Βουλή των Ελλήνων

 

Αθήνα, 15 Μαΐου  2008

 

ΕΡΩΤΗΣΗ

 

Προς τον Υπουργό Εθνικής Παιδείας & Θρησκευμάτων κ. Στυλιανίδη

 

ΘΕΜΑ: Ανάγκη περιφρούρησης του θεσμού των Πανελλαδικών Εξετάσεων! – Η ανευθυνότητα και ο κομματισμός στην διοίκηση της εκπαίδευσης επί Νέας Δημοκρατίας, σε συνδυασμό με την έλλειψη συστημάτων αξιολόγησης, δημιουργούν προβλήματα σ’ ένα κορυφαίο θεσμό!

 

Αλλεπάλληλα πλήγματα έχει καταφέρει η διακυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και στον χώρο της εκπαίδευσης, παρά τις περί του αντιθέτου ρητορείες τόσο του κ. Καραμανλή, όσο και των πολιτικών προϊσταμένων του Υπουργείου Παιδείας. Οι ταξικές επιλογές του κυβερνώντος κόμματος το οδηγούν σε υποβάθμιση, υποχρηματοδότηση και εν τέλει υπονόμευση του δημόσιου συστήματος εκπαίδευσης. Η υπονόμευση περιλαμβάνει πλέον ακόμη και θεσμούς, όπως οι Πανελλαδικές Εξετάσεις εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, οι οποίες, παρά τα μειονεκτήματά τους, επί τρεις σχεδόν δεκαετίες απολάμβαναν της εμπιστοσύνης του ελληνικού λαού.

 Τα πλήγματα σε βάρος του θεσμού των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι αλλεπάλληλα και δυστυχώς, ακόμα και σε περιπτώσεις που οι συντελεσθείσες πράξεις απασχόλησαν την πειθαρχική ή και την ποινική διαδικασία, έμειναν και μένουν χωρίς κάθαρση και χωρίς απόδοση και αναδοχή των πάσης φύσεως ευθυνών:

1.       Θεσμοθέτηση της βάσης του 10: Έχουν ήδη λεχθεί πολλά για την ταξικότητα του μέτρου αυτού και για την αποδοχή της αποτυχίας του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος την οποία προϋποθέτει, ενώ τόσο στη Βουλή όσο και από τους αρμόδιους εκπαιδευτικούς και τοπικούς φορείς έχουν τεκμηριωθεί, τόσο η προκαλούμενη απαξίωση του εκπαιδευτικού έργου και των εξετάσεων όσο και η υπονόμευση των περιφερειακών εκπαιδευτικών οργανισμών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και οι αρνητικές συνέπειες στην περιφερειακή ανάπτυξη.

2.       Διαρροή θεμάτων προς τα φροντιστήρια: Η περίπτωση φροντιστηρίου στην Λάρισα, η οποία απασχόλησε πέρυσι την κοινή γνώμη, δεν είναι προφανώς η μόνη. Το ζήτημα της περιφρούρησης στην μυστικότητα των θεμάτων αναγκαστικά απασχόλησε το Υπουργείο Παιδείας, το οποίο αντέδρασε και πάλι με ημίμετρα......

3.       «Λάθη» στην εξαγωγή των αποτελεσμάτων: Κορυφαία και πρωτοφανής η περσινή «γκάφα» των λανθασμένων αποτελεσμάτων σχετικά με την εισαγωγή στις στρατιωτικές σχολές, αναδεικνύει την πλήρη αδιαφορία, την χαλάρωση των ελέγχων και την προχειρότητα αντιμετώπισης από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ενός ζητήματος που άπτεται τόσο της αξιοπιστίας του Κράτους συνολικά όσο και της ζωής των νέων ανθρώπων.

4.       Αλλοίωση βαθμολογιών: Το σκάνδαλο με την αλλοίωση βαθμολογιών στην αγγλική γλώσσα έχει μείνει μέχρι σήμερα χωρίς ουσιαστική διερεύνηση και κάθαρση: Το Υπουργείο Παιδείας, στον ασκηθέντα κοινοβουλευτικό έλεγχο, απαντά τυπικά για «άσκηση ΕΔΕ» και «διαβιβάσεις του φακέλου»!

5.       Ανυπαρξία μόνιμου συστήματος αξιολόγησης της αξιοπιστίας των εξετάσεων, των βαθμολογιών και των συντελεστών της όλης διαδικασίας: Πληθαίνουν οι καταγγελίες για απαράδεκτες διαφοροποιήσεις του ύψους των βαθμολογιών μεταξύ διαφορετικών βαθμολογικών κέντρων. Βάσιμες είναι οι υπόνοιες που εκφράζουν γονείς και διδάσκοντες ότι οι βαθμολογητές συγκεκριμένων εξεταστικών κέντρων συστηματικά και μαζικά υποβιβάζουν τις βαθμολογίες των γραπτών μαθητών άλλων περιοχών, τους οποίους έχουν αναλάβει να βαθμολογήσουν, προκειμένου να «ανοίξουν» όσες περισσότερες θέσεις είναι δυνατόν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, με την ελπίδα ότι οι μαθητές της περιοχής τους θα ευνοηθούν! Οι σχετικές καταγγελίες των γονέων των Σερρών και του Κιλκίς εξακολουθούν να μένουν αναπάντητες από την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας! Ακόμη και αυτό να μην συμβαίνει είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι το Υπουργείο Παιδείας δεν διαθέτει σύστημα συγκριτικής αξιολόγησης για τον τρόπο διαχρονικής βαθμολόγησης των γραπτών των υποψηφίων ανά περιοχή προέλευσης και ανά βαθμολογικό κέντρο. Ένα τέτοιο σύστημα θα ενίσχυε την αξιοπιστία των εξετάσεων και θα επέτρεπε την αξιολόγησή τους, τόσο σε επίπεδο εξεταστικών κέντρων όσο και πανελλαδικά, μέσα από την χρήση των κατάλληλων επιστημονικών μεθόδων στατιστικής επεξεργασίας. Ταυτόχρονα θα μπορούσε να αποτελέσει εργαλείο συνολικής αξιολόγησης της εκπαιδευτικής εργασίας που προηγήθηκε, των κάθε φορά εισαγομένων εκπαιδευτικών  μεθόδων και διδακτικών βοηθημάτων (βιβλία κλπ)

6.       Απαράδεκτη διακύμανση του επιπέδου δυσκολίας των θεμάτων: Η διακύμανση του επιπέδου δυσκολίας των θεμάτων στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, θεμιτή και επιστημονικά κατανοητή σε έναν βαθμό, έφθασε να αποτελεί μέσο επιβολής και ποδηγέτησης της κοινωνίας για την αποδοχή πολιτικών επιλογών, όπως η υιοθέτηση της βάσης του 10, υπονομεύοντας περαιτέρω το κύρος και την αξιοπιστία των Πανελλαδικών Εξετάσεων.

Η αμφισβήτηση των Πανελλαδικών Εξετάσεων έχει πλέον περάσει δυστυχώς ως συνείδηση στην κοινωνία και ιδίως στον μαθητικό πληθυσμό, με αποτέλεσμα σε πρόσφατες δημοσκοπήσεις ένα ποσοστό άνω του 60% να αμφιβάλλει σοβαρά γι’ αυτές, για πρώτη φορά από την καθιέρωση του θεσμού!

Θεωρούμε ότι οι εξελίξεις αυτές δεν είναι αποτέλεσμα απλώς διοικητικών λαθών ή αβελτηριών του στελεχικού δυναμικού της εκπαίδευσης, αλλά άμεση ή έμμεση έκφραση της αδιαφορίας της Κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας, η οποία αδιαφορεί για την δημόσια εκπαίδευση και την ποιότητά της.

Σε μία εποχή κατά την οποία η προσωπική και οικογενειακή ηρεμία των υποψηφίων και των καθημαγμένων οικονομικά οικογενειών τους θα έπρεπε να είναι η πρώτη προτεραιότητα της Πολιτείας, με απόλυτη κατοχύρωση του κύρους και της αξιοπιστίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων, το ΠΑΣΟΚ απαιτεί από την Κυβέρνηση να λάβει τα απαραίτητα μέτρα!

Κατόπιν των ανωτέρω

Ερωτάται ο αρμόδιος κ. Υπουργός

1.       Πώς αξιολογεί το Υπουργείο την ποιότητα, το κύρος και την αξιοπιστία των Πανελλαδικών Εξετάσεων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση;

2.       Πώς αξιολογεί το Υπουργείο σειρά πρόσφατων δημοσκοπήσεων, σύμφωνα με τις οποίες το κύρος των εξετάσεων, ιδίως ανάμεσα στον μαθητικό και γονεϊκό πληθυσμό τίθεται σε σοβαρή αμφισβήτηση, για πρώτη φορά από την καθιέρωση του θεσμού;

3.       Ποια συμπεράσματα έχουν εξαχθεί από την εφαρμογή της βάσης του 10; Τα συμπεράσματα αυτά οδηγούν, ναι ή όχι, στην αναθεώρηση της σχετικής ρύθμισης;

4.       Σε ποιο σημείο βρίσκεται η διερεύνηση και κυρίως η απόδοση ευθυνών σε φυσικά πρόσωπα για τα τελευταία συμβάντα απαξίωσης των εξετάσεων, δηλαδή:

4.1.    Για την διαρροή θεμάτων σε φροντιστήριο της Λάρισας

4.2.    Για την αλλοίωση βαθμολογιών στην Θεσσαλονίκη

4.3.    Για την λανθασμένη εξαγωγή αποτελεσμάτων για τις Στρατιωτικές Σχολές.

5.       Υπάρχει κάποιο σύστημα αξιολόγησης των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ιδίως σε σχέση με τις πολλαπλές καταγγελίες για εναρμονισμένες πρακτικές μαζικής χαμηλής βαθμολόγησης υποψηφίων από συγκεκριμένα βαθμολογικά κέντρα;

6.       Υπάρχει τεκμηριωμένη απάντηση στις καταγγελίες των γονέων μαθητών από τα Σέρρας και το Κιλκίς για την μαζική και συστηματική υποβαθμολόγιση των γραπτών των παιδιών τους από συγκεκριμένο βαθμολογικό κέντρο; Πώς εξηγεί το Υπουργείο την κατακόρυφη πτώση των βαθμολογιών των μαθητών των Νομών Σερρών και Κιλκίς, όταν υπήχθησαν σε συγκεκριμένο βαθμολογικό κέντρο;

7.       Πώς γίνεται η αξιολόγηση των εξετάσεων και βάσει ποιών στοιχείων;

8.       Ποια μέτρα δεσμεύεται να λάβει άμεσα το Υπουργείο για την αναβάθμιση και διαφύλαξη του κύρους και της αξιοπιστίας των Πανελλαδικών Εξετάσεων, ιδίως σε σχέση με:

8.1.    Την μυστικότητα των θεμάτων.

8.2.    Το γενικό επίπεδο δυσκολίας των εξετάσεων.

8.3.    Την ομοιόμορφη βαθμολόγηση από το σύνολο των βαθμολογικών κέντρων της χώρας.

8.4.    Την αξιοπιστία και την ακρίβεια των αποτελεσμάτων.

8.5.    Την επιστημονική αξιολόγηση των εξετάσεων και των συντελεστών τους.

ΟΙ ΕΡΩΤΩΝΤΕΣ ΒΟΥΛΕΥΤΕΣ

 

ΑΝΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ

 

ΜΑΡΚΟΣ ΜΠΟΛΑΡΗΣ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 19.05.2008 08:25:01
 
Αναγνώσθηκε 331 φορές