Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Έρευνα-νεολαία: Μάχη για μια θέση στο δημόσιο

Έρευνα-νεολαία: Μάχη για μια θέση στο δημόσιο


Μαζική στροφή της νεολαίας προς το δημόσιο, με στόχο τη σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση, καταγράφει έρευνα σχετικά με τη διασύνδεση σπουδών και απασχόλησης, την οποία εκπόνησε η εταιρεία συμβούλων εκπαίδευσης και σταδιοδρομίας “Employ ΟΕ”.



Της Βαρβάρας Ζούκα

Ειδικότερα, ένας στους δύο φοιτητές που συμμετείχε στην έρευνα δήλωσε πως στόχος του με την ολοκλήρωση των σπουδών του είναι να διεκδικήσει μια θέση στο δημόσιο, ώστε να απολαύσει τα προνόμια της εργασιακής ασφάλειας και της σταθερότητας στις οικονομικές απολαβές.
Αντίθετα, μόλις το 16,1% των φοιτητών δήλωσε πως θα αναζητήσει μια θέση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα, ενώ το 23,7% των ερωτηθέντων απάντησε πως θα επιδιώξει τη δημιουργία της δικής του επιχείρησης. Σε ποσοστό 5,1% οι ερωτηθέντες φοιτητές δήλωσαν πως θα απορροφηθούν στην οικογενειακή επιχείρηση, ενώ το 3,5% ακόμη δεν έχει λάβει τις τελικές αποφάσεις του.

ΜΑΣΤΙΓΑ Η ΑΝΕΡΓΙΑ

Περίπου εννέα στους δέκα φοιτητές εκτιμούν ότι οι πτυχιούχοι σήμερα δεν κατέχουν τη θέση που τους αρμόζει στην αγορά εργασίας. Το 40% των ερωτηθέντων επισήμανε πως το σημαντικότερο πρόβλημα των πτυχιούχων είναι η ανεργία, το 29,2% η απαξίωση του πτυχίου, το 14,2% η ετεροαπασχόληση και το 12,8% οι χαμηλές αποδοχές.
Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι το 46,3% των ερωτηθέντων φοιτητών εκτιμά πως ορισμένα τμήματα των ΑΕΙ και των ΤΕΙ της χώρας δεν έχουν καμία απήχηση στην αγορά εργασίας και για το λόγο αυτό θα έπρεπε πιθανώς είτε να ελαχιστοποιηθεί ο αριθμός των εισακτέων τους είτε και να καταργηθούν.
Εξάλλου, το 83,3% των ερωτηθέντων κρίνει αναγκαία για την απορρόφηση στην αγορά εργασίας τη συνέχιση των σπουδών και σε μεταπτυχιακό επίπεδο.

ΑΝΑΓΚΑΙΟ ΤΟ... ΜΕΣΟ

Σε ερώτηση, πάντως, ποιο κρίνουν ως το ισχυρότερο εφόδιο για την επαγγελματική αποκατάσταση, πέραν του βασικού τίτλου σπουδών, μόλις το 21,8% των ερωτηθέντων υπέδειξε τη μεταπτυχιακή εξειδίκευση. Το 25,3% των ερωτηθέντων απάντησε πως το ισχυρότερο εφόδιο είναι η ύπαρξη προϋπηρεσίας και το 24,6% οι προσωπικές - πολιτικές γνωριμίες. Σε ποσοστό 15,5% οι ερωτηθέντες εκτίμησαν πως η επαγγελματική αποκατάσταση στηρίζεται κατά βάση στις ατομικές ικανότητες και σε ποσοστό 7,4% στην οικογενειακή παράδοση και τη δυνατότητα διαδοχής σε κάποιο επάγγελμα.
Το 14,4% των συμμετεχόντων φοιτητών δήλωσε πως ο τίτλος σπουδών του θα βοηθήσει ελάχιστα στην εύρεση εργασίας, το 49,7% πως θα βοηθήσει αρκετά, το 15,6% πως θα βοηθήσει πάρα πολύ, ενώ το 20,3% δήλωσε πως δεν είναι σε θέση να γνωρίζει.
Στο μεταξύ, μόλις ένας στους δύο φοιτητές θεωρεί πως η μελλοντική του απασχόληση θα συνδέεται άμεσα με τις σπουδές του. Το 13% των ερωτηθέντων πιστεύει πως το μελλοντικό αντικείμενο εργασίας του θα έχει ελάχιστη σχέση με τις σπουδές του, το 4,7% θεωρεί βέβαιο πως θα ετεροαπασχολείται σε κλάδο άσχετο με το αντικείμενο σπουδών του, ενώ το 32,3% δήλωσε πως δεν μπορεί να προβλέψει.

ΠΡΟΤΙΜΟΥΝ ΤΟ ΕΞΩΤΕΡΙΚΟ

Περίπου οκτώ στους δέκα φοιτητές δήλωσαν πως, εάν τους δινόταν ανάλογη δυνατότητα, θα προτιμούσαν να σπουδάσουν σε κάποια χώρα του εξωτερικού και όχι στην Ελλάδα.
Ειδικότερα, το 23,4% των ερωτηθέντων θα επέλεγε να κάνει τις σπουδές του στη Μεγάλη Βρετανία, το 33,6% σε κάποια άλλη χώρα της Ευρώπης και το 20,2% στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Στην Ελλάδα δήλωσε πως θα έμενε σε κάθε περίπτωση για τις σπουδές του μόλις το 22,8% των ερωτηθέντων φοιτητών.
Όπως προέκυψε από την έρευνα, το 66,8% των φοιτητών θεωρεί πως τα ελληνικά πανεπιστήμια υστερούν έναντι των ευρωπαϊκών, ενώ μόλις το 15,5% θεωρεί πως δεν υστερούν σε τίποτε. Σε ποσοστό 17,7% οι ερωτηθέντες απάντησαν πως δεν είναι σε θέση να αξιολογήσουν αυτήν την παράμετρο.
Χαμηλό, εξάλλου, είναι και το ποσοστό των φοιτητών που δήλωσαν ότι είναι ικανοποιημένοι από το επίπεδο σπουδών που παρέχεται στην ελληνική τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ειδικότερα, οι φοιτητές δήλωσαν ικανοποιημένοι σε ποσοστό μόλις 10%, μάλλον ικανοποιημένοι σε ποσοστό 37,9%, καθόλου ικανοποιημένοι σε ποσοστό 25,5% και μερικώς ικανοποιημένοι σε ποσοστό 26,6%.

ΑΛΛΑΓΕΣ ΣΤΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ

Ένας στους δύο φοιτητές, άλλωστε θεωρεί πως το σύστημα εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θα πρέπει να αλλάξει. Μόλις το 14% των ερωτηθέντων απάντησε πως θα πρέπει να παραμείνει αμετάβλητο. Σε ποσοστό 29,6% οι συμμετέχοντες φοιτητές εκτίμησαν πως το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ μάλλον θα πρέπει να αλλάξει και σε ποσοστό 5,8% πως μάλλον θα πρέπει να μείνει ως έχει.
Σε ερώτηση εάν επαληθεύτηκαν οι προσδοκίες τους από τη σχολή, στην οποία σπουδάζουν, σε ποσοστό 20,3% οι ερωτηθέντες φοιτητές απάντησαν καταφατικά, ενώ σε ποσοστό 39,9% αρνητικά. Το 39,8% των συμμετεχόντων απάντησε ότι οι προσδοκίες του επαληθεύτηκαν εν μέρει.

Η ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ

Την έρευνα σχετικά με τη διασύνδεση σπουδών και απασχόλησης εκπόνησε η εταιρεία συμβούλων Εκπαίδευσης και Σταδιοδρομίας “Employ ΟΕ”. Στην έρευνα συμμετείχαν 1.235 φοιτητές διαφόρων σχολών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, του ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, του Δημοκρίτειου και του πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και των πανεπιστημίων του Βόλου και των Ιωαννίνων. Η έρευνα διεξήχθη κατά το διάστημα από τον Οκτώβριο του 2007 μέχρι και τον Ιανουάριο του 2008 με τη μορφή του γραπτού ερωτηματολογίου με ερωτήσεις πολλαπλών απαντήσεων. Τα στοιχεία της έρευνας επεξεργάστηκαν ο σύμβουλος Σταδιοδρομίας Χρήστος Ταουσάνης, ο σύμβουλος Εκπαίδευσης Κωνσταντίνος Κότιος, οι εκπαιδευτικοί Χριστίνα Πετρα και Ηλίας Σαραφίδης και ο πληροφορικός Πέτρος Παπαδόπουλος, ενώ τη διοικητική υποστήριξη ανέλαβε η Αναστασία Κεφαλά.




Πηγή: ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 07.04.2008 05:35:01
 
Αναγνώσθηκε 363 φορές