Βουλή των Ελλήνων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Νομοθεσία
 / Βουλή των Ελλήνων


Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Α Β Ο Υ Λ Η Σ
Ζ' ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
Ι' ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Α'
ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΙΖ'
Παρασκευή 16 Φεβρουαρίου 2001
----------------------------------------------

../..
Β. ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ
../..
4. Συζήτηση επικαίρων ερωτήσεων:
../..
β) Προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με την παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας στη δικαστική υπόθεση δίωξης καθηγητών,
../..

Αθήνα, σήμερα στις 16 Φεβρουαρίου 2001, ημέρα Παρασκευή και ώρα 10.44' συνήλθε στην Αίθουσα των συνεδριάσεων του Βουλευτηρίου η Βουλή σε ολομέλεια για να συνεδριάσει υπό την προεδρία του Προέδρου αυτής κ. ΑΠΟΣΤΟΛΟΥ ΚΑΚΛΑΜΑΝΗ.

../..

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος Κακλαμάνης): Κύριοι συνάδελφοι, τη συνεδρίασή μας παρακολουθούν από τα δυτικά θεωρεία, αφού προηγούμένως ξεναγήθηκαν στην έκθεση της αίθουσας "ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ" για τα 80 χρόνια ενσωμάτωσης της Θράκης στην Ελλάδα, σαράντα ένα μαθητές και μαθήτριες και τέσσερις συνοδοί καθηγητές από το 4ο Γυμνάσιο Αργυρούπολης και εννέα μαθητές και μαθήτριες και δύο καθηγητές τους από το Τεχνικό Επαγγελματικό Εκπαιδευτήριο Αμοργού Κυκλάδων.
Η Βουλή τους καλωσορίζει.
(Χειροκροτήματα από όλες τις πτέρυγες)
Κύριοι συνάδελφοι, παρακαλώ να συμφωνήσετε να προηγηθεί η συζήτηση της ερώτησης του κ. Παπαγεωργόπουλου προς τον Υπουργό Παιδείας, για υπηρεσιακούς λόγους του κυρίου Υπουργού. 'Εχει σύσκεψη με τους Προέδρους των ΤΕΙ και των ΑΕΙ και του ευχόμαστε και καλά ξεμπερδέματα. Να τον διευκολύνουμε.
Η Βουλή εγκρίνει;

ΟΛΟΙ ΟΙ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ: Μάλιστα, μάλιστα.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος Κακλαμάνης): Η Βουλή ενέκρινε.

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, μπορώ να έχω το λόγο για ένα λεπτό;

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος Κακλαμάνης): Προχωρώ στην ανακοίνωση.

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Επί της διαδικασίας, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος Κακλαμάνης): Δεν καταλαβαίνω.

ΠΡΟΚΟΠΗΣ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΣ: Επί της διαδικασίας θα ήθελα το λόγο, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΟΣ (Απόστολος Κακλαμάνης): Δεν υπάρχει θέμα επί της διαδικασίας.
Προχωρούμε στη δεύτερη με αριθμό 623/14-2-01 επίκαιρη ερώτηση δεύτερου κύκλου του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Ελευθερίου Παπαγεωργόπουλου προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικώς με την παρέμβαση του Υπουργού Παιδείας στη δικαστική υπόθεση δίωξης καθηγητών.
Η επίκαιρη ερώτηση του κ. Παπαγεωργόπουλου σε περίληψη έχει ως εξής: "O Yπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κατά παράβαση του Συντάγματος και των σχετικών νόμων με το υπ'αριθμ. Φ.7/Ε5/196/23-01-2001, εξαιρετικώς επείγον λόγω προθεσμίας έγγραφό του προς τον αρμόδιο Εισαγγελέα, αξίωσε την άσκηση εφέσεως κατά της με αριθμό 376/2001 ομόφωνα αθωωτικής απόφασης του Τριμελούς Πλημ/δικείου Χαλκίδος με την οποία αθωώνονται έξι (6) καθηγητές του ΤΕΙ Χαλκίδας.
Της πιο πάνω αθωωτικής απόφασης προηγήθηκε απαλλακτική πρόταση του Εισαγγελέα της έδρας.
'Ομως ο κύριος Υπουργός προχωρά και στην κριτική της δικαστικής απόφασης αποφαινόμενος ότι είναι εσφαλμένη και ότι κακώς αθωώθηκαν οι κατηγορούμενοι.
Επειδή οι πρακτικές του κυρίου Υπουργού αποπνέουν ολοκληρωτική φιλοσοφία, καταργούν κάθε έννοια εννόμου τάξεως και δημοκρατικής νομιμότητας και είναι ευθέως αντισυνταγματικές και παράνομες, ερωτάται ο κύριος Υπουργός αν θα συνεχίσει να κοσμεί το αξίωμά του με παρόμοιες συμπεριφορές και πρακτικές."
Ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Πέτρος Ευθυμίου έχει το λόγο.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κυρίες και κύριοι Βουλευτές, είναι τελείως παράδοξη για μένα αυτή η ερώτηση. Και το εννοώ, κύριε Παπαγεωργόπουλε. Αν έπρεπε κάτι να ειπωθεί γι'αυτήν την υπόθεση είναι ένας έπαινος προς το Υπουργείο Παιδείας, για την επίμονη προσπάθεια διασφάλισης του δημοσίου συμφέροντος.
'Οπως είναι γνωστό -και μάλιστα είναι γνωστό και σε ανθρώπους που δεν άσκησαν τότε διοίκηση- είναι γνωστό στο πανελλήνιο, ότι στο ΤΕΙ Χαλκίδας υπήρξε μια επίμονη και μακρά περιπέτεια η οποία συνοδεύτηκε με βαριές καταγγελίες για πειθαρχικά και ποινικά αδικήματα. Και αυτό απετέλεσε κοινό κτήμα και γνώση του ελληνικού λαού, γιατί για κάποιο χρονικό διάστημα οι ιστορίες των ΤΕΙ Χαλκίδας ήταν στο επίκεντρο της δημόσιας προσοχής της κοινής γνώμης.

(Στο σημείο αυτό την Προεδρική 'Εδρα καταλαμβάνει ο Α' Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΓΕΙΤΟΝΑΣ)

Διετάχθη, λοιπόν, τότε ΕΔΕ από την οποία προέκυψαν βαριές όντως ευθύνες και παρεπέμφθη από το Υπουργείο Παιδείας όπως είχε την υποχρέωση, η υπόθεση στην Ποινική Δικαιοσύνη. Πραγματοποιήθηκε η δίκη και οι εμπλεκόμενοι εκρίθησαν αθώοι στην πρωτόδικη διαδικασία.
Από τα στοιχεία του φακέλου που είχαμε, από τα στοιχεία της πειθαρχικής διερεύνησης, η εικόνα που υπάρχει είναι ότι τα αδικήματα αυτά έχουν συντελεστεί και υπάρχει θέμα περαιτέρω διερεύνησής τους. Δεν είμαι νομικός -αν δεν κάνω λάθος ο κ. Παπαγεωργόπουλος είναι- αλλά αυτό που καταγγέλει ως ολοκληρωτική διαδικασία είναι ακριβώς η ευχέρεια που έχει το Υπουργείο, που έχει κατά νόμο τη θεσμική εποπτεία των ΤΕΙ, να προασπίσει το δημόσιο συμφέρον επαναφέροντας το θέμα στη δικαιοσύνη και θέτοντας το θέμα υπό την κρίση του εισαγγελέως.
Εγώ άσκησα την έφεση; Είναι δυνατόν έγκριτοι νομικοί να δημιουργούν τέτοια εικόνα; Εστάλη ο φάκελος στον εισαγγελέα για να κρίνει εάν και εφ'όσον η θέση του Υπουργείου Παιδείας, ότι υπάρχουν ακόμη εκκρεμότητες καθώς τα αδικήματα αυτά έχουν συντελεστεί, πρέπει περαιτέρω να διερευνηθεί σε κατ' έφεσιν αίτησιν. Ο εισαγγελέας κρίνει ότι πρέπει να παραπεμφθεί στο εφετείο δι'ιδίων μέσων και βάσει της απόλυτης ανεξαρτησίας που διέπει την ελληνική δικαιοσύνη. Και αισθάνομαι βαθιά ευθύνη ως θεσμικός επόπτης ως Υπουργείο Παιδείας των ΤΕΙ να ξεκαθαρίσει εις βάθος αυτή η ιστορία και με τη δευτεροβάθμια κρίση της δικαιοσύνης, έτσι ώστε το μεν δημόσιο συμφέρον να έχει προασπιστεί στον ακραίο βαθμό τον εαυτό του, οι δε εγκαλούμενοι εάν και εφ'όσον είναι αθώοι, να έχουν προασπίσει σε ακραίο βαθμό την αθωότητά τους.
Είναι, λοιπόν, μία απόλυτα διαυγής ιστορία, μια ιστορία που είναι προς έπαινο του Υπουργείου Παιδείας και δεν έχει καθόλου ούτε διάθεση επηρεασμού κανενός και κατά μείζονα λόγο δεν αποπνέει ολοκληρωτική ιδεολογία, πράγμα το οποίο παρακαλώ ν' αποσυρθεί ως διατύπωση.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ. Παπαγεωργόπουλος έχει το λόγο.

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
'Οταν έκανα αυτήν την ερώτηση απορούσα πώς βρέθηκε χέρι Υπουργού να υπογράψει τέτοια εντολή προς την εισαγγελία για ν' ασκήσει έφεση, ένδικο μέσο κατά αθωωτικής απόφασης. Μετά την απάντηση του Υπουργού δεν απορώ, αλλά πραγματικά ανησυχώ για μία νοοτροπία, η οποία είναι τουλάχιστον απαράδεκτη, τουλάχιστον αντιδημοκρατική και τουλάχιστον θα πρέπει να εξαλειφθεί από τη λογική σας και από τη φιλοσοφία σας, αν θέλετε να τα πάμε καλά από δω και πέρα.
Μιλάτε για δημοκρατική ευαισθησία. Να μας επιτρέπετε να σεβόμεθα περισσότερο τη δικαιοσύνη, λόγο και έργο. Και σε ό,τι με αφορά γι' αυτό άφησα τη δικαιοσύνη στο απυρόβλητο αυτής της επίκαιρης έστω ερώτησης. Από εκεί και πέρα όμως ποιο κόμμα μιλάει για ευαισθησία στη διερεύνηση ευθυνών; Το κόμμα που καταψήφισε την εξεταστική επιτροπή για το ναυάγιο; Το κόμμα που καταψήφισε την εξεταστική επιτροπή για τις ελληνοποιήσεις; Το κόμμα που καταψήφισε πριν από λίγες μέρες το πόρισμα Ντογιάκου; Εσείς μιλάτε για ευαισθησία; Δεν δεχθήκατε ούτε καν τον έλεγχο.
Και μια και αναφερθήκατε σε νομικούς: 'Εχετε καλούς και ακριβοπληρωμένους νομικούς δίπλα σας, είσαστε έμπειρος και έγκριτος δημοσιογράφος και δεν έχετε κανένα πλεονέκτημα ή ευεργέτημα της αγνοίας. Γνωρίζετε καλά. Απλώς είσαστε κακομαθημένοι. Απλώς έχετε φιλοσοφία ολοκληρωτική και καθεστωτική. Αυτό είναι που σας καθοδηγεί.
Το άρθρο 30 του Κώδικα Ποινικής Δικονομίας δίνει το δικαίωμα μόνο στον Υπουργό Δικαιοσύνης να διατάξει την έναρξη ποινικής δίωξης. Αυτές οι διατάξεις ερμηνεύονται συσταλτικά. Δεν έχει το δικαίωμα ούτε ο Υπουργός Δικαιοσύνης να ζητήσει να γίνει ένδικο μέσο. Εσείς υπερβαίνετε τον Υπουργό Δικαιοσύνης, υπερβαίνετε νόμους, Σύνταγμα, διαδικασίες και με το έγγραφο αυτό -κάτι που δεν πίστευα, αν δεν το έπαιρνα εκ της δικογραφίας, έχει επισυναφθεί στη δικογραφία αυτό το έγγραφο- εντέλλεσθε τον Εισαγγελέα ν' ασκήσει ένδικο μέσο. Και κρίνετε και τη δικαστική απόφαση ότι κατά την κρίση σας, την αυθεντία σας δεν είναι σωστή.
'Ελεος, κύριε Υπουργέ! Πρέπει να ντρεπόμαστε γι' αυτά τα πράγματα. Πίστευα ότι θα ζητούσατε συγγνώμη. Λυπάμαι που υποστηρίζετε τέτοιες θέσεις.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Δεν χρειάζονται υψηλοί τόνοι για την ανάπτυξη των επιχειρημάτων.

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΟΠΟΥΛΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, σε δύο λεπτά ...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Απλώς μιλώ για τους τόνους. Δεν μπαίνω στην ουσία.
Ο κύριος Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει το λόγο.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Μια και μας ακούνε τα παιδιά που διαπαιδαγωγούνται στο δημοκρατικό μας πολίτευμα θα ήθελα να πω ότι με όλες τις αναφορές σας έγινε αυτό το απλό πράγμα, ρίχνετε την μπάλα στην εξέδρα όπως λέμε.
Εδώ μιλάμε για κάτι πολύ συγκεκριμένο. Μιλάμε για μία υπόθεση που προφανώς τη γνωρίζετε πάρα πολύ καλά κι εσείς που είστε εκεί και προφανώς έχετε λόγους να την αντιμετωπίζετε μ' αυτήν τη σκοπιά. Πρόκειται όμως για μία υπόθεση που αποτελεί κοινό τόπο σε όλην την κοινότητα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά και στην ελληνική κοινή γνώμη, ότι δηλαδή πρέπει να φτάσει εις τέλος η διερεύνησή της.
Το Υπουργείο δεν εντέλλεται την άσκηση εφέσεως. Το Υπουργείο θέτει υπό την κρίση του Εισαγγελέα αν κι εφόσον θα ασκηθεί η έφεση. Και ο Εισαγγελέας κρίνει με την ίδια αυτού συγκρότηση, την ίδια αυτού νομική παιδεία, την ίδια αυτού ευθύνη. Κι εφόσον ασκείται η κατ' έφεσιν αυτή έγκληση είναι χρήσιμο πριν από όλα για το δημόσιο συμφέρον, το οποίο εκπροσωπώ. Θεωρώ επίσης βαθιά ότι είναι χρήσιμο και για την τοπική κοινωνία της Χαλκίδας, που πρέπει να ξέρει τι ακριβώς έχει συμβεί, αλλά και για τους εγκαλούμενους ώστε η αθωότητά τους ν' αποδειχθεί περίτρανα στην κατ' έφεσιν εκδίκαση. Και δεν νομίζω ότι πρέπει να εγκαλείται ένας Υπουργός όταν προασπίζει ως το τέλος το δημόσιο συμφέρον.

../..

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 16.02.2001 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 541 φορές