Στον τόμο περιλαμβάνονται και έρευνες σχετικές με τη βιβλιοφιλία, καθώς και τα αποτελέσματα του ερευνητικού προγράμματος «Όταν ο Ροβινσώνας Κρούσος συνάντησε το Χάρι Πότερ…» που υλοποιήθηκε το ακαδημαϊκό έτος 2005-2006 σε 37 τάξεις 25 δημοτικών σχολείων της Αττικής και τον Απρίλιο του 2007 βραβεύτηκε από τον Κύκλο του Ελληνικού Παιδικού Βιβλίου με το βραβείο προγράμματος προώθησης της φιλαναγνωσίας.
Περιεχόμενα
Πρόλογος
Χαιρετισμός του Αντιπρύτανη του Πανεπιστημίου Αθηνών Καθηγητή κ. Μ. Δ. Δερμιτζάκη στην ημερίδα «Φιλαναγνωσία και Σχολείο»
Εναρκτήρια ομιλία της Προέδρου της Οργανωτικής Επιτροπής Καθηγήτριας κας Άντας Κατσίκη – Γκίβαλου στην ημερίδα «Φιλαναγνωσία και Σχολείο»
Μέρος Α’
Λογοτεχνία και Φιλαναγνωσία
Θεωρητικές προσεγγίσεις και διεπιστημονικές προτάσεις.
Άντα Κατσίκη – Γκίβαλου, Λογοτεχνία και Εκπαίδευση. Από τα στενά όρια μιας διδασκαλίας στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας.
Τζίνα Καλογήρου, Είμαστε πλασμένοι απ’ το υλικό των βιβλίων: Τα νεανικά χρόνια της ανάγνωσης.
Βίκυ Πάτσιου, Οι μικροί ανυπόμονοι αναγνώστες και το περιπετειώδες αφήγημα του Ιουλίου Βερν.
Μαριάνθη Καπλάνογλου, Τα είδη του πεζού λαϊκού λόγου στην εποχή μας: από την προφορική παράδοση στις σύγχρονες αναγνώσεις.
Γιάννης Παπαδάτος – Δημήτρης Πολίτης, Λογοτεχνία, Μαθηματικά και Φιλαναγνωσία.
Θόδωρος Γραμματάς, Η συμβολή της δραματοποίησης στην καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας.
Λουίζα Κακίση – Παναγοπούλου, Αγαπημένα βιβλία μέσα από εικαστικά έργα.
Μέρος Β’
Ανάγνωση και Βιβλιοφιλία
Η συμβολή της έρευνας.
Τασούλα Τσιλιμένη, Παρεμβατικές δράσεις στους γονείς για την καλλιέργεια της βιβλιοφιλίας σε παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας.
Κωνσταντίνος Μαλαφάντης, Η πολυδιάστατη φύση του αναγνωστικού κινήτρου μέσα από το λόγο των μαθητών ΣΤ’ δημοτικού.
Χριστόφορος Βερναρδάκης, Αναγνωστικές πρακτικές και συνήθειες των γονέων μαθητών/τριών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στο πολεοδομικό συγκρότημα της Αθήνας. Μεθοδολογικές επισημάνσεις και αποτελέσματα της έρευνας.
Μέρος Γ’
«Όταν ο Ροβινσώνας Κρούσος συνάντησε το Χάρι Πότερ …»
Ένα πρόγραμμα πολλαπλών δράσεων για την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας.
Άβα Χαλκιαδάκη, Τα πολλαπλά «στοιχήματα» μιας ερευνητικής προσπάθειας.
Αντωνία Αλεξίου, Στα χνάρια του Ροβινσώνα.
Πόλυ Βασιλάκη, Ταξιδεύοντας με τον Ναυτίλο.
Κλεονίκη Καραμβακάλη, Από τον Τομ Σόγιερ στον Όλιβερ Τουίστ.
Χριστίνα Ντιντίκου, Ένα σχολείο στον ιστό των βιβλίων.
Κωνσταντία Παπαγιαννακοπούλου, Φιλαναγνωσία στο σχολείο.
Χριστίνα Παπαδοπούλου, Μικροί ερευνητές – Μεγάλοι αναγνώστες.
Μαρία Πελαντή, Όταν ο Πουκ συνάντησε το Μικρό Νικόλα.
Δημήτρης Προύσαλης, Εξερευνώντας το αρχιπέλαγος της γονεϊκής μνήμης.
Αφροδίτη Σακελλαρίδου, Μια ποδοσφαιρική αναμέτρηση αλλιώτικη από τις άλλες.
Παράρτημα:
Τα σχολεία που συμμετείχαν στο ερευνητικό πρόγραμμα «Όταν ο Ροβινσώνας Κρούσος συνάντησε το Χάρι Πότερ…». - Οι συντελεστές του ερευνητικού προγράμματος «Όταν ο Ροβινσώνας Κρούσος συνάντησε το Χάρι Πότερ…». - Το ερωτηματολόγιο της έρευνας «Παιδική και εφηβική αναγνωστικότητα γονέων μαθητών του Δημοτικού».
Μέρος Δ’
Οι συγγραφείς μιλούν για τα διαβάσματα των παιδικών τους χρόνων.
Αγγελική Βαρελλά, Ποια βιβλία σημάδεψαν τη ζωή μου.
Άλκη Ζέη, Οι μεγάλοι περίπατοι μιας μικρής αναγνώστριας.
Βαγγέλης Ηλιόπουλος, Η πιο όμορφη Πεντάμορφη και το πιο τρομερό Τέρας.
Μάνος Κοντολέων, Μαγική Ντεζιρέ.
Λότη Πέτροβιτς – Ανδρουτσοπούλου, Η γιαγιά μου, η Πηνελόπη Δέλτα.
Ζωρζ Σαρή, Ένα πανεπιστήμιο υπάρχει, το βιβλίο.