Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

Η ΚΑΘΙEΡΩΣΗ ΜΕΤΑΛΥΚΕΙΑΚΗΣ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 

Κων/νος Αδριανουπολίτης

Εκπαιδευτικός-ερευνητής

 

 

Η κοινοτική οδηγία 2005/36/ΕΚ προβλέπει την πλήρη εξομοίωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων των ιδιωτικών κολεγίων με αυτά των ελληνικών πανεπιστημίων.

Η ίδια οδηγία καθιερώνει (άρθρο 11) νέα επίπεδα επαγγελματικών προσόντων τα α, β, γ, δ και το σημερινό επίπεδο 3 αντικαθίσταται από το επίπεδο β (2) το οποίο παρέχεται από δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση ενώ το επίπεδο γ (3) παρέχεται από μεταδευτεροβάθμια εκπαίδευση ή κατάρτιση.

Σύμφωνα με το Ν. 3475/2006 άρθρο 6 παρ. 1, στους απόφοιτους του ΕΠΑΛ χορηγείται απολυτήριο και πτυχίο επιπέδου 3.

Σε ότι αφορά το επίπεδο γ, με τη σημερινή κατάσταση στη χώρα μας, το επίπεδο αυτό θα δίνεται μετά από μεταδευτεροβάθμια κατάρτιση (ΙΕΚ) διάρκειας ενός έτους για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ (Επαγγελματικές Σχολές).

Υπάρχει και ένα άλλο αξιοσημείωτο γεγονός ότι δηλ. θα γίνεται εισαγωγή αποφοίτων ΙΕΚ σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ με την εφαρμογή του συστήματος πιστωτικών μονάδων.

Ο ρόλος συνεπώς των ΙΕΚ, δημοσίων και ιδιωτικών, μεγιστοποιείται με δεδομένη την ψυχωτική κατάσταση που υπάρχει στην Ελλάδα,  σε σχέση με την εισαγωγή στην ανώτατη εκπαίδευση, παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα είναι πρώτη μεταξύ των 27 κρατών της  Ε.Ε. στην ανεργία των πτυχιούχων.

Τα ΙΕΚ ιδρύθηκαν το 1992 με το Νόμο 2009 και έχουν σα σκοπό να προσφέρουν μεταδευτεροβάθμια επαγγελματική κατάρτιση, για τις ανάγκες της αγοράς εργασίας γι’ αυτό και είναι εκτός του εκπαιδευτικού συστήματος. Μέχρι σήμερα λειτουργούν με καταρτιζόμενους-απόφοιτους Γενικού Λυκείου και με ένα μικρό ποσοστό αποφοίτων Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.

Ο θεσμός των ΙΕΚ, σε ότι αφορά την προσφορά σε στελέχη αγοράς εργασίας που είναι και ο κύριος λόγος ίδρυσής τους, μπορεί να χαρακτηρισθεί αποτυχημένος διότι τα ΙΕΚ έχουν σαν κύριο ρόλο την

 «απορρόφηση και διαχείριση» των αποφοίτων  Γενικού Λυκείου που απέτυχαν στις πανελλήνιες εξετάσεις γι΄ αυτό και ο αριθμός των καταρτιζομένων δεν εξαρτάται  από τις ανάγκες της οικονομίας, της ανάπτυξης αλλά από το πόσο εύκολη ή δύσκολη είναι η εισαγωγή στα πανεπιστήμια!

Η  κατάσταση που επικρατεί στα ΙΕΚ, δημόσια και ιδιωτικά, επιβεβαιώνεται από την ξεκάθαρη δήλωση του   σημερινού προέδρου του ΟΕΕΚ στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της βουλής την 4/7/2007:

«Οι σπουδαστές των ΙΕΚ είναι παιδιά που δεν κατάφεραν να εισαχθούν στα ΑΕΙ και ΤΕΙ, είτε γιατί δεν διάβασαν αρκετά είτε εξ’ αιτίας του συστήματος εισαγωγής».

Ο χώρος των ΙΕΚ, με τα χαρακτηριστικά που περιγράψαμε, δεν είναι ότι καλύτερο για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ διότι υπάρχουν δίδακτρα, σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ και οι απόφοιτοι αυτοί θα αναγκαστούν συχνά να καταφύγουν στα ιδιωτικά, διότι είτε δεν θα υπάρχουν τμήματα αποφοίτων ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ, αλλά μόνο Γενικού Λυκείου, είτε γιατί δεν θα βρίσκουν την ειδικότητα που επιθυμούν.

Με όσα αναφέραμε γίνεται σαφές ότι υπάρχει αναγκαιότητα ίδρυσης μεταδευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης, (όχι κατάρτισης) για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ.

Η μεταδευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση θα περιλαμβάνει φοίτηση δυο εξαμήνων για τους απόφοιτους ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, Β΄ κύκλου ΤΕΕ και μετά την αποφοίτηση  θα παρέχει δίπλωμα επιπέδου γ.

Στο έτος αυτό μπορεί να διδάσκονται και εφαρμοσμένα γενικά μαθήματα τα οποία εκτός της χρηστικής τους αξίας θα χρησιμεύσουν και για την πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση είτε μέσω πανελλαδικών εξετάσεων είτε μέσω του συστήματος των πιστωτικών μονάδων είτε μέσω μεικτού συστήματος.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 05.11.2007 15:10:01
 
Αναγνώσθηκε 926 φορές