Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ

Αθήνα, 1 Μαρτίου 2007

 

Η ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΤΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΑΝΤΑΠΟΚΡΙΤΩΝ ΞΕΝΟΥ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟ ΕΥΑΓΓΕΛΟ ΑΝΤΩΝΑΡΟ

 

Χαίρετε και καλό μήνα.

Παρακαλώ τις ερωτήσεις σας.

../..

ΡΑΒΑΝΟΣ: Κύριε Εκπρόσωπε, χθες είχαμε επεισόδια στη Νομική Σχολή μεταξύ φοιτητών και όπως καταγγέλθηκε και αγνώστων ατόμων. Πολλοί μιλούσαν για μπράβους. Σήμερα το πρωί, υψηλόβαθμο στέλεχος της ΟΝΝΕΔ, είπε ότι η κατάσταση στα πανεπιστήμια είναι έκρυθμη και μπορεί να χυθεί αίμα. Σας προβληματίζει η γενίκευση επεισοδίων και προσπάθειες ανακατάληψης που μπορεί να οδηγήσουν σε ακραίες καταστάσεις;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Δεν θέλω να γενικεύσουμε. Βλέπω, όμως, ότι γενικεύετε και δίνετε και έναν δραματικό τόνο στα όσα είπατε. Εγώ εκείνο το οποίο έχω να πω για αυτές τις χθεσινές εικόνες, είναι ότι σε πράξεις βίας καταφεύγουν όσοι δεν έχουν επιχειρήματα.

ΚΑΚΑΛΗΣ: Δηλαδή οι Οννεδίτες.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Λάθος καταλάβατε.

ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ: Επειδή έγινε ερώτηση, έχετε πλήρη εικόνα για το ποιοι μετείχαν στα επεισόδια; Δηλαδή, ήταν φοιτητές με μπράβους ή ήταν φοιτητές μεταξύ τους;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Δεν έχω να πω κάτι άλλο, πέρα από όσα είπα.

ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ: Διευκρινιστική ήταν η ερώτηση.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Σας απάντησα.

ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Παρακαλώ.

../..

ΣΠΥΡΑΚΗ: Κύριε Εκπρόσωπε, δημοσιεύεται σήμερα στον Τύπο η πρόταση πρυτάνεως σύμφωνα με την οποία οι φοιτητές θα πρέπει να καταβάλουν δίδακτρα και σε προπτυχιακό επίπεδο και αυτά να συλλέγονται και μετά να δίδονται ανταποδοτικά. Θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν η κυβέρνηση αντιμετωπίζει ένα τέτοιο ενδεχόμενο.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Όχι. Αυτή είναι μια πρόταση, όπως είπατε, ενός πρυτάνεως, ενός πανεπιστημιακού ο οποίος διατύπωσε προφανώς την προσωπική του άποψη. Η θέση της κυβέρνησης για τη δημόσια Παιδεία είναι σαφής.

ΣΠΥΡΑΚΗ: Επίσης κύριε Εκπρόσωπε θα ήθελα να σας ρωτήσω εάν το ανοιχτό ενδεχόμενο που άφησε η κ. Γιαννάκου να ορίζεται ο αριθμός των εισακτέων στα πανεπιστήμια ανά τετραετία -με βάση τη συμφωνία που θα κάνουν τα πανεπιστήμια με το Υπουργείο Παιδείας- συνδέεται και με την περικοπή της χρηματοδότησης όπως δίδεται η εικόνα αυτή σήμερα από τον Τύπο.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Τα θέματα αυτά, έτσι όπως εσείς τα παρουσιάζετε, είναι ασύνδετα το ένα με το άλλο. Εξάλλου, η κ. Γιαννάκου έχει τοποθετηθεί με πολλές λεπτομέρειες αυτές τις ημέρες στη Βουλή. Θα ήθελα όμως και εγώ να συνοψίσω κάποια πράγματα για να σας δώσω μια εικόνα: Και σήμερα, με το ισχύον σύστημα για την εισαγωγή των υποψηφίων στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ, οι Ανώτατες Σχολές από κοινού με το Υπουργείο Παιδείας καθορίζουν τον αριθμό των εισακτέων σε κάθε σχολή, σε κάθε πανεπιστήμιο. Τα πανεπιστήμια κάνουν κάθε χρόνο εισηγήσεις, υποβάλλουν, αν θέλετε, προτάσεις όσον αφορά τον αριθμό των υποψηφίων που κρίνουν ότι θα ήθελαν να δεχθούν, το κάθε πανεπιστήμιο ξεχωριστά. Αυτή η πρόταση πηγαίνει στο Υπουργείο Παιδείας το οποίο έχει και τον τελικό λόγο. Χαρακτηριστικά σας λέω ότι σε όλες τις περιπτώσεις -- νομίζω με εξαίρεση μια, σύμφωνα με την πληροφόρηση που έχω -- το Υπουργείο Παιδείας εγκρίνει ή ορίζει αριθμό εισακτέων ο οποίος είναι σημαντικά υψηλότερος των εισακτέων ατόμων που προτείνουν τα πανεπιστήμια. Εκείνο το οποίο είπε η κ. Γιαννάκου -- αποδέχθηκε μια σχετική πρόταση κατά τη συζήτηση στην Επιτροπή της Βουλής -- είναι ότι από τούδε και στο εξής ο προγραμματισμός αυτός θα γίνεται με βάση την τετραετία, δηλαδή βάσει των συμφωνιών τετραετούς διάρκειας τις οποίες προβλέπει το καινούργιο νομοσχέδιο. Συγκεκριμένα, οι προτάσεις θα γίνονται πάλι από τα πανεπιστήμια, από το κάθε ένα πανεπιστήμιο ξεχωριστά. Θα φθάνει αυτή η πρόταση στο Υπουργείο Παιδείας και το Υπουργείο Παιδείας, όπως και τώρα, έτσι και με τη νέα ρύθμιση θα έχει τον τελικό λόγο για τον ορισμό του αριθμού των εισακτέων σε κάθε σχολή, σε κάθε πανεπιστήμιο. Εκείνο που αλλάζει είναι ότι πάμε σε καλύτερο προγραμματισμό εφ` όσον, σύμφωνα με τις ρυθμίσεις του καινούργιου νόμου ο οποίος ψηφίζεται αυτές τις ημέρες στη Βουλή, ο προγραμματισμός για τα πανεπιστήμια θα είναι τετραετούς διάρκειας. Και έτσι όλοι -- και τα πανεπιστήμια και το κράτος, αν θέλετε, αλλά κυρίως οι ενδιαφερόμενοι για την εισαγωγή τους στις ανώτατες σχολές -- θα μπορούν να κάνουν καλύτερο προγραμματισμό. Θα ξέρουν που μπορούν να στοχεύσουν. Μόλις έκανα μία συνοπτική παρουσίαση. Υπάρχουν και λεπτομέρειες για τις οποίες όσοι ενδιαφέρονται θα πρέπει να αποταθούν στο Υπουργείο Παιδείας.

ΣΠΥΡΑΚΗ: Εάν μου επιτρέπετε κύριε Εκπρόσωπε το επίμαχο σημείο είναι ότι η Υπουργός Παιδείας συνέδεσε αυτόν τον τετραετή προγραμματισμό, την τετραετή συμφωνία των Ιδρυμάτων με το Υπουργείο με το ζήτημα της οικονομικής χρηματοδότησης από την πλευρά της κυβέρνησης προς τα κρατικά Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα. Υπάρχει τέτοιο ζήτημα, δηλαδή ο αριθμός των εισακτέων θα είναι αυτός ένας παράγοντας που θα καθορίζει το ποσό της χρηματοδότησης προς τα Ιδρύματα;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Σας εξηγώ ότι όλο αυτό το θέμα της τετραετούς συμφωνίας είναι θέμα προγραμματισμού. Αλλά και τώρα τον αριθμό των εισακτέων τον ορίζουν από κοινού οι δυο πλευρές με τον τελικό λόγο να τον έχει πάντα το Υπουργείο Παιδείας.

ΣΠΥΡΑΚΗ: Άλλο ρώτησα. Ρώτησα εάν ο αριθμός των εισακτέων είναι παράγοντας που καθορίζει το ποσό της χρηματοδότησης προς τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα με βάση το νόμο νομοσχέδιο που θα γίνει νόμος και προβλέπει τετραετή συμφωνία.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Έχω την εντύπωση -- και δεν αναφέρομαι σε εσάς, αλλά γενικά στις παρουσιάσεις που γίνονται -- ότι αυτό το θέμα γίνεται αντικείμενο υπεραπλούστευσης. Επειδή πρόκειται για μια καινούργια ρύθμιση που θα προβλέπει ακριβώς τον προγραμματισμό της λειτουργίας ενός Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος για τέσσερα χρόνια, σε βάθος χρόνου, γίνονται αυτές οι συνδέσεις οι οποίες δεν έχουν αυτή την απλή μορφή με την οποία παρουσιάζονται.

ΜΠΟΤΣΑΡΑΚΟΣ: Το ερώτημα είναι το εξής: Πώς θα κάνει προγραμματισμό το πανεπιστήμιο για 4 χρόνια, όταν όπως συμβαίνει μέχρι τώρα θα συμβαίνει και στο μέλλον. Το Υπουργείο Παιδείας να αποφασίζει για περισσότερους υποψήφιους απ` ό,τι εισηγείται το πανεπιστήμιο που κάνει και τον προγραμματισμό του. Πώς θα βγει ο προγραμματισμός των 4 ετών, όταν αυτός που έχει τον τελικό λόγο, το Υπουργείο Παιδείας, παίρνει απόφαση για περισσότερους υποψηφίους απ` όσους αντέχουν τα οικονομικά του πανεπιστημίου;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Δεν είμαι απόλυτα σίγουρος ότι η κρίση η οποία γίνεται -- χωρίς να αμφισβητήσω την ευθυκρισία των πανεπιστημιακών αρχών -- βασίζεται απόλυτα στην σχέση μεταξύ εισακτέων, εισαγομένων και χρημάτων τα οποία βρίσκονται στη διάθεση των πανεπιστημίων. Η άποψη την οποία, απ` ό,τι γνωρίζω, εκφράζουν πολλές φορές τα πανεπιστήμια για μικρότερο αριθμό εισακτέων, έχει σχέση με την επιστημονική εκτίμηση που κάνουν πολλές φορές ως προς το προσωπικό και την υποδομή που χρειάζεται, ώστε να εκπαιδευτεί κάποιος. Δηλαδή, να πάρει εκείνη την επιστημονική και ακαδημαϊκή γνώση την οποία χρειάζεται κάποιος ο οποίος εισάγεται στο πανεπιστήμιο. Άλλωστε, γι` αυτό λέω ότι πρόκειται για μια καινούρια συνολική προσέγγιση. Μην ξεχνάτε ότι ο νέος νόμος - πλαίσιο για την τριτοβάθμια εκπαίδευση είναι ένα πλέγμα ρυθμίσεων που το ένα κομμάτι του συνδέεται με το άλλο. Αυτή τη στιγμή έχουμε -- φερ` ειπείν -- πολύ μεγάλο αριθμό φοιτητών, οι οποίοι συνεχίζουν να είναι εγγεγραμμένοι για πάρα, πάρα πολλά χρόνια. Με τις νέες ρυθμίσεις, ο αριθμός αυτός των φοιτητών θα μειωθεί. Πιστεύω ότι οι περισσότεροι θα κάνουν χρήση των δυνατοτήτων που τους δίνουν οι νέες ρυθμίσεις, ώστε να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να βγουν έξω, να αναζητήσουν την απασχόληση στον τομέα όπου έχουν επιλέξει να σταδιοδρομήσουν.

ΚΑΚΑΛΗΣ: Και στο ισχύον καθεστώς, και στο σημερινό καθεστώς για τους εισακτέους στα πανεπιστήμια αλλά και σε αυτό που προανήγγειλε η Υπουργός για τα προγράμματα τετραετίας τον τελικό λόγο, κυριαρχικά, τον έχει το Υπουργείο Παιδείας. Το καινούριο ποιο είναι, αν όχι η σύνδεση με τη χρηματοδότηση; Δηλαδή, συνεπώς η μείωση της χρηματοδότησης;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Σας είπα ότι στόχος μας είναι η αναβάθμιση της δομής και της λειτουργίας σε βάθος χρόνου. Πρόκειται για ένα πλέγμα ρυθμίσεων. Επομένως, δεν μπορεί κανείς να βλέπει τα στοιχεία αποσπασματικά. Δεν το λέω ειδικά για σας, ούτε για κανέναν άλλο από τους παρευρισκομένους εδώ. Αλλά, επειδή πολλές φορές μιλάμε μόνο για τη χρηματοδότηση, μόνο για τον αριθμό των εισακτέων, μόνο για το άσυλο, μόνο για τη λειτουργία των πανεπιστημίων, χρήσιμο είναι να προσεγγίζει κανείς το κάθε θέμα ξεχωριστά. Δεν είναι ρυθμίσεις οι οποίες είναι - θα μου επιτρέψετε να πω - ατάκτως ερριμμένες μέσα σε ένα νομοσχέδιο. Είναι μια πολύ προσεκτική, πολύ μελετημένη, συνολική προσέγγιση, ώστε να οδηγηθούμε σε πραγματική αναβάθμιση της δομής και της λειτουργίας της δημόσιας Παιδείας. Αυτός είναι ο στόχος μας.

ΚΑΚΑΛΗΣ: Η τάση είναι να πάμε για μείωση των εισακτέων; Η βούληση της κυβέρνησης είναι να πάμε για μείωση των εισακτέων;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Υπάρχει σημερινή ανακοίνωση της κ. Γιαννάκου η οποία λέει ακριβώς το αντίθετο. Σας τη διαβάζω: «Με αφορμή δημοσιεύματα μερίδας του Τύπου στα οποία αποκαλύπτεται η δήθεν πρόθεση της Υπουργού Παιδείας να μειώσει τον αριθμό των εισακτέων στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ, επισημαίνονται τα εξής: Πρόκειται περί ανακριβούς άποψης, η οποία επιχειρείται να στηριχθεί σε αυθαίρετη ερμηνεία των χθεσινών ανακοινώσεων της Υπουργού στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής».

Αυτή είναι μια ξεκάθαρη και δεσμευτική δήλωση της κυβέρνησης. Θα το πω αυτό ευθέως πάλι, για να μην θεωρηθεί ότι έχω την τάση ή την πρόθεση να ωραιοποιήσω κάτι. Πέρυσι, φερ` ειπείν, ο προβλεπόμενος αριθμός των εισακτέων για τα ΤΕΙ ανερχόταν σε 41.000 υποψηφίους και εισήχθησαν τελικά συγκεντρώνοντας βαθμό πάνω από τη βάση του δέκα, 28.000. Δηλαδή, έμειναν κενές 13.000 θέσεις. Μια στις τρεις περίπου. Δεν υπήρξε όμως περικοπή των θέσεων. Είναι θέσεις για τις οποίες εκρίθη -- και νομίζω ότι αυτό το θέμα έχει αντιμετωπιστεί πλέον με απόλυτη σαφήνεια -- ότι κάποιος που δεν συγκεντρώνει τη βάση, δεν μπορεί να μπει στο πανεπιστήμιο. Κάτι που ούτως ή άλλως δεν συμβαίνει στο εξωτερικό.

ΚΑΚΑΛΗΣ: Με άλλο τρόπο μας λέτε πως αυτό που θα υπάρξει και πάλι θα είναι μείωση των εισακτέων. Αυτό επιβεβαιώνετε, έστω με τη βάση του δέκα.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Θα επιμείνω σε αυτό το θέμα. Επιμένετε να μπαίνουν στα πανεπιστήμια παιδιά, νέοι άνθρωποι οι οποίοι έχουν βαθμό κάτω από τη βάση;

ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Μας είπατε ότι και ο αριθμός των εισακτέων και τα υπόλοιπα είναι ένα πλέγμα διατάξεων και ρυθμίσεων για την αναβάθμιση των πανεπιστημίων. Αυτό που ρωτάμε εμείς είναι εάν ένας από αυτούς τους παράγοντες που θα καθορίζει και τον αριθμό των εισακτέων είναι και η χρηματοδότηση. Αυτό δεν έχει καταστεί σαφές.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Είναι απολύτως σαφή όσα έχει πει η κ. Γιαννάκου στη Βουλή. Όσα θα ειπωθούν τις επόμενες μέρες και στην Ολομέλεια, δεν θα αφήσουν την παραμικρή σκιά αμφιβολίας για την ορθότητα των ρυθμίσεων.

ΒΛΑΧΟΣ: Πάντως και χθες η κ. Γιαννάκου αλλά κι εσείς σήμερα, σας βλέπω σε ήπια στάση. Δηλαδή, και η κ. Γιαννάκου χθες ήταν πιο ήπια στις εκφράσεις της και στην τοποθέτησή της. Έκανε και αυτοκριτική μάλιστα ότι θα έπρεπε να είχε αποδεχθεί και να είχε από μόνο του το Υπουργείο προχωρήσει σε αυτή τη ρύθμιση που έκανε αποδεκτή μετά την πρόταση των πανεπιστημιακών. Κι εσείς σήμερα στάζετε μέλι. Υπάρχει πρωθυπουργική εντολή να είστε πιο ήπιοι απέναντι στην κατάσταση που έχει δημιουργηθεί;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Σας ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Όλα όσα έχουμε πει σ` αυτή την αίθουσα τις τελευταίες 10 μέρες που συζητούμε αυτό το θέμα σχεδόν σε καθημερινή βάση, εξακολουθούν να ισχύουν.

ΒΛΑΧΟΣ: Εγώ άλλο ρώτησα.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Θα σας απαντήσω. Σας είχαμε πει άλλωστε και την περασμένη εβδομάδα, όταν ερωτήθηκα σε αυτή την αίθουσα, όλες τις ημέρες, ότι η κυβέρνηση καταθέτει τις τελικές τις προτάσεις και όλα τα άλλα είναι θέμα κοινοβουλευτικής διαδικασίας. Αυτό αποδεικνύεται στην πράξη.

ΒΛΑΧΟΣ: Εγώ ρώτησα αν ο Πρωθυπουργός σας έχει δώσει εντολή να είστε πιο προσεκτικοί στις τοποθετήσεις σας και στις εκφράσεις σας.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Δεν υπάρχει καμία τέτοια εντολή.

ΒΛΑΧΟΣ: Ωραία, να σας κάνω ένα τεστ δοκιμής. Τι γνώμη έχετε για την ενέργεια του κ. Απέκη να αποχωρήσει από τον κοινοβουλευτικό διάλογο χθες καταγγέλλοντας το διάλογο;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Δεν έχω να κάνω κανένα σχόλιο. Ο καθένας κρίνεται από τις πράξεις του.

ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Επίσης μας είπατε ότι πέρυσι, χωρίς να είναι πρόθεση της κυβέρνησης, εκείνοι οι οποίοι εισήχθησαν στα ΤΕΙ από 41.000 μειώθηκαν στις 28.000.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Μάλιστα.

ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Χωρίς να ήταν αυτή η πρόθεση και να έκανε μια πολιτική γι` αυτό. Μένει ανοιχτό από το πλέγμα των ρυθμίσεων το οποίο θα φέρετε, χωρίς να είναι στις προθέσεις της κυβέρνησης να υπάρξει μείωση του αριθμού των εισακτέων.

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Δεν θέλω αυτή τη στιγμή να κάνω τον διδάσκαλο, αλλά ο αριθμός των εισακτέων σημαίνει τον αριθμό εκείνο για τους οποίους υπάρχει θέση, ώστε να μπορούν να εισαχθούν. Όχι των εισαγομένων. Υπάρχει διαφορά μεταξύ των εισακτέων και των εισαγομένων.

ΓΚΟΥΤΖΑΝΗΣ: Να το κάνουμε εισαγομένων γιατί χρησιμοποίησα λάθος λέξη;

ΑΝΤΩΝΑΡΟΣ: Αυτό εξαρτάται από τα αποτελέσματα της διαδικασίας η οποία προβλέπεται από το νόμο, προκειμένου να εισαχθούν για να φοιτήσουν τα νέα μας παιδιά, αγόρια και κορίτσια, στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.

../..

Σας ευχαριστώ.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 01.03.2007 18:50:01
 
Αναγνώσθηκε 324 φορές