Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

ΟΛΜΕ

27 ΝΟΕΜΒΡΗ

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 

ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Βασικός στόχος της παιδείας είναι η διάπλαση του ανθρώπου σε μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα, που θα συνδυάζει αρμονικά την πνευματική πρόοδο και την αισθητική καλλιέργεια  με τη συναισθηματική,  κοινωνική και ηθική ανάπτυξη.

Αυτή η πολυδιάστατη καλλιέργεια της ανθρώπινης προσωπικότητας υποστασιοποιείται στον χαρίεντα άνθρωπο. Τον άνθρωπο που μπορεί να εκτιμά και να χαίρεται και τα ποικίλα πνευματικά αγαθά, γιατί η πολύπλευρη μόρφωσή του τον έχει εφοδιάσει με εκλεπτυσμένα κριτήρια, που αυξάνουν το εύρος των αισθητικών απολαύσεών του, ενώ ταυτόχρονα τον καθιστούν πιο απαιτητικό αποδέκτη και δημιουργό των αγαθών του πολιτισμού.

Δεν είναι δυνατόν, όμως, να υπάρξουν τέτοιοι άνθρωποι, αν στα σχολεία μας είναι υποβαθμισμένη η σημασία που έχει η θεατρική αγωγή για την ολόπλευρη καλλιέργεια των νέων μας. Μια μονοδιάστατη, τεχνοκρατική παιδεία, αφυδατωμένη από τις αξίες του ωραίου και του ηθικού, δεν μπορεί να ανοίξει το δρόμο για τον ολοκληρωμένο άνθρωπο. Αντίθετα, οδηγεί σε μια ακρωτηριασμένη ανθρώπινη ύπαρξη, που είναι ανίκανη να εκτιμά την ομορφιά και την ηθική ακεραιότητα, άρα ανίκανη να χαίρεται και να εκτιμά τις πιο ανθρώπινες διαστάσεις της ατομικής και συλλογικής ύπαρξης.

Σε παρόμοια αποτελέσματα οδηγεί και η συστηματική έκθεση των παιδιών μας στην επίδραση του κακόγουστου, του πρόχειρου, του αισθητικά ευτελούς, που συχνά προωθείται από τη λεγόμενη «πολιτισμική βιομηχανία» και παρουσιάζεται από τα μέσα μαζικής επικοινωνίας ως η εύκολη, καταναλωτικού τύπου απάντηση στις αισθητικές αναζητήσεις της νέας γενιάς.

Το θέατρο αποτελεί μια από τις κορυφαίες εκφάνσεις του πανανθρώπινου πολιτισμού. Μέσω της μίμησης οι ανθρώπινες κοινωνίες επιχείρησαν να εκφράσουν τα συναισθήματα και τους προβληματισμούς τους, να αναδείξουν ανάγκες και αιτήματα, να προβάλουν πρότυπα και στόχους. Γι’ αυτό η παιδαγωγική σημασία του θεάτρου είναι αδιαμφισβήτητη. Μέσω της θεατρικής αγωγής ο άνθρωπος εκλεπτύνει τα αισθητικά του κριτήρια, δένεται άρρηκτα με τις επιδιώξεις και τα οράματα της ομάδας, κατανοεί τον πλούτο και τη σημασία της πολιτισμικής δημιουργίας και αποκτά τη διάθεση να αφιερώσει μέρος του ελεύθερου χρόνου τους σε αυτή.

Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο χαιρετίζουμε την ενέργεια του Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (International Drama/Theatre & Education Association-IDEA) να ανακηρύξει την 27η Νοέμβρη Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση. Αντιλαμβανόμαστε αυτή την ημέρα ως μια σημαντική ευκαιρία για την ανάδειξη της πολύμορφης και αποφασιστικής συμβολής του θεάτρου στην εκπαίδευση, στην κοινή μας προσπάθεια για ανθρωπιστική παιδεία, διασφάλιση των ανθρώπινων δικαιωμάτων και ειρήνη για όλο τον κόσμο, και ειδικότερα για τους νέους, τα παιδιά και τις κοινωνικές ομάδες που απειλούνται από τον κοινωνικό αποκλεισμό, τις αρνητικές διακρίσεις και τη βία.

Για να επιτευχθούν αυτοί οι σκοποί, πρέπει να είναι κατάλληλα προετοιμασμένοι όλοι οι εκπαιδευτικοί, ανεξάρτητα από την ειδικότητά τους. Είναι αναγκαίο να εξαντλούμε τη παιδαγωγική μας ευαισθησία, οξύνοια και διορατικότητα, ώστε δραστηριότητες όπως η θεατρική αγωγή να μην συρρικνώνονται σε αυτοσκοπό, αλλά να υπηρετούν αποτελεσματικά τον κεντρικό στόχο της παιδείας, τη διάπλαση του πραγματικού ανθρώπου, που χαίρεται την ομορφιά της τέχνης γιατί ζει και δημιουργεί μέσα στην τέχνη.

Χάρη στις εργώδεις προσπάθειες και το μεράκι εμπνευσμένων εκπαιδευτικών χαιρόμαστε κάθε τόσο σημαντικά επιτεύγματα των μαθητών και μαθητριών μας. Γιατί πίσω από κάθε μαθητικό επίτευγμα, μικρό ή μεγάλο, ατομικό ή ομαδικό, υπάρχει ο δάσκαλος. Ένας δάσκαλος ίσως όχι πάντα εξειδικευμένος στα θέματα του θεάτρου και γενικότερα της τέχνης, αλλά σε κάθε περίπτωση αφοσιωμένος στο διδακτικό έργο και πρόθυμος να πλοηγήσει τη νέα γενιά στα μυστικά της τέχνης και της αισθητικής απόλαυσης.

Ας αναλογιστούμε πόσο πιο αποτελεσματικό για την κοινωνία θα ήταν το έργο μας, αν πραγματοποιούνταν σε ένα διαφορετικό σχολείο, λιγότερο χρησιμοθηρικό και ανταγωνιστικό, περισσότερο δημιουργικό, ευέλικτο και συμμετοχικό, ένα σχολείο όπου η γνώση θα συναντά την αισθητική καλλιέργεια και την ηθική ανάπτυξη του μαθητή. Ένα σχολείο που θα αποβλέπει στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού. Για το σχολείο αυτό αξίζει να συνεχίσουμε τις καθημερινές μας προσπάθειες και τους κοινούς μας αγώνες.

 

 

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ

           

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 28.11.2008 16:35:01
 
Αναγνώσθηκε 302 φορές