Διαφόρων Φορέων

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΕΝΩΣΗ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΩΔΕΙΩΝ

και ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

peaomde@gmail.com

http://www.freewebs.com/peaomde/

 

Θεσσαλονίκη, 14 - 11- 2007

 

ΕΙΣΗΓΗΣΗ – «ΒΟΜΒΑ» ΤΟΥ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟΥ :

«ΝΑ ΚΑΤΑΡΓΗΘΕΙ ΤΟ ΟΡΓΑΝΟ ΑΝΑΦΟΡΑΣ ΤΗΣ ΠΑΡΑΔΟΣΙΑΚΗΣ ΜΟΥΣΙΚΉΣ »!!

               Σύμφωνα με πληροφορίες που λάβαμε από έγκυρη πηγή του ΥΠΕΠΘ, είναι και πάλι υπό συζήτηση η γνωστή εισήγηση του  Παιδαγωγικού Ινστιτούτου προς την αρμόδια Δ/νση Σπουδών για  κατάργηση της υποχρεωτικής(ατομικής) διδασκαλίας του ταμπουρά ως οργάνου αναφοράς της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής στα μουσικά σχολεία. Είναι προφανές ότι οι κύριοι του Παιδαγωγικού αγνοούν – η προσποιούνται ότι αγνοούν – ότι:

 

«Ο στόχος της διδασκαλίας του ταμπουρά στις τρεις πρώτες τάξεις του μουσικού γυμνασίου, είναι να καταστήσει τον ταμπουρά εργαλείο για την βιωματική και σε βάθος κατανόηση της θεωρίας της παραδοσιακής μουσικής, χωρίς να παραγνωρίζει την αυτόνομη λειτουργία του, ως σολιστικού οργάνου, συνοδευτικού του δημοτικού τραγουδιού, με ιδιαίτερη τεχνική και ρεπερτόριο.

           Η  θεωρία  της  παραδοσιακής  μουσικής  συνίσταται: α) στη  θεωρία  των  ήχων    (πολυηχία, διαστήματα, κλίμακες, χαρακτηριστική  μελωποιία  εκάστου  ήχου, συστήματα), β) στη  θεωρία  των  ρυθμών (απλοί, σύνθετοι  ρυθμοί, χοροί  και  τοπικές  ιδιαιτερότητες, πολυρυθμία), γ) στα  είδη  μελωποιίας , φόρμες  και  στυλ (η  βυζαντινή  μελωποιία  με  τα  είδη  της, καθώς  και  τα  σημαντικά  τοπικά  ιδιώματα,  που  οι  διαφορές  τους  έχουν  να  κάνουν  και  με  την  θεωρία  των  ήχων  και  των  ρυθμών), και δ) στο σύστημα γραφής (εκκλησιαστική μουσική σημειογραφία - παρασημαντική)

n     Οι  κινητοί  δεσμοί (μπερντέδες )  επιτρέπουν  την  οπτική  και  ακουστική  αντίληψη  των  διαστημάτων  και  των  κλιμάκων.

n     Με  την  τεχνική  της  πένας (δεξί χέρι) γίνεται  βιωματικά  η  εντρύφηση  στη  θεωρία  των  ρυθμών.

n     Με  τη  διδασκαλία  ενός  κατάλληλα  επιλεγμένου  ρεπερτορίου  από  διάφορα  μέρη  της  Ελλάδας  και διάφορα  στυλ,  ο  μαθητής  γνωρίζει  και  αντιμετωπίζει  στην  πράξη  τα  διάφορα  είδη  μελωποιίας.

n     Η διδασκαλία γίνεται με την εκκλησιαστική μουσική σημειογραφία σε συνδυασμό και με την ευρωπαϊκή, ως διαπολιτιστικό εργαλείο μουσικής επικοινωνίας.

             Έτσι  λοιπόν, γίνεται  φανερό  ότι, αφού  ο  μαθητής  κατακτήσει  την  τεχνική  του  οργάνου  και  εντρυφήσει  στο  ρεπερτόριο  σε  ένα  επίπεδο  ικανοποιητικό, βιώνει  και  κατανοεί  στην  πράξη  και  σε  βάθος  τη  θεωρία  της  παραδοσιακής  μουσικής.»

 

(Απόσπασμα από σχέδιο αναλυτικού προγράμματος που εκπονήθηκε πρόσφατα από τους έγκριτους καθηγητές ταμπουρά του ΠΜΓΛ Παλλήνης Βασίλη Μπαραμπούτη, Γιάννη Αρβανίτη, Στέλιο Κατσιάνη, Κάρολο Κουκλάκη και Κώστα Γράμπα , μετά από σχετικό αίτημα της Καλλιτεχνικής Επιτροπής).

 

Επειδή το θέμα, πέρα από συνδικαλιστικό και εργασιακό (δεκάδες συνάδελφοι, αναπληρωτές, ωρομίσθιοι ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΜΟΝΙΜΟΙ – θα χάσουν τη δουλειά τους), είναι ΠΡΩΤΙΣΤΩΣ μουσικό και παιδαγωγικό, θέτουμε τα ακόλουθα ερωτήματα:

 

·        Γνωρίζουν ή όχι ότι τα Μουσικά Σχολεία ιδρύθηκαν με πρωταρχικό στόχο την διάσωση και διάδοση του πλούτου της παραδοσιακής μας μουσικής στους νέους;

 

·        Εφόσον αποδέχονται ως αυτονόητη την διδασκαλία του πιάνου ως οργάνου αναφοράς της ευρωπαϊκής μουσικής, γιατί σπεύδουν να καταργήσουν την υποχρεωτική διδασκαλία του ταμπουρά ως αντιστοίχου – και κατά γενική ομολογία – πλέον πρόσφορου οργάνου αναφοράς της ελληνικής παράδοσης;

 

·        Τον ταμπουρά έχουν… «βάλει στο μάτι» ή μήπως τους …ενοχλεί(!) η καλλιέργεια της παραδοσιακής μας μουσικής στα μουσικά σχολεία, το ότι εκατοντάδες παιδιά «ανακαλύπτουν» έναν μουσικό πλούτο που συστηματικά αγνοείται από τα «Media» και απειλείται με εξαφάνιση από τις ισοπεδωτικές παρενέργειες της λεγόμενης παγκοσμιοποίησης;

 

Καλούμε τις αρμόδιες διευθύνσεις του ΥΠΕΠΘ και ιδίως την Καλλιτεχνική Επιτροπή να απορρίψουν την απαράδεκτη, - μουσικά, παιδαγωγικά αλλά και πολιτιστικά επικίνδυνη – εισήγηση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και να εργαστούν σοβαρά για την αναβάθμιση και την βελτίωση της ποιότητας της διδασκαλίας του ταμπουρά.

Τα όποια προβλήματα – πολλώ μάλλον όταν αφορούν στην εκπαίδευση – δεν λύνονται με την …συνταγή : «πονάει κεφάλι – κόβει κεφάλι»!!! 

 

 

 

 

 

 

Για το Δ.Σ. της Π.Ε.Α.Ω.Μ.Δ.Ε.

 

     Ο Πρόεδρος         

 

 

     Γιώργος  Λαμέρας

     lameras@ath.forthnet.gr

 

 

     Ο Γεν. Γραμματέας

     Μανώλης  Αρίδας

     manaridas@gmail.com



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 16.11.2007 09:15:01
 
Αναγνώσθηκε 1262 φορές