Βουλή των Ελλήνων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Νομοθεσία
 / Βουλή των Ελλήνων


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Ζ' ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
Ι' ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Β'

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΛΓ΄
Πέμπτη, 15 Νοεμβρίου 2001
-----------------------------------------------
../..

Α. ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΑΝΑΦΟΡΩΝ
../..
Ο Βουλευτής Αρκαδίας κ. Δημήτριος Κωστόπουλος κατέθεσε αναφορά με την οποία ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων ΤΕΕ Μεγαλόπολης ζητεί την τοποθέτηση εκπαιδευτικού προσωπικού στις κενές θέσεις των τμημάτων Βρεφοκόμων και Οικονομίας του ΤΕΕ Μεγαλόπολης.
../..
Α. ΕΠΙΚΑΙΡΕΣ ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ Πρώτου κύκλου (Άρθρα 129 παρ. 2 και 3, 130 παρ. 2 και 3 Καν. Βουλής)
../..
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ακολουθεί η με αριθμό 126/12.11.2001 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτού του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Παναγιώτη Κοσιώνη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικώς με τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπιση των προβλημάτων στέγασης και των αιθουσών διδασκαλίας των φοιτητών των Τεχνολογικών Επαγγελματικών Ιδρυμάτων Πάτρας.
Λόγω κωλύματος του κυρίου βουλευτού δεν θα συζητηθεί και συνεπώς διαγράφεται.
Ακολουθεί η με αριθμό 119/12.11.2001 επίκαιρη ερώτηση της Βουλευτού του Συνασπισμού της Αριστεράς και της Προόδου κυρίας Μαρίας Δαμανάκη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικώς με τις προθέσεις του Υπουργείου να φέρει νομοθετική ρύθμιση για το εργασιακό καθεστώς των ιδιωτικών εκπαιδευτικών.
Η επίκαιρη ερώτηση της κυρίας Δαμανάκη έχει ως εξής:
"Κατά τη συζήτηση του νομοσχεδίου για την Ολυμπιακή Παιδεία αιφνιδίως απεσύρθη τροπολογία σχετική με το εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σύμφωνα με δήλωση του Υπουργού στη Βουλή και στον ημερήσιο Τύπο η ίδια τροπολογία πρόκειται να κατατεθεί ως άρθρο στο πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός:
Ισχύει η δέσμευσή του ότι θα επαναφέρει το θέμα στο πρώτο νομοσχέδιο του Υπουργείου; Αν ναι, πότε το προσδιορίζει χρονικά;
"
Θα απαντήσει ο Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Ευθυμίου.
'Εχετε το λόγο κύριε Υπουργέ.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): 'Όπως θυμάστε κυρία Δαμανάκη πάρα πολύ καλά γιατί είσαστε παρούσα στη συνεδρίαση, η αιφνίδια τότε απόσυρση ήταν εξαναγκαστική απόσυρση κάτω από την πίεση της Νέας Δημοκρατίας η οποία κατά τη γνώμη την οποία είχα εκφράσει τότε ήθελε να παρακάμψει το θέμα χρησιμοποιώντας ένα "νόμιμο" κοινοβουλευτικό τύπο. Επομένως η αιφνίδια απόσυρση δεν αφορά το Υπουργείο Παιδείας, αφορά την κοινοβουλευτική διαδικασία και την τότε στάση της Νέας Δημοκρατίας. Είναι απολύτως στη συνέχεια των τότε δηλώσεών μου και τώρα πρόθεση της Κυβέρνησης να απαντήσει θετικά στο ουσιώδες αίτημα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών αλλά πιστεύω και κάθε 'Ελληνα πολίτη η εκπαίδευση όπου και αν συντελείται είτε στο δημόσιο είτε στον ιδιωτικό χώρο να θεωρείται ένα ιδιαίτερο αγαθό που χρήζει μιας ιδιαίτερης προσοχής.
Πρόθεσης σταθερή του Υπουργείου είναι ότι οι ιδιωτικές επιχειρήσεις είναι εκπαιδευτικές επιχειρήσεις, επομένως πρέπει ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός να είναι διασφαλισμένος ως προς την άσκηση του εκπαιδευτικού του έργου και να μην βρίσκεται υπό την απειλή αναίτιας, αναιτιολόγητης απόλυσης ανά πάσα στιγμή.
Θα είχαμε και σ' αυτό το νομοσχέδιο φέρει τη ρύθμιση αν στη σχέση των ιδιωτικών εκπαιδευτικών δεν υπήρχε μόνο η παράμετρος της λειτουργίας τους ως εκπαιδευτικών μέσα στο ιδιωτικό σχολείο αλλά ταυτοχρόνως συμπλέκεται και η πρόνοια από πρότερες, από το 1977 για την ακρίβεια, με πλήρη επικύρωση επί Κυβερνήσεως ΠΑΣΟΚ, η πρόνοια ότι υπό ορισμένες προϋποθέσεις τις οποίες όριζε σαφώς ο νόμος, ο απολυόμενος εκπαιδευτικός διορίζεται στο δημόσιο. Επειδή εκεί ανεπτύχθη προ δεκαημέρου μια παρέμβαση της ΟΛΜΕ η οποία επισημαίνει ορισμένες ρυθμίσεις που κατά τη γνώμη τους γεννούν κάποια προβλήματα στον τρόπο εισόδου των ιδιωτικών εκπαιδευτικών στο δημόσιο χώρο, επειδή το Υπουργείο θεωρεί ότι δεν πρέπει να αναπτύσσονται παρόμοιες αντιπαλότητες σε ανθρώπους που το εκπαιδευτικό στοιχείο πρέπει να τους φέρνει κοντά, ζητήσαμε μια συνέχιση του διαλόγου ώστε να απαλυνθούν αυτές οι πλευρές, αντιθέσεων, τις οποίες δεν κρίνουμε σκόπιμο να παρατείνουμε. Κατά τούτο και σήμερα το βράδυ έχει κανονιστεί συνάντηση με την Ομοσπονδία Ιδιωτικών Λειτουργών Εκπαιδευτικών, ακριβώς στη συνέχιση ενός διαλόγου για την ολοκλήρωση αυτής της νομοθετικής πρωτοβουλίας για την οποία η Κυβέρνηση είναι πάντα δεσμευμένη να υλοποιήσει.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Η κ. Δαμανάκη έχει το λόγο.

ΜΑΡΙΑ ΔΑΜΑΝΑΚΗ: Κύριε Πρόεδρε, πράγματι η τροπολογία του κυρίου Υπουργού είχε αποσυρθεί μετά από την παρέμβαση της Νέας Δημοκρατίας που αφορούσε κοινοβουλευτικές διαδικασίες. Έκτοτε, όμως, έχει περάσει πολύς καιρός και πιστεύω ότι δεν θα πρέπει εκείνη η απόσυρση να μείνει κατά κάποιο τρόπο ως τετελεσμένο γεγονός.
Θέλω να θυμίσω τα εξής: Πριν από την κατάθεση της τροπολογίας είχε μεσολαβήσει διάλογος με τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς που είχε διαρκέσει ένα έτος. Θέλω, επίσης, να θυμίσω ότι με μία σειρά νόμους οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν ένα καθεστώς, μετά την απόλυσή τους, το οποίο είναι περίπου δεδομένο. Εξάλλου και το Συμβούλιο της Επικρατείας μετά από απόφασή του τον περασμένο Φεβρουάριο έχει αναγνωρίσει ότι δεν μπορούν οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων να απολύουν όπως νομίζουν.
Μετά από όλα αυτά, κύριε Πρόεδρε, ειλικρινά -αυτό βέβαια δεν αφορά μόνο τον κύριο Υπουργό- δεν αντιλαμβάνομαι ακριβώς το σκεπτικό της παρέμβασης της ΟΛΜΕ. Συμφωνώ και εγώ ότι δεν θα πρέπει να υπάρχουν τέτοιου είδους διαμάχες ανάμεσα σε φορείς. Χαίρομαι που η ΟΛΜΕ ανακάλυψε ότι οι διορισμοί θα πρέπει να γίνονται μέσω του ΑΣΕΠ. Είχα την εντύπωση ότι μέχρι τώρα υπερασπιζόταν μόνο την επετηρίδα. Εν πάση περιπτώσει, φαίνεται ότι ανακάλυψε τη σημασία του ΑΣΕΠ όταν πρόκειται για να διοριστούν άλλοι, ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί εν προκειμένω που απολύονται. Τι να πω κύριε Πρόεδρε;
Θέλω, όμως, να πω το εξής: Αυτά όλα μπορούν να ληφθούν υπόψη από την Κυβέρνηση αλλά δεν επιβάλλουν στην Κυβέρνηση τη στάση της. Αυτό είναι σαφές και νομίζω ότι σε αυτό ο κύριος Υπουργός θα είναι σύμφωνος.
Θα έλεγα, λοιπόν, ότι όλων τούτων δοθέντων θα πρέπει ο κύριος Υπουργός πιο συγκεκριμένα να δεσμευτεί για το τι θα συμβεί στο μέλλον με την τροπολογία. Εντάξει, θα υπάρξει νέος κύκλος διαλόγου, απ' ότι έχω αντιληφθεί, πάλι με την ΟΙΟΛΕ, πάλι με την ΟΛΜΕ. Σε αυτό το νομοσχέδιο δεν ξέρω αν προλαβαίνει -ενδεχομένως να προλαβαίνει- να κατατεθεί εν τέλει η τροπολογία, διότι εξ όσων γνωρίζω συζητείται στην κοινοβουλευτική επιτροπή και θα πάρει χρόνο. Εν πάση περιπτώσει, όμως, εάν δεν κατατεθεί σε αυτό το νομοσχέδιο, τι θα γίνει, κύριε Πρόεδρε; Σε αυτό πρέπει να υπάρξει μία δέσμευση. Δεν είναι δυνατόν πότε επειδή υπάρχουν δικαστικά κωλύματα, πότε επειδή κάποιος φορέας διαφωνεί, καθ' όλα σεβαστός αλλά όχι απολύτως αρμόδιος, να ερχόμαστε εδώ και να λέμε όλοι πως συμφωνούμε ότι το θέμα πρέπει να λυθεί και να μη λύνεται ποτέ.
Όπως καταλαβαίνετε αυτό μπορεί να δώσει λαβή στους ίδιους τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται, να σκεφθούν ότι εδώ ενδεχομένως ακολουθούνται κάποιες διαδικασίες παρακώλυσης της υπόθεσης οι οποίες απλώς τραβούν σε μάκρος και εν τέλει γίνεται αυτό το οποίο οι ιδιοκτήτες των ιδιωτικών σχολείων επιθυμούν.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Όπως έχουμε πει, θεωρούμε δέσμευσή μας την προστασία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών από τις αναιτιολόγητες απολύσεις. Κατά τούτο θέλουμε κατά το δυνατόν ταχύτερα να ολοκληρωθεί το σύνολο του διαλόγου που απαιτείται ώστε κατά το δυνατόν να μην έχουμε και αντιθέσεις σε αυτό το χώρο και να βρούμε τον καλύτερο δυνατό τρόπο επίλυσης των θεμάτων που έχουν αναφύει. Εάν δεν προλάβουμε σε αυτό το νομοσχέδιο, είμαι απολύτως βέβαιος ότι στο αμέσως επόμενο που επέρχεται συντομότατα -είναι το νομοσχέδιο για τον ΟΣΚ, για το ΔΙΚΑΤΣΑ…

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Όχι και επέρχεται το νομοσχέδιο, κύριε Υπουργέ. Για όνομα του Θεού!

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Κεδίκογλου, χαίρομαι κάθε φορά που έχετε παρατηρήσεις γραμματικές, παρατηρήσεις συντακτικές. Τις υιοθετώ. Εν πάση περιπτώσει, όμως, επειδή έχουμε ανακοινώσει ότι είναι…

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Υπουργός Παιδείας είστε!

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Κεδίκογλου, χαίρομαι πάρα πολύ...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Κύριε Υπουργέ, σας παρακαλώ πολύ. Με την κ. Δαμανάκη συζητείτε, όχι με τον κ. Κεδίκογλου.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε Κεδίκογλου, χαίρομαι πάρα πολύ που διδάσκετε παιδεία συνολικά με τη στάση σας. Αποδέχομαι τη γραμματική και συντακτική σας παρατήρηση.
Το νομοσχέδιο που ακολουθεί...

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, αυτή είναι δουλειά δική σας. Δεν είναι μόνο το κουδούνι, αλλά είναι και η προστασία της ελληνικής γλώσσας.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Και κυρίως του ελληνικού ήθους που είναι απολύτως συνυφασμένο με την ελληνική γλώσσα και φαντάζομαι ότι είναι διπλού χαρακτήρα η παρέμβασή σας.
Επειδή, όμως, αφορά ένα ουσιώδες θέμα και μας παρακολουθούν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί, απευθύνομαι και σε αυτούς, όπως και σε όλο το Κοινοβούλιο.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Θα σας δώσω το χρόνο της διακοπής, κύριε Υπουργέ, για να απαντήσετε με άνεση.

ΠΕΤΡΟΣ ΕΥΘΥΜΙΟΥ (Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Επειδή είναι παρόντες οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί και είναι και το Κοινοβούλιο παρόν, οι απαντήσεις πρέπει να είναι υπεύθυνες, το θέμα αυτό θα είναι αντικείμενο του επόμενου νομοσχεδίου εφόσον ολοκληρωθεί ο διάλογος όπως θέλουμε. Εάν δεν ολοκληρωθεί ούτως ή άλλως δεσμευόμαστε ότι το σκέλος που αφορά την προστασία των ιδιωτικών εκπαιδευτικών μέσα στο ιδιωτικό σχολείο θα αντιμετωπιστεί οπωσδήποτε.
Ευχαριστώ.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, θέλω να πω στον κύριο Υπουργό ότι η διακοπή στις πολιτικές ομιλίες έχει τη δική της δυναμική και ερμηνεία. Και την ερμηνεία της την ακούσαμε μαζί από τον Ανδρέα Παπανδρέου.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Παρακαλώ να μην γράφονται οι διακοπές του κ. Κεδίκογλου.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: ...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Άλλωστε γνωρίζετε πολύ καλά ότι με βάση τον Κανονισμό δεν μπορείτε να ομιλείτε.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: ...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Κύριε Κεδίκογλου σας παρακαλώ να διευκολύνετε το Προεδρείο και τη συζήτηση.


Επόμενη είναι η με αριθμό 121/12-11-2001 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατίας κ. Αθηναίου Φλωρίνη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικώς με την καταβολή των οφειλομένων στους λεωφορειούχους του νομού Χαλκιδικής για τη μεταφορά των μαθητών στα σχολεία.
Η ερώτηση του κ. Φλωρίνη έχει ως εξής:
"Στο Νομό Χαλκιδικής και στο χώρο της Α'θμιας και Β'θμιας εκπαίδευσης, έχει δημιουργηθεί μεγάλη αναστάτωση από την απόφαση του ΚΤΕΛ Χαλκιδικής να διακόψει τα δρομολόγια μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία.
Τα υπόψη ΚΤΕΛ έχει λαμβάνειν 200.000.000 δραχμές από το Υπουργείο Παιδείας για την μεταφορά των μαθητών στα Σχολεία τους κατά την προηγούμενη σχολική χρονιά.
Παρά ταύτα η Διοίκηση του ΚΤΕΛ σε συνεννόηση με τους αρμοδίους φορείς του Νομού μετέφερε μέχρι και σήμερα τους μαθητές, ελπίζοντας ότι το Υπουργείο θα καταβάλλει εγκαίρως τα οφειλόμενα.
Όμως το Υπουργείο συνεχίζει να κωφεύει, παρά τις συνεχείς εκκλήσεις των αρμοδίων και αυτό ανάγκασε τη Διοίκηση του ΚΤΕΛ να αποφασίσει τη διακοπή των μαθητικών δρομολογίων από τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου 2001, πράγμα που θα δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα στην παρακολούθηση των μαθημάτων από τους μαθητές.
Κατόπιν των ανωτέρω, ερωτάται ο κύριος Υπουργός για ποιο λόγο δεν καταβλήθηκε ακόμη το οφειλόμενο ποσό στο ΚΤΕΛ Χαλκιδικής και αν θα ληφθούν μέτρα ώστε ν΄ αποφευχθεί η διακοπή των μαθητικών δρομολογίων.
"
Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων έχει το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, το μέτρο της μεταφοράς των μαθητών είναι ένα μέτρο βαθιά κοινωνικό και θα έλεγα ότι δηλώνει κοινωνική ευαισθησία από την πολιτεία προς ένα κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, το πιο ευαίσθητο που είναι τα παιδιά μας. Αυτό το μέτρο κατευθύνεται προς τα παιδιά της υπαίθρου.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ και γενικότερα οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ έχουν επιδείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον τους για ασθενέστερες κοινωνικές ομάδες και στρώματα και έγινε μια προσπάθεια η οποία αποδίδει καρπούς, να αντιμετωπίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο τις κοινωνικές ανισότητες όπως αυτές διαμορφώνονται στην περιφέρεια και στο κέντρο, στην πόλη και στο χωριό. Με τη μεταφορά των μαθητών λοιπόν στο πλησιέστερο οργανωμένο σχολείο όπου γίνονται όλα τα μαθήματα και υπάρχουν όλες οι δυνατότητες που μπορεί να παρέχει σήμερα ένα δημόσιο σχολείο, νομίζουμε ότι βοηθάμε έτσι ώστε να έχουμε τη μορφωτική και πολιτισμική ανάπτυξη των νέων μας χωρίς υστερήσεις έναντι των άλλων.
Το Υπουργείο Παιδείας με μια σειρά μέτρων που έχει πάρει προσπάθησε και πέτυχε τη μείωση αυτών των ανισοτήτων στην ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης μεταξύ των μαθητών των αστικών κέντρων και των παιδιών τα οποία βρίσκονται σε απομακρυσμένες περιοχές. Επιδιώκουμε όπως γνωρίζετε από πολλές μεταρρυθμίσεις που έχει κάνει η κυβέρνησή μας να βελτιώνουμε κάθε φορά το εκπαιδευτικό μας σύστημα και να μειώνουμε τις ανισότητες που αυτό παρουσιάζει.
Έτσι λοιπόν και το μέτρο αυτό της μεταφοράς των μαθητών έρχεται να αντιμετωπίσει τη γεωγραφική διαμόρφωση που έχει η χώρα μας η οποία έχει πάρα πολλά απομακρυσμένα μέρη και εμείς θέλουμε να στηρίξουμε την οικογένεια της υπαίθρου. Οργανώθηκε λοιπόν η μεταφορά των μαθητών σε σχολεία άρτια οργανωμένα.
Θέλω ακόμα να πω το εξής. Γίνεται η μεταφορά μαθητών από όλες τις βαθμίδες. Ενώ έχουμε ενεατή υποχρεωτική εκπαίδευση, δίνουμε τη δυνατότητα στα παιδιά που κάνουν επιλογή ειδικότητας, να επιλέξουν σχολείο και η πολιτεία είναι αρωγός στη μετακίνηση κάθε παιδιού. Έχουμε την πεποίθηση ότι το μέτρο αυτό συμβάλλει στην πιο ολοκληρωμένη μόρφωση των μαθητών και την καλύτερη εκπαίδευσή τους και γι' αυτό υπάρχει ένα γενναίο πρόγραμμα μετακίνηση των μαθητών σε όλη τη χώρα. Δίνεται η δυνατότητα αυτή η οργάνωση της μεταφοράς των χιλιάδων μαθητών στα πλησιέστερα σχολεία που εκείνοι επιλέγουν, να γίνεται με τον πιο αποδοτικό τρόπο από τις νομαρχιακές αυτοδιοικήσεις.
Είναι μια αποκέντρωση που εμείς βαθιά πιστεύουμε. Πρέπει αυτές οι αρμοδιότητες να μεταφέρονται από το κέντρο, από το Υπουργείο Παιδείας, στην περιφέρεια. Θέλουμε να κάνουμε τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση και γενικότερα την τοπική αυτοδιοίκηση, συμμέτοχο στη μεγάλη υπόθεση της εκπαίδευσης.
Έτσι το θέμα της μεταφοράς των μαθητών, είναι ένα κορυφαίο θέμα και το οποίο υπονομεύει τις αντιθέσεις που διαμορφώνονται μεταξύ περιφέρειας και κέντρου. Έχουν αναλάβει οι νομάρχες σε συνεννόηση πάντα με την περιφέρεια, να μοιράζουν τα κονδύλια με βάση τις ανάγκες που έχει κάθε περιοχή. Αυτό γίνεται και εδώ, αυτό έγινε και στον νομό Χαλκιδικής, όπου έχουμε τη μεταφορά των μαθητών από δύσκολες περιοχές. Περίπου 2.000 παιδιά μετακινούνται, εκ των οποίων τα 500 μετακινούνται με τα μόνιμα δρομολόγια και όλα τα υπόλοιπα μετακινούνται με ειδικά δρομολόγια. Είναι ένας από τους δυσκολότερους νομούς όσον αφορά τη μεταφορά των μαθητών.
Όλα αυτά τα χρόνια στη μεταφορά των μαθητών δημιουργήθηκαν κάποια χρέη απέναντι στα ΚΤΕΛ. Αυτό είναι και το θέμα που δημιούργησε την ένταση των τελευταίων ημερών.
Στη συνέχεια της απάντησής μου θα σας πω τι ακριβώς έγινε γι' αυτό το συγκεκριμένο θέμα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ. Φλωρίνης έχει το λόγο.

ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ: Κύριε Πρόεδρε, κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, αληθινά εκπλήσσομαι για τη θέση του κυρίου Υφυπουργού. Δικαιολογείται βέβαια γιατί είναι προχθεσινός Υφυπουργός. Όλοι οι άλλοι φταίνε εκτός από την κυβέρνησή σας. Πάλι η τοπική αυτοδιοίκηση φταίει, πάλι οι νομάρχες φταίνε.
Κύριε Υφυπουργέ, το πρόβλημα δεν είναι μόνο στη Χαλκιδική. Η Κέρκυρα, η Βοιωτία, η Θεσπρωτία, η Φλώρινα, όπως με πληροφορούν οι κ.κ. Σπύρου, Μπέζας, Τσιπλάκος, τα ίδια προβλήματα αντιμετωπίζουν. Σε όλη την Ελλάδα δηλαδή τα ίδια προβλήματα έχουμε.
Περσινά χρήματα δεν έχουν πληρωθεί, κύριε Υφυπουργέ και φταίει η τοπική αυτοδιοίκηση. Η κυβέρνησή σας τι κάνει; Υποσχεθήκατε δωρεάν παιδεία. Τους δεσμεύσατε. Γιατί δεν τους δώσατε τα χρήματα; Βέβαια εσείς δεν το γνωρίζετε γιατί είστε προχθεσινός.
Κύριε Υφυπουργέ, σήμερα δύο μήνες μετά την έναρξη του νέου σχολικού έτους και η αναταραχή στο χώρο της παιδείας έφθασε και πάλι σε επικίνδυνα επίπεδα. Οι κινητοποιήσεις μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών κλιμακώνονται. Τα σχολεία κλείνουν. Στη Χαλκιδική έχουν κλείσει από τη Δευτέρα 12 Νοεμβρίου.
Η παιδεία, δεν είναι υπερβολή να πούμε, ότι βρίσκεται και πάλι υπό διάλυση σε όλες τις βαθμίδες και από κάθε άποψη. Τεράστιες ελλείψεις σε βιβλία, αίθουσες διδασκαλίας και διδακτικό προσωπικό. Έχουμε ανύπαρκτα προγράμματα. Χάνονται χιλιάδες ώρες διδασκαλίας και το Υπουργείο πλέει σε πελάγη ευτυχίας.
Γνωρίζετε, κύριε Υφυπουργέ, έμπειρος εκπαιδευτικός είστε, ότι η σωστή παιδεία είναι αυτή που θα οδηγήσει τη χώρα μας στην πρόοδο και στην οικονομική ανάπτυξη και θα εξασφαλίσει στα παιδιά μας επαγγελματική αποκατάσταση. Η κυβέρνησή σας πρέπει επιτέλους να κατανοήσει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για περαιτέρω πειραματισμούς. Αδιαφορία -γιατί περί αδιαφορίας πρόκειται, κύριε Υφυπουργέ, γιατί χρήματα υπάρχουν- ανικανότητα, ανευθυνότητα, ερασιτεχνισμοί και εκσυγχρονισμοί τύπου αλά ΠΑΣΟΚ δεν έχουν θέση και σχέση στην παιδεία. Υπάρχει επείγουσα ανάγκη, εθνική ανάγκη για ριζοσπαστική μεταρρύθμιση της παιδείας. Μεταρρύθμιση όμως όχι σαν αυτές που έκαναν οι Υπουργοί και οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ. Χρειαζόμαστε μια μεταρρύθμιση η οποία θα γίνει με τη συμμετοχή και με τη συναίνεση όλων των ενδιαφερομένων φορέων.
Δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η πρώτη και καλύτερη επένδυση για ένα κράτος, για μια οικογένεια, είναι η παιδεία. Σκύψτε πάνω στην παιδεία, κύριε Υφυπουργέ, με περισσότερο ενδιαφέρον, με πραγματικό ενδιαφέρον.
Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ. Γκεσούλης έχει το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων): Κύριε συνάδελφε, εγώ δέχομαι την κριτική σε ένα μέτρο που είναι βαθιά κοινωνικό. Οι κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ βοηθούν την εκπαίδευση μεταφέροντας όλα τα παιδιά στο σχολείο που επιλέγουν. Ένα σχολείο το οποίο το επιλέγουν όχι στη βάση κάποιου καταναγκασμού αλλά βάση των επιθυμιών τους και για την συνέχεια της εκπαίδευσής τους και των επιλογών τους. Η πολιτεία είναι αρωγός σ' αυτά τα παιδείά τα οποία κάνουν τις δικές τους επιλογές, για να αμβλύνουμε τις όποιες ανισότητες που δημιουργούνται στο χώρο της εκπαίδευσης.
Δέχομαι τη κριτική λοιπόν -και μεταφέρουμε όλα τα ελληνόπουλα όπου χρειάζεται- μια κριτική όμως που δεν μπορεί να αναιρέσει αυτό το μέτρο το οποίο είπα νωρίτερα που είναι βαθιά κοινωνικό και είναι προσφορά προς τα νιάτα μας.
Ειδικότερα για τη Χαλκιδική τώρα. Εγώ δεν θέλω να αντιδικήσω. Δέχομαι και είναι φυσικό ένας εκπρόσωπος του ελληνικού λαού αυτής της περιοχής να αναδείξει το θέμα. Εμείς είμαστε εδώ για να απαντήσουμε τι κάναμε άμεσα πάνω σ' αυτό το ζήτημα.
Είπα νωρίτερα ότι τα κονδύλια αυτά, τα οποία αναφέρονται στη μεταφορά των μαθητών δεν είναι του Υπουργείου Παιδείας. Από το Υπουργείο Οικονομικών, από το Υπουργείο Εσωτερικών και από το Υπουργείο Παιδείας με μια συνεννόηση οδηγούνται στην περιφέρεια. Η περιφέρεια μαζί με τους νομάρχες κάνουν τον καταμερισμό των χρημάτων ανάλογα με τις ανάγκες που έχει η κάθε νομαρχία για τη μεταφορά των μαθητών στις διευθύνσεις εκπαίδευσης. Εκεί λοιπόν γίνονται οι συμφωνίες μεταξύ του περιφερειάρχη και του νομάρχη για την κατανομή των χρημάτων και μετά ο νομάρχης κανονίζει και τα μέσα μεταφοράς που θα φέρουν τα παιδιά στα σχολεία. Εκεί σ' αυτές τις συμφωνίες και σ' αυτούς τους λογαριασμούς προκύπτουν ορισμένες φορές κάποιες διαφορές.
Παρ' όλα αυτά θέλω να σας πω το εξής: Δυστυχώς, έχουμε μείωση του μαθητικού πληθυσμού. Παρόλο του έχουμε μείωση του μαθητικού πληθυσμού, κάθε χρόνο και χωρίς να έχουμε αύξηση στα καύσιμα -κάνω μια παρατήρηση- αυξάνονται συνεχώς τα κόμιστρα. Αυτό πρέπει να το ξαναδούμε Δεν θα διαφωνήσω.
Επί της ουσίας όμως για τη Χαλκιδική, θα ήθελα να σας πω ότι για όλη τη χώρα έχει εγγραφεί ποσό 15,5 δισεκατομμυρίων που είναι και το αίτημα, για τη μεταφορά των μαθητών. Είναι το 100% του ποσού που ζητήθηκε. Επίσης, ζητήθηκε και εγκρίθηκε επιπλέον για την ενίσχυση του προϋπολογισμού αυτού που κατευθύνεται για τις δαπάνες της μεταφοράς των μαθητών το ποσό των 2 δισεκατομμυρίων για να καλύψουμε χρέη που υπάρχουν από προηγούμενα χρόνια.
Ειδικότερα για το ΚΤΕΛ της Χαλκιδικής, οι δαπάνες και οι οφειλές που υπάρχουν από τη νομαρχιακή αυτοδιοίκηση προς τα ΚΤΕΛ του νομού Χαλκιδικής για τη μεταφορά των μαθητών 2001-2002 έχουν τα εξής στοιχεία: Στο νομό Χαλκιδικής μετακινούνται δύο χιλιάδες παιδιά όπως ανέφερα νωρίτερα και μετακινούνται καθημερινά με μισθωμένα λεωφορεία σε τριάντα διαφορετικά δρομολόγια. 'Εχουμε μόνο πεντακόσιους μαθητές οι οποίοι μπορούν να παίρνουν τα ΚΤΕΛ της γραμμής.
Από τη στιγμή που προέκυψε η αντιπαράθεση με το ΚΤΕΛ το οποίο θέλει τα χρήματά του, ό,τι υπόλοιπο έχει και της νομαρχίας, η άμεση παρέμβαση ήταν να δοθούν επιπλέον χρήματα στη περιφέρεια -και δόθηκαν- από τα 2 δισεκατομμύρια που πήραμε επιπλέον για τις δαπάνες που είναι οφειλές από προηγούμενα έτη ώστε να μοιραστούν με βάση τις ανάγκες σε όλες εκείνες τις νομαρχίες που έχουν ανοικτούς λογαριασμούς από προηγούμενα χρόνια.
'Άρα, λοιπόν δόθηκαν χρήματα στην περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας και από κει στη Χαλκιδική για να ικανοποιηθεί αυτό το αίτημα. Η πληροφόρησή μου είναι ότι μετά την παρέμβαση του νομάρχη Χαλκιδικής και σε συνεννόηση με τα ΚΤΕΛ και με τα χρήματα που στάλθηκαν, αντιμετωπίστηκε το θέμα. Ακόμα ήρθαν και τα χρήματα τα οποία προορίζονται για την καινούργια χρονιά που είχαν αποφασιστεί και είχαν εγκριθεί. Αυτή είναι η πληροφόρηση του έχω.
Θα ήθελα να σας πω και κάτι ακόμα. 'Όταν θέλουμε να αναδείξουμε ένα πρόβλημα κύριε συνάδελφε, δε σημαίνει ότι πρέπει να φθάνουμε και στην απαξίωση σημαντικών και σπουδαίων πραγμάτων που αφορούν την εκπαίδευση.

ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ: Θα ανοίξουν τα σχολεία κύριε Υπουργέ; Δεν μου απαντήσατε. Θέλω απάντηση. Δεν ήρθα εδώ να παίζω θέατρο. Τα σχολεία είναι κλειστά. Πρέπει να μου απαντήσετε. Θα ανοίξουν;

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Σας παρακαλώ κύριε συνάδελφε, ξέρετε τη διαδικασία που προβλέπει ο Κανονισμός.

ΑΘΗΝΑΙΟΣ ΦΛΩΡΙΝΗΣ: Δε μου απάντησε κύριε Πρόεδρε, εάν θα ανοίξουν τα σχολεία.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Να μη γράφεται καμία διακοπή.

../..

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας):
../..
Κύριε Κεδίκογλου ζητήσατε με δεύτερη υπογραφή το λόγο επί του Κανονισμού.
'Έχετε το λόγο να μας πείτε σε τι συνίσταται η παραβίαση του Κανονισμού.
../..
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Σύμφωνα με τον Κανονισμό, ο Πρόεδρος διευθύνει τις εργασίες της Βουλής σύμφωνα με το άρθρο 11. Από πουθενά δεν δίνεται η δυνατότητα στον Πρόεδρο να απαγορεύει τις διακοπές.
../..
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Σας παρακαλώ.
../..
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Να ολοκληρώσω.
Δεύτερον, έρχεται εδώ ο Υπουργός Παιδείας που κατά τεκμήριον είναι ο κατ' εξοχήν γνώστης της ελληνικής γλώσσας και πρόκειται περί φιλολόγου...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Επί του Κανονισμού το λόγο, κύριε Κεδίκογλου. Τελειώσατε.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Του γίνεται μια διακοπή με καλή προαίρεση και απαντά ο εξωκοινοβουλευτικός Υπουργός ότι μετράει το ήθος μου και το Προεδρείο παρεμβαίνει...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Σας παρακαλώ, κύριε Κεδίκογλου.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ: Δηλαδή, τον διορθώσαμε, του κάναμε την παρέμβαση για να μην περάσει στην ιστορία αύριο που θα διαβάζει κάποιος την κοτσάνα που πέταξε -και δεν είναι η πρώτη φορά δυστυχώς- ο κύριος Υπουργός Παιδείας ο γνώστης της ελληνικής γλώσσας και πρέπει να προστατεύεται στο ζήτημα του ήθους; Είναι θέμα ήθους; Οι διακοπές έχουν τη δική τους δυναμική και όπως είπα προ ολίγου σε πολιτικό μάθημα υπό τον Ανδρέα Παπανδρέου μας ανέπτυξε ποια είναι η έννοια και η διακοπή...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Σας κατανόησα, κύριε Κεδίκογλου.

../..
ΒΑΣΙΛΗΣ ΚΕΔΙΚΟΓΛΟΥ:
../..
Τι εκφράσεις είναι αυτές; Είναι ελληνική γλώσσα αυτή; Βέβαια δικαιολογείσθε. Όταν έχετε έναν Πρωθυπουργό ο οποίος δεν μιλάει ελληνικά αλλά μεταγλωττίζει τα γερμανικά, είναι φυσικό. Και όταν έχουμε το σημερινό φαινόμενο του Υπουργού Παιδείας που δεν ήξερε τι σημαίνει και μας είπε ότι "το νομοσχέδιο επέρχεται", λες και γίνεται επέλαση στη Βουλή, δικαιολογείσθε να κάνετε αυτούς, να μην τους χαρακτηρίσω, τρόπους διατύπωσης της ελληνικής γλώσσας.


../..

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 15.11.2001 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 534 φορές