Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

ΕΞΥΠΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ για... «χαζά» παιδιά

ΕΞΥΠΝΟ ΣΧΟΛΕΙΟ για... «χαζά» παιδιά

Το υπουργείο Παιδείας, και μέσα και από το έγχρωμο διαφημιστικό τεύχος που κυκλοφόρησε πρόσφατα, με τον τίτλο «Εξυπνο Σχολείο», επιχειρεί να παρακάμψει τα ουσιαστικά προβλήματα και την ασπρόμαυρη ζωή των σχολείων, να ρίξει στάχτη τελικά στα μάτια όσων θέλουν να δουν το εκπαιδευτικό πρόβλημα σε όλες του τις διαστάσεις και να προπαγανδίσει πτυχές της αντιεκπαιδευτικής του πολιτικής. Αναλαμβάνει λοιπόν δύο δήθεν μεγάλες πρωτοβουλίες για την αναβάθμιση των σχολείων:

Α) Να μετατρέψει τα κοινά σχολεία σε «έξυπνα», όχι όλα βέβαια, αλλά κάποια από αυτά, με την εφαρμογή της αρχής της «βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής». Δηλαδή στο άμεσο μέλλον (πενταετές πρόγραμμα) 1.233 νέα σχολεία και 500 παλιά προς βελτίωση θα στεγάζονται σε ευρύχωρες αίθουσες με «πράσινες» στέγες, οικολογικά υλικά, περιβαλλοντικούς χώρους και θα εξοικονομούν ενέργεια. Πράσινα άλογα και θαλασσιές χάντρες, αν σκεφτεί κανείς ότι η πατρίδα μας έχει σήμερα 15.446 σχολικές μονάδες, από τις οποίες οι 4.500 έχουν ηλικία μισού αιώνα και πλέον.

Β) Η δεύτερη «έξυπνη» πρωτοβουλία είναι η μετονομασία. Από δω και πέρα τα σχολεία θα παίρνουν το όνομα κάποιας προσωπικότητας, που διακρίθηκε στα γράμματα και στις τέχνες, π.χ. 5ο Δημ. Σχολείο Περάματος «Ο Κ. Καβάφης»! Λες και τα ράσα κάνουν τον παπά, ή το όνομα την ποιότητα. Η πρόταση αυτή, απλή και ανέξοδη, γνωστή ήδη από την εποχή της υπουργίας Ευθυμίου, δεν μπορεί να μεταλλάξει τα σχολεία από κοινά σε «έξυπνα», απλά στοχεύει να στολίσει με λαμπερά ονόματα άθλιους εκπαιδευτικούς μικρόκοσμους και κτίρια.

Στο κάτω κάτω, το πρόβλημα της Παιδείας μας δεν είναι πώς θα γίνουν «έξυπνα» τα ντουβάρια των σχολικών κτιρίων, για να κερδοσκοπήσουν η «Microsoft» και οι πολυεθνικές της «πράσινης οικονομίας», αλλά πώς θα μορφωθούν έξυπνα παιδιά, με συνείδηση των συμφερόντων τους στην κοινωνία.

Και αυτό δεν μπορεί να γίνει:

  • Με τα πενιχρά κονδύλια της κρατικής χρηματοδότησης, που ολοένα και λιγοστεύουν.
  • Με τις ΣΔΙΤ που διαφημίζονται στο συγκεκριμένο τεύχος και οι οποίες εκχωρούν τη σχολική στέγη και την εμπορική εκμετάλλευση των σχολικών χώρων στους ιδιώτες για επισφαλέστερες κατασκευές, μεγαλύτερη κερδοσκοπία και παρεμβατικότητα του ιδιωτικού κεφαλαίου στην εκπαίδευση από τα κτίρια μέχρι το περιεχόμενό της.
  • Με τα νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, οχήματα ασύνδετων πληροφοριών, χειραγώγησης και αμάθειας.
  • Με ανταγωνιστική και ανταποδοτική λειτουργία, ταξική κατηγοριοποίηση και χαρακτηριστικά μικρής καπιταλιστικής επιχείρησης στη λειτουργία των σχολικών μονάδων, που θα ψάχνουν για πόρους στο όνομα της αυτοτέλειας ή της αυτονομίας. Δηλαδή με σχολείο σε στενότερη εξάρτηση από τις επιχειρήσεις και το γονικό χαράτσι.
  • Με τη συμμετοχή στο διεθνές πρόγραμμα ΟΟΣΑ ΠΙΖΑ 2009, όταν είναι γνωστό ότι η ΠΙΖΑ και ο ΟΟΣΑ επιχειρούν τη συμμόρφωση και την πλήρη υπαγωγή των εκπαιδευτικών συστημάτων στις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας και ανταγωνιστικότητας, σε βάρος της μόρφωσης. Γι' αυτό ακριβώς και οι οργανισμοί αυτοί συνεργάζονται, προτείνουν και θέτουν σε εφαρμογή δήθεν προοδευτικά, εκσυγχρονιστικά μέτρα (διεπιστημονικότητα, διαθεματικότητα, απαγόρευση να μένουν οι μαθητές στην ίδια τάξη!) προσπαθώντας παράλληλα να μετατρέψουν τους εκπαιδευτικούς σε υπέρμαχους της ανισότητας, όργανα της χειραγώγησης και διαχειριστές της άγνοιας.
  • Τέλος, «έξυπνο» σχολείο δεν είναι αυτό που με τις υπαγορεύσεις της καπιταλιστικής οικονομίας συμβάλλει στην αναπαραγωγή της εργατικής δύναμης και εξυπηρετεί τις αναδιαρθρώσεις στην εργασία, που προωθεί το μεγάλο κεφάλαιο.
  • Φαίνεται πως ο όρος «έξυπνο σχολείο» είναι ένα ακόμη προπαγανδιστικό εφεύρημα που επινοήθηκε για να αποκρύψει ότι στόχος των εκπαιδευτικών «μεταρρυθμίσεων» είναι να «κατασκευάζονται» χαζά παιδιά, αυριανοί τρόφιμοι της διά βίου μάθησης και ψευτοαπασχόλησης, τα οποία δε θα αγανακτούν μέσα τους με την εκμετάλλευση, δε θα διεκδικούν και δε θα έχουν δικαιώματα. Εργάτες δηλαδή μιας χρήσης, που θα εναντιώνονται στα ίδια τους τα ταξικά συμφέροντα. Αφού όπως όλοι γνωρίζουν τα «έξυπνα» σχολεία διδάσκουν ότι δεν υπάρχει 8ωρο, καταργήθηκαν οι κοινωνικές τάξεις και η ταξική πάλη, δεν έγιναν ποτέ αγώνες, οι επαναστάσεις είναι τρομοκρατικές πράξεις αιμοσταγών δολοφόνων και πάνω από όλα ότι το καπιταλιστικό σύστημα είναι κάτι αιώνιο, αδιαμφισβήτητο και δικαιωμένο από την Ιστορία.

Γι' αυτό λέμε ΟΧΙ στα «έξυπνα» σχολεία του μέλλοντός τους, διευρύνουμε τη σκέψη των νέων ανθρώπων με την αντίσταση και τη δράση μας μέσα και έξω από τη σχολική αίθουσα. Αντιπαλεύουμε την κατάργηση της μνήμης και της κρίσης γνωρίζοντας ότι και το κίνημα μεγαλώνει ακριβώς όπως το δέντρο, από τα κλαδιά του αλλά και από τις ρίζες του.


Γιώργος ΗΡΑΚΛΕΟΥΣ
Φιλόλογος, μέλος της Γραμματείας του ΠΑΜΕ Εκπαιδευτικών



Πηγή: ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 28.02.2008 13:05:01
 
Αναγνώσθηκε 299 φορές