Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Υποβάθμιση σπουδών, ένταση ταξικών φραγμών τα αποτελέσματα της Μπολόνια

3η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΡΓΑΤΙΚΩΝ ΚΟΜΜΑΤΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Υποβάθμιση σπουδών, ένταση ταξικών φραγμών τα αποτελέσματα της Μπολόνια

Πλούσια συζήτηση για τα αποτελέσματα από την εφαρμογή της διαδικασίας της Μπολόνια. Στη Συνάντηση συμμετέχουν 18 Κομμουνιστικά και Εργατικά Κόμματα
 

 

ΒΡΥΞΕΛΛΕΣ (της απεσταλμένης μας Ελένης ΧΑΤΖΗΓΕΩΡΓΙΟΥ).--

Η εμβάθυνση των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων σε όλο το φάσμα της εκπαίδευσης και η ανάπτυξη του κινήματος διεκδίκησης της Παιδείας των λαϊκών αναγκών, βρέθηκαν στο επίκεντρο της συζήτησης των αντιπροσώπων από 18 κομμουνιστικά και εργατικά κόμματα που συμμετείχαν στην 3η Συνάντηση Κομμουνιστικών και Εργατικών Κομμάτων για την Παιδεία στην Ευρώπη, η οποία πραγματοποιήθηκε χτες στις Βρυξέλλες.

Η συνάντηση διοργανώθηκε με πρωτοβουλία του ΚΚΕ, το οποίο συμμετείχε με πολυμελή αντιπροσωπεία, με επικεφαλής τον Νίκο Σοφιανό, μέλος της Γραμματείας της ΚΕ του ΚΚΕ και στελέχη του Κόμματος από την ευρωκοινοβουλευτική ομάδα, τα Τμήματα Διεθνών Σχέσεων και Παιδείας καθώς και αντιπροσωπεία της ΚΝΕ.

Αναδείχτηκε και μέσα από τη συζήτηση, η ανάγκη τέτοιες πρωτοβουλίες να είναι συχνές και σταθερές. Στις τοποθετήσεις των αντιπροσώπων, συνεκτικό στοιχείο ήταν η ένταση της επίθεσης της πολιτικής του κεφαλαίου και της ΕΕ ανάμεσα σε άλλα και στην Παιδεία, στο δικαίωμα στη μόρφωση. Ανάμεσα σε άλλα, υπογραμμίστηκαν τα αποτελέσματα της διαδικασίας της Μπολόνια στην υποβάθμιση του περιεχομένου των σπουδών και των πτυχίων, στην ιδιωτικοποίηση των πανεπιστημίων, στην ένταση των ταξικών φραγμών.

Χαρακτηριστικά είναι ορισμένα παραδείγματα που ανέφεραν οι αντιπρόσωποι που συμμετείχαν στη συνάντηση. Οπως σημείωσε ο Viljami Vaskonen, εκ μέρους του Κομμουνιστικού Κόμματος Φινλανδίας, αυτή την περίοδο ολοκληρώνεται νομοθετική μεταρρύθμιση για τα πανεπιστήμια, η οποία βασίζεται στην «ανταγωνιστικότητα και την πεποίθηση ότι μόνο οι καινοτομίες όπως των κινητών τηλεφώνων της Νόκια μπορούν στην πραγματικότητα να διευκολύνουν ένα μέλλον ευημερίας στη Φινλανδία!». Πρόσθεσε ακόμα ότι «τα πανεπιστήμια προγραμματίζονται οικονομικά έτσι ώστε να ιδιωτικοποιηθούν και να ανασυγκροτηθούν με τη μορφή του ιδρύματος», ενώ εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την ιδιωτική χρηματοδότηση. Οπως σημείωσε, υπάρχει τάση μέρος της κρατικής χρηματοδότησης να δίνεται στα πανεπιστήμια ανάλογα με την επιτυχία τους να προσελκύουν χρήματα από την αγορά, ενώ τόνισε ότι το επιχείρημα γι' αυτή τη μεταρρύθμιση ήταν ότι θα αυξηθεί η αυτονομία των ιδρυμάτων....

Για τη διάσπαση των σπουδών σε δύο κύκλους και τον προσανατολισμό στην κατάρτιση στα ιταλικά πανεπιστήμια, αναφέρθηκε ο Giordano Lorefice, εκ μέρους του Κόμματος Ιταλών Κομμουνιστών, τονίζοντας ότι δεν υπάρχει μόρφωση όταν στόχος των σπουδών είναι η κατάρτιση και σημείωσε ότι η διάσπαση σε κύκλους σπουδών έχει οδηγήσει σε έντονη ταξική διαφοροποίηση των πτυχιούχων.

Αλλωστε, όπως τόνισε εκ μέρους του Πορτογαλικού Κομμουνιστικού Κόμματος ο Rui Namorado Rosa, τα προγράμματα διδασκαλίας αναμορφώθηκαν εσπευσμένα το 2006, προκειμένου η χώρα να συμβαδίσει με τη διαδικασία της Μπολόνια. Τόνισε ότι «είναι φανερή η πολιτική αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να μειώσει την κρατική προσπάθεια και ευθύνη ως προς την ανώτατη εκπαίδευση, σε μια συνεχόμενη προσπάθεια να αποσύρει θεμελιώδη δικαιώματα του λαού και να ιδιωτικοποιήσει την εκπαίδευση και να υπηρετήσει τα συμφέροντα του κεφαλαίου».

Στο περιεχόμενο της διδασκαλίας, που από τις πρώτες τάξεις του σχολείου έχει σαφή αντικομμουνιστική προπαγάνδα, στάθηκε ανάμεσα σε άλλα η Veronica Pazderova, εκ μέρους της Ενωσης Κομμουνιστικής Νεολαίας Τσεχίας, η οποία σημείωσε ότι από την πρώτη μέρα στα θρανία, τα βιβλία και οι συζητήσεις με τους καθηγητές έχουν ξεκάθαρο αντικομμουνιστικό περιεχόμενο.

Τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση ανέδειξε με την ομιλία της η Adina Elena Stan, εκ μέρους του Κόμματος Σοσιαλιστικής Συμμαχίας Ρουμανίας, τονίζοντας ότι μόνο 1,5 - 2% των μαθητών από αγροτικές περιοχές έχουν τη δυνατότητα να συνεχίσουν τις σπουδές τους στο πανεπιστήμιο. Για την καμπάνια για ένα δημοκρατικό σχολείο που βρίσκεται σε εξέλιξη μίλησε εκ μέρους του Κόμματος Εργατών Βελγίου η Annemie Mels, τονίζοντας ότι στόχος είναι ο εκδημοκρατισμός της εκπαίδευσης που περιλαμβάνει την πάλη ενάντια στην ιδιωτικοποίηση.

Η Συνάντηση συνεχίστηκε μέχρι αργά το απόγευμα, με συζήτηση για την αντιμετώπιση σοβαρών και κρίσιμων ζητημάτων αντικομμουνισμού που έχουν εκδηλωθεί ιδιαίτερα έντονα το τελευταίο διάστημα στην ΕΕ. Οι εργασίες ολοκληρώθηκαν με ψηφίσματα αλληλεγγύης στην Ενωση Κομμουνιστικής Νεολαίας Τσεχίας. Ακόμα υιοθετήθηκε ψήφισμα αλληλεγγύης στον ιρλανδικό αγώνα ενάντια στην Ευρωσυνθήκη (σχετικό ρεπορτάζ σε επόμενο φύλλο του «Ρ»).



 

 

 



Πηγή: ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 28.05.2008 16:20:01
 
Αναγνώσθηκε 234 φορές