Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

«Βλέπει» ελιτίστικο γκέτο στα ΑΕΙ

«Βλέπει» ελιτίστικο γκέτο στα ΑΕΙ
Ο υπουργός Παιδείας κατηγόρησε τους πανεπιστημιακούς που αντιδρούν στη σύνδεση των ΑΕΙ με την αγορά εργασίας ότι θεωρούν τους υπόλοιπους εργαζόμενους β' κατηγορίας. Εντός της 4ετίας ο διάλογος για τις αλλαγές στα σχολεία
22/2/2008

«Λάδι στη φωτιά» της κόντρας του με την ΠΟΣΔΕΠ έριξε χθες από τη Θεσσαλονίκη ο υπουργός Παιδείας Ευρ. Στυλιανίδης, αποκαλώντας τους πανεπιστημιακούς «ελιτίστικο γκέτο που επειδή αποκτούν πτυχίο, θεωρούν όλους τους υπόλοιπους εργαζoμένους Β κατηγορίας».

Οπως είπε, κανένα πανεπιστήμιο δεν μπορεί να επιβιώσει στον σύγχρονο κόσμο όταν λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο, «δείχνοντας» τους πανεπιστημιακούς που αντιδρούν στην επιχειρούμενη σύνδεση των ΑΕΙ με την αγορά εργασίας.

Ο κ. Στυλιανίδης ανέφερε πως ο διάλογος για τις αλλαγές στα σχολεία θα ξεκινήσει εντός της τετραετίας, ενώ δεν απέκλεισε την επαναφορά των προτάσεων του προέδρου του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, Θ. Βερέμη, σημειώνοντας πως η κυβέρνηση είναι ανοιχτή σε νέες ιδέες και προτάσεις, αλλά η λήψη αποφάσεων είναι δικό της έργο. Δίνοντας μια «γεύση», είπε πως «οι μαθητές δεν είναι μηχανές» και γι αυτό θα διερευνηθεί η αποσύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας στα σχολεία από τις εισαγωγικές εξετάσεις στα ΑΕΙ.

Τα προγράμματα
Ομάδες εργασίας έχουν ξεκινήσει να εξετάζουν την αναθεώρηση των αναλυτικών προγραμμάτων για τα μαθήματα στα σχολεία, ενώ θα γίνουν σημαντικές μεταβολές στο κομμάτι του επαγγελματικού προσανατολισμού. Αναφερόμενος στα Κέντρα Ελευθέρων Σπουδών, ο υπουργός Παιδείας έκανε λόγο για «γκρίζα ζώνη στη μεταλυκειακή εκπαίδευση».

Είπε πως το υπουργείο θα αναλάβει και ελεγκτικό ρόλο, με τις κατάλληλες νομοθετικές ρυθμίσεις, για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης από τα ΚΕΣ, και προσέθεσε πως όποιο ΚΕΣ δεν θα πληροί συγκεκριμένες προϋποθέσεις δεν θα εντάσσεται σε σχετικό μητρώο που θα καταρτιστεί.

Για τις αλλαγές στα ΑΕΙ, είπε ότι εκτός από το νομοσχέδιο για την έρευνα-τεχνολογία που περνά από τη Βουλή, 32 ακόμη ειδικότητες ΑΕΙ-ΤΕΙ θα κατοχυρώσουν τα επαγγελματικά δικαιώματά τους μέχρι το τέλος του 2008.

Οπως τόνισε, δεν είναι δυνατόν το 85% των υφιστάμενων τμημάτων στην ανώτατη εκπαίδευση να έχει ως κύριο επαγγελματικό δικαίωμα την πρόσληψη στο Δημόσιο, το οποίο μπορεί να απορροφήσει μόλις το 5% αυτών των αποφοίτων.

Ακόμη έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η προετοιμασία του νομοσχεδίου για τα μεταπτυχιακά, το οποίο θα αποτελέσει αντικείμενο διαβούλευσης με τους πρυτάνεις και θα προωθηθεί προς ψήφιση στη Βουλή.

Ο κ. Στυλιανίδης, που παραβρέθηκε στην παρουσίαση έρευνας του CEDEFOP για τα επαγγέλματα του μέλλοντος, είπε ότι στην Ελλάδα θα υπάρξει ανάγκη για τεχνικές ειδικότητες και για ανάπτυξη του τομέα των υπηρεσιών. Αντίθετα, θα μειωθούν δραματικά οι θέσεις εργασίας για ανειδίκευτους.

ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ ΓΙΑ ΕΡΕΥΝΑ - ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ
Αντιδράσεις από την αντιπολίτευση

«Γραφειοκρατικό, κομματικό και οπισθοδρομικό» χαρακτήρισε σύσσωμη η αντιπολίτευση το νομοσχέδιο για την έρευνα και την τεχνολογία που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή μόνο από τη ΝΔ και έχει προκαλέσει αντιδράσεις από την πανεπιστημιακή κοινότητα, εκπρόσωποι των οποίων διαμαρτυρήθηκαν έξω από το Κοινοβούλιο κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «μετατρέπει την έρευνα από δημόσιο αγαθό σε εμπόρευμα».

Ενα από τα βασικά σημεία κριτικής είναι η πρόβλεψη του νομοσχεδίου για τη θεσμοθέτηση της συμμετοχής των εκπροσώπων των επιχειρηματιών στο σύνολο της δομής της διεξαγωγής της έρευνας. Επιπλέον, η αντιπολίτευση επέκρινε την κυβέρνηση ότι απαξιώνει τα πανεπιστήμια, θέτει εκτός ρυθμίσεων τα ερευνητικά κέντρα που δεν ανήκουν στο υπουργείο Ανάπτυξης και προωθεί τη χρηματοδότηση μόνον όσων υπάγονται στο υπουργείο.

Κριτική και επιφυλάξεις από το ΑΠΘ για την έρευνα

Κριτική και επιφυλάξεις επί του νομοσχεδίου για την έρευνα που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή, από τη Σύγκλητο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Το ανώτατο όργανο του ιδρύματος, που συνεδρίασε για το θέμα, κατέληξε σε έξι επισημάνσεις, τις οποίες διατυπώνει προς την κυβέρνηση:

  •  Υπάρχει μια σαφής τάση περιφερειοποίησης της έρευνας που διεξάγεται στα ΑΕΙ. Η εκπαίδευση και η έρευνα είναι έννοιες αλληλένδετες και προϋποθεσιακές η μία για την άλλη στην ανώτατη εκπαίδευση.
  •  Ο νέος νόμος δεν συγκεκριμενοποιεί ρητά τη δυνατότητα των ΑΕΙ να δημιουργούν και να λειτουργούν τα αντίστοιχα ερευνητικά κέντρα που προβλέπονται για το υπουργείο Ανάπτυξης.
  •  Βασική προϋπόθεση προόδου της έρευνας αποτελεί η ικανοποιητική χρηματοδότησή της, που βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα της ΕΕ (αύξηση από 0,6% τουλάχιστον στο 2%).
  •  Χρειάζεται απλούστευση των πολύπλοκων διοικητικών διαδικασιών που διαφαίνεται ότι θα προκύψουν από τη δομή και οργάνωση του σχεδιασμού-υλοποίησης της έρευνας, όπως αυτές διατυπώνονται.
  •  Δεν προσδιορίζεται ρητά η συμμετοχή καθηγητών των ΑΕΙ στα όργανα σχεδιασμού και εφαρμογής του νόμου.
  •  Δεν συμπεριλαμβάνεται σε καμία παράγραφο του νομοσχεδίου ότι δεν θα θιγεί η διεξαγόμενη έρευνα στα πανεπιστήμια.



Πηγή: ΕΘΝΟΣ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 22.02.2008 11:05:01
 
Αναγνώσθηκε 248 φορές