Βουλή των Ελλήνων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Νομοθεσία
 / Βουλή των Ελλήνων


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Ζ' ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
Ι' ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Α'
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ƒΔ'
Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2001 (πρωί)
------------------

../..
Γ. ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ
Συζήτηση επί των αναθεωρητέων διατάξεων του Συντάγματος,
ΟΜΙΛΗΤΕΣ
Επί των αναθεωρητέων διατάξεων του Συντάγματος
ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ Μ.,
ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ Ε.,
ΓΚΕΛΕΣΤΑΘΗΣ Ν.,
ΓΚΟΥΣΚΟΣ Δ.,
ΔΑΒΑΚΗΣ Α.,
ΖΩΗΣ Χ.,
ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ Γ.,
ΚΑΤΣΑΡΟΣ Ν.,
ΚΕΦΑΛΟΓΙΑΝΝΗΣ Ι.,
ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ Β.,
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ Φ.,
ΛΕΟΝΤΑΡΙΔΗΣ Θ.,
ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ Α.,
ΜΑΝΟΣ Σ.,
ΜΑΝΤΕΛΗΣ Α.,
ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ ΑIK.,
ΣΓΟΥΡΙΔΗΣ Π.,
ΣΙΟΥΦΑΣ Δ.,
ΣΦΥΡΙΟΥ Κ.,
ΤΣΕΚΟΥΡΑΣ Ι.,
ΤΣΙΠΡΑΣ Β.,
ΧΑΤΖΗΓΑΚΗΣ Σ.

Αθήνα, σήμερα στις 23 Ιανουαρίου 2001, ημέρα Τρίτη και ώρα 10.55' συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Α' Αντιπροέδρου αυτής κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΓΕΙΤΟΝΑ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,
αρχίζει η συνεδρίαση.
(ΕΠΙΚΥΡΩΣΗ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ: Σύμφωνα με την από 22.1.2001 εξουσιοδότηση του Σώματος, επικυρώθηκαν με ευθύνη του Προεδρείου τα Πρακτικά της συνεδριάσεώς του, της 22ας Ιανουαρίου 2001 σε ό,τι αφορά την ψήφιση στο σύνολο των σχεδίων νόμων: 1."Κύρωση των άρθρων Συνεταιρισμού του Ευρωπαϊκού Οργανισμού για ανάπτυξη της Ειδικής Αγωγής".
../..
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, εισερχόμαστε στην ΕΙΔΙΚΗ ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ
Αποφάσεις Βουλής: Συνέχιση της συζήτησης επί των αναθεωρητέων διατάξεων του Συντάγματος, σύμφωνα με τα άρθρα 110 του Συντάγματος και 119 του Κανονισμού της Βουλής.
Ο κ. Μαντέλης έχει το λόγο.

ΑΝΑΣΤΑΣΙΟΣ ΜΑΝΤΕΛΗΣ:
../..
Τέλος, κύριοι συνάδελφοι, δημόσιο αγαθό δεν είναι μόνο αυτό το οποίο παρέχει το κράτος, έστω και δωρεάν. Και αυτό γιατί προϋποθέτει ότι αυτό το αγαθό πρέπει να μπορεί και να θέλει το κράτος να το παράσχει. Από την άλλη πλευρά δημόσιο αγαθό δεν μπορεί να είναι και εκείνο το οποίο παρέχεται ή αγοράζεται έστω και ελεύθερα με τους κανόνες της ιδιωτικής οικονομίας. Γιατί και πάλι αυτό προϋποθέτει ότι έχει κανείς την οικονομική δυνατότητα να το αποκτήσει. Δημόσιο αγαθό είναι εκείνο το αγαθό το οποίο απολαμβάνει ο πολίτης χωρίς καμία προϋπόθεση, χωρίς καμία διάκριση τηρώντας μέσα στα πλαίσια της κοινωνίας την αρχή της αναλογικής ισότητας.
Πρέπει να συμφωνήσουμε ότι δημόσιο αγαθό είναι και η παιδεία και ιδιαίτερα η ανώτατη παιδεία σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εποχής μας.
Ο 21ος αιώνας θα είναι ο αιώνας της γνώσης, στον οποίο θα πρέπει να προωθήσουμε την εκπαίδευση, τη μόρφωση, τη μάθηση. 'Οπως όλα εξελίσσονται την ιστορική αυτή περίοδο, πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι εξελίσσεται και η εκπαίδευση, η παιδεία και η διαδικασία μάθησης.
Τα αυτονόητα της μίας ιστορικής περιόδου γίνονται περίγελως μίας άλλης ιστορικής περιόδου. Στην αρχή της χιλιετίας την οποία μόλις διαβήκαμε η μάθηση είχε έναν και μόνο λόγο: την ανέλιξη στα εκκλησιαστικά αξιώματα. Δάσκαλος ήταν ο καλόγερος και ο χώρος που παρείχετο η μάθηση ήταν τα μοναστήρια. Τον αιώνα που μόλις περάσαμε, τον 20ον αιώνα, ο ρόλος της εκπαίδευσης και της εκμάθησης ήταν η επαγγελματική μας κατοχύρωση. Δάσκαλος ήταν εκείνος ο οποίος είχε τον τυπικό προορισμό του να είναι δάσκαλος. Η δε παιδεία παρείχετο από τα σχολεία και τα πανεπιστήμια.
'Ολα αυτά όμως σήμερα ξεπερνιούνται. Τον 21ον αιώνα θα έχουμε εντελώς καινούριες συνθήκες παιδείας, μόρφωσης και μάθησης. Η αποστολή της μάθησης θα είναι κύρια η μορφωτική εξελιξιμότητα όλων μας ανεξάρτητα από το επάγγελμά μας. Δάσκαλος θα είναι εκείνος που θα μπορεί να παράσχει τη γνώση ανεξάρτητα από τα τυπικά προσόντα προέλευσής του και χώρος μάθησης θα είναι τα δίκτυα, δηλαδή είναι παντού.
Θα προσέθετα ακόμη ότι αν μιλούσαμε για δίδακτρα, τα δίδακτρα πλέον για τη μάθηση θα είναι τα τέλη χρήσης των υποδομών. Και γι' αυτόν το λόγο όταν πρότεινα την τροπολογία εκείνη, η οποία δυστυχώς απερρίφθη, ότι πρέπει να μειώσουμε έως μηδενισμού τα τέλη χρήσης του ΙΝΤΕRNET για όλα τα παιδιά που πηγαίνουν σχολείο ή σπουδάζουν, στην πραγματικότητα ήθελα να καθιερωθεί ένα δημόσιο αγαθό που μέσα από τα δίκτυα θα μας παρείχε την αναγκαία γνώση, την αναγκαία παιδεία για την εξέλιξη που έχουμε μπροστά μας.
'Ολα αυτά, αγαπητοί συνάδελφοι, σημαίνουν ότι δόγματα του παρελθόντος σύντομα θα ανατραπούν. Καθήκον μας είναι να αναζητήσουμε όσο είναι δυνατόν ταχύτερα τις διεξόδους προς το καινούριο χωρίς νομικισμούς, χωρίς ευφυολογήματα. Γιατί διαπιστώνω ότι μερικές φορές αναζητούμε τη λύση μέσα από το νομικισμό και το ευφυολόγημα.
Χρειάζεται τομή, όχι ευφυολόγημα, και το κυριότερο χρειάζεται να υπερβούμε όλες εκείνες τις μάχες χαρακωμάτων γύρω από ιδεολογήματα που δεν έχουν πλέον νόημα. Η ανώτατη παιδεία δεν μπορεί να παρέχεται μόνο σ' αυτούς που έχουν την οικονομική επιφάνεια για να την αποκτήσουν, όπως προϋποθέτει η άποψη υπέρ των ιδιωτικών πανεπιστημίων, ούτε όμως μπορεί να περιορίζεται στα μέτρα που το κράτος θέλει, εξαναγκάζοντας χιλιάδες νέους ανθρώπους που θέλουν να μορφωθούν, να περάσουν από το λαιμό του μπουκαλιού!
Η πρόσβαση στην ανώτατη παιδεία, πρέπει να είναι δυνατή σε όσους θέλουν να την αποκτήσουν, σε όλους όσους θέλουν να την αποκτήσουν, είτε είναι πλούσιοι είτε είναι φτωχοί είτε είναι ευφυείς είτε είναι, κατά την κρίση του κράτους μη ευφυείς. Γιατί και αυτή η κρίση ελέγχεται. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς κρίνουμε ένα παιδί, αν είναι ευφυές, έχοντας τις δυνατότητες που παρέχονται στην Αθήνα ή στη Θεσσαλονίκη ή δεν είναι ευφυές έχοντας τις δυνατότητες που παρέχονται στην Κάσο ή στο Πωγώνι. Και ακόμη όταν πολλές φορές αναγκαζόμαστε να μετρήσουμε την ευφυία των νέων ανθρώπων σε χιλιοστά του βαθμού, τι αξιοπιστία έχει αυτή η κρίση περί ευφυϊας. 'Ολοι πρέπει να έχουν τη δυνατότητα πρόσβασης στη γνώση. Γι' αυτό αν θέλουμε η παιδεία και η ανώτατη παιδεία, να είναι πραγματικά δημόσιο αγαθό, πρέπει να αναζητήσουμε άλλες δυνατότητες, νέους θεσμούς, σύγχρονα εργαλεία για να την αποκτήσουμε!

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑ.ΣΟ.Κ.)

../..

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ. Κοντογιαννόπουλος έχει το λόγο.

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΚΟΝΤΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ:
../..
Υπάρχουν ακόμη διατάξεις που σε μία έκταση αποτελούν εικονική πραγματικότητα, όπως η καθιέρωση δωρεάν παιδείας. 'Ολοι γνωρίζουμε σήμερα ότι αυτή η δωρεάν παιδεία έχει δυσβάσταχτο κόστος για όλες τις ελληνικές οικογένειες.
../..
Τέλος είναι ανάγκη, κύριοι συνάδελφοι, να επανορθώσουμε έστω και μερικώς το λάθος από την μη αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, με στόχο την κατάργηση του κρατικού μονοπωλίου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Θεωρώ σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση αυτή την υιοθέτηση της ερμηνευτικής διατύπωσης που εκφράστηκε από τον εισηγητή της Πλειοψηφίας τον κ. Βενιζέλο, σύμφωνα με την οποία είναι δυνατή η ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων με τη μορφή νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου. Και χαίρομαι γιατί έστω με καθυστέρηση δέκα ετών γίνεται αποδεκτό το πόρισμα ειδικής επιτροπής από εξέχοντες νομικούς και μέλη της πανεπιστημιακής κοινότητας που είχα συγκροτήσει ως Υπουργός Παιδείας το 1990 και το οποίο καταθέτω στα Πρακτικά.

(Στο σημείο αυτό ο Βουλευτής κ. Βασίλειος Κοντογιαννόπουλος καταθέτει για τα Πρακτικά το προαναφερθέν πόρισμα το οποίο βρίσκεται στο αρχείο του Τμήματος Γραμματείας της Διεύθυνσης Στενογραφίας και Πρακτικών της Βουλής).
Ευχαριστώ.
(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα του ΠΑΣΟΚ)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ. Λυκουρέζος έχει το λόγο.

ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΛΥΚΟΥΡΕΖΟΣ:
../..
Η αναστήλωση και αποκατάσταση της πολιτικής και των πολιτικών δεν επιτυγχάνεται με το οποιοδήποτε πλέγμα διατάξεων ακόμα και συνταγματικών. Είναι προπαντός και κυρίαρχα έργο παιδείας. Μιας παιδείας, όμως, που παράγει πολιτικό ήθος, μιας παιδείας που παράγει εθνική και πολιτιστική ιδεολογία. Και στον τομέα αυτό δυστυχώς οι διαδοχικές κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ απέτυχαν τραγικά, αναδεικνύοντας το ανίκανο και συγκεχυμένο πρόσωπό τους.

../..

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ ('Αννα Μπενάκη-Ψαρούδα): Το λόγο έχει ο συνάδελφος κ.Μάνος.

ΣΤΕΦΑΝΟΣ ΜΑΝΟΣ: Εάν, κυρία και κύριοι συνάδελφοι, αναρωτηθούμε σε αυτά τα είκοσι πέντε χρόνια που ισχύει το Σύνταγμα, τι δεν πήγε τόσο καλά ή δεν πήγε όσο καλά θα θέλαμε, νομίζω ότι θα μπορούσαμε να επισημάνουμε τέσσερις τομείς. Εγώ τουλάχιστον θα επεσήμανα τέσσερις τομείς, όπου τα τελευταία χρόνια δεν τα καταφέραμε και τόσο καλά.
Ο ένας τομέας είναι ασφαλώς ο χώρος της παιδείας. 'Ολα αυτά τα χρόνια τα αποτελέσματα του συστήματος κάθε άλλο παρά ικανοποιητικά είναι. Γνωρίζω, για παράδειγμα, ότι είμαστε η πρώτη χώρα παγκοσμίως σε εξαγωγή φοιτητών.
Καμία άλλη χώρα δεν είναι λιγότερο ικανή από εμάς να εκπαιδεύσει εκείνους που ζητούν να εκπαιδευτούν.
../..
Αυτά, λοιπόν, τα θέματα, παιδεία, διοίκηση, δημοσιονομικά, κόμματα και διαφθορά θα ήλπιζε κανείς ότι μία αναθεώρηση θα τα αντιμετώπιζε. 'Ομως κανένα απ'όλα αυτά τα θέματα δεν αντιμετωπίζεται από τη σημερινή τροποποίηση. Είναι μια αφόρητη περιπτωσιολογία, που ίσως είναι χαρακτηριστική των νομοθετικών πρωτοβουλιών του εισηγητή της Πλειοψηφίας.
../..
Θα ήθελα να κάνω τρεις πολύ σύντομες παρατηρήσεις στον πολύ λίγο χρόνο που έχω στη διάθεσή μου. Πρώτον, είναι το θέμα της παιδείας που κατ' εμέ, το γεγονός ότι δεν το αντιμετωπίζουμε, είναι αποκλειστική προσωπική ευθύνη του κ. Σημίτη. Θα θυμίσω στο Σώμα το εξής ιδιόμορφο: Οι δύο Υπουργοί Παιδείας του ΠΑ.ΣΟ.Κ. οι κύριοι Παπανδρέου και Αρσένης, όταν ψηφίζαμε για την αλλαγή του Συντάγματος, εψήφισαν υπέρ της αλλαγής του άρθρου 16. Το γεγονός όμως ότι το ΠΑ.ΣΟ.Κ. ως πλειοψηφία εψήφισε εναντίον οφείλεται αποκλειστικά στον Πρωθυπουργό. Και εγώ θέλω μέσα στην Αίθουσα αυτή να χρεώσω τον κ. Σημίτη με αυτό το βαρύτατο για το μέλλον του τόπου ολίσθημα και θέλω να έχει καταγραφεί η ευθύνη αυτή.
Χαίρομαι που σήμερα στην Αίθουσα υπάρχει ένας συνταγματολόγος, γιατί θέλω να κάνω μία πρακτική πρόταση για να ξεφύγουμε από τον κορσέ του άρθρου 16, που έχει καταδικάσει, επαναλαμβάνω, την Ελλάδα στην οπισθοδρόμηση. Δεν έχω την ακριβή διατύπωση, αλλά θα σας πω ποια είναι η πρόταση. Θα έλεγα στα πλαίσια, ίσως του άρθρου 28, να δεχθούμε ότι είναι μεγάλο εθνικό θέμα να μπορούμε να προσελκύσουμε στην Ελλάδα διεθνούς κύρους πανεπιστήμια. Παράδειγμα αν μπορούσαμε να προσελκύσουμε στην Ελλάδα το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, θα δεχόμουν, αυτό προτείνω, ως μπάλωμα για το γεγονός ότι δεν τροποποιούμε με το άρθρο 16, να παραχωρηθεί έκταση υπέρ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, όπου να ισχύει ένας περιορισμός της κυριαρχίας της Ελλάδος για την περιοχή αυτή, όπως ίσχυε ίσως για την ελεύθερη ζώνη στη Θεσσαλονίκη ή όπως πέρασε από το μυαλό του μακαρίτη του Καραμανλή να ισχύει στην Ολυμπία, αν επρόκειτο να γίνονται εκεί μονίμως οι Ολυμπιακοί Αγώνες. Μπορεί να δεχθούμε ότι είναι μείζον θέμα να φέρουμε στην Ελλάδα σπουδαία πανεπιστήμια και προκειμένου να τα φέρουμε, υπάρχοντος του άρθρου 16, να δημιουργήσουμε ένα ιδιότυπο καθεστώς περιορισμού της εθνικής κυριαρχίας στο χώρο όπου θα έχει εγκατασταθεί το πανεπιστήμιο.

../..

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ ('Αννα Μπενάκη-Ψαρούδα): Ο κ. Λεονταρίδης έχει το λόγο.

ΘΕΟΦΙΛΟΣ ΛΕΟΝΤΑΡΙΔΗΣ:
../..
Το ζήτημα της ιδιωτικής ανώτατης εκπαίδευσης αντιμετωπίζεται με άτολμο στρουθοκαμηλισμό μέσω αφελούς αγνόησης της ούτως ή άλλως επικείμενης εφαρμογής της και στην Ελλάδα στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης, ενώ ήδη αφήνονται να λειτουργούν στη χώρα μας παραρτήματα ξένων πανεπιστημίων υπό καθεστώς πλήρους αναρχίας και επομένως με επιπτώσεις μη εποικοδομητικές για την ελληνική εκπαίδευση και επιστήμη.
../..

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Βρεττός): Κύριοι συνάδελφοι, έχω την τιμή να ανακοινώσω στο Σώμα ότι τη συνεδρίασή μας παρακολουθούν από τα δυτικά θεωρεία, αφού προηγουμένως ξεναγήθηκαν στην έκθεση της αίθουσας "ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" για τα ογδόντα χρόνια από την ενσωμάτωση της Θράκης στην Ελλάδα, είκοσι εννέα μαθητές και τέσσερις συνοδοί καθηγητές από το Ενιαίο Λύκειο του Πόρου.
Η Βουλή τους καλωσορίζει με χειροκροτήματα.

(Χειροκροτήματα από όλες τις πτέρυγες)

Ο κ. Ζώης έχει το λόγο.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΖΩΗΣ:
../..
Τα προηγούμενα χρόνια η ίδια η ζωή, σαν το νερό, ξεπέρασε όλους τους φραγμούς και η παγκοσμιοποίηση της αγοράς απέδειξε ότι η απαγόρευση ίδρυσης εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ως νομικών προσώπων ιδιωτικού δικαίου δεν εμπόδισε και τη λειτουργία παραρτημάτων ξένων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ή εργαστηρίων ελευθέρων σπουδών. Σχολεία -σε εισαγωγικά ή χωρίς εισαγωγικά, όπως προτιμάτε- που όμως προμήθευσαν την αγορά με προσωπικό εξειδικευμένο σε χώρους άγνωστους για τα κρατικά πανεπιστήμια. Σε μία χώρα που όλο και περισσότερο ο καθένας θα αποδεικνύει στην πράξη τι γνωρίζει και δεν θα είναι αρκετό να καταθέτει τους τίτλους σπουδών του σε μία χώρα όπου η ιδεολογία της αγοράς σπάει τεχνητά υπερυψωμένους φραγμούς.
Φαντάζει με παραξενιά, στείρο πείσμα, ιδεολογικό άλλοθι η εμμονή σε λογικές προηγούμενων δεκαετιών περί κρατικών πανεπιστημίων αποκλειομένων μάλιστα άλλων διεξόδων. Συνιστά κραυγαλέο αντιεκσυγχρονισμό να κωφεύουμε σε μία διαμορφωμένη πραγματικότητα. Αλλά γι' αυτό φαντάζομαι ότι θα έχουμε τη δυνατότητα να επανέλθουμε στις συζητήσεις κατά ενότητα.
Αυτό, λοιπόν, που πρέπει να συγκρατήσουμε είναι να διερευνήσουμε την ανάγκη για ένα Σύνταγμα που θα είναι ζωντανό, δεμένο με την πραγματικότητα και όχι ένα έργο τέχνης που θα το φυλάμε μακριά από τη σκόνη της ζωής. Είναι σημαντική αυτή η επισήμανση να έρχεται από το απόθεμα εμπειρίας και ζωής παλαιών πολιτικών και όχι μόνο από την άπειρη, αλλά ενθουσιώδη συμμετοχή των νέων πολιτικών σ' αυτήν την πανηγυρική διαδικασία.
Είναι δικαιολογημένος λοιπόν ο χαρακτηρισμός περί άτολμης και άνευρης αναθεώρησης, ιδιαίτερα αν συνυπολογιστεί η εκτίμηση ότι η αναθεώρηση λαμβάνει χώρα σε ένα περιβάλλον και μία συγκυρία πλήρους πολιτικής ομαλότητας, που καμία σχέση δεν έχουν με την εποχή που έλαβε χώρα η προηγούμενη αναθεώρηση.
Βεβαίως μπορεί κανείς να ισχυριστεί και να μας αντιτείνει ότι η Βουλή καλείται να αποφασίσει επί εκατόν δεκαπέντε συνταγματικών διατάξεων. Πώς λοιπόν είναι δυνατόν να ισχυρίζεται κανείς ότι δεν αξιοποιείται η ευκαιρία που παρουσιάζεται για μία αναθεώρηση περισσότερο τολμηρή;
../..

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Βρεττός): Διεπιστώνεται συμμαχία με τον κ.Γιαννόπουλο.
Η κ. Παπακώστα έχει το λόγο.

ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ ΠΑΠΑΚΩΣΤΑ-ΣΙΔΗΡΟΠΟΥΛΟΥ:
../..
Κατά συνέπεια έχω την αίσθηση ότι θα πρέπει να λειτουργήσουμε πέρα από δομές κομματικές στυγνές και στεγνές και να λειτουργήσουμε με εκείνο το ελεύθερο πνεύμα, το δημοκρατικό, όπως το επιτάσσει ο Αριστοτέλης ως όντα φύσει και θέσει πολιτικά, έτσι ώστε παραγματικά να δημιουργήσουμε με την παρουσία μας σ' αυτήν τη Βουλή τις προοπτικές και να ανοίξουμε τις πόρτες εκείνες, ώστε να φυσήξει μέσα απ' αυτές ο φρέσκος αέρας της κοινωνίας και της τεχνολογίας, ο φρέσκος αέρας της επιστήμης και οτιδήποτε καινούριο ή νέο, το οποίο όμως θα συνδέεται και θα παντρεύεται αρμονικά με τις ελληνικές αρχές, με τις δικές μας αξίας με τη δική μας ιδιοσυστασία, με τη δική μας ιδιοσυγκρασία, με τη δική μας, αν θέλετε ιδιαίτερη παρουσία στον ευαίσθητο χωρο της νοτιοανατολικής άκρης της Ευρώπης, λαμβάνοντας πάντοτε υπόψη και την ευρωπαϊκή προοπτική.
../..
'Οπου υπάρχει θεμιτός ανταγωνισμός, εκεί υπάρχει και η βελτίωση της παροχής υπηρεσιών, εκεί υπάρχει διαφάνεια, εκεί υπάρχει ο έλεγχος, εκεί υπάρχει το θετικό αποτέλεσμα. 'Οπου δεν υπάρχουν αυτά, υπάρχει δίπλα η λέξη "παρά". Παραοικονομία, παραπαιδεία και γενικά οτιδήποτε το αδιαφανές.

(Στο σημείο αυτό κτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας της κυρίας Βουλευτού)

Δεν πρέπει να το επιτρέψουμε, κύριε Πρόεδρε -και ζητώ μισό δευτερόλεπτο- να συμβεί, εμείς, αυτή η Βουλή των Ελλήνων, οι οποίοι έχουμε στα χέρια μας τη δυνατότητα αυτής της τομής στα ζητήματα που αφορούν ευαίσθητο θέμα όπως είναι η παιδεία.
../..

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

../..

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Παναγιώτης Σγουρίδης): Ο κ. Γκελεστάθης έχει το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΛΕΣΤΑΘΗΣ:
../..
Τώρα αγαπητοί Συνάδελφοι, χάνεται και μια νέα ευκαιρία με την αναθεώρηση του Συντάγματος. 'Οχι μόνο δεν δίνονται πάλι οι προνομίες που πρέπει στον Ανώτατο 'Αρχοντα που απέδειξε η πράξη, ότι η έλλειψη αυτών πόσα προβλήματα δημιουργούν στη σωστή λειτουργία του πολιτεύματός μας, αλλά και από την άλλη πλευρά δεν θέλει η Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ εκμεταλλευόμενη την κυβερνητική πλειοψηφία να προχωρήσει στη θεσμοθέτηση εκείνων των διατάξεων που είναι απαραίτητες για την ανάπτυξη περαιτέρω της κοινωνίας μας. Σαν παράδειγμα είναι η θεσμοθέτηση των ιδιωτικών πανεπιστημίων η έλλειψη των οποίων είναι ένα μεγάλο πολιτικό σφάλμα για την κυβερνητική παράταξη. Περίπου εκατόν πενήντα χιλιάδες φοιτητές και σπουδαστές είναι σε Πανεπιστήμια άλλων κρατών και μάλιστα και στις χώρες εκείνες που δεν ξέρουμε σε ποιο επίπεδο είναι η λειτουργία των ανωτάτων εκπαιδευτικών τους ιδρυμάτων με όλες τις συνέπειες τις οικογενειακές, τις κοινωνικές και τις οικονομικές. Αυτό αποτελεί ένα μεγάλο πολιτικό σφάλμα που δεν θα έπρεπε ο κύριος Πρωθυπουργός να το διαπράξει και με την ευκαιρία αυτής της αναθεώρησης του Συντάγματος.
../..

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Παναγιώτης Σγουρίδης): Ο κ. Καρασμάνης έχει το λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΡΑΣΜΑΝΗΣ:
../..
Κύριοι συνάδελφοι, όσα άρθρα και διατάξεις και αν αναθεωρήσουμε, όσους τομείς και αν εκσυγχρονίσουμε θα ματαιοπονούμε αν με το νέο Σύνταγμα δεν κατοχυρώσουμε και δεν διασφαλίσουμε την προσαρμογή της παιδείας στις απαιτήσεις της εποχής. Δεν είναι κατανοητό πλέον να αρνούμαστε ως δήθεν αντιλαϊκό ένα θεσμό που έχει καθιερωθεί στα πιο σύγχρονα κράτη σε ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο, ένα θεσμό που δοκιμασμένα και αποδεδειγμένα έχει δώσει μεγάλη ώθηση στις δυνατότητες παροχής παιδείας και κατάρτισης επιστημονικού και τεχνοκρατικού δυναμικού.
Μιλάω βέβαια για το θεσμό των ιδιωτικών μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων.
Είναι καιρός, κύριοι συνάδελφοι, να δούμε την πραγματικότητα κατάματα, να αφήσουμε στην άκρη τη χιλιομασημένη και ξεπερασμένη καραμέλα της δήθεν εκχώρησης της παιδείας σε ιδιώτες και συμφέροντα, γιατί όλοι γνωρίζουμε ότι δεν είναι έτσι. Σε κανέναν δεν θα εκχωρήσουμε τίποτα. Θα παραχωρήσουμε μόνο στους νέους μας το δικαίωμα σε μια παιδεία χωρίς όρια και φραγμούς. Θα δώσουμε τη δυνατότητα αναζήτησης παραπέρα γνώσης, ακόμα και σε όσους δεν έχουν το βαλάντιο για συμπληρωματικές σπουδές στο εξωτερικό. Θα βάλουμε ως ένα βαθμό τέλος στη συναλλαγματική αιμορραγία. Και το σημαντικότερο, θα θέσουμε τις βάσεις να σταματήσουμε επιτέλους την επιστημονική αιμορραγία, που δεκαετίες τώρα μαστίζει τη χώρα μας από χιλιάδες νέους με ιδιαίτερα προσόντα και ικανότητες, που, φεύγοντας έξω για σπουδές, φεύγουν οι περισσότεροι και για πάντα από την πατρίδα μας. Σας ευχαριστώ.

(Χειροκροτήματα από την πτέρυγα της Νέας Δημοκρατίας)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Παναγιώτης Σγουρίδης): Κύριοι συνάδελφοι, εξαντλήθηκε ο κατάλογος για τη συζήτηση επί των αναθεωρητέων διατάξεων του Συντάγματος σύμφωνα με το άρθρο 110 του Συντάγματος και 119 του Κανονισμού της Βουλής.
Κύριοι συνάδελφοι, δέχεσθε στο σημείο αυτό να λύσουμε τη συνεδρίαση;

ΟΛΟΙ ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Μάλιστα, μάλιστα.

Με τη συναίνεση του Σώματος και ώρα 15.10' λύεται η συνεδρίαση για σήμερα ημέρα Τρίτη 23 Ιανουαρίου 2001 και ώρα 18.30' με αντικείμενο εργασιών του Σώματος συζήτηση προ ημερησίας διατάξεως σύμφωνα με το άρθρο 143 του Κανονισμού της Βουλής, με πρωτοβουλία της Κυβέρνησης, σε επίπεδο Αρχηγών Κομμάτων, με θέμα: "Η πορεία της Χώρας με την Ευρωπαϊκή 'Ενωση".

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 23.01.2001 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 544 φορές