Βουλή των Ελλήνων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Νομοθεσία
 / Βουλή των Ελλήνων


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Ζ' ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
Ι' ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Β'

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΜΙ΄
Παρασκευή, 7 Δεκεμβρίου 2001
-----------------------------------------------
../..
Εισερχόμαστε στη συζήτηση
ΤΩΝ ΕΠΙΚΑΙΡΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
../..
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Τρίτη είναι η με αριθμό 219/5-12-2001 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Κομμουνιστικού Κόμματος Ελλάδος κ. Γεωργίου Χουρμουζιάδη προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, σχετικά με τη λήψη των αναγκαίων μέτρων για την αντιμετώπιση των λειτουργικών προβλημάτων των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων (ΤΕΕ)
Η ερώτηση του κ. Χουρμουζιάδη έχει ως εξής:

"Ενώ τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια βρίσκονται στον 4ο χρόνο λειτουργίας τους και παρόλο που διανύουμε τον τρίτον μήνα από την έναρξη της σχολικής χρονιάς, εξακολουθούν να υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις σε καθηγητές, βιβλία, εργαστήρια, στοιχειώδη κτιριακή υποδομή.
Η υποβάθμιση της τεχνοεπαγγελματικής εκπαίδευσης που εκφράζει μία βαθύτερη υποτίμηση της εργασίας και των εργαζομένων, αποτελεί στρατηγικό προσανατολισμό του κεφαλαίου που υλοποιεί η Κυβέρνηση με την καθοδήγηση της Ευρωπαϊκής 'Ενωσης.
Δικαιολογημένα λοιπόν, οι σπουδαστές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς κινητοποιούνται απαιτώντας την κατάργηση των αντιεκπαιδευτικών νόμων 2525/97 και 2640/98, τη θέσπιση δημόσιου και δωρεάν ενιαίου δωδεκάχρονου εκπαιδευτικού σχολείου βασικής εκπαίδευσης και συστήματος επαγγελματικής εκπαίδευσης μετά το 12χρονο σχολείο καθώς και άμεση αντιμετώπιση των οξύτατων προβλημάτων που αντιμετωπίζουν σήμερα.
Ερωτάται ο κύριος Υπουργός ποια μέτρα πρόκειται να πάρει η Κυβέρνηση ώστε να αντιμετωπιστούν τα παραπάνω προβλήματα
".

Ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Γκεσούλης έχει το λόγο.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Κύριοι συνάδελφοι, γνωρίζουμε όλοι ότι έγινε μεγάλη τομή στην εκπαίδευση ιδιαίτερα στη δευτεροβάθμια που την ξεκίνησε το ΠΑΣΟΚ έχοντας υπόψη του ότι στο χώρο της εκπαίδευσης τα πράγματα δεν μπορεί να μένουν σταθερά, δεν μπορεί να μένουν στο παρελθόν. Θα πρέπει κάθε φορά να τρέχουμε έτσι ώστε στη νέα κοινωνία που διαμορφώνει τις γνώσεις και τις πληροφορίες με βάση της κοινωνικές ανάγκες και τις απαιτήσεις της αγοράς να διαμορφώνονται και για τα πράγματα στην παιδεία και στην εκπαίδευση.
'Ετσι λοιπόν στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση οικοδομήθηκαν δύο πυλώνες. Ο ένας το ενιαίο Λύκειο και ο άλλος τα Τεχνικά Επαγγελματικά Εκπαιδευτήρια.
Σε αυτή τη νέα προσπάθεια με τα νέα τεχνικά σχολεία έχουμε να πούμε ότι δημιουργήθηκαν 84 νέες ειδικότητες μια νέα φιλοσοφία στα προγράμματα στο περιεχόμενο των σπουδών και δημιουργήθηκαν επομένως νέες απαιτήσεις από αυτά τα προγράμματα τόσο στα βιβλία όσο και στα εργαστήρια.
'Ετσι λοιπόν, ξεκινώντας εκείνη η προσπάθεια η οποία βρίσκεται στη φάση της υλοποίησης, σχεδόν έχει ολοκληρωθεί, συναντήσαμε δυσκολίες και προβλήματα. Προβλήματα ανάπτυξης αυτού του νέου σχολείου, ένα σχολείο το οποίο απαντά όπως είπα και νωρίτερα στις κοινωνικές απαιτήσεις και στις ανάγκες της αγοράς. Ε, λοιπόν σ' αυτή τη φάση της υλοποίησης αυτού του μεγάλου προγράμματος για τα τεχνικά μας επαγγελματικά εκπαιδευτήρια, συναντήσαμε δυσκολίες στα προγράμματα σπουδών που είναι καινούργια και δημιουργούν απαιτήσεις νέες στα βιβλία. 'Ετσι λοιπόν γράφτηκαν νέα βιβλία από την αρχή. Και μιλάμε για ένα σύνολο προγραμμάτων που απαιτεί 628 νέα βιβλία.
Υπήρχαν προβλήματα και δυσκολίες. Μιλάμε για νέα προγράμματα τα οποία απαιτούσαν νέα εργαστήρια. 'Ετσι λοιπόν χρειάστηκε να συγκροτηθούν νέα εργαστήρια σ' όλα αυτά τα καινούργια σχολεία. Χρειάστηκαν νέες ειδικότητες εκπαιδευτικών και εκεί υπήρχαν δυσκολίες. Στη φάση υλοποίησης αυτού του μεγάλου προγράμματος της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, συναντήσαμε δυσκολίες και προβλήματα, αλλά όμως σήμερα έχει ολοκληρωθεί θα έλεγα στο χώρο της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης ένα σύστημα εκπαίδευσης, το οποίο δεν υπολείπεται από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες και μπορούμε να πούμε ότι τα επιμέρους προβλήματα δεν μπορούν να αναιρέσουν αυτή τη μεγάλη προσπάθεια η οποία δίνει τη δυνατότητα στα παιδιά μας να μην υστερούν από τα υπόλοιπα στην Ευρωπαϊκή 'Ενωση.
Εγώ κατανοώ και τις ερωτήσεις που γίνονται από τους συναδέλφους. 'Όταν έχουμε 628 νέα αντικείμενα και έχουν γραφτεί τα 570 βιβλία για παράδειγμα και έχουν πάει στα σχολεία και υπάρχουν ελλείψεις σε ορισμένα βιβλία, σε ορισμένα γνωστικά αντικείμενα τα οποία όμως βρίσκονται υπό μορφή σημειώσεων -είτε τα παίρνουν από το internet είτε δόθηκαν- κατανοώ ότι πρέπει να πάει το βιβλίο, αλλά όμως δεν μπορούμε να πούμε ότι σ' αυτή τη μεγάλη προσπάθεια που γράφτηκαν 570 βιβλία καινούργια βιβλία, νέοι τίτλοι, νέο περιεχόμενο, δεν μπορούμε να το υποβαθμίσουμε.
'Όσον αφορά το εκπαιδευτικό προσωπικό, θέλω να πω το εξής, για να δώσω ένα στοιχείο: Η αναλογία αυτή τη στιγμή στα ΤΕΕ, είναι ένας εκπαιδευτικός ανά 9 μαθητές, ενώ στην Ευρώπη είναι ένας εκπαιδευτικός ανά 18 μαθητές.
Δέχομαι να συζητήσουμε τα υπόλοιπα μετά.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ.Χουρμουζιάδης έχει το λόγο.

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΧΟΥΡΜΟΥΖΙΑΔΗΣ: Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Βέβαια η ερώτησή μας έχει ένα στοιχείο αρκετά σαφές πολιτικό. Δηλαδή πιστεύουμε ότι υπάρχει μια σκόπιμη υποβάθμιση της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης. Επίσης, γίνεται η πρόταση για την καθιέρωση του ενιαίου δωδεκάχρονου και η μετάθεση της τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης μετά το δωδεκάχρονο. Αλλά έξω απ' αυτό που δεν είναι βέβαια μέσα στην ουσία της διαδικασίας -δεν μπορούμε να το συζητήσουμε τώρα- το πρόβλημα παραμένει υπαρκτό. 'Εχουμε αυτή τη στιγμή την πληροφορία και είναι μοναδική σαν χαρακτηριστικό παράδειγμα, ότι στο Β' ΤΕΕ των Αθηνών, λείπουν 8 καθηγητές και κάνουν τα παιδιά μόνο δύο ώρες μάθημα, δεν ξέρω αν κάνουν όλο το πρόγραμμα ή ένα μέρος του προγράμματος. Συνεχώς υπάρχουν κινητοποιήσεις.
Ζήτησε, κύριε Υπουργέ, μια ομάδα αποφοίτων ή εκπροσώπων εν πάση περιπτώσει των ΤΕΕ να σας δει να κουβεντιάσετε. Ο διάλογος εξάλλου είναι μέσα στη λογική σας και την πολιτική και τη φιλοσοφική και την κοινωνική. Γιατί δεν τους δέχεσθε να δείτε πραγματικά το πρόβλημα ενώπιος ενωπίω; Καθημερινά σε κάποια πόλη υπάρχει μια κινητοποίηση μαθητών των τεχνικών σχολών. Το πρόβλημα υπάρχει. Το καλύψατε μ' αυτή την προοπτική, ότι υπάρχει μια αλλαγή στα σχολεία, οι αλλαγές φέρνουν κλυδωνισμούς, τα προβλήματα ίσως πολλαπλασιάζονται με τις αλλαγές. Ναι, αλλά ως πότε; Η ερώτησή μου σας λέει ότι η τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση έχει ήδη μια 3ετία λειτουργίας και όμως, έχει προβλήματα. Είναι προβλήματα που δεν αφορούν μια λειτουργία απλή, αλλά το μέλλον στις τεχνικοεπαγγελματικής εκπαίδευσης, δηλαδή τη θεμελίωση τελικά και του περιεχομένου και της στρατηγικής αλλά και των τακτικών της λειτουργιών. 'Αρα, το πρόβλημα υπάρχει και δεν καλύπτεται, κύριε Υπουργέ, μόνο με το επιχείρημα ότι επιχειρούμε μια αλλαγή, άρα έχουμε προβλήματα. Να λυθούν τα προβλήματα. Παράλληλα με την αλλαγή, πρέπει να λύνονται και τα προβλήματα.
Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Θα ήθελα να πω, κύριοι συνάδελφοι, ότι είναι φυσικό πως όταν ολοκληρώνεται ένα τέτοιο πρόγραμμα, να συναντά κανείς και προβλήματα και δυσκολίες στην υλοποίηση, αλλά όμως που πηγάζουν μέσα από την ανάπτυξη ενός νέου προγράμματος για την εκπαίδευση. Αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία γιατί πολλές φορές δίνεται η εντύπωση ότι μιλάμε για ένα σχολείο που είναι εγκαταλελειμμένο, ένα σχολείο του περιθωρίου. Δεν συμβαίνει αυτό.

( Στο σημείο αυτό την Προεδρική Έδρα καταλαμβάνει ο Γ' Αντιπρόεδρος της Βουλής κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΒΡΕΤΤΟΣ )

Μιλάμε για ένα νέο οικοδόμημα στο οποίο συναντά κανείς τα προβλήματα της ανάπτυξής του. Το έχω ξαναπεί. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό για μένα να τονίσουμε ότι δεν πρόκειται για ένα σχολείο της εγκατάλειψης αλλά μιλάμε για ένα καινούργιο το οποίο οικοδομούμε και συναντούμε τα προβλήματα της ανάπτυξης, της βελτίωσης δηλαδή του εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης στο κομμάτι αυτό της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης. Έχει ιδιαίτερη σημασία αυτό.
Δεύτερον έχει επίσης ιδιαίτερη σημασία να πούμε ότι έχουν μπει νέα γνωστικά αντικείμενα και υπάρχει δυσκολία στο εκπαιδευτικό προσωπικό το οποίο πρέπει να πάει σε απομακρυσμένες περιοχές.
Η φιλοδοξία μας ήταν να κάνουμε νέες ειδικότητες που να απαντούν στις ανάγκες της αγοράς. Πράγματι σε ορισμένες περιοχές υπάρχουν τέτοιες δυσκολίες. Μέσω όμως του διαγωνισμού του ΑΣΕΠ που ολοκληρώθηκε διορίσαμε μόνιμο προσωπικό. Μπροστά μας έχουμε περιθώριο να διορίσουμε και αναπληρωτές αφού πήραμε τον πίνακα του ΑΣΕΠ με τους μονίμους. Παράλληλα όμως θέλω να τονίσω το εξής, ότι διορίστηκε και μόνιμο προσωπικό σε μεγάλο αριθμό και αναπληρωτές και ωρομίσθιοι και επιπλέον δώσαμε και αύξηση στην ωριαία αντιμισθία, στην υπερωρία των μονίμων εκπαιδευτικών από 3.000 δραχμές σε 5.000 δραχμές προκειμένου να καλύψουμε τα κενά όπου υπήρχαν αυτά.
Άρα λοιπόν βλέπετε ότι από την πλευρά της Κυβέρνησης γίνεται μια γιγάντια προσπάθεια η οποία έχει ως επίκεντρο αυτό το σχολείο που δεν το θεωρούμε σχολείο δεύτερης κατηγορίας. Το αντιμετωπίζουμε ως ένα εκ των δυο πυλώνων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Έτσι το αντιμετωπίζει και η ελληνική κοινωνία η οποία το έχει αγκαλιάσει. Έχουμε αύξηση του αριθμού των μαθητών και ως εκ τούτου έχουμε προβλήματα από την ανάπτυξή του. Μιλάμε λοιπόν για ένα σχολείο όπου τα προβλήματά του ελαχιστοποιούνται κάθε μέρα αλλά όμως πρόκειται για ένα νέο σχολείο το οποίο απαντά στις ανάγκες της κοινωνίας αλλά και στην αγορά γι αυτά τα οποία θέλει. Ευχαριστώ.

../..

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 07.12.2001 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 532 φορές