Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

«Τα πιέζουν σαν άλογα κούρσας»

«Τα πιέζουν σαν άλογα κούρσας»
Το λάθος των γονιών είναι ότι τους απασχολεί η επιτυχία και όχι η ευτυχία του παιδιού
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Καρολίνα Παπακώστα kpapakosta@dolnet.gr




Εκτός από τις σχολικές υποχρεώσεις, το καθημερινό πρόγραμμα πολλών παιδιώνανεξαρτήτως
ηλικίας- περιλαμβάνει σειρά άλλων δραστηριότητων οι οποίες σε πολλές περιπτώσεις επιβάλλονται από τους γονείς.
Μαθήματα αγγλικών, γαλλικών, γερμανικών, ακόμη και κινέζικων γεμίζουν τα απογεύματά τους. Εκτός από τις ξένες γλώσσες όμως, παρακολουθούν κι άλλα μαθήματα, π.χ. να χειρίζονται υπολογιστές, να παίζουν μουσικά όργανα ή να χορεύουν. Άλλα παιδιά ασχολούνται παράλληλα με τον αθλητισμό και προπονούνται σε ποδόσφαιρο, μπάσκετ, κολύμβηση ή άλλα σπορ. «ΤΑ ΝΕΑ» απευθύνθηκαν σε ειδικούς και ζήτησαν την άποψή τους για την επίδραση που έχουν οι εξωσχολικές ασχολίες στα παιδιά.
«Οι εξωσχολικές δραστηριότητες στις σημερινές συνθήκες ζωής είναι απαραίτητες έως ένα βαθμό», επισημαίνει η οικογενειακή σύμβουλος και ψυχοθεραπεύτρια Ευτυχία Παπατζανάκη. «Γενικώς είναι καλό για την ψυχική ισορροπία τους να κάνουν πράγματα που τα ενδιαφέρουν παράλληλα με το σχολείο. Αυτά τα παιδιά έχουν αυξημένες πιθανότητες για ευτυχισμένη και επιτυχημένη ζωή, επειδή είναι πιο δημιουργικά και χαρούμενα» τονίζει η κ. Παπατζανάκη.
Τρέχουν και δεν φθάνουν
Τι γίνεται όμως αν τα παιδιά, ανεξαρτήτως ηλικίας, καταπιέζονται από την οικογένειά τους να κάνουν ολοένα και περισσότερα πράγματα εκτός σχολείου; Σύμφωνα με τη φιλόλογο Μαρία Κοντοπάνου, «συχνά οι μαθητές του Γυμνασίου και των πρώτων τάξεων του Λυκείου επιδίδονται σε καθημερινό αγώνα δρόμου για να προλάβουν τις ποικίλες δραστηριότητές τους. Σε αρκετές περιπτώσεις δείχνουν μεγάλο ζήλο, αλλά στις περισσότερες τους πιέζουν οι γονείς να συμπεριφέρονται σαν άλογα κούρσας». Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει η ψυχολόγος Μαριέττα Ρήγα- Πεπελάση, «ζούμε σε μια κοινωνία που δεν μπορεί να εξασφαλίσει το μέλλον των παιδιών. Έτσι οι γονείς, λόγω της προσωπικής τους εμπειρίας, προσπαθούν να τα εφοδιάσουν με όσο το δυνατόν περισσότερες δεξιότητες προκειμένου να μη ζήσουν τις δικές τους δυσκολίες. Το πιο σημαντικό λάθος που κάνουν, είναι πως δεν τους απασχολεί η ευτυχία του παιδιού αλλά η επιτυχία».
Δεν έχει αυτοπεποίθηση
Ποια επίδραση μπορεί να έχει αυτό στην ψυχολογία του παιδιού; «Νιώθει πίεση, ξέρει ότι δύσκολα μπορεί να πει όχι και έτσι σιγά σιγά αποσύρεται, δεν έχει αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση. Εισπράττει το μήνυμα ότι δεν γίνεται να αγαπηθεί γι΄ αυτό που είναι, αλλά γι΄ αυτό που πρέπει να γίνει», λέει η κ. Ρήγα- Πεπελάση. Έτσι το αποτέλεσμα είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που επιδιώκει ο γονιός. Επιπλέον, συνηθισμένη συνέπεια είναι να γίνει επιθετικό. Και φυσικά, αάθους», δηλαδή να δοκιμάζουν δραστηριότητες, αλλά αν παρατηρούν ότι το παιδί δεν μπορεί να ανταποκριθεί να στρέφονται προς άλλες. Άλλωστε, οι εξωσχολικές δραστηριότητες δεν επηρεάζουν αναγκαστικά αρνητικά το παιδί, η πίεση δημιουργεί το πρόβλημα.
«Εμείς συζητάμε μαζί τι θα κάνει το παιδί μας»
«ΕΙΜΑΣΤΕ και οι δύο γιατροί. Ο Φίλιππος σκέπτεται την Ιατρική, αλλά του αρέσει και το μάνατζμεντ. Ίσως τα συνδυάσει, αλλά είναι βέβαιο ότι και αυτή η επιλογή θα είναι δική του. Άλλωστε μέχρι τώρα, πριν από κάθε απόφαση για όποια δραστηριότητα και αν ήθελε ή θέλαμε να δοκιμάσει, πάντα την κουβεντιάζαμε όλοι μαζί», λένε στα «ΝΕΑ» ο Νίκος Λινάρδος και η σύζυγός του Μπέτυ.
Ο γιος τους είναι μαθητής στην Α΄ τάξη Λυκείου, ήδη παρακολουθεί μαθήματα αγγλικών και γαλλικών, πρόσφατα άρχισε και κινέζικα. «Είναι δύσκολη γλώσσα και γι΄ αυτό θέλαμε να είναι βέβαιος ότι επιθυμεί να ξεκινήσει. Πηγαίνει όμως μία φορά την εβδομάδα παρέα με ένα φίλο του, οπότε το διασκεδάζει» αναφέρει ο κ. Λινάρδος. «Παράλληλα πηγαίνει για ποδόσφαιρο και τένις, ενώ θα φοιτήσει σε καλοκαιρινό σχολείο για να βελτιώσει τα αγγλικά του και να κάνει κάποια μαθήματα επαγγελματικού προσανατολισμού, γιατί και αυτός και εμείς θέλουμε να είναι βέβαιος για τις επιλογές του. Ίσως ακούγονται πολλά, σε όλα όμως έχουμε τη σύμφωνη γνώμη του και αν κάτι δεν του αρέσει, εννοείται ότι μπορεί να το σταματήσει ή να αλλάξει καθηγητές. Συμφωνούμε πως δοκιμάζει και καταλήγει», σημειώνουν και οι δύο που τονίζουν πως πάνω από όλα θέλουν ένα ευτυχισμένο παιδί.



Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 23.05.2008 00:50:01
 
Αναγνώσθηκε 521 φορές