Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

ΤΑ ΚΡΟΚΟΔΕΙΛΙΑ ΔΑΚΡΥΑ ΤΗΣ ΟΛΜΕ

 

 

 

ΚΩΝ. ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΙΤΗΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ-ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ

Email:Kadrian@freemail.gr

 

 

Η εκρηκτική όσο και απαράδεκτη κατάσταση που διαδραματίζεται σήμερα  στην τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση έχει ένα φυσικό αυτουργό που ονομάζεται κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και ένα ηθικό αυτουργό που ονομάζεται ΟΛΜΕ.

Ο φυσικός αυτουργός είχε προγραμματική δέσμευση για κατάργηση των ΤΕΕ και τη δημιουργία του Επαγγελματικού Λυκείου. Μάλιστα ο σημερινός πρωθυπουργός διακήρυττε προεκλογικά ότι «έχουμε για όλα πρόγραμμα και θα εφαρμοστεί στο ακέραιο». Για την εφαρμογή του προγράμματος έδινε  εγγυήσεις, όπως σήμερα εγγυάται για τις τραπεζικές καταθέσεις.

Μόλις  το κυβερνών κόμμα ανέβηκε στην εξουσία η τότε υπουργός παιδείας κυρία Γιαννάκου ανακοίνωσε ότι τα ΤΕΕ καταργούνται. Το γεγονός αυτό  προκάλεσε σοκ και μαζική φυγή των μαθητών από την τεχνική εκπαίδευση στο διάστημα  2004-2006. 

Βέβαια η υπουργός δεν έκανε τίποτα άλλο παρά να υπενθυμίσει ότι  η προεκλογική δέσμευση του κόμματός της θα υλοποιηθεί.

Ο χώρος της παιδείας, όμως, έχει τις ευαισθησίες του, και δεν μπορεί να ανακοινώνεται η κατάργηση ενός τύπου σχολείου χωρίς ταυτόχρονα να ανακοινώνεται η ακριβής μορφή του διάδοχου σχολείου. Ποιος γονιός πηγαίνει να γράψει το παιδί του σε σχολείο που καταργείται, χωρίς να γνωρίζει εάν αυτό που θα προκύψει είναι καλύτερο ή όχι; Είναι γνωστή εξ΄ άλλου η δυσκολία απομάκρυνσης το παιδιού  από το γενικό λύκειο το οποίο θεωρείται Α΄ κατηγορίας, ενώ το τεχνικό Β΄ κατηγορίας.

Αυτά βέβαια είναι γνωστά περισσότερο στους λειτουργούς της παιδείας παρά στους πολιτικούς. Είχε υποχρέωση δηλ. η ΟΛΜΕ να βγει και να καταγγείλει την άκαιρη, τουλάχιστον, ανακοίνωση περί της κατάργησης των ΤΕΕ πράγμα που δεν έκανε. Αλλά πως μπορούσε να το κάνει όταν χρόνια πριν τάχθηκε σθεναρά εναντίον του θεσμού των ΤΕΕ τα οποία δεν δίστασε να χαρακτηρίσει ως «χώρους υγειονομικής ταφής κοινωνικών αποβλήτων»;

Η συνέχεια είναι γνωστή. Ο Ν. 3475/2006 δημιούργησε 2 σχολεία το ΕΠΑΛ και την ΕΠΑΣ, το μεν πρώτο αποδεικνύεται ένα κακέκτυπο γενικό λύκειο και η ΕΠΑΣ ένα μόρφωμα κατάρτισης μέσα στην εκπαίδευση, χωρίς γενικά μαθήματα και χωρίς δυνατότητα συνέχισης σπουδών. Επιπλέον ο ανερμάτιστος διαχωρισμός των ειδικοτήτων σε  ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ δημιούργησε ένα πραγματικό κομφούζιο και χιλιάδες υπεράριθμους καθηγητές.

Συμπέρασμα η κυβέρνηση δεν τήρησε το προεκλογικό της πρόγραμμα, σε ότι αφορά την τεχνική εκπαίδευση, και δημιούργησε πραγματικά μια εκρηκτική κατάσταση η οποία ταλαιπωρεί γονείς, μαθητές, καθηγητές.

 

Ο ηθικός αυτουργός, η ΟΛΜΕ έχει τεράστιες ευθύνες για τη σημερινή κατάσταση στη ΤΕΕ.

Η ΟΛΜΕ διαχρονικά δεν παρουσιάζει μια ολοκληρωμένη πρόταση για την αναβάθμιση του επαγγελματικού σχολείου γιατί απλούστατα δεν το θέλει. Δεν θέλει την ύπαρξη 2 σχολείων του γενικού και του επαγγελματικού, στην λυκειακή βαθμίδα παρά το γεγονός ότι το διπλό σχολικό δίκτυο (γενικό – τεχνικό) εφαρμόζεται  σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Επειδή η ύπαρξη μόνο του γενικού λυκείου φαίνεται και είναι πραγματικά ουτοπική, βαφτίζει το γενικό «ενιαίο» ή «ενιαίο με χαρακτηριστικά πολυκλαδικού κλπ».

Ήδη από το 2004 η ΟΛΜΕ έχει απόφαση του 7ου εκπαιδευτικού συνεδρίου της σύμφωνα με την οποία: Πρωταρχικό στοιχείο της εκπαιδευτικής μας πρότασης είναι η ανάπτυξη ενός τύπου σχολείου
στη λυκειακή βαθμίδα, του Ενιαίου Λυκείου, στο πλαίσιο της καθιέρωσης της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης…

Μέχρις ότου καταργηθεί (sic) το επαγγελματικό σχολείο η ΟΛΜΕ πρότεινε μεταβατική περίοδο με τη λειτουργία του επαγγελματικού λυκείου και με διακριτό χαρακτηριστικό την ενίσχυση της γενικής παιδείας.  

Η ενίσχυση της γενικής παιδείας έγινε πράγματι όπως ήθελε η ΟΛΜΕ στο σημερινό ΕΠΑΛ και δημιουργήθηκε το αλαλούμ στην τεχνική εκπαίδευση που ζούμε σήμερα. Έτσι εννοεί η ΟΛΜΕ το αναβαθμισμένο επαγγελματικό σχολείο, να έχει πολλά γενικά μαθήματα. Σήμερα οι πάντες γνωρίζουν ότι το πρόβλημα που δημιουργήθηκε στο ΕΠΑΛ οφείλεται, κατά κύριο λόγο, στην υπέρμετρη αύξηση των γενικών μαθημάτων σε βάρος των μαθημάτων ειδικότητας και η ΟΛΜΕ βρίσκεται σε δύσκολη θέση, διότι δεν μπορεί να πάρει πίσω αυτά που έλεγε χθες.  Υπενθυμίζεται ότι το ΤΕΕ είχε ωρολόγιο πρόγραμμα με 70% μαθήματα ειδικότητας και στο ΕΠΑΛ τα μαθήματα αυτά δεν καλύπτουν ούτε το 40%. Εάν λάβουμε υπόψη μας ότι τα τμήματα μειώθηκαν, πολλά από τα οποία έγιναν ολιγομελή, ότι οι εργαστηριακές ώρες μειώθηκαν τότε ο καθένας αντιλαμβάνεται ότι η λύση είναι η αύξηση των ωρών στα μαθήματα ειδικότητας, έστω σε ένα ενδιάμεσο ποσοστό 55%, πράγμα το οποίο η ΟΛΜΕ δεν το θέλει όπως ο διάβολος το λιβάνι.

Τα ερωτήματα που οφείλει απαντήσει η ΟΛΜΕ είναι πολλά και καυτά  για την ίδια:

 

·         Γιατί είναι εναντίον του επαγγελματικού σχολείου και ζητάει την κατάργησή του από το σχολικό δίκτυο της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης;

·         Με ποια λογική η ΟΛΜΕ τοποθετείται υπέρ της  12χρονης υποχρεωτικής δημόσιας γενικής εκπαίδευσης για όλα τα παιδιά μέχρι την ηλικία των 18 ετών; (τοποθέτηση στο κείμενο διαβούλευσης της Ε.Ε. 4/12/2007)

·         Γιατί δεν κάνει ποτέ λόγο για σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας και την παροχή επαγγελματικών γνώσεων αφού είναι γνωστό ότι, για τους λόγους αυτούς,  κυρίως, υπάρχει το επαγγελματικό σχολείο;

·         Ποια είναι η ουσιαστική της πρόταση για την μετακίνηση μαθητικού δυναμικού από το γενικό λύκειο προς το ΕΠΑΛ ώστε η Ελλάδα να πλησιάσει την αναλογία μαθητών επαγγελματικής/γενικής εκπαίδευσης που υπάρχει στην Ευρώπη; Γνωρίζει καλά η ΟΛΜΕ ότι για να γεμίσουν κάποιες αίθουσες του ΕΠΑΛ πρέπει να αδειάσουν κάποιες άλλες του γενικού λυκείου πράγμα αδιανόητο για εκείνη.

 

·         Γιατί κάθε φορά που ψηφίζεται ένας νόμος για τη ΤΕΕ (3475/2006, 2640/1998, 1566/1985, 576/1977 κλπ.) ζητάει αμέσως να καταργηθεί και δεν προτείνει κάτι συγκεκριμένο και ρεαλιστικό;

·         Γιατί  τάχθηκε με τόση εμπάθεια εναντίον του θεσμού των ΤΕΕ τα οποία είχαν τριπλάσιους μαθητές από σήμερα και οι καθηγητές δεν αντιμετώπιζαν κανένα πρόβλημα υπεραριθμίας; Γιατί χαρακτήρισε τα ΤΕΕ σαν «χώρους υγειονομικής ταφής κοινωνικών αποβλήτων» (πληροφοριακό δελτίο ΟΛΜΕ. 659 σελ. 23), δεν γνώριζε ότι ταυτόχρονα δυσφήμιζε και ολόκληρη την ΤΕΕ για την οποία σήμερα κόπτεται;

·         Γιατί αφού ανησυχεί  τόσο πολύ για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην ΤΕΕ γιατί δεν προκηρύσσει, για τα μάτια έστω, μια απεργία για την ΤΕΕ όπως έκανε για το άρθρο 16;

·         Γιατί δεν προτείνει αύξηση των διδακτικών ωρών διδασκαλίας στα μαθήματα ειδικότητας μέτρο που θα ανακουφίσει την κατάσταση;

·         Γιατί δεν ζητά την κατάργηση της ψευδεπίγραφης τεχνολογικής κατεύθυνσης του γενικού λυκείου η οποία προκαλεί σύγχυση σε γονείς και μαθητές, και δεν έχει λόγο ύπαρξης;

·         Δεν είχε προβλέψει ότι ένα «αναβαθμισμένο» επαγγελματικό λύκειο με πολλά γενικά μαθήματα θα προκαλούσε μαζική φυγή των μαθητών και θα είχαμε λιγότερους μαθητές από ότι πριν 20 χρόνια; Δεν έχει αντιληφθεί ότι τα πολλά γενικά μαθήματα (περίπτωση ΕΠΑΛ) δεν εξυπηρετούν τις ανάγκες των μαθητών της ΤΕΕ παρά μόνο τις συντεχνιακές ανάγκες των καθηγητών αντιστοίχων ειδικοτήτων;

·         Γιατί δεν ζητά αναβάθμιση του μαθήματος του ΣΕΠ για να πληροφορούνται οι μαθητές της γενικής για την επαγγελματική εκπαίδευση, την αγορά εργασίας κλπ.; Είναι σωστό να κάνει τα στραβά μάτια σε ένα τόσο σοβαρό θέμα γνωρίζοντας ότι το μάθημα καταλήγει να το παίρνει όποιος δεν συμπληρώνει ωράριο και έτσι αποφεύγονται οι μετακινήσεις; Αυτό που γίνεται δεν είναι σε βάρος των μαθητών το συμφέρον των οποίων υποτίθεται ότι όλοι οι εκπαιδευτικοί υπηρετούν; Στο θέμα αυτό αφού μπαίνει μια σειρά, σε ότι αφορά τουλάχιστον του ποιός είναι κατάλληλος να το διδάξει. Γιατί η ΟΛΜΕ ζητά την ανάκληση της απόφασης που το ρυθμίζει;

·         Γιατί ζητά την ανάκληση της Υ.Α για τις αναθέσεις και έναρξη «ουσιαστικού διαλόγου» με το ΥΠΕΠΘ ώστε να προκύψει νέα απόφαση; Δεν υπάρχει τίποτα καλό στην απόφαση αυτή; Δεν είναι θετικό πχ. η 1η ανάθεση του μαθήματος της τεχνολογίας τον και στον κλάδο ΠΕ 17 των τεχνολόγων;  Ποιες είναι οι θέσεις της ΟΛΜΕ για τις αναθέσεις, ας τις κοινοποιήσει. Μήπως δεν έχει θέσεις γιατί δεν θέλει να δυσαρεστήσει κανέναν ή μήπως δεν έχει τη δυνατότητα να ορίσει ομάδα εργασίας σαν ομοσπονδία 90.000 καθηγητών;

·         Γιατί δεν προτείνει συγκεκριμένες τροποποιήσεις όπως πχ. άμεση μετάταξη των καθηγητών του κλάδου ΤΕ 01 που έχουν ανώτερο πτυχίο ΤΕΙ, ΑΣΕΤΕΜ/ΣΕΛΕΤΕ και βρίσκονται εγκλωβισμένοι στη Β΄ ανάθεση μαθημάτων και κάθε φορά προτείνει συστάσεις επιτροπών χρονοβόρους διαλόγους κλπ.

·         Γιατί δεν προτείνει κατάργηση της παραγράφου 3 της πρόσφατης Υ.Α. που δεν επιτρέπει τις μεταθέσεις με βάση τη Β΄ ανάθεση μαθημάτων;

·         Μήπως πιστεύει ότι η ανάκληση της απόφασης, για το ποιος κλάδος θα διδάξει το τάδε μάθημα θα περισώσει την κατάσταση στην ΤΕΕ;

·         Γιατί δεν προτείνει βελτιώσεις για την είσοδο των αποφοίτων ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ όπως πχ. οι αυξημένοι συντελεστές να είναι στα μαθήματα ειδικότητας και όχι στα γενικά; Δεν είναι δίκαιο πχ. όποιος θέλει να γίνει μηχανολόγος να έχει αυξημένο συντελεστή στη μηχανολογία όπως έχει εκείνος που θέλει να γίνει μαθηματικός τον έχει στα μαθηματικά;

·         Γιατί δεν ζητά την απόσυρση της νέας ρύθμισης για την εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑΛ στα ΑΤΕΙ σύμφωνα με την οποία τα 3 μαθήματα γίνονται 4 και η εισαγωγή δεν εξαρτάται κατά 80% από τα μαθήματα ειδικότητας. Παλαιότερα η ΟΛΜΕ είχε χαρακτηρίσει το μέτρο  αυτό ως θετικό. Τι άλλαξε από τότε;,

·         Γιατί δεν ζητά άμεση ρύθμιση για την εισαγωγή των αποφοίτων ΕΠΑΛ στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές που αποτελούν σχολές υψηλής ζήτησης;

·         Γιατί δεν αναφέρεται καθόλου πλέον στις ειδικότητες των κοινωνικών φροντιστών της διατροφής- διαιτολογίας κλπ. που καταργήθηκαν όπως έκανε παλαιότερα;

·         Γιατί δεν πληροφορεί σωστά για το μεταλυκειακό έτος, το οποίο ονομάζει έτος ειδίκευσης αφού η ειδίκευση (ειδικότητα) θα δίνεται σύμφωνα με την οδηγία 36 στο 3ο έτος με πτυχίο επιπέδου Β. Το πτυχίο επιπέδου Γ με την ίδια οδηγία θα δίνεται σε ένα επιπλέον έτος σπουδών το οποίο θα ανήκει στη Μεταδευτεροβάθμια Εκπαίδευση και όχι στη δευτεροβάθμια. Μήπως υπονοεί ότι στα 3χρόνια δεν πρέπει να δίνεται πτυχίο παρά μόνο προεπαγγελματικές γνώσεις για να αφοσιωθεί ο μαθητής απερίσπαστος στη γενική παιδεία;

 

Οι ανακολουθίες και λάθη της ΟΛΜΕ για την ΤΕΕ είναι πάρα πολλά. Ο κατάλογος των γιατί είναι μακρύς και θα μας κουράσει. Συνεχίζουμε μια άλλη φορά την υπόθεση .



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 08.10.2008 00:20:01
 
Αναγνώσθηκε 1127 φορές