Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Αυξάνονται 20% οι εισακτέοι στα πανεπιστήμια της περιφέρειας

Αυξάνονται 20% οι εισακτέοι στα πανεπιστήμια της περιφέρειας
 

Ευριπίδης Στυλιανίδης Υπουργός Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων / Συνέντευξη στη Χαρά Καλημέρη
 

Την απόφασή του να μειώσει κατά 10% τον αριθμό των εισακτέων στα κεντρικά Πανεπιστήμια φέτος και αντίθετα να αυξήσει πάνω από 20% τις θέσεις στα ΑΕΙ της περιφέρειας, αποκαλύπτει ο υπουργός Παιδείας κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης στη συνέντευξή του στην «Η». «Αποφασίσαμε να αυξήσουμε θεαματικά τους εισακτέους στα περιφερειακά ΑΕΙ και να τους μειώσουμε στα μεγάλα αστικά κέντρα, ώστε με τις μετεγγραφές να επέρχεται ισορροπία», υπογραμμίζει. Σε ό,τι αφορά τη χρηματοδότηση των μεταπτυχιακών προγραμμάτων, ο κ. Στυλιανίδης δεν αφήνει κανένα περιθώριο διαπραγμάτευσης: Οσα Πανεπιστήμια δεν συμμορφωθούν με την αξιολόγηση, θα λάβουν το... περίσσευμα των κρατικών και κοινοτικών πόρων. Αμετακίνητος εμφανίζεται και σε ό,τι αφορά τη σύσταση πειθαρχικών συμβουλίων για φοιτητές και πανεπιστημιακούς. «Η διάταξη δεν μπορούσε να περάσει εδώ και 30 χρόνια. Εμείς τολμήσαμε» τονίζει με νόημα, ρίχνοντας το «μπαλάκι» των ευθυνών στα Πανεπιστήμια...
Η αξιολόγηση αποτελεί πλέον προαπαιτούμενο για την εξασφάλιση χρηματοδότησης στα μεταπτυχιακά προγράμματα σπουδών. Με δεδομένο ότι από τα 450 τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ μόνο 109 έχουν ξεκινήσει τη διαδικασία αξιολόγησης, πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε τον κίνδυνο να σταματήσει η λειτουργία πολλών μεταπτυχιακών προγραμμάτων;
Τους τελευταίους μήνες μετά τις εκλογές η αξιολόγηση επιταχύνθηκε. Παραλάβαμε 52 τμήματα υπό αξιολόγηση. Τώρα αξιολογούνται ήδη 109 και θα πολλαπλασιαστούν το επόμενο διάστημα. Παράλληλα, η ολοκλήρωση της θεσμοθέτησης των μεταπτυχιακών τόσο για τα Πανεπιστήμια όσο και για τα ΤΕΙ συνδυάζεται κινητροδοτικά με την αξιολόγηση. Στην ιεράρχηση της χρηματοδότησης θα προηγούνται τα τμήματα που έχουν ολοκληρώσει εθνική, εξωτερική και εσωτερική αξιολόγηση. Θα ακολουθούν όσα έχουν κάνει μόνο εξωτερική και εσωτερική και θα υπολείπονται όσα έχουν περιοριστεί μόνο στην εσωτερική ή δεν έχουν υποστεί καθόλου αξιολόγηση. Αυτό ισχύει και για όσους μεταπτυχιακούς κύκλους λήγουν και πρέπει να ανανεωθούν. Βεβαίως μιλώ για την κρατική ή την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση και όχι για την ιδιωτική. Μόνο έτσι θα βελτιώσουμε την ποιότητα και θα κατακτήσουμε τη θέση που μας αντιστοιχεί στον ενιαίο ευρωπαϊκό χώρο εκπαίδευσης.
Ανακοινώσατε τη μείωση του αριθμού των εισακτέων στα κεντρικά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ και αύξηση των θέσεων στα ιδρύματα της περιφέρειας. δ Οι πρυτάνεις κεντρικών Πανεπιστημίων τονίζουν ότι σε ορισμένα δημοφιλή Τμήματα οι νέοι φοιτητές θα πρέπει να μειωθούν έως και 50% για να υπάρξει ισορροπία από το «ρεύμα» των μετεγγραφών. Συμμερίζεστε αυτή την πρόταση;
Τα κοινωνικά κριτήρια (πολύτεκνοι, τρίτεκνοι, ασθενείς) που εισάγει ο νόμος περί μετεγγραφών συχνά στρεβλώνουν την αξιοκρατία καθώς και τη λειτουργία των ΑΕΙ. Επειδή, όμως, δεν θέλουμε να τα καταργήσουμε, αποφασίσαμε να αυξήσουμε θεαματικά τους εισακτέους στα περιφερειακά ΑΕΙ και να τους μειώσουμε στα μεγάλα αστικά κέντρα, ώστε με τις μετεγγραφές να επέρχεται ισορροπία. Ετσι φέτος στα κεντρικά ΑΕΙ ο αριθμός των εισακτέων μειώνεται περίπου κατά 10%, ενώ στα περιφερειακά ΑΕΙ, αυξάνεται πάνω από 20%. Με την εξέλιξη αυτή ικανοποιείται η βασική ευρωπαϊκή κατεύθυνση για διευκόλυνση στην προσβασιμότητα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και ενισχύεται η περιφέρεια μέσω της αύξησης των φοιτούντων σπουδαστών και φοιτητών γιατί τονώνεται η τοπική οικονομία και παράλληλα εξορθολογίζεται η παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών στο σύνολο των ΑΕΙ, δηλαδή και στο κέντρο και στην περιφέρεια. Διότι εναρμονίζεται ο αριθμός των φοιτητών και σπουδαστών σε ένα βαθμό με τις πραγματικές δυνατότητες των ιδρυμάτων να προσφέρουν εκπαιδευτικές υπηρεσίες. Και αυτό αποβαίνει προς όφελος της ποιότητας.
Τελευταία διατυπώνονται προτάσεις για μειωμένη συμμετοχή των φοιτητών στις πρυτανικές εκλογές σε αντικατάσταση της τελευταίας ρύθμισης για καθολική συμμετοχή των φοιτητών. Κάποιοι μάλιστα «φλερτάρουν» με την ιδέα συνδιαλλαγής με τις φοιτητικές παρατάξεις. Πιστεύετε ότι θα ήταν εφικτή και λειτουργική η μείωση της φοιτητικής συμμετοχής;
Πιστεύω ότι ο Νόμος πρέπει να εφαρμοστεί όπως ακριβώς έχει ψηφιστεί. Υπήρξα μέλος της Ε.Φ.Ε.Ε. και πρωταγωνίστησα στο φοιτητικό κίνημα της γενιάς μου. Θεωρώ ότι οι φοιτητές είναι οι τελευταίοι που πρέπει να ενοχοποιούνται σε αυτό το παιχνίδι που συχνά στήνεται από μηχανισμούς και συμφέροντα.
Ανησυχία προκαλούν τα φαινόμενα παρεμπόδισης της λειτουργίας των Πανεπιστημίων από ομάδες φοιτητών και οι πρυτανικές αρχές σηκώνουν «ψηλά τα χέρια». Τι θα κάνει η κυβέρνηση; Θα μιμηθεί τις πρυτανικές αρχές;
Είναι απαράδεκτο ολιγομελείς και ακραίες ομάδες να καταλύουν στην πράξη τις δημοκρατικές διαδικασίες στα ΑΕΙ και να διαλύουν το πανεπιστημιακό άσυλο της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Δεν πιστεύω ότι υπάρχει κοινοβουλευτική παράταξη που μπορεί να νομιμοποιεί τέτοιες εξτρεμιστικές και αντιδημοκρατικές συμπεριφορές. Γι αυτό και εμείς προχωρήσαμε ως κυβέρνηση αποφασιστικά. Με τον νέο κανονισμό δώσαμε στις πρυτανικές αρχές τα εργαλεία που απαιτούνται για να προστατέψουν στην πράξη το άσυλο και τη δημοκρατία μέσα στα ΑΕΙ. Τώρα ο καθένας μας πρέπει να αναλάβει τις ευθύνες του.
Ο νέος τρόπος χρηματοδότησης προκαλεί αντιδράσεις και δεν είναι λίγες οι φωνές που κάνουν λόγο για αδικία, ιδιαίτερα από τα Πανεπιστήμια της περιφέρειας. Υπό την απειλή του φάσματος υποχρηματοδότησης, κάποιοι πρυτάνεις ζητούν μάλιστα αλλαγή της διαδικασίας. Πώς σκέφτεστε να αντιμετωπίσετε αυτές τις ανισότητες;
Γενικά για τις δαπάνες στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση θέλω να σας ενημερώσω -σκοτώνοντας και την παραπληροφόρηση που υπήρχε- ότι παρ ότι υπολειπόμαστε στις γενικές δαπάνες, στην Τριτοβάθμια είμαστε οι πρώτοι στην Ευρώπη με 1,8% επί του ΑΕΠ. Επίσης το ΥΠ.Ε.Π.Θ. πέτυχε μέχρι στιγμής την υψηλότερη απορροφητικότητα (80%) από όλα τα υπουργεία στο Γ ΚΠΣ και πρώτο διασφάλισε την έγκριση της Ευρωπαϊκής Ενωσης για το επιχειρησιακό του πρόγραμμα στο Δ ΚΠΣ (2,2 δισ., δηλαδή το 14% του συνόλου του πακέτου). Αρα αυτό που χρειάζεται στα ΑΕΙ δεν είναι τόσο περισσότεροι πόροι, όσο καλύτερος προγραμματισμός και διαχείριση. Αυτό επιδιώκουμε με τον τετραετή προγραμματισμό διατηρώντας, όμως, την ευελιξία μας για να θεραπεύσουμε αδικίες και να συμβάλλουμε στην ανάπτυξη και των περιφερειακών ΑΕΙ.
Τελικά, εφόσον το θέμα των αλλαγών στον νόμο - πλαίσιο εκ των πραγμάτων έχει τεθεί, πότε βλέπετε αυτές να εφαρμόζονται;
Ο νόμος θα εφαρμοστεί πλήρως σε όλες του τις διατάξεις. Η μεταρρύθμιση θα συνεχιστεί, θα εκβαθυνθεί και θα συμπληρωθεί σε σημεία που η εφαρμογή θα μας δείξει ότι χρήζουν συμπληρωματικής παρέμβασης. Αυτή είναι η σαφής απάντησή μου σε όσους ισχυρίζονται προπαγανδιστικά ότι σταμάτησαν τη μεταρρύθμιση. Σε αυτές τις δυνάμεις της αδράνειας και του βολέματος θέλω να πω ότι η εφαρμογή του Νόμου - πλαισίου έχει ήδη ξεκινήσει διασφαλίζοντας την αυτονομία των ΑΕΙ (κρίσεις ΔΕΠ με τον νέο τρόπο, έλεγχος νομιμότητας από τα ΑΕΙ, πολλαπλό σύγγραμμα κ.τ.λ.).
Υπάρχουν ανοιχτά κεφάλαια σε σχέση με την Εκκλησία και η εκλογή νέου αρχιεπισκόπου επαναφέρει τη συζήτηση για ρυθμίσεις και αλλαγές. Να περιμένουμε κάποια πρωτοβουλία από το υπουργείο Παιδείας;
Είμαστε σε άψογη επικοινωνία και συνεργασία με την Εκκλησία. Σεβόμαστε ο ένας τον διακριτό ρόλο του άλλου. Κάθε ενέργειά μας διέπεται από σεβασμό, κατανόηση και αλληλοστήριξη με στόχο το εθνικό και κοινωνικό όφελος, το όφελος του ελληνικού λαού.
Οι ρυθμίσεις για τα κολέγια καθυστερούν εδώ και καιρό. Για ποιο λόγο; Ποιες τελικά θα είναι οι δικές σας προτάσεις και πότε αυτές θα ανακοινωθούν;
Εχουμε δεσμευτεί ότι το θέμα θα αντιμετωπιστεί εντός του έτους και θα τηρήσουμε τις δεσμεύσεις μας.
Ανοίγουμε τον διάλογο για τις εισαγωγικές

Το ΠΑΣΟΚ κατέθεσε πρόσφατα την πρότασή του για το εξεταστικό σύστημα. Επειδή και η κυβέρνηση κατά καιρούς έχει θίξει το θέμα, σας ρωτάμε αν βλέπετε αλλαγές, σε ποια κατεύθυνση και με τι χρονικό ορίζοντα;
Ολοκληρώνεται η μεταρρύθμιση, όπως είπα, στην Τριτοβάθμια. Ανοίγουμε τον διάλογο για την αποσύνδεση του Λυκείου από τις εισαγωγικές στα ΑΕΙ και τους καλούμε να συμμετέχουνε. Προχωρούμε στην υλοποίηση της πολιτικής του «έξυπνου σχολείου» στην υποχρεωτική εκπαίδευση και εισάγουμε σειρά καινοτομιών με τίτλο «Ελληνας πολίτης της Ευρώπης-Ελληνας Πολίτης του Κόσμου», με αναφορές στην ανθρωποκεντρική εκπαίδευση, την περιβαλλοντική εκπαίδευση την πολυγλωσσία-ελληνομάθεια, την ψηφιακή σύγκλιση, την Παιδεία και τον Πολιτισμό-Αθλητισμό. Η στρατηγική μας είναι σαφής και η πολιτική μας εφαρμοσμένη. Το ΠΑΣΟΚ είχε τον χρόνο και τη δυνατότητα αλλά δυστυχώς παρ ότι διαχειρίστηκε δυόμιση κοινοτικά πακέτα, δεν πέτυχε αυτά που σήμερα επισημαίνει ως ελλείψεις. Εμείς θα πετύχουμε για τη νέα γενιά αυτά που δικαιούται.
Τολμήσαμε τη σύσταση πειθαρχικών συμβουλίων στα πανεπιστήμια

Ο πρότυπος εσωτερικός κανονισμός προβλέπει τη σύσταση πειθαρχικών συμβουλίων που θα επιλαμβάνονται των παραπτωμάτων, στα οποία υποπίπτουν φοιτητές και πανεπιστημιακοί. Ομως οι πρυτάνεις δείχνουν απρόθυμοι να ενεργοποιήσουν τη διάταξη. Βλέπετε να αλλάζει αυτή η διάταξη;
Ο πρότυπος εσωτερικός κανονισμός και ο τετραετής οικονομικός προγραμματισμός σηματοδοτούν μαζί με τους Νόμους α.) για την έρευνα και την τεχνολογία και β.) για τα μεταπτυχιακά, τη θεσμική ολοκλήρωση του α κύκλου μεταρρυθμίσεων στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τώρα όλοι αναλαμβάνουμε τις ευθύνες που μας αντιστοιχούν: Πολιτεία, Πρυτανικές αρχές, διδάσκοντες και φοιτητικό κίνημα. Η διάταξη για τα πειθαρχικά σε πολλά ΑΕΙ δεν μπορούσε να περάσει εδώ και 30 χρόνια. Εμείς τολμήσαμε διότι πιστεύουμε ότι η κοινωνία και η ακαδημαϊκή κοινότητα είναι ώριμες να αντιληφθούν ότι μέσα στο εκπαιδευτικό σύστημα και τη δημοκρατία δεν υπάρχουν μόνο δικαιώματα αλλά και κανόνες και υποχρεώσεις.
Επομένως, η εφαρμογή του εσωτερικού κανονισμού που δίνει σε κάθε πανεπιστήμιο τη δυνατότητα να βάλει τις δικές του πινελιές είναι μονόδρομος.

 




Πηγή: ΗΜΕΡΗΣΙΑ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 08.03.2008 22:25:01
 
Αναγνώσθηκε 251 φορές