Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Σ. Ράμφος:Μεγάλη δυστυχία να είσαι ιδανικό του εαυτού σου!

Ο Στέλιος Ράμφος κάνει μία σημαντική συγκριτική ανάγνωση Σολωμού και Παπαρρηγόπουλου
Μεγάλη δυστυχία να είσαι ιδανικό του εαυτού σου!

Στέλιος Ράμφος
ΓΕΝΑΡΧΕΣ ΠΕΠΡΩΜΕΝΩΝ
ΤΟ ΑΙΣΘΗΜΑ ΤΗΣ «ΜΟΡΦΗΣ» ΣΤΟΝ ΣΟΛΩΜΟ ΚΑΙ ΤΗΣ «ΣΥΝΕΧΕΙΑΣ» ΣΤΟΝ ΠΑΠΑΡΡΗΓΟΠΟΥΛΟ
ΕΚΔ. ΑΡΜΟΣ, 2007 ΣΕΛ. 81, ΤΙΜΗ: 7 ΕΥΡΩ

Γράφει ο Τάκης Θεοδωρόπουλος ttheodoropoulos@oceanida.gr
ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΥΟ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΣΥΝΟΔΕΥΕΤΑΙ
ΑΠΟ ΤΟΝ ΕΠΙΘΕΤΙΚΟ
ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟ «ΕΘΝΙΚΟΣ». Ο
ΕΝΑΣ, Ο ΔΙΟΝΥΣΙΟΣ ΣΟΛΩΜΟΣ
ΥΠΗΡΞΕ Ο «ΕΘΝΙΚΟΣ» ΠΟΙΗΤΗΣ
ΜΑΣ, Ο ΑΛΛΟΣ, Ο ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
ΠΑΠΑΡΡΗΓΟΠΟΥΛΟΣ ΥΠΗΡΞΕ Ο
«ΕΘΝΙΚΟΣ» ΙΣΤΟΡΙΚΟΣ ΜΑΣ
Ο ένας μας έδωσε, από ένα μακροσκελές ποίημα, τις δύο στροφές του εθνικού μας ύμνου, ο άλλος έπλασε μια πολύτομη αφήγηση που ξεκινάει από τον Κρόνο και τη Ρέα και καταλήγει στην Ελληνική Επανάσταση. Ο ένας έδωσε τον τόνο στην ευαισθησία του εξεγερμένου Ελληνισμού, ο άλλος δημιούργησε το αίσθημα μιας διαχρονίας για να τη στεγάσει.
Οι διαφορές και οι ομοιότητες συνεχίζουν. Ο ένας δημιούργησε την ποίησή του σε μια γλώσσα που μπορεί κάλλιστα να θεωρηθεί ως πρόπλασμα της σημερινής δημοτικής. Ήταν γλώσσα επιλογής. Θα μπορούσε να γράψει ιταλικά, όμως προτίμησε να γράψει σε μια γλώσσα της οποίας την εκφραστική πλαστικότητα σμίλεψε ο ίδιος με τη δημιουργία του.
Ο άλλος έγραψε την ιστορία του σε μια καθαρεύουσα η οποία σήμερα θεωρείται από πολλούς μουσειακή. Παρ΄ όλα αυτά η αντίληψη που έδωσε το έρμα στην αφήγησή του παραμένει ενεργή. Η ιστορική συνείδηση του σύγχρονου Ελληνισμού διαμορφώθηκε από τον τρόπο που τη διαρρύθμισε ο Παπαρρηγόπουλος, με τα τρία, σε γενικές γραμμές, μεγάλα κεφάλαιά της, την αρχαία εποχή, το Βυζάντιο και τη σύγχρονη Ελλάδα.
Εμβληματικοί συγγραφείς και οι δύο, ακολούθησαν, ο καθένας με τον τρόπο του, τη μοίρα των εμβληματικών συγγραφέων. Αφού σημάδεψαν μπόλικες γενιές επιγόνων, αφού κάλυψαν με τον δημιουργικό τους όγκο τη συλλογική φαντασία, καταχωρίσθηκαν στα πάνω ράφια των βιβλιοθηκών, για να απολαύσουν, μαζί με τους υπόλοιπους κλασικούς, τη σκόνη της τιμητικής τους αργομισθίας.
Είναι σαν το έργο τους να το έχει αφομοιώσει η ίδια μας η γλώσσα, κατά συνέπειαν ελάχιστα μας αφορά το ίδιο. Αυτό, εννοείται, ισχύει λιγότερο
Φωτογραφία
Ο Στέλιος Ράμφος αντιμετωπίζει τον Σολωμό και τον Παπαρρηγόπουλο ώς καταλύτες μιας συλλογικής ευαισθησίας που παραμένει ενεργή ώς τις μέρες μας
για τον Διονύσιο Σολωμό και περισσότερο για τον Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο.
Απ΄ αυτήν την άποψη θεωρώ ότι η συγκριτική ανάγνωση των δύο από τον Στέλιο Ράμφο είναι ιδιαιτέρως σημαντική. Κι αυτό κατ΄ αρχάς για έναν, διόλου αμελητέο λόγο: γιατί ο Ράμφος, ο οποίος δεν είναι ούτε ιστορικός ούτε ποιητής ο ίδιος, τους αντιμετωπίζει ως καταλύτες μιας συλλογικής ευαισθησίας που παραμένει ενεργή, έστω υποσυνείδητα, ώς τις μέρες μας ακόμη. Ενεργοποιεί το έργο τους μέσα από τις αναγνώσεις του και προσφέρει ο ίδιος μια άκρως ενδιαφέρουσα ανάγνωση.
Τι έκανε στην πραγματικότητα ο Σολωμός, εκτός από το προφανές, εκτός δηλαδή από το γεγονός ότι έγραψε την ιδιοφυή του ποίηση;
«Ο Σολωμός προίκισε τη νεοελληνική ποίηση με την ιδέα και την πράξη της μορφής. Στη θέση του συλλογικού αισθήματος, το οποίο διαπερνούσε μονότονα τον λαϊκό μας πολιτισμό προεκτείνοντας τους βυζαντινούς και μεταβυζαντινούς αιώνες, έφερε το ατομικό αίσθημα, που υποβάλλει στους ανθρώπους διαφορετικούς τρόπους υπάρξεως».
Στην πραγματικότητα διέρρηξε τη συνέχεια μιας παράδοσης με την ανατρεπτική διάσταση της δημιουργίας. Έφερε την υποκειμενικότητα, άνοιξε τη συμβολική λειτουργία της γλώσσας από εκεί που ήταν εγκλωβισμένη στην αχρονία της θρησκευτικής πίστης, στον βιωμένο χρόνο της ιστορίας. Έβγαλε τη συλλογική συνείδηση από την ακινησία του βυζαντινού ουρανού για να τη φέρει στο ταραγμένο σκηνικό της Αναγέννησης.
«Η ιδέα της καλλιτεχνικής μορφής που εκόμιζε, απηχούσε τη δημιουργική πορεία προς την υποκειμενικότητα του αγνώστου ακόμη στην ελληνική κοινωνία ατόμου».
Αλήθεια, πόσο απέχει αυτή η ανάγνωση από την αντίληψη ενός Σολωμού προσκολλημένου στους ρυθμούς του δημοτικού τραγουδιού, από τη μορφή ενός ποιητή που κατάφερε να ενσαρκώσει την παράδοση; Απέχει τόσο ριζικά όσο απέχει και από την αντίληψη ότι η Δύση πέρασε τα ελληνικά σύνορα μέσα από μια απολύτως εγκεφαλική διαδικασία, ένα είδος ορθολογικής συνωμοσίας που επιτέθηκε στο «ελληνικό» μας αίσθημα για να το εγκλωβίσει, να το απονευρώσει και εντέλει να το ακυρώσει.
Η ανάγνωση του Ράμφου υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο. Η ανάγκη της καλλιτεχνικής δημιουργίας έστρεψε το βλέμμα του «εθνικού» μας ποιητή προς τη Δύση, γιατί εκεί και μόνον εκεί μπορούσε να αναζητήσει και να βρει τα ερείσματά της. Κι απ΄ αυτήν την άποψη η ανάγνωση αυτή έχει ιδιαίτερη σημασία, όχι μόνον για την αντίληψή μας για τον Σολωμό, αλλά και για ολόκληρο τον 19ο αιώνα και τον τρόπο που διαμόρφωσε τη συνείδηση του σύγχρονου Ελληνισμού. Μια συνείδηση στραμμένη προς τη δυτική δημιουργία από την πρώτη κιόλας στιγμή που αισθάνθηκε την ανάγκη να περιγράψει το πρόσωπο της δικής της ευαισθησίας. Αν τον Σολωμό τον διακατέχει η εμμονή της «μορφής», το αίσθημα της δημιουργίας, κατά τον Ράμφο ο Παπαρρηγόπουλος κατατρύχεται από το αίσθημα της «νοσταλγίας»: «Η δύναμη του παρελθόντος ενέπνευσε τον Παπαρρηγόπουλο και πλημμύρισε τη νεοελληνική ψυχή με νοσταλγία για τα μεγαλεία των περασμένων- τη γέμισε σωτηριολογικές προσδοκίες με σχήμα ιστορικότητος».
Φωτογραφία
Ο Ράμφος χρεώνει στον «εθνικό» μας ιστορικό Κωνσταντίνο Παπαρρηγόπουλο αρκετές από τις νευρώσεις της νεοελληνικής μας ψυχοπαθολογίας
Φωτογραφία
Ο «εθνικός» μας ποιητής Διονύσιος Σολωμός όπως τον διαβάζει ο Ράμφος έχει το βλέμμα στραμμένο προς τη Δύση και απέχει από το προφίλ του ποιητή που ενσαρκώνει την παράδοση
ΠΡΟΑΓΕΙ ΤΟΝ ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟ ΔΙΑΛΟΓΟ
Στον «χερντεριανής» εμπνεύσεως καθεδρικό ναό που έχτισε ο Κωνσταντίνος Παπαρρηγόπουλος, ο Ράμφος χρεώνει αρκετές από τις κεντρικές νευρώσεις της νεοελληνικής μας ψυχοπαθολογίας. Αυτός, παραφουσκώνοντάς μας από νοσταλγία, θεσμοποίησε τη ματαιοδοξία στην οποία έπιασε ρίζα «η ηδονή της διαφθοράς». Χωρίς αμφιβολία πρότεινε ταυτότητα και ρόλο στην κοινότητα, με τον τρόπο όμως που επιδόθηκε στο έργο κατάφερε να αναγορεύσει τον σύγχρονο Έλληνα σε «ιδανικό του εαυτού του». Και όπως λέει: «Μεγάλη δυστυχία να είσαι ιδανικό του εαυτού σου!». Όντως, το λιγότερο που μπορεί να σου συμβεί, είναι να μην αντιλαμβάνεσαι τη γελοιότητά σου. Θα μπορούσα να συμφωνήσω με τον Στέλιο Ράμφο. Θα μπορούσα όμως και να διαφωνήσω, τουλάχιστον όσον αφορά τον εθνικό μας ιστορικό. Γιατί ενώ συμφωνώ απολύτως με τον εντοπισμό των συμπτωμάτων θεωρώ ότι αν αυτά αποδοθούν στη «νοσταλγία» του ιστορικού, αδικείται, αν δεν παραγνωρίζεται, το ίδιο του το έργο το οποίο και αυτό εισάγει με τον τρόπο τού πεζού λόγου τη διάσταση της δημιουργίας.
Μπορεί στον Παπαρρηγόπουλο να χρωστάμε τις στρεβλώσεις του ελληνοχριστιανικού ιδεολογικού μπερντέ, όμως σ΄ αυτόν χρωστάμε και τη μοναδική αντίληψη της ιστορίας που κατέθεσε ίσως ο σημαντικότερος ποιητής μας του εικοστού αιώνα, ο Καβάφης. Χώρια από τις υπέροχες σελίδες ενός πεζού λόγου μοναδικής αφηγηματικής εμβέλειας και εμπνευσμένου οίστρου, χώρια από το γεγονός ότι και αυτός με τον τρόπο του μας έβαλε να συνομιλούμε με τη ρομαντική Δύση. Το «Ελληνικό Έθνος» του δεν έχει καμία σχέση με το χολώδες μακρυγιαννικό μικροχώραφο. Έχει οικουμενικές βλέψειςδεν είναι τυχαίο ότι τα ίδια περίπου χρόνια ο Γάλλος Μισελέ επιδίδεται στο ίδιο έργο.
Η συζήτηση είναι μεγάλη και μόνο να θίξω ορισμένα καίρια, κατά την άποψή μου, σημεία της μπορώ εδώ. Σημασία έχει ότι το σύντομο, αλλά εξαιρετικής πυκνότητας αυτό κείμενο του Στέλιου Ράμφου είναι ένα απ΄ αυτά τα σπάνια κομμάτια που σε κάνουν να αισιοδοξείς πως ο πνευματικός διάλογος δεν υπάγεται στην αρμοδιότητα της νοσταλγίας.



Πηγή:

ΤΑ ΝΕΑ


Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 12.01.2008 09:40:01
 
Αναγνώσθηκε 469 φορές