Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ ΤΑ ΛΥΚΕΙΑ ΔΕΥΤΕΡΗΣ ΕΥΚΑΙΡΙΑΣ

 

 

Κων/νος Αδριανουπολίτης

Εκπαιδευτικός-ερευνητής

 

 

Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.) ιδρύθηκαν με το νόμο 2525/1997 βάσει των διακηρυγμένων αρχών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα Σ.Δ.Ε. υπηρετούν την καταπολέμηση του κοινωνικού αποκλεισμού, τη βελτίωση της απασχολησιμότητας και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στο οικονομικό, κοινωνικό, πολιτισμικό και πολιτικό γίγνεσθαι, δηλαδή την ανάπτυξη, την απασχόληση και την κοινωνική συνοχή.

Ο θεσμός προβλέπει λειτουργία δημοτικού και γυμνασίου αλλά οι ενδιαφερόμενοι μαθητές, στη χώρα μας, είναι ήδη απόφοιτοι του δημοτικού και εγγράφονται στο γυμνάσιο.

Δικαίωμα εγγραφής στο γυμνάσιο δεύτερης ευκαιρίας έχουν οι απόφοιτοι δημοτικού άνω των 18 ετών. Τα Σ.Δ.Ε. επειδή απευθύνονται σε ενήλικες, ανήκουν στη Δια Βίου Μάθηση και χρηματοδοτούνται κατά 75% από την Ε.Ε. και κατά 25% από ελληνικό δημόσιο. Το πρόγραμμα στα Σ.Δ.Ε. είναι ταχύρυθμο και διαρκεί 2 σχολικά έτη. Το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα καλύπτει 25 ώρες (21 διδακτικές ώρες και 4 ώρες εργαστήρια, (διαθεματικά projects) και είναι απογευματινό, από τις 4.30 ή 5.00 έως τις 8.30 ή 9.00. Το πρόγραμμα σπουδών των Σ.Δ.Ε. διαφοροποιείται σημαντικά από τα αντίστοιχα της τυπικής εκπαίδευσης, κυρίως ως προς τις αρχές, το περιεχόμενο, τη διδακτική μεθοδολογία και την αξιολόγηση των εκπαιδευομένων. Το πρόγραμμα σπουδών καλύπτει τρεις θεματικές ενότητες:
ανάπτυξη δεξιοτήτων στη γλώσσα, τα μαθηματικά και την επικοινωνία, με ιδιαίτερη έμφαση στις ξένες γλώσσες και την πληροφορική.

Το πρόγραμμα σπουδών περιλαμβάνει τα παρακάτω αντικείμενα:
 Ελληνική γλώσσα, Μαθηματικά, Πληροφορική, Αγγλικά, Κοινωνική εκπαίδευση, Περιβαλλοντική εκπαίδευση, Αισθητική αγωγή, Στοιχεία Τεχνολογίας και Φυσικών επιστημών, Προσανατολισμό-Συμβουλευτική σε θέματα επαγγελματικής σταδιοδρομίας.

 Μετά από τριετή επιτυχή φοίτηση οι απόφοιτοι λαμβάνουν τίτλο ισότιμο του απολυτηρίου γυμνασίου.

Ο θεσμός αυτός επεκτάθηκε γρήγορα και κατά το σχολ. έτος 2008-2009 λειτούργησαν 57 Σ.Δ.Ε. σε ολόκληρη τη χώρα.

Η ίδρυση των Λυκείων Δεύτερης Ευκαιρίας (Γενικού και Τεχνικού Επαγγελματικού) είναι απαραίτητη διότι στη συντριπτική τους πλειονότητα οι απόφοιτοι των Γυμνασίων Δεύτερης Ευκαιρίας επιθυμούν να συνεχίσουν σπουδές ανωτέρου επιπέδου κυρίως για βελτίωση του εργασιακού τους βίου. Τα λύκεια δεύτερης ευκαιρίας είχαν απασχολήσει ως ιδέα και προηγούμενες πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου παιδείας, αλλά το εμπόδιο που υπήρχε και υπάρχει είναι οι πανελλαδικές εξετάσεις οι οποίες είναι συνδεδεμένες με το λύκειο. Εάν στην αναμενόμενη εκπαιδευτική μεταρρύθμιση αποσυνδεθεί το λύκειο από τις πανελλαδικές εξετάσεις τότε η κατάσταση απλοποιείται και ανοίγει ο δρόμος για την ίδρυση των λυκείων δεύτερης ευκαιρίας. Ο θεσμός αναμένεται να έχει επιτυχία διότι υπάρχουν πολλοί ενήλικες οι οποίοι δεν έχουν τελειώσει τη λυκειακή βαθμίδα και θα ήθελαν να συνεχίσουν σπουδές ακόμη και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Το κόστος που θα απαιτηθεί θα είναι χαμηλό, διότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν οι υπάρχουσες υποδομές των γενικών και επαγγελματικών λυκείων. Η όλη προσπάθεια δημιουργίας του νέου θεσμού θα χρηματοδοτηθεί από το ΕΣΠΑ κατά 75% διότι τα σχολεία αυτά ανήκουν στη Δια Βίου Μάθηση.

Ο θεσμός των Σ.Δ.Ε. θα πρέπει να αποκτήσει χαρακτηριστικά μονιμότητας και να λειτουργεί ανεξάρτητα κοινοτικών κονδυλίων. Το φαινόμενο που εμφανίστηκε κατά το τρέχον σχολικό έτος να μη λειτουργούν ή να λειτουργούν με σοβαρές ελλείψεις αρκετά γυμνάσια δεύτερης ευκαιρίας λόγω έλλειψης εκπαιδευτικού  προσωπικού δεν θα πρέπει να επαναληφθεί. Το υπουργείο μετονομάστηκε και σε υπουργείο Δια Βίου Μάθησης, αλλά δεν αρκεί μόνο η μετονομασία.

 

 

                           Δημοσιεύτηκε στον «Κόσμο του Επενδυτή» στις  27-2-10

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 08.03.2010 10:35:01
 
Αναγνώσθηκε 425 φορές