προσδιορίζεται για το Σεπτέμβριο του 2002. Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ. Δαβάκης έχει το λόγο.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, η απάντηση του κυρίου Υπουργού από
τα πρώτα δευτερόλεπτα της αναπτύξεώς της με προϊδέασε, ότι πρόκειται για μία προσέγγιση τελείως θεωρητικού και ακαδημαϊκού χαρακτήρα. Μία προσέγγιση που κανένας σε αυτήν την Αίθουσα δεν μπορεί να διαφωνήσει και εγώ που υπέβαλα την ερώτηση αυτή δεν μπορώ να αποστώ από τα βασικά χαρακτηριστικά της.
Σαφώς το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, όπως όλη η έννοια του πανεπιστημίου, έχει μία εθνικής σημασίας εμβέλεια, σαφώς άπτεται πολλών στόχων που αφορούν κυρίως την προοπτική της χώρας μας προς το μέλλον και προς τη νέα χιλιετία, αλλά υπάρχουν τα καυτά ζητήματα και τα αγωνιώδη ερωτήματα, που όσο και αν θέλει ο κύριος Υπουργός να αποστεί από αυτά, εμείς που εκφράζουμε κάποιες τοπικές κοινωνίες δεν μπορούμε να τα ξεχάσουμε και δεν μπορούμε να κλείσουμε τα αυτιά μας σ' αυτές.
Οι τοπικές αγωνίες, κύριε Υπουργέ, και οι φόβοι της Περιφέρειας Πελοποννήσου είναι ότι κινδυνεύουν να χαθούν τα τμήματα και η εξακτίνωση -όπως προσφυέστατα ειπώθηκε με την ίδρυση του προεδρικού διατάγματος- των τμημάτων σχολών στις πρωτεύουσες των Νομών της Πελοποννήσου.
Οι φόβοι είναι ότι θα γίνει ένα πανεπιστήμιο στην Τρίπολη, με έδρα την Τρίπολη, με τμήματα στην Τρίπολη, "Τριπολοκεντρικό", ας το πούμε έτσι και από 'κει και πέρα θα ξεκινήσουν οι άλλοι νομοί της εσχατιάς του ελληνικού νότου, που είναι η Λακωνία κυρίως και η Μεσσηνία και άλλοι νομοί, αγωνιώδεις προσπάθειες για να υλοποιήσουν αυτό καθ' εαυτό το προεδρικό διάταγμα.
Πιστεύω, κύριε Υπουργέ, ότι πρέπει να λάβετε υπόψη σας την αγωνία του κόσμου της Πελοποννήσου, που θέλει έργα αναπτυξιακής πνοής και εμβέλειας ιδρύσεως πανεπιστημιακών σχολών. Και να μην αναφέρεσθε στην εγνωσμένου κύρους διοικούσα επιτροπή, η οποία πραγματικά είναι εγνωσμένου κύρους, αλλά δεν είναι πρυτανική αρχή. Μπορεί να ελεγχθεί και μπορεί, εν πάση περιπτώσει, εφόσον είναι δοτή αρχή και όχι απολάβουσα της αυτοτέλειας που έχουν οι εκλεγμένες πρυτανικές αρχές, να δοθούν οι κατευθυντήριες γραμμές της Κυβερνήσεως.
Εγώ, λοιπόν, σας ελέγχω ή ερωτώ επειδή επιμετράται ο χρόνος που θα υποβληθεί το σχέδιο, στο οποίο βάσει προεδρικού διατάγματος πρέπει να αναγράφονται και οι πόλεις όπου θα ιδρυθούν τμήματα, να μας πείτε πώς το αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση και αν θα δώσει κατευθυντήριες γραμμές προς τη διοικούσα επιτροπή για την υλοποίηση και την ίδρυση και τμημάτων -δεν είναι τίποτε άλλωστε αυτό-στις πρωτεύουσες ή σε πρωτεύουσες των νομών της περιφέρειας της Πελοποννήσου.
Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Πέτρος Ευθυμίου έχει το λόγο, για δύο λεπτά.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Δαβάκη, αλοίμονο αν όσα λέμε ως κοινή παραδοχή, δεν αποτελούν και την κοινή δέσμευση των πράξεών μας. Αν όλοι συμφωνούμε ότι το προέχον είναι να ορίσουμε ποιες ακριβώς ανάγκες έχει ο τόπος σε μακρά διάρκεια, σε ποιες κατευθύνσεις σπουδών και πώς αρθρώνονται αυτές, το Υπουργείο είναι υποχρεωμένο από τη διοικούσα επιτροπή να αντλήσει με ακραίο και συστηματικό τρόπο την πρότασή πώς την τεκμηριώνει, πώς την υποστασιοποιεί, δηλαδή αν για παράδειγμα προτείνει αυτά στις νέες τεχνολογίες, τότε γιατί αυτά και όχι άλλα.
Γιατί θα συμφωνήσετε, κύριε Δαβάκη, μαζί μου, ότι αν απαιτούμε -και δικαίως- για την πιο μικρή πρωτοβουλία της Κυβέρνησης ή για την πιο μικρή πρωτοβουλία ενός δημόσιου φορέα να υπάρχει μια μελέτη σκοπιμότητας, καμιά μελέτη σκοπιμότητας δεν είναι πιο σημαντική από αυτή για τη δημιουργία ενός νέου πανεπιστημίου.
Αυτήν τη στιγμή, λοιπόν, η Διοικούσα Επιτροπή του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου έχει καταθέσει μια μελέτη σκοπιμότητας, για την οποία συνεργάζονται όλες οι επιτελικές υπηρεσίες του Υπουργείου, ώστε να συνδυάσουμε το εξής, δηλαδή αν αποφασιστεί αυτή η σχολή, αυτή η σχολή πρέπει να έχει μακρά βιωσιμότητα και μακρά χρησιμότητα πρωτίστως για το σύνολο της Ελλάδας και φυσικά μετά έρχεται η αλήθεια για το που θα εγκατασταθεί.
Ξεκαθαρίζω και το εννοώ με όλο το βάρος που μπορεί να έχει μια δήλωση στη Βουλή των Ελλήνων ότι ούτε η Διοικούσα αυτήν τη στιγμή ούτε το Υπουργείο έχει ανοίξει τη συζήτηση για τη χωροθέτηση, διότι είναι μια συζήτηση δευτερογενής.
Αυτή τη στιγμή οφείλουμε να έχουμε την πλήρη εικόνα, πώς πρέπει να είναι το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου, ώστε να είναι δυναμικό και μακράς πνοής σε όποια σχολή καταλήξουμε ότι πρέπει να δημιουργηθεί και αμέσως μετά έρχεται η εισήγηση για τη χωροθέτηση, για την οποία επαναλαμβάνω, με τον πιο υπεύθυνο και κατηγορηματικό τρόπο, ότι δεν έχει ανοίξει η συζήτηση ούτε στη Διοικούσα, ούτε στο Υπουργείο. 'Ο,τι λέγεται ή γράφεται επ' αυτού είναι εκ του περισσού, δεν βοηθάει την Πελοπόννησο, δεν βοηθάει το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου.

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΔΑΒΑΚΗΣ: Θα γίνει μετά την υποβολή του σχεδίου;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Κύριε Δαβάκη, σας παρακαλώ.
Ασφαλώς μας ενδιαφέρει όλους και εμένα και για πρόσθετους λόγους, αλλά πώς να το κάνουμε; Υπάρχει κανονισμός.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Θα γίνει μετά την κατάληξη σε σχέση με το σχέδιο πρότασης. θα δούμε τι κρατείται απ' αυτό, με ποιο τρόπο και φυσικά μετά έρχεται η διαδικασία της συζήτησης, η εισήγηση πάλι της διοικούσας και ακριβώς πρέπει να φανταζόμαστε ποια είναι η πιο πρόσφορη εγκατάσταση.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Πάντως μέσα από την ερώτησή σας, κύριε συνάδελφε, πήρατε μια δέσμευση του Υπουργού, τουλάχιστον για το ότι έχει προσδιοριστεί συγκεκριμένη ημερομηνία που θα δεχθεί το πανεπιστήμιο φοιτητές. Αυτό είναι το σημαντικότερο. Η χωροθέτηση θα έρθει μετά. 'Αλλωστε για το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου πρόκειται και όχι της Τρίπολης.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Σ' αυτό καταλήξαμε σήμερα με τη διοικούσα. Το μεσημέρι στις τρεις η ώρα τέλειωσε η σύσκεψη.

../..

 Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 15.01.2001 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 541 φορές