Βουλή των Ελλήνων

ΕΔΡΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ - Νομοθεσία
 / Βουλή των Ελλήνων


ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ
Ζ' ΑΝΑΘΕΩΡΗΤΙΚΗ ΒΟΥΛΗ
Ι' ΠΕΡΙΟΔΟΣ (ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ)
ΣΥΝΟΔΟΣ Β'

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ NA΄
Τρίτη, 10 Δεκεμβρίου 2001
-----------------------------------------------
../..
Α. ΚΑΤΑΘΕΣΗ ΑΝΑΦΟΡΩΝ
../..
Ο Βουλευτής Εύβοιας κ. Ελευθέριος Παπαγεωργόπουλος κατέθεσε αναφορά με την οποία ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του 1ου ΤΕΕ Αλιβερίου Εύβοιας διαμαρτύρεται για την έλλειψη διδακτικού προσωπικού, βιβλίων και υλικών εργαστηρίων από το πιο πάνω ΤΕΕ.
../..
ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Επίκαιρες ερωτήσεις δεύτερου κύκλου.
Πρώτη είναι η με αριθμό 225/5.12.2001 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Πανελλήνιου Σοσιαλιστικού Κινήματος κ. Λεωνίδα Γρηγοράκου προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικώς με τις ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό στο Τεχνικό Επαγγελματικό Εκπαιδευτήριο Νεάπολης Λακωνίας.
Η επίκαιρη ερώτηση του κ. Γρηγοράκου έχει ως εξής:

"Έχουν περάσει περίπου τρεις μήνες από τη νέα σχολική χρονιά 2001-2002 και υπάρχουν ακόμα ελλείψεις σε μερικά σχολεία της Λακωνίας. Στο 1ο Τεχνικό Επαγγελματικό Εκπαιδευτήριο Νεάπολης φοιτούν πενήντα έξη μαθητές και ενώ έχουν καλυφθεί όλα τα μαθήματα γενικής παιδείας με διδάσκοντες καθηγητές, υπάρχουν σήμερα, μετά από πάροδο τόσων μηνών ελλείψεις στα μαθήματα ειδικότητας με αποτέλεσμα να δημιουργείται αναστάτωση στην τοπική κοινωνία, τους γονείς και τους μαθητές.
Συγκεκριμένα απουσιάζουν καθηγητές οικονομίας, διοίκησης επιχειρήσεων και τουριστικών επιχειρήσεων.
Ερωτάται ο αρμόδιος Υπουργός:
Τι προτίθεται να κάνει για να στελεχωθεί το 1ο ΤΕΕ Νεάπολης;
Προτίθεται να αλλάξει ο τρόπος στελέχωσης των Τεχνικών Επαγγελματικών Εκπαιδευτηρίων, ώστε να προλαμβάνεται η δυσλειτουργία και η ταλαιπωρία των μαθητών από τη νέα σχολική χρονιά;
"

Θα απαντήσει ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Γκεσούλης.
Ορίστε, έχετε το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Κύριε συνάδελφε, το ΤΕΕ της Νεάπολης Λακωνίας λειτουργεί από το Σεπτέμβριο του 2000 και δεν έχει ακόμα αναπτυχθεί σε όλη την έκτασή του, δηλαδή και στις τρεις τάξεις. Λειτουργεί σήμερα με πενήντα πέντε μαθητές.
Παρ' όλο που η Νεάπολη είναι μια μικρή πόλη, εν τούτοις αποφάσισε το Υπουργείο Παιδείας και η Κυβέρνηση να ιδρύσει και να λειτουργήσει εκεί το ΤΕΕ. Θεωρεί ότι η λειτουργία αυτού του τεχνικού επαγγελματικού σχολείου στην περιοχή, παρ' ότι οι μαθητές είναι λίγοι, είναι επιλογή της. Σ' αυτή τη μικρή πόλη οργάνωσε αυτό το σχολείο έτσι ώστε να διευκολυνθούν τα παιδιά της περιοχής εκεί, ώστε και να παραμείνουν εκεί, αλλά και να βρουν τη δυνατότητα και πρόσβαση σε ένα σχολείο που να απαντά στις ανάγκες τόσο της τοπικής κοινωνίας, όσο και της παραγωγής και της αγοράς.
Έτσι λοιπόν στην πρώτη φάση της υλοποίησης αυτής της απόφασης, της λειτουργίας αυτού του σχολείου, είναι γεγονός ότι συναντούμε δυσκολίες, γιατί τέτοιες περιοχές που έχουν δυσκολία πρόσβασης δεν είναι και οι περιοχές που επιθυμούν οι εκπαιδευτικοί και που τις τοποθετούν στις πρώτες προτιμήσεις.
Έτσι λοιπόν στο σχολείο αυτό παρατηρήθηκαν δυσκολίες στη στελέχωση σε ορισμένες ειδικότητες. Θέλω όμως να σημειώσω -και θα έλθω πιο κάτω να απαντήσω ακριβώς για τα συγκεκριμένα θέματα που θέτετε- ότι οι ειδικότητες που περιλαμβάνει το ΤΕΕ στην περιοχή αυτή είναι ειδικότητες που δένουν με την τοπική ανάπτυξη και τα ενδιαφέροντα που έχει η περιοχή εκείνη. Άρα λοιπόν είναι σωστή η επιλογή που κάναμε, αυτό το σχολείο να γίνει σε αυτή τη μικρή πόλη, με όλες αυτές τις δυσκολίες, γιατί βοηθά στην τοπική ανάπτυξη και την τοπική κοινωνία.
Θέλω να δώσω δύο στοιχεία. Το ένα είναι ότι στη Λακωνία διορίστηκαν συνολικά 51 μόνιμοι καθηγητές και μέχρι σήμερα έχουν διοριστεί 133 ακόμα αναπληρωτές εκπαιδευτικοί. Άρα λοιπόν υπάρχει μια έντονη προσπάθεια από την πλευρά του Υπουργείου Παιδείας να καλύψει τα κενά που υπάρχουν σε όποιες ειδικότητες έλειπαν στα σχολεία εκεί της περιοχής. Για την κάλυψη των αναγκών του ΤΕΕ του παραπάνω νομού είχαν ζητηθεί από τους μόνιμους διορισμούς του Σεπτεμβρίου τρία κενά οικονομολόγων και αποφοίτων ΑΕΙ ή τέσσερα ακόμη κενά αποφοίτων ΤΕΙ, οι λεγόμενοι ΠΕ18, προκειμένου να διδάξουν μαθήματα σχετικά με την οικονομία. Οι θέσεις αυτές προκηρύχθηκαν. Ατυχώς όμως ένας μόνο από όλους τους υποψήφιους οικονομολόγους ζήτησε διορισμό στο συγκεκριμένο νομό. Όλοι οι άλλοι δεν είχαν θέσει μέσα στις προτιμήσεις τους το νομό, γιατί έχει τα ιδιαίτερα προβλήματα και τη δυσκολία. Και πράγματι ενώ κάναμε διορισμούς, δεν υπήρχαν προτιμήσεις από την πλευρά των εκπαιδευτικών και συναντήσαμε αυτές τις δυσκολίες. Στη δευτερολογία μου θα απαντήσω τι ακριβώς κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε το υπαρκτό πρόβλημα που εσείς θέτετε.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ. Γρηγοράκος έχει το λόγο.

ΛΕΩΝΙΔΑΣ ΓΡΗΓΟΡΑΚΟΣ: Κύριε Πρόεδρε, κύριε Υπουργέ, θα ήθελα από το Βήμα αυτό να εκφράσω και εγώ τις ευχαριστίες μου για τις προσπάθειες που έκανε ο τέως Υφυπουργός και νυν Υπουργός Δικαιοσύνης, ο κ. Πετσάλνικος, για την ίδρυση αυτού του ΤΕΕ στη Νεάπολη Λακωνίας. Έγινε με πολύ κόπο πραγματικά γιατί είναι μία δύσβατη περιοχή, απέχει πάρα πολύ από τη Σπάρτη, το οδικό δίκτυο δεν είναι καλό, δεν υπήρχαν λοιπόν άλλες λύσεις παρά μόνο να ιδρυθεί το ΤΕΕ στη Νεάπολη Λακωνίας. Ο τόπος είναι κλειστός. Δεν μπορούσε λοιπόν να γίνει μετακίνηση των οικογενειών στη Σπάρτη. Προσπάθησαν κάποιοι να εκμεταλλευθούν αυτή την κατάσταση. Τελικά μετά από πολύ κόπο, όπως και προηγουμένως σας είπα, δημιουργήθηκε για πρώτη φορά το ΤΕΕ στη Νεάπολη Λακωνίας.
Επειδή λοιπόν υπήρχαν αυτές οι έντονες αντιπαραθέσεις για την ίδρυσή του και πολλοί προσπάθησαν να το εκμεταλλευθούν, το παράπονο των τοπικών αρχών και παραγόντων και των οικογενειών είναι το εξής: Αφού κάναμε κάτι καλό, ας το κάναμε ολοκληρωμένα. Καταλαβαίνω λοιπόν τις δυσκολίες που υπάρχουν -πραγματικά υπάρχουν δυσκολίες, το αντιλαμβάνεται και η τοπική κοινωνία- αλλά το Υπουργείο γι' αυτές τις ιδιαιτερότητες που θα υπάρχουν όχι μόνο στη Λακωνία, αλλά και στην υπόλοιπη Ελλάδα θα πρέπει να είχε πάρει τα μέτρα του, να έχει προλάβει μερικές καταστάσεις, ούτως ώστε να μην παρουσιάζεται πια μέχρι τα Χριστούγεννα το φαινόμενο να μην έχουμε καθηγητές, έτσι ώστε να διδάσκονται τα παιδιά σε αυτές τις δύσβατες περιοχές τα ανάλογα μαθήματα που πρέπει, ώστε να μπορέσουν να βγάλουν πέρα τη σχολική χρονιά. Σας ευχαριστώ πολύ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ο κ. Υφυπουργός έχει το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, ειλικρινά το πρόβλημα σε αυτή την περιοχή γι' αυτό το σχολείο προκύπτει όχι από έλλειψη ενδιαφέροντος ή συντονισμένης προσπάθειας που γίνεται από την πλευρά της Πολιτείας. Και για μόνιμους διορισμούς υπάρχουν θέσεις, δεν προτιμήθηκε όμως ο νομός λόγω των δυσκολιών που παρουσιάζει, και που ανέφερα και πριν, και δεύτερον συνέβη το ίδιο και με τους αναπληρωτές, όπου στις προτιμήσεις των αναπληρωτών της ειδικότητας που θέλουμε για το σχολείο αυτό δεν εκδηλώθηκε ξανά επιθυμία. Άρα λοιπόν ούτε με τους μόνιμους, ούτε με τους αναπληρωτές μπορέσαμε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα, όχι από έλλειψη προσπάθειας, ενδιαφέροντος και ευθύνης, αλλά λόγω των προτιμήσεων των εκπαιδευτικών.
Όμως θα ήθελα να σας ενημερώσω -νομίζω ότι είναι γνωστό, αλλά οφείλω να το πω στην Εθνική Αντιπροσωπεία- ότι έχουμε άλλες δύο δυνατότητες, τις οποίες πρέπει να αξιοποιήσει ο Προϊστάμενος Διεύθυνσης του Νομού.
Έχει τη δυνατότητα με τους ωρομίσθιους εκπαιδευτικούς -υπάρχει πίνακας ωρομισθίων- να καλύψει τα κενά αυτά όπου υπάρχουν. Έχει τη δυνατότητα να το κάνει επίσης, από τους ήδη μόνιμους εκπαιδευτικούς που υπάρχουν, αν είναι της αντίστοιχης ειδικότητας και έχουν το δικαίωμα να πάρουν υπερωρίες. Μάλιστα εδώ κάναμε μια προσπάθεια και τις τρεις χιλιάδες, που ήταν η ωριαία αντιμισθία για την περίπτωση υπερωρίας, τις κάναμε πέντε χιλιάδες την ώρα για να μπορέσουμε έτσι να δώσουμε ένα κίνητρο στον εκπαιδευτικό της ίδιας ειδικότητας, αν λείπουν λίγες ώρες σε ένα σχολείο να καλυφθούν.
Εκτός από αυτό έχει ζητηθεί -και έχει γίνει με ανακοίνωση στα τοπικά μέσα, έντυπα, ηλεκτρονικά και λοιπά- η εκδήλωση ενδιαφέροντος -αυτή είναι η τελευταία λύση- για την κάλυψη των τριών κενών θέσεων που έχουμε στο ΤΕΕ.
Άρα, έχουμε αυτές τις τρεις δυνατότητες που σας ανέφερα και ζητήσαμε ως Υπουργείο να κινηθούν οι διαδικασίες, έτσι ώστε άμεσα με έναν από τους τρεις τρόπους ή σε συνδυασμό να βρεθεί η καλύτερη λύση για το σχολείο αυτό.


ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Δεύτερη είναι η με αριθμό 218/5.12.2001 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή της Νέας Δημοκρατία κυρίου Ιωάννη Χωματά προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων σχετικώς με την αναστολή λειτουργίας του δημοτικού σχολείου της Φολεγάνδρου λόγω έλλειψης δασκάλου κλπ.
Η επίκαιρη ερώτηση του κυρίου Χωματά έχει ως εξής:

"Παρά τις έγκαιρες, από την αρχή του σχολικού έτους παρεμβάσεις μου, για την επαρκή στελέχωση των σχολείων του Νομού Κυκλάδων και τις δεσμεύσεις και διαβεβαιώσεις του Υπουργείου σας ότι όλα λειτουργούν καλώς, σήμερα πληροφορούμε ότι το δημοτικό σχολείο της Φολεγάνδρου παραμένει κλειστό από 9.11.2001 μέχρι σήμερα, ελλείψει δασκάλου.
Επειδή θεωρώ απαράδεκτο και εντελώς αδικαιολόγητο αυτό το γεγονός. Επειδή σύμφωνα με την πρόσφατη διάταξη του Συντάγματος αναγνωρίζεται και προστατεύεται η ιδιαιτερότητα των νησιωτικών περιοχών,
Γι' αυτό ερωτάστε, κύριε Υπουργέ:
1. Γιατί το σχολείο παραμένει κλειστό;
2. Γιατί δεν ελήφθησαν τα αναγκαία μέτρα άμεσα ώστε τα παιδιά να μη χάνουν με δική σας με δική σας ευθύνη πολύτιμες ώρες διδασκαλίας και τι θα κάνετε για να λειτουργήσει άμεσα το σχολείο και για να μη ξανασυμβεί το ίδιο πράγμα, όπως δυστυχώς έχει συμβεί και εις το παρελθόν
".

Το λόγο έχει ο Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Γκεσούλης.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, κύριοι συνάδελφοι, η γεωγραφική ιδιαιτερότητα που έχει η χώρα μας με τη διασπορά των σχολείων σε απομακρυσμένες και δύσβατες και δυσπρόσιτες περιοχές, είναι γνωστή σε όλους μας. Έτσι είναι αναμενόμενο τα περισσότερα προβλήματα να τα εστιάζει κανείς και να τα εντοπίζει στη στελέχωση του εκπαιδευτικού προσωπικού σ' αυτές τις περιοχές που παρουσιάζονται τα ιδιαίτερα προβλήματα, όπως είναι τα νησιά. Μάλιστα χρήζουν και ιδιαίτερης αντιμετώπισης, όπως έχουμε ψηφίσει και στο Σύνταγμα -και πολύ σωστά κατά την άποψή μου- και πρέπει να το εξειδικεύσουμε σε όλους τους τομείς. Έδωσα ήδη εντολή να γίνει μια ομάδα δουλειάς, η οποία θα εξειδικεύσει τι σημαίνει ιδιαιτερότητα του νησιωτικού χώρου και πως από την πλευρά τη δικιά μας πρέπει να παρέμβουμε και πως πρέπει να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση, να δούμε αυτήν την ιδιαιτερότητα και να την εκφράσουμε.
Θα ήθελα όμως να πω το εξής: Ως Υπουργείο Παιδείας εκτιμώ ότι μέσα στα πλαίσια του εφικτού και του δυνατού γίνεται η προσπάθεια να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα σε αυτές τις περιοχές. Πιστεύω ότι υπάρχει περιθώριο να το εξειδικεύσουμε ακόμα περισσότερο όπως είπα και πριν.
Όμως δεν μπορεί να παραβλέψει κανείς την προσπάθεια και θέλω με αφορμή αυτή την ερώτηση να αναφέρω το εξής: Στη Φολέγανδρο υπάρχουν δύο δημοτικά σχολεία και μάλιστα με μικρό αριθμό μαθητών, το ένα ήταν μονοθέσιο σχολείο και το άλλο διθέσιο. Λόγω της μείωσης των μαθητών όμως και το διθέσιο σχολείο, έγινε μονοθέσιο. Ενώ τα δύο σχολεία ξεκίνησαν κανονικά τη λειτουργία τους το Σεπτέμβρη, συνέβη να αρρωστήσει ο δάσκαλος στο ένα από τα δύο σχολεία, με αποτέλεσμα, αφού ήταν ένας ο δάσκαλος και απουσίασε λόγω ασθένειας, να κλείσει το σχολείο. Αυτό είναι το γεγονός.
Από τη μια κανείς δεν μπορεί να προβλέψει την ασθένεια και από την άλλη είναι μια περιοχή που δεν έχεις τη δυνατότητα να στείλεις από την έδρα της Διεύθυνσης έναν εκπαιδευτικό να καλύψει το κενό γι' αυτές τις δεκαπέντε μέρες, πράγμα που μπορούμε να το κάνουμε σε άλλες περιοχές.
Έτσι λοιπόν δημιουργήθηκε αυτό το πρόβλημα από την ασθένεια ενός εκπαιδευτικού και πράγματι παρέμεινε το σχολείο κλειστό. Αλλά και μια ώρα να παραμένει ένα σχολείο κλειστό, πρέπει να αποτελεί ζήτημα και καλά κάνατε και θέσατε το ερώτημα.
Ως προς τα επόμενα θα ήθελα να πω ότι δόθηκε εντολή να υπάρχει και άλλος δάσκαλος στο σχολείο. Αυτό το σχολείο με το λιγότερο αριθμό μαθητών που πρέπει να είναι μονοθέσιο, ζητήσαμε να κρατηθεί ως διθέσιο έτσι ώστε να υπάρχουν στο νησί τρεις δάσκαλο και σε μια οποιαδήποτε περίπτωση που τύχει να αρρωστήσει ένας δάσκαλος, να καλυφθεί αυτό το κενό.
Περί αυτού πρόκειται και δεν δέχομαι ότι υπάρχει εγκατάλειψη. Δεν υπάρχει εγκατάλειψη. Αυτό συμβαίνει και στο συγκεκριμένο νησί και βέβαια, η ανάδειξη του θέματος με την ερώτηση που κάνατε είναι δεκτή από μένα και γι' αυτό δώσαμε αυτήν την εντολή.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Νομίζω ότι είναι λογικό, κύριε Υπουργέ, όπως το λέτε. Πράγματι είναι πολύ σωστό να υπάρχει ένας δάσκαλος παραπάνω.
Ο κ. Χωματάς έχει το λόγο.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΩΜΑΤΑΣ: Κύριε Πρόεδρε, ευχαριστώ που στηρίζετε την άποψη ότι πρέπει να υπάρχει και δεύτερος δάσκαλος σε ένα τέτοιο ακριτικό νησί και σε ένα διθέσιο σχολείο. Εγώ θα έλεγα όχι μόνο δεύτερος, αλλά και τρίτος ακόμα, διότι είναι διθέσιο το συγκεκριμένο σχολείο.
Θα πρέπει να σας πω, κύριε Υπουργέ, ότι σε ανάλογη ερώτησή μου, διότι ατυχώς στο ίδιο νησί, στο ίδιο σχολείο επί υφυπουργίας του κ. Ανθόπουλου που κατάγεται από την Πεντάπολη Σερρών είχαμε το ίδιο πρόβλημα, η δικαιολογία του που έκλεισε το σχολείο ήταν ότι ο αριθμός των παιδιών είναι μικρός, πήρε αναρρωτική άδεια ο δάσκαλος και επομένως το σχολείο παρέμεινε κλειστό, διότι δεν υπήρχε δεύτερος δάσκαλος. Στο δικό του, όμως, χωριό υπήρχαν τρεις δάσκαλοι. Η δικαιολογία του ήταν ότι το σχολείο αυτό είχε μικρό αριθμό...

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Μη μιλάμε για απόντες.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΩΜΑΤΑΣ: Με συγχωρείτε, αλλά είναι γραμμένο στα πρακτικά.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Το λέω επειδή είναι προσωπικό.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΩΜΑΤΑΣ: Το λέω για να απαντήσω στον κύριο Υφυπουργό.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Αν ήταν παρών να τα λέγατε.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΩΜΑΤΑΣ: Θέλω, λοιπόν, να πω ότι τότε υπήρχε δικαιολογία ότι ήταν μικρός ο αριθμός των παιδιών. Τα παιδιά και σήμερα είναι στον αριθμό 19 και όμως δεν υπάρχει δάσκαλος. Στο σχολείο της Πεντάπολης Σερρών υπήρχαν τρεις δάσκαλοι με μικρότερο αριθμό μαθητών απ' ότι το σχολείο της Φολεγάνδρου.
Αλλά, κύριε Υπουργέ, θα πρέπει να ξέρετε το εξής: Δεν απαντάτε μόνο για το σχολείο της Φολεγάνδρου. Πριν από ένα μήνα είχα κάνει μία επίκαιρη ερώτηση και απήντησε ο σημερινός Υπουργός Δικαιοσύνης ο κ. Πετσάλνικος που ήταν τότε Υφυπουργός Παιδείας. Του ανέφερα τότε ότι υπάρχουν τριακόσια εβδομήντα πέντε κενά στα σχολεία του Νομού Κυκλάδων. Μου απήντησε, λοιπόν, ότι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το ΑΣΕΠ καθυστέρησε να ανακοινώσει τα αποτελέσματα και αμέσως τις επόμενες ημέρες επειδή το ΑΣΕΠ έβγαλε τα αποτελέσματα θα καλυφθούν όλες αυτές οι θέσεις.
Ακολουθεί τώρα το έγγραφο του Προέδρου της Κοινότητας Φολεγάνδρου, η διαμαρτυρία των γονέων των μαθητών της Φολεγάνδρου, οι οποίοι διαμαρτύρονται επειδή έκλεισε το σχολείο.

(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

Αλλά εκτός από αυτές τις διαμαρτυρίες υπάρχει πληθώρα άλλων διαμαρτυριών από την Πάρο, από την Άνδρο, από τη Σχοινούσα, από την Ανάφη, από όλα τα σχολεία ότι υπάρχουν ελλείψεις σε καθηγητές.
Επίσης υπάρχουν τεράστιες ελλείψεις στα ΤΕΕ. Έχω διαμαρτυρίες των μαθητών, που πολλοί από αυτούς δεν έχουν κάνει ούτε μία διδακτική ώρα σε ορισμένα μαθήματα, τα οποία, όμως, εξετάζονται πανελλαδικά. Και ρωτάνε, αν θα φταίνε αυτοί για ό,τι ακολουθήσει και υπονοούν καταλήψεις, απεργιακές κινητοποιήσεις κλπ.
Επίσης οι καθηγητές και οι δάσκαλοι διαμαρτύρονται και είναι υπέρ των παιδιών και υπέρ της στελέχωσης των σχολείων τα οποία υπολειτουργούν αυτή τη στιγμή.
Κύριε Υπουργέ, αν οι καθηγητές και οι δάσκαλοι απεργήσουν, το μόνο όπλο το οποίο έχετε εναντίον τους είναι ότι τα παιδιά εξαιτίας τους χάνουν διδακτικές ώρες. Τώρα που χάνουν εξαιτίας σας, αυτή δεν είναι σημαντική απώλεια;
Θα ήθελα, λοιπόν, να σας παρακαλέσω, επειδή αναφερθήκατε και στο Σύνταγμα, το Σύνταγμα να το αξιοποιήσετε όπως πραγματικά αναφέρεται, δηλαδή μην περιμένετε κάποιον να κάνει μία ερώτηση για να καλύψετε τα κενά τα οποία υπάρχουν. Λέτε ότι υπάρχει ιδιαιτερότης στα νησιά και όλοι το δεχόμαστε. Φροντίστε, λοιπόν, αφού υπάρχει ιδιαιτερότης να μη φθάνουμε στο σημείο που φθάνουμε σήμερα να λείπουν διακόσιοι καθηγητές από τα σχολεία του Νομού Κυκλάδων. Δεν μπορεί κανείς το εξηγήσει, εκτός αν θέλετε πραγματικά τα σχολεία αυτά να υπολειτουργούν ή εκτός αν θέλετε τα παιδιά των νησιών μας να έλθουν στην Αθήνα ή να πάνε σε ιδιωτικά σχολεία. Εμείς δεν το θέλουμε αυτό. Θέλουμε τα παιδιά να μορφωθούν. Αν και εσείς το θέλετε στελεχώστε τα σχολεία.

(Στο σημείο αυτό χτυπάει το κουδούνι λήξεως του χρόνου ομιλίας του κυρίου Βουλευτή)

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Κύριε Χωματά, σας παρακαλώ, ολοκληρώστε.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΩΜΑΤΑΣ: Ο Πυθαγόρας, κύριε Υπουργέ, έλεγε το εξής: "Διπλούν ορώσι οι μαθόντες γράμματα". Εμείς, λοιπόν, είμαστε με τον Πυθαγόρα. Εσείς με ποιον είστε; Με τα παιδιά μας πάντως δεν είστε. Σας ευχαριστώ.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Κύριε Χωματά, η προηγούμενη αναφορά μου -το λέω επειδή σέβεστε τον Κανονισμό- δεν ήτο να εμποδίσει την πολιτική κριτική σας στην Κυβέρνηση, αλλά να μη δημιουργηθεί προσωπικό θέμα έναντι απόντος συναδέλφου. Αυτή την εξήγηση οφείλω.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΩΜΑΤΑΣ: Έχετε δίκιο, αλλά είναι γραμμένα αυτά στα πρακτικά.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Ναι, απλώς θέλω να εξηγήσω τη θέση μου.
Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Κύριε Πρόεδρε, θα ήθελα να πω στον κύριο συνάδελφο -ο οποίος ξεπέρασε το χρόνο, αλλά δεν πειράζει γιατί είναι η παγκόσμια ημέρα του παιδιού σήμερα και αξίζει να συζητήσουμε και περισσότερο- ότι δεν είναι τα πράγματα έτσι όπως τα περιέγραψα, όσο αφορά τη μέριμνα της πολιτείας και του Υπουργείου Παιδείας στον πληθυσμό των Κυκλάδων.
Θέλω να σας δώσω δυο, τρία στοιχεία τα οποία είναι ενδεικτικά. 'Εγιναν διορισμοί το 2001-2002 στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση του νομού Κυκλάδων. Μόνιμοι δάσκαλοι 135, 55 νηπιαγωγοί και 1 φυσικής αγωγής. Μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Αναπληρωτές δάσκαλοι 119 διορίστηκαν φέτος.

ΙΩΑΝΝΗΣ ΧΩΜΑΤΑΣ: Πόσοι λείπουν, κύριε Υπουργέ.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): Θα σας πω, θα έρθουμε και σ' αυτό.
Νηπιαγωγοί 39, αγγλικής γλώσσας 11 και φυσικής αγωγής 4. Κατ' αρχήν από τους διορισμούς φαίνεται ότι δεν είναι ορθό το ότι δεν υπάρχει ενδιαφέρον, μια κίνηση από το Υπουργείο Παιδείας, δηλαδή των εκπαιδευτικών προς τα σχολεία της περιοχής αυτής.
Θέλω να σας δώσω και ένα άλλο στοιχείο. Πριν από μία εβδομάδα διορίστηκαν 7 αναπληρωτές δάσκαλοι εκ των οποίων δηλώνει ότι θα πάει ο ένας, δηλαδή υπάρχει και η δυσκολία, αυτό που είπα προηγούμενα στην ερώτηση. Αλλά θέλω να καταλήξω στο εξής: 'Οχι μόνο υπάρχει ενδιαφέρον, αλλά στη Φολέγανδρο υπάρχει νηπιαγωγείο με 5 νήπια και καλά κάνει και υπάρχει. 'Ετσι θέλουμε και το έχουμε εκεί, να υπάρχει με 5 παιδιά. 'Αρα, δεν έχουμε μια πολιτεία η οποία δεν ενδιαφέρεται. Τη φροντίδα της και τη μέριμνα με τις δυνατότητες που έχει κάθε φορά την εκδηλώνει.
Με την ευκαιρία αυτή θα ήθελα να πω κάτι και όχι μόνο σε εσάς, αλλά σε όλους τους συναδέλφους. Πρέπει να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούμε τα σχολεία μας. Δηλαδή τί; Μικρά σχολεία με λίγα παιδιά, δεν είναι και καλύτερα σχολεία. 'Αρα, λοιπόν, πρέπει να πάμε σε μια προσπάθεια όλοι μέσα από μια συναίνεση να οικοδομήσουμε το σχολείο εκείνο που θα είναι ως μέγεθος αρκετό για να έχει όλες τις δυνατότητες που έχει ένα σχολείο της Αθήνας ή της Θεσσαλονίκης.

ΑΓΓΕΛΟΣ ΤΖΕΚΗΣ: Να εξετάσουμε τους λόγους.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Κωνσταντίνος Γείτονας): Κύριε Τζέκη, σας παρακαλώ.

ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΚΕΣΟΥΛΗΣ (Υφυπουργός Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων): 'Αρα, λοιπόν, αν το επιτρέπουν οι συνθήκες και από την άλλη μεριά η πολιτεία και οι τοπικοί φορείς συνδράμουν στο να δημιουργήσουμε ένα σχολείο σε κάποιο συγκεκριμένο νησί ή σε άλλες περιοχές που να έχει όλους τους δασκάλους του και το επιπλέον εκπαιδευτικό προσωπικό είτε της αρεσκείας σας, είτε της μουσικής, είτε της γυμναστικής κλπ., μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα σχολείο σύγχρονο που να μην του λείπει τίποτα από τα σχολεία του κέντρου και έτσι να έχουμε σε εκείνα τα παιδιά αναβαθμισμένες συνθήκες τόσο στην εκπαιδευτική διαδικασία όσο και στη μάθηση. Πρέπει, λοιπόν, να αρχίσουμε να σκεπτόμαστε πως να κάνουμε τα σχολεία μας σε τέτοια μεγέθη και τέτοιες μονάδες που να είναι υψηλού επιπέδου σε κάθε περιοχή όσο δύσκολη και αν είναι.
'Οσον αφορά το θέμα της αναπλήρωσης και του εκπαιδευτικού προσωπικού θα ήθελα να σας πω ότι θα επανεκτιμήσουμε όλο τον τρόπο με τον οποίο οδηγούμε τους εκπαιδευτικούς στα μέρη αυτά. Θέλουμε δηλαδή να δημιουργήσουμε πιο ευνοϊκές συνθήκες. 'Εχουμε τις δυσπρόσιτες περιοχές στις οποίες στέλνουμε κατ' εξαίρεση και το γνωρίζετε ότι συμβαίνει, αλλά θα δούμε και για τους αναπληρωτές πως θα ανεβάσουμε στην προτίμηση των εκπαιδευτικών να επιλέγουν τέτοιες περιοχές με τέτοια δυσκολία. Ευχαριστώ πολύ.

../..

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΣ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 10.12.2001 00:00:00
 
Αναγνώσθηκε 564 φορές