Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Συνεργαζόμενες Εκπαιδευτικές Κινήσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Ανακοίνωση με αφορμή το νέο βιβλίο Ιστορίας της Γ΄ Λυκείου

 

Με αφορμή το έλασσον, που είναι ο περιβόητος ναζιστικός χάρτης των στρατοπέδων συγκέντρωσης την περίοδο της κυριαρχίας του Ναζισμού, πρέπει να προβληματιστούμε σχετικά με το μείζον, που είναι η καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης και κρίσης των νέων στο σχολείο  και ο ρόλος του νέου σχολικού βιβλίου Ιστορίας του Νεότερου και Σύγχρονου Κόσμου της Γ΄ τάξης Λυκείου.

Η σύγχυση που ενδεχομένως προκαλεί ο συγκεκριμένος χάρτης εύκολα θα μπορούσε να αποφευχθεί με κατάλληλες επεξηγήσεις, όπως αυτές που έδωσαν εκ των υστέρων οι συγγραφείς του βιβλίου στη δημοσιότητα, εφόσον βέβαια πρόκειται για ένα χάρτη που, σε μια συγκεκριμένη ιστορική συγκυρία, προβάλλει την εκδοχή του ναζιστικού καθεστώτος σχετικά με τα όρια των ευρωπαϊκών κρατών.

Από την άλλη πλευρά, υπάρχουν κάποια άλλα πολύ πιο βασικά ερωτήματα που πρέπει να απαντήσει η ηγεσία του Υπ. Παιδείας:

·  Τηρήθηκαν ανοιχτές, δημοκρατικές διαδικασίες για την επιλογή των συγγραφέων ή επελέγησαν ιδεολογικά «ημέτεροι» με διαβλητές και αδιαφανείς διαδικασίες;

·  Πώς έχει διασφαλιστεί η απροκατάληπτη, πολυδιάστατη και πλουραλιστική διαπραγμάτευση των ιστορικών γεγονότων και εξελίξεων μιας τόσο κοντινής και ευαίσθητης ιστορικής περιόδου;

·  Γιατί δεν προβλέφθηκε ένα στάδιο δοκιμαστικής διδακτικής χρήσης του βιβλίου πριν την τελική έγκρισή του, ώστε να ελεγχθεί η διδαξιμότητά του και να διορθωθούν τυχόν σφάλματα και παραλείψεις;

·  Πώς έχει εξασφαλιστεί η κατάλληλη προετοιμασία των εκπαιδευτικών που θα το διδάξουν, όταν έρχεται στα χέρια τους κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή και μάλιστα χωρίς την κατάλληλη προετοιμασία τους μέσω επιμορφωτικών σεμιναρίων;

Επισημαίνουμε, τέλος, ότι η εκπαιδευτική κοινότητα γνωρίζει καλά πόσες φορές και με ποιους τρόπους επιχειρήθηκε κατά καιρούς να αξιοποιηθεί η διδασκαλία της ιστορίας στην εκπαίδευση όχι με στόχο την καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης και κρίσης αλλά την προώθηση συγκεκριμένων ιδεολογικών επιδιώξεων ξένων προς την αντικειμενικότητα και την αμεροληψία που πρέπει να διακρίνει την ιστορική παιδεία.

Σε μια τέτοια προοπτική συχνά επιστρατεύτηκαν η αποσιώπηση, η παραποίηση ή η διαστρέβλωση των ιστορικών γεγονότων με τέτοιο τρόπο, ώστε να υποβαθμίζεται ο ρόλος και η σημασία των συλλογικών αγώνων για τη διεκδίκηση ενός καλύτερου μέλλοντος, ή ο αρνητικός ρόλος του ξένου παράγοντα στις εξελίξεις του τόπου μας, στοιχεία που αφθονούν και στο συγκεκριμένο σχολικό βιβλίο. Είναι χαρακτηριστικός, για παράδειγμα, ο τρόπος με τον οποίο αποσιωπάται στο νέο βιβλίο η ένοχη εμπλοκή του αμερικανικού παράγοντα στη δικτατορία της 21ης Απριλίου και στο πραξικόπημα στην Κύπρο.

Τέτοιες πρακτικές εύκολα οδηγούν στην απαξίωση της ιστορικής γνώσης και του κοινωνικού στοχασμού. Οι νεότερες γενιές χρειάζονται πολύ διαφορετικά μορφωτικά ερεθίσματα και συνθήκες για να κινηθεί ελεύθερα, κριτικά και δημιουργικά ο στοχασμός τους πάνω στην ανθρώπινη κατάσταση.

Αθήνα, 13-09-2007

Τηλ. επικοινωνίας:

Γρηγόρης Καλομοίρης, μέλος Δ.Σ. ΟΛΜΕ: 694 4604063

Θέμης Κοτσιφάκης, μέλος Δ.Σ. ΟΛΜΕ: 694 4523969

Παύλος Χαραμής, Πρόεδρος ΚΕΜΕΤΕ / ΟΛΜΕ: 694 8044427



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 13.09.2007 10:15:01
 
Αναγνώσθηκε 842 φορές