Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Μάστιγα για τους αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ ανεργία και ετεροαπασχόληση

Μάστιγα για τους αποφοίτους ΑΕΙ-ΤΕΙ ανεργία και ετεροαπασχόληση
28/2/2008

Άλλωστε είναι αλήθεια ότι πάει ο καιρός που το πτυχίο αποτελούσε το φετίχ για την επαγγελματική αποκατάσταση και τροφοδοτούσε υψηλές προσδοκίες κοινωνικής ανόδου στους νέους από τις λαϊκές τάξεις και τα χαμηλά οικονομικά στρώματα. Από τη δεκαετία του ‘90 η αγορά εργασίας υπαγορεύει σκληρούς όρους και κλείνει τις πόρτες δουλειάς σε χιλιάδες νέους πτυχιούχους.

Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Στατιστικής Υπηρεσίας, περίπου 1 στους 4 Έλληνες νέους είναι άνεργος, ενώ ο 1 στους 3 νέους πτυχιούχους βλέπει τα όνειρά του για επαγγελματική αποκατάσταση να συντρίβονται στη σκληρή πίστα της ανεργίας. Ωστόσο, αν η ανεργία είναι η μία όψη του προβλήματος, η ετεροαπασχόληση, δηλαδή το να απασχολείται κάποιος σε εργασίες που είτε δεν έχουν καμιά συνάφεια με τις σπουδές του είτε έχουν πολύ μικρή, κυριαρχεί στις τάξεις των πτυχιούχων, καθώς περιλαμβάνει περίπου 4 στους 10. Θεωρείται όμως προτιμότερη αυτή η εκδοχή από την υποαπασχόληση, πολύ περισσότερο, μάλιστα, από την παντελή έλλειψη δουλειάς.

Και πράγματι αν ρίξει κανείς μια ματιά στα στοιχεία, θα διαπιστώσει ότι από τη δεκαετία του ‘90 μέχρι τη δεκαετία που διανύουμε έχουν σχεδόν διπλασιαστεί οι στρατιές των ανέργων πτυχιούχων. Από 81.800 άνεργους πτυχιούχους το 1993 φτάσαμε στους 147.300 το 2006.

Άκυρες κοινωνικές προσδοκίες
Τα στοιχεία της ΕΣΥΕ και της Eurostat, που διαμορφώνουν το γκρίζο τοπίο της ανεργίας, πιστοποιούν ότι εδώ και μία 15ετία η «περίοδος του μέλιτος» πτυχίου-αγοράς εργασίας τελείωσε, με αποτέλεσμα το Πανεπιστήμιο και γενικότερα η τριτοβάθμια εκπαίδευση να παρουσιάζεται στα μάτια των οικογενειών που «επένδυσαν» στις σπουδές των παιδιών τους ως αγνώμων οφειλέτης, ο οποίος δεν αποδίδει ούτε τους «τόκους» ούτε το «κεφάλαιο», αφού συνεχώς συρρικνώνεται η «ανταλλακτική» αξία στην αγορά εργασίας.

Για πρώτη φορά σε τέτοια κλίμακα η φοίτηση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση αποσυνδέεται και τυπικά από το δικαίωμα κατάκτησης θέσης στην αγορά εργασίας. Μ’ αυτό τον τρόπο αναιρείται ολοκληρωτικά κάθε είδους θεσμική κατοχύρωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων με τα πτυχία. Παράλληλα η πτώση της «ανταλλακτικής» αξίας των πτυχίων στη «σκληρή πίστα» της αγοράς εργασίας έχει ολέθριες συνέπειες για τα πλατιά λαϊκά και μικροαστικά στρώματα. Αυτό σημαίνει ότι αναιρούνται ή μάλλον έχουν αναιρεθεί οι μέχρι πρόσφατα εγγυημένες δυνατότητες κοινωνικής κινητικότητας ανόδου μέσα από την κατάκτηση τίτλων σπουδών. Έτσι, ακυρώνεται ένα ολόκληρο φάσμα κοινωνικών προσδοκιών, συγκροτημένο εδώ και δεκαετίες, για την επαγγελματική αποκατάσταση και την κοινωνική άνοδο, ενώ την ίδια ώρα διευρύνονται οι δρόμοι της ανεργίας, της ετεροαπασχόλησης, της υποαπασχόλησης και της εργασιακής περιπλάνησης και εν τέλει της μισθολογικής υποβάθμισης.

Από διάφορες έρευνες υπολογίζεται ότι το ποσοστό των νέων εργαζομένων στη χώρα μας με μηνιαίο εισόδημα κάτω των 600 ευρώ ξεπερνά το 45% επί του συνόλου των μισθωτών νέων έως 30 ετών, με αποτέλεσμα η πλειονότητα να εξαρτάται άμεσα ή έμμεσα από την οικονομική στήριξη της οικογένειας.

Ειδικότητες στο «κόκκινο»
Όσο περισσότερο η τριτοβάθμια εκπαίδευση υποτάσσεται στους νόμους της αγοράς τόσο περισσότερο απαξιώνονται τα πτυχία, με αποτέλεσμα ολοένα και περισσότερο να απαιτείται εξειδικευμένο επιστημονικό δυναμικό με γνώσεις τεταρτοβάθμιας εκπαίδευσης (μεταπτυχιακά κ.ά.). Σ’ αυτή την κατεύθυνση υποβαθμίζονται ακόμα περισσότερο οι ανθρωπιστικές και κοινωνικές σπουδές.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότερες ειδικότητες με πολύ υψηλή ανεργία, ετεροαπασχόληση και υποαπασχόληση (πίνακας) συνδέονται με ανθρωπιστικές και κοινωνικές σπουδές: Θεολόγοι, νηπιαγωγοί, φιλόλογοι απόφοιτοι διαφόρων τμημάτων, κοινωνιολόγοι κ.ά. ακολουθούν ορισμένες άλλες ειδικότητες που συνδέονται με τις θετικές επιστήμες. Να σημειωθεί, επίσης, ότι διακηρυγμένος στρατηγικός στόχος της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι η σταδιακή αύξηση των πτυχιούχων θετικών-τεχνολογικών επιστημών.

Όσοι διαβάζουν τον σχετικό πίνακα και διαπιστώνουν με ανακούφιση ότι είναι σχετικά λίγες οι ειδικότητες που αναγράφονται, θα πρέπει να έχουν υπόψη τους ότι αναφέρονται μόνο αυτές όπου εμφανίζεται πολύ υψηλή ανεργία, ετεροαπασχόληση και υποαπασχόληση. Ωστόσο, δεκάδες άλλες βρίσκονται στον αστερισμό της υψηλής ανεργίας, της ετεροαπασχόλησης και της υποαπασχόλησης.

Η ασφάλεια του Δημοσίου
Αξίζει, επίσης, να τονιστεί ότι 1 στους 4 πτυχιούχους στα 5-7 χρόνια μετά την αποφοίτησή του έχει αλλάξει από τέσσερις δουλειές και πάνω.

Αυτό το εντυπωσιακό στοιχείο προκύπτει από την έρευνα «Οριζόντια Δράση Υποστήριξης των Γραφείων Διασύνδεσης». Σύμφωνα με την ίδια έρευνα το 61% των αποφοίτων, δηλαδή περισσότεροι από 6 στους 10 (72% των γυναικών έναντι 43% των ανδρών) δηλώνουν ότι επιθυμούν να εργάζονται στο Δημόσιο.

Ο πιο σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει θετικά την προτίμηση εργασίας στο 66% των αποφοίτων είναι η ασφάλεια που εξασφαλίζει η θέση απασχόλησης.

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ
5 «συστήματα» για την άμυνα των υποψηφίων

Πέντε βασικά συμπεράσματα προκύπτουν από την παράθεση και επεξεργασία του... ευρωπαϊκού δελτίου ανεργίας πτυχιούχων. Συμπεράσματα που έχουν να κάνουν κυρίως με την ανάγκη άμυνας των νέων απέναντι στα φαινόμενα που γεννούν αυτό το τοπίο γκρίζας προοπτικής για μεγάλη γκάμα επιστημών και επαγγελμάτων.

1. Οι υποψήφιοι οφείλουν να έχουν υπόψη τους ότι κανένα τμήμα -με εξαίρεση τα στρατιωτικά, αστυνομικά- δεν μπορεί να εγγυηθεί πλέον με σιγουριά την πλήρη και άμεση απορρόφηση των πτυχιούχων του. Στους επίσημους και ανεπίσημους καταλόγους ανεργίας και ετεροαπασχόλησης συμμετέχουν με μικρότερα ή μεγαλύτερα ποσοστά όλες ανεξαιρέτως οι ειδικότητες .

2. Η επιλογή σπουδών με στενά κριτήρια οικονομίστικα και με βάση τις προοπτικές αποκατάστασης όχι μόνο δεν βοηθά στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας, αλλά είναι και επισφαλής, αφού η αγορά εργασίας συνεχώς αλλάζει. Από την εισαγωγή μέχρι τη δυνατότητα ένταξης στην αγορά εργασίας θα έχουν περάσει επτά έως δέκα χρόνια (για τους άντρες).

3. Επειδή η Τριτοβάθμια Εκπαίδευση δεν αποτελεί πλέον την οροφή των σπουδών, καθώς έχει ήδη δημιουργηθεί μια παραπάνω βαθμίδα (τεταρτοβάθμια) μεταπτυχιακών σπουδών και εξειδίκευσης, ας επιλέγουν οι υποψήφιοι τμήματα με γερή και πλατιά γνωστική βάση, έτσι ώστε με το τέλος των προπτυχιακών να μπορούν να συνεχίσουν με μεταπτυχιακά. Για παράδειγμα, ένας υποψήφιος που θέλει να σπουδάσει νέες τεχνολογίες, μπορεί να το πετύχει με την εισαγωγή του σε κάποιο χαμηλόβαθμο τμήμα Μαθηματικών και στη συνέχεια να κάνει μεταπτυχιακό σε Η/Υ.

4. Η συνέχιση των σπουδών αποτελεί σημαντικό βήμα για την επαγγελματική σταδιοδρομία. Γιατί μπορεί να είναι μια πραγματικότητα τα υψηλά ποσοστά ανεργίας πτυχιούχων, ωστόσο, όσο περισσότερα εφόδια και τίτλους σπουδών έχει κάποιος τόσο περισσότερο αυξάνει τις ελπίδες για καλύτερη επαγγελματική αποκατάσταση, παρόλο που η κοινωνική προέλευση και οι δημόσιες σχέσεις παίζουν καταλυτικό ρόλο. Εξάλλου δίνουν τη δυνατότητα για πολύ καλύτερες αμοιβές.

5. Η επιλογή σπουδών και επαγγέλματος δεν μπορεί να είναι μονοδιάστατη και να υποτάσσεται σε μια οικονομίστικη και αγοραία αντίληψη, αλλά να καθορίζεται από ποικίλα κριτήρια, έτσι ώστε να εκφράζει και να διαμορφώνει θετικά την προσωπικότητα κάθε ατόμου. Εξάλλου η προσωπικότητα «μετράει» μερικές φορές περισσότερο από το «χαρτί» στην προσπάθεια εξεύρεσης εργασίας. Χώρια που βοηθάει έναν νέο να βλέπει πιο γρήγορα και πιο καθαρά τι γίνεται στην κοινωνία και στην αγορά, ώστε να παίρνει πιο σωστές αποφάσεις για τις επιλογές του και για τη στάση του απέναντι στα όποια προβλήματα.

ΓΙΩΡΓΟΣ Κ. ΚΑΒΒΑΔΙΑΣ

Θετικές και αρνητικές

Θετικές και αρνητικές
28/2/2008

Η επίδραση του εφιαλτικού «τριγώνου» της ανεργίας-ετεροαπασχόλησης-υποαπασχόλησης ανά επιστημονικό επαγγελματικό χώρο διαφέρει. Στις Θεωρητικές Επιστήμες, για παράδειγμα, οι επαγγελματικές διέξοδοι είναι λιγότερες από εκείνες που υπάρχουν στις Θετικές. Μεγάλα τα προβλήματα και στα επαγγέλματα υγείας αλλά καλύτερες από πλευράς αμοιβής οι επιλογές. Η κατάσταση είναι καλύτερη και ως προς τους χρόνους απορρόφησης και ως προς τις αποδοχές για τους αποφοίτους νέων τεχνολογιών, Οικονομίας και Διοίκησης. Σε όλα αυτά ρίχνει φως το σημερινό αφιέρωμα και πλουτίζει τις πληροφορίες που συγκεντρώνουν οι ενδιαφερόμενοι υποψήφιοι και βεβαίως οι γονείς τους.

ΘΕΩΡΗΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Δυσκολότερες όλων είναι οι επαγγελματικές διέξοδοι για τους νέους πτυχιούχους των τμημάτων Φιλοσοφίας, Φιλοσοφικών και Κοινωνικών Σπουδών, Μεσογειακών Σπουδών, Βαλκανικών Σπουδών, Κοινωνικής Διοίκησης, Κοινωνικής και Εκπαιδευτικής Πολιτικής κ.λπ., τα οποία έχουν «στενό» αντικείμενο σπουδών.

Το μεγαλύτερο μέρος των παραπάνω πτυχιούχων προβλέπεται ότι θα ετεροαπασχολείται, ενώ ένα σημαντικό τμήμα πιθανόν να μένει άνεργο μεγάλο χρονικό διάστημα.

Το 2005 υπολογιζόταν ότι πάνω από 12.000 είναι οι άνεργοι ή υποαπασχολούμενοι και ετεροαπασχολούμενοι πτυχιούχοι γυμναστές.

Στην ίδια άσχημη θέση βρίσκονται και εκατοντάδες πτυχιούχοι των τμημάτων ΜΜΕ.

Εξαίρεση αποτελούν τα τελευταία χρόνια οι δάσκαλοι (Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης), οι οποίοι έχουν καλές επαγγελματικές προοπτικές, γεγονός που φαίνεται να διαρκεί για αρκετά χρόνια.

Ειδικότερα από την έρευνα των Γραφείων Διασύνδεσης των Ελληνικών πανεπιστημίων προκύπτει ότι οι Ιστορικοί και Αρχαιολόγοι έχουν το υψηλότερο ποσοστό ανέργων (17,1%), το χαμηλότερο ποσοστό σταθερής απασχόλησης (41,6%), το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό επισφαλούς απασχόλησης και ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά απόλυτης αντιστοιχίας σπουδών με το αντικείμενο εργασίας.

Υψηλά ποσοστά ανεργίας καταγράφονται και στους κλάδους: Θεολογίας (16,2%), Κοινωνιολογίας - Ανθρωπολογίας - Κοινωνικής Πολιτικής (12,9%), Πολιτικής Επιστήμης (11,4%), Ψυχολογίας (9,9%), Φιλολογίας - Φιλοσοφίας (9,2%).

Δραστικά χαμηλότερη είναι η ανεργία στους κλάδους: Φυσικής Αγωγής - Αθλητισμό (6,2%), Επιστήμες Επικοινωνίας (6,2%), Επιστήμες Αγωγής (5,2%), Ξένες Γλώσσες (4,2%).

ΘΕΤΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ
Η σχέση των πτυχιούχων των περισσότερων τμημάτων του 2ου Επιστημονικού Πεδίου με την αγορά εργασίας σε γενικές γραμμές θα μπορούσε να χαρακτηριστεί μέτρια. Υπολογίζεται ότι το 30% των νέων αποφοίτων των μαθηματικών τμημάτων μένουν άνεργοι ή υποαπασχολούμενοι για περισσότερο από δύο χρόνια και το ίδιο ισχύει για το 20-25% των νέων αποφοίτων των φυσικών τμημάτων, ενώ κάπως καλύτερες είναι οι επαγγελματικές προοπτικές των πτυχιούχων τμημάτων Χημείας. Η ανεργία αποτελεί βασικό πρόβλημα για τον κλάδο των γεωπόνων, αφού περίπου το 1/3 των πτυχιούχων σε πανελλαδικό επίπεδο είναι άνεργοι ή υποαπασχολούνται. Αντίθετα, όλες οι έρευνες δείχνουν ότι για τις ειδικότητες της Πληροφορικής που εντάσσονται στο 2ο Επιστημονικό Πεδίο, υπάρχουν περιθώρια αύξησης της απασχόλησης.

Σύμφωνα με την έρευνα των Γραφείων Διασύνδεσης τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας παρουσιάζονται στους κλάδους: Γεωλογίας - Φυσιογνωσίας (11,9%), Γεωπονικής (10,4%), Δασολογίας - Περιβάλλοντος (9,2%). Δραστικά χαμηλότερη είναι στους κλάδους: Βιολογία (5,8), Μαθηματικά - Φυσική - Χημεία (5,1%). Ωστόσο ο κλάδος Μαθηματικά - Φυσική - Χημεία έχει σχετικά υψηλότερη επισφάλεια απασχόλησης.

ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΥΓΕΙΑΣ
Όσο και αν φαίνεται παράξενο, προβλήματα ανεργίας ήδη αποτυπώνονται και στα επαγγέλματα στα οποία παραπέμπουν οι σπουδές του 3ου Επιστημονικού Πεδίου που η «κοινή γνώμη» μέχρι και σήμερα τα «στεφανώνει» με κύρος και γόητρο.

Νέοι πτυχιούχοι Ιατρικής, Φαρμακευτικής, Οδοντιατρικής αντιμετωπίζουν προβλήματα και καταγράφονται ήδη στις στατιστικές της ανεργίας.

Τα επίσημα στοιχεία του Ιατρικού Συλλόγου της Αθήνας καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι το 13% των μελών τους θεωρείται υποαπασχολούμενο.

Σύμφωνα πάλι με τα στοιχεία της Ελληνικής Οδοντιατρικής Ομοσπονδίας, ένας στους τέσσερις νέους Έλληνες οδοντιάτρους έχει προβλήματα απασχόλησης

Στην περίπτωση των διαιτολόγων (ΑΕΙ-ΤΕΙ), φυσιοθεραπευτών (ΤΕΙ) διαφαίνεται σταθερότητα. Επίσης καλές είναι οι προοπτικές και για τους πτυχιούχους των τμημάτων ΤΕΙ των επιστημών Υγείας όπως π.χ. Φυσικοθεραπείας, Εργοθεραπείας, Διαιτολογίας κλπ.

Από την έρευνα των Γραφείων Διασύνδεσης προκύπτει ότι η Διαιτολογία, η Νοσηλευτική, η Ιατρική, η Οδοντιατρική είναι κλάδοι με περιορισμένη ετεροαπασχόληση.

ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ
Η μέχρι σήμερα κατάσταση απασχόλησης των μηχανικών είναι πολύ καλή, καθώς το ποσοστό ανεργίας είναι μηδαμινό ακόμη και για τους νέους πτυχιούχους.

Τη μεγαλύτερη δυσκολία ως προς την ένταξή τους στην αγορά εργασίας αντιμετωπίζουν οι πτυχιούχοι των ειδικοτήτων των μεταλλειολόγων και των χημικών μηχανικών.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗ
Στον ιδιωτικό τομέα της αγοράς εργασίας για την περίοδο 2004-2006, φαίνεται ότι, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις των εκπροσώπων των επιχειρήσεων, ο αριθμός επιχειρήσεων στις οποίες εργάζονται λογιστές, απόφοιτοι ΑΕΙ, αναμένεται να αυξηθεί τα επόμενα έτη και επομένως υπάρχει μία ένδειξη δυναμισμού για το επάγγελμα αυτό.

Επίσης, σε πρόσφατη έρευνα του ΣΕΒ (2004) για τις ανάγκες των επιχειρήσεων μέχρι το 2007-08 μέσα στις πρώτες 16 σε ζήτηση ειδικότητες αιχμής της Τριτοβάθμιας προβλέπεται να είναι αυτές των Οικονομολόγων, των Λογιστών (με ζήτηση από το 29% των επιχειρήσεων) και του Μάρκετινγκ.

* Στο επόμενο τεύχος το «Παιδεία» θα παρουσιάσει τα τμήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που παρέχουν σπουδές και πτυχία με τη μεγαλύτερη ζήτηση στην αγορά εργασίας.




Πηγή: ΕΘΝΟΣ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 28.02.2008 13:25:01
 
Αναγνώσθηκε 667 φορές