Φορέων Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης

 ΤΑ ΚΟΛΛΕΓΙΑ ΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ

 

 

ΚΩΝ. ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΙΤΗΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ-ΕΡΕΥΝΗΤΗΣ

Email:Kadrian@freemail.gr

 

 

Συζητείται στη Βουλή σχέδιο νόμου για την ίδρυση και λειτουργία κολλεγίων που εισήγαγε καλοκαιριάτικα το υπουργείο παιδείας, Κάποιοι ισχυρίζονται ότι  η κυβέρνηση θέλει-επείγεται να αλλάξει το μιντιακό τοπίο διότι την περίοδο αυτή το κλίμα είναι έντονα αρνητικό για την ίδια, λόγω Siemens, ΟΣΕ, Βουρλούμη, έναρξη πυρκαγιών κλπ.  

Σε κάθε περίπτωση είναι γεγονός ότι η υπόθεση των κολλεγίων ή αλλιώς ΚΕΣ είναι θέμα υπαρκτό και βρίσκεται από καιρό σε εκκρεμότητα.

Το πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τα κολλέγια έχει διαχρονικά ως εξής: Σύμφωνα με την  οδηγία 89/48/ΕΟΚ, που εκδόθηκε την 21/12/1988, θεσμοθετήθηκε ένα σύστημα  αναγνώρισης των διπλωμάτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που πιστοποιούν επαγγελματική εκπαίδευση ελάχιστης διάρκειας τριών ετών.

Με την καθιέρωση της ελεύθερης κυκλοφορίας προσώπων και υπηρεσιών, μεταξύ των κρατών-μελών της Ε.Ε., που ισχύει από 1/1/1993 η ισοτιμία των διπλωμάτων απέκτησε  βαρύνουσα σημασία.

Η αναφερόμενη οδηγία εφαρμόστηκε από όλα τα κράτη-μέλη, πλην της Ελλάδας, η οποία ύστερα από προσφυγή της Κομισιόν, καταδικάστηκε το 1997 και υποχρεώθηκε σε καταβολή προστίμου περίπου 15 Δις δρχ.

Η Ελλάδα ενσωμάτωσε ,τελικά, την οδηγία με την έκδοση του ΠΔ 165/2000 το οποίο τροποποιήθηκε με το ΠΔ 373/2001 το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα.

Η ενσωμάτωση όμως έγινε πλημμελώς, και η Ελλάδα παραπέμφθηκε στο Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων (ΔΕΚ) για μη αναγνώριση διπλωμάτων όπως προβλέπεται στην οδηγία 89/48 της Ε.Ε. (υπόθεση C-274/05). Η απόφαση του ΔΕΚ θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι θα είναι καταδικαστική, όπως προκύπτει από την εισήγηση του γενικού εισαγγελέα στην ολομέλεια του ΔΕΚ.

Με την απόφαση αυτή, που θα είναι τελεσίδικη, η Ελλάδα θα υποχρεωθεί να αναγνωρίσει τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων των κολεγίων που λειτουργούν στην Ελλάδα με «συμφωνίες δικαιόχρησης-franchising» με ξένα πανεπιστήμια.

Η οδηγία 89/48 αντικαταστάθηκε με νεώτερη, την γνωστή οδηγία 36/2006/ΕΚ η οποία είναι πιο απόλυτη και «σκληρή» επιτάσσει ισοτιμία επαγγελματική και εκπαιδευτική και όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. ήταν υποχρεωμένα να προσαρμοστούν μέχρι 20/10/2007. Η Ελλάδα δεν έχει ενσωματώσει, μέχρι σήμερα,  την οδηγία στο εθνικό της δίκαιο  και η Κομισιόν έχει ξεκινήσει την προβλεπόμενη διαδικασία παραπομπής της Ελλάδας στο ΔΕΚ (έχει αποσταλεί στη χώρα μας προειδοποιητική επιστολή και αιτιολογημένη γνώμη).

Για μια ακόμη φορά το ελληνικό κράτος τρέχει πίσω από τα γεγονότα. Το υπουργείο παιδείας, ανεξάρτητα από την εκάστοτε ηγεσία του, εθελοτυφλούσε και δεν είχε την πολιτική τόλμη να επιλύσει ένα υπαρκτό πρόβλημα.

Το όλο ζήτημα θα μπορούσε να είχε πάρει καλύτερη πορεία εάν το ΥΠΕΠΘ φρόντιζε έγκαιρα να θέσει υπό τον έλεγχό του τα κολέγια ή αλλιώς ΚΕΣ ώστε να διασφαλιστεί η ποιότητα των σπουδών τους. Αντίθετα το ΥΠΕΠΘ αρνήθηκε οποιασδήποτε μορφής αναγνώριση, με το σκεπτικό ότι δεν μπορεί να πιστοποιήσει σπουδές που έγιναν στην Ελλάδα από ιδιωτικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, διότι το σύνταγμα (άρθρο 16) επιτρέπει τη λειτουργία μόνο δημοσίων ιδρυμάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Η επίκληση του συντάγματος σε θέματα επαγγελματικών δικαιωμάτων, που ρυθμίζονται διαφορετικά από το κοινοτικό δίκαιο, δεν έχει νόημα διότι είναι γνωστό ότι το κοινοτικό δίκαιο υπερισχύει του εθνικού.

Το θέμα των κολλεγίων δεν απειλεί την τριτοβάθμια εκπαίδευσή μας ούτε το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Σιγά-σιγά θα συνειδητοποιήσουμε όλοι μας ότι δεν μπορούμε σαν κράτος-μέλος της Ε.Ε. να κάνουμε ότι θέλουμε με όλα τα θέματα της εκπαίδευσης. Η λύση στο θέμα των κολλεγίων εάν δε  δοθεί εθνικά θα δοθεί σε επίπεδο Ε.Ε. έστω και με καταδικαστικές δικαστικές αποφάσεις σε βάρος μας.

Αλλά η υπόθεση  των κολλεγίων έχει αναγορευτεί σε μείζον εκπαιδευτικό θέμα ενώ μια πλειάδα άλλων σοβαρών εκπαιδευτικών θεμάτων που χρονίζουν παραπέμπονται στις καλένδες.

Όσοι ασχολούνται επίμονα με το θέμα των κολλεγίων φορείς της παιδείας ή μεμονωμένα πρόσωπα είναι σίγουρο ότι βλέπουν το δένδρο και χάνουν το δάσος. Προσφέρουν  άλλη μια ευκαιρία σε εκείνους που είναι υποχρεωμένοι να ασχοληθούν με τα σοβαρότατα, τα εκρηκτικά προβλήματα της εκπαίδευσης και δεν το κάνουν για λόγους πολιτικής ατολμίας. Τα προβλήματα αύξηση των δαπανών για την παιδεία, εξορθολογισμός και εκσυγχρονισμός όλου του εκπαιδευτικού συστήματος, σύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας και τα σύγχρονα κοινωνικά προβλήματα αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης κλπ. είναι προβλήματα που δεν επιδέχονται άλλη αναβολή.

Πάντως το σχέδιο νόμου που συζητείται στη Βουλή δεν πρόκειται να λύσει οριστικά το πρόβλημα  των κολλεγίων διότι διακρίνεται από ατολμία, αφήνει σε εκκρεμότητα πολλά ζητήματα και είναι σίγουρο ότι θα έχουμε και πάλι προσφυγές στο ΔΕΚ.

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 24.07.2008 21:55:01
 
Αναγνώσθηκε 557 φορές