Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Μέτωπο Παιδείας

Απίστευτη πρόταση από τον πρύτανη Κ. Μπαγιάτη

ΠΤΥΧΙΑ... ΤΣΕΠΗΣ

Κι ενώ η αναβάθμιση των δημόσιων ΑΕΙ εμφανίζεται ως κοινό διακύβευμα στο πλαίσιο της αντιπαράθεσης κυβέρνησης-πανεπιστημιακής κοινότητας, ο προεδρεύων της συνόδου των πρυτάνεων επιχειρηματολογεί εντός κοινοβουλευτικών τειχών, υπέρ της εισαγωγής διδάκτρων στις προπτυχιακές σπουδές!

Στη χθεσινή δεύτερη ημέρα της συζήτησης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής, επί του σχεδίου νόμου του ΥΠΕΠΘ για την Ανώτατη Εκπαίδευση, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου της Θεσσαλίας Κωνσταντίνος Μπαγιάτης, στο περιθώριο της τοποθέτησής του ως εκπροσώπου του προεδρείου της συνόδου των πρυτάνεων, διατύπωσε ως προσωπική του άποψη το αίτημα: «Να μπουν δίδακτρα στις προπτυχιακές σπουδές και να αποφασιστεί ότι ένα 60% επιστρέφεται υπό μορφή ανταποδοτικότητας».

Ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και προεδρεύων της συνόδου των πρυτάνεων, Κ. Μπαγιάτης, με την υπουργό Παιδείας Μ. Γιαννάκου
Η άποψη-πρόταση του πρύτανη, παρ' ότι μόνον ως ατυχής επιλογή μπορεί να ερμηνευθεί, προκαλεί αίσθηση λόγω της χρονικής συγκυρίας και της προβληματικής που συντηρείται τόσο από τις επιφυλάξεις της πανεπιστημιακής κοινότητας περί «κατάργησης του δημόσιου χαρακτήρα των ΑΕΙ», που προκαλούν διατάξεις του νέου νόμου, όσο και από το διάλογο που αναπτύσσεται στη βάση της αναθεώρησης του άρθρου 16 του Συντάγματος, δηλαδή του φακέλου «ιδιωτικά Πανεπιστήμια». Και αυτό διότι:

* Στο άρθρο 5, παρ. 3, εδ. ε' του σχεδίου νόμου που ορίζει τον «ακαδημαϊκό-αναπτυξιακό προγραμματισμό» των ΑΕΙ, αναφέρεται ως παράμετρος εξειδίκευσης (ως προς το οικονομικό σκέλος) του τετραετούς προγράμματος των ΑΕΙ και η δυνατότητα «προγραμματισμού της χρηματοδότησης από άλλες πηγές εκτός κρατικού προϋπολογισμού». Δυνατότητα που δεν αποκλείει την ερμηνεία εισαγωγής διδάκτρων στα Πανεπιστήμια, στο επίπεδο της αναζήτησης μη κρατικών πόρων.

* Φαίνεται ότι πληθαίνουν οι φωνές και μάλιστα εντός αρμοδίων κύκλων που υποστηρίζουν τη διεύρυνση του καθεστώτος της καταβολής διδάκτρων που εφαρμόζεται ήδη στην πλειονότητα των μεταπτυχιακών προγραμμάτων και στις προπτυχιακές σπουδές των ΑΕΙ.

Ε.Δ.Β.


--------------------------------------------------------------------------------

Μείωση εισακτέων στο «τετραετές»

Της ΕΛΕΝΑΣ ΒΑΡΙΝΟΥ

Σε μείωση του αριθμού των εισακτέων στις σχολές της Ανώτατης Εκπαίδευσης, ιδιαιτέρως, δε, στις κεντρικές και δημοφιλείς, ενδέχεται να οδηγήσει από το 2008 η απόφαση του υπουργείου Παιδείας να ενταχθεί ο προσδιορισμός των θέσεων στο πλαίσιο του τετραετούς προγραμματισμού των ΑΕΙ που προβλέπει ο νέος νόμος για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

Η Μαριέττα Γιαννάκου διευκρίνισε, κατά τη χθεσινή συζήτηση του νόμου στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στη Βουλή, πως η αλλαγή που θα επιφέρει η συγκεκριμένη μετατροπή θα είναι ως προς την ανακοίνωση του αριθμού εισακτέων, που ενώ μέχρι σήμερα αναφέρεται σε ετήσια βάση, θα πραγματοποιείται σε βάθος τετραετίας. Δεν παρέλειψε επίσης να ξεκαθαρίσει πως την τελική απόφαση για τον προσδιορισμό των διαθέσιμων στους πρωτοετείς θέσεων θα λαμβάνει, κατά τα ισχύοντα, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ, μετά την επεξεργασία των σχετικών εισηγήσεων των Ιδρυμάτων.

Συνάγεται ότι η εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου:

* Θα σηματοδοτήσει τη μείωση -εμφανή στα πολυπληθή Τμήματα των κεντρικών Ιδρυμάτων, μικρότερη στις σχολές των περιφερειακών- διότι παγίως οι διοικήσεις των Πανεπιστημίων ζητούν μικρότερο αριθμό εισακτέων στα Τμήματά τους, από αυτόν που τελικά προσδιορίζεται από το υπουργείο Παιδείας. Ενδεικτικά παραδείγματα, αυτά της Νομικής Σχολής της Αθήνας, για την οποία ζητούνται από το Ιδρυμα περί τις 100 λιγότερες θέσεις από αυτές που ετησίως ορίζονται, ή των περισσοτέρων Τμημάτων του ΕΜΠ για τα οποία από τη διοίκηση του Ιδρύματος ζητούνται σχεδόν οι μισές από τις θέσεις που τελικά διατίθενται. Είναι γνωστό ότι η αδυναμία παροχής εκπαιδευτικού έργου, ως απόρροια της οικονομικής δυσπραγίας που αντιμετωπίζουν τα Ιδρύματα, υποχρεώνει τα τελευταία χρόνια τα ακαδημαϊκά όργανα να εισηγούνται προς την πολιτεία «όχι άλλους φοιτητές». Η πλειονότητα, δε, των εκπροσώπων των πρυτανικών αρχών συντάσσεται με το σκεπτικό πως ο αριθμός των εισακτέων θα πρέπει να εξαρτάται κατά κύριο λόγο από τις πραγματικές δυνατότητες για παροχή υψηλής εκπαίδευσης, συμβατής προς την ακαδημαϊκή στάθμη.

* Θα προσφέρει έδαφος συνθήκης «δούναι και λαβείν» στο επίπεδο της συνήθους διαπραγμάτευσης μεταξύ Ιδρυμάτων και ΥΠΕΠΘ, αφού από τη στιγμή που ο ορισμός των θέσεων των πρωτοετών φοιτητών θα ενταχθεί στους τετραετείς προγραμματισμούς (βάσει των οποίων εφ' εξής θα προσδιορίζεται η χρηματοδότηση των Ιδρυμάτων της Ανώτατης Εκπαίδευσης), η αντιστοιχία αριθμού εισακτέων-κονδυλίων θα επιφέρει πιεστικές καταστάσεις, αρνητικές ως προς τις προϋποθέσεις αναβάθμισης των ΑΕΙ.

Θετική χαρακτηρίζει την ανάθεση της αρμοδιότητας για τον καθορισμό των εισακτέων στα Πανεπιστήμια ο πρύτανης του Ε.Μ. Πολυτεχνείου Κωνσταντίνος Μουτζούρης, οποίος ωστόσο ξεκαθαρίζει στις δηλώσεις του στην «Ε» πως θα πρέπει να αποδευσμευθεί η χρηματοδότηση των ΑΕΙ από τον αριθμό εισακτέων, διότι «δεν υπάρχει γραμμική συνάρτηση μεταξύ των δύο ζητημάτων».

«Η συγκεκριμένη αρμοδιότητα αποτελεί παλαιό αίτημα των Πανεπιστημίων», υποστήριξε ο κ. Μουτζούρης. «Βέβαια, θα πρέπει να εξεταστεί καλά από την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ο τρόπος συναρτήσεως του ύψους της χρηματοδότησης των Πανεπιστημίων με τον αριθμό των φοιτητών, ώστε να μην προκύπτουν καταστάσεις πιεστικές προς τα Ιδρύματα. Επαναλαμβάνω, πάντως, πως το κυρίαρχο ζήτημα, τουλάχιστον των κεντρικών Πανεπιστημίων, δεν είναι ο αριθμός των εισακτέων από τις πανελλαδικές εξετάσεις, αλλά ο αριθμός των εγγραφομένων από τις άλλες κατηγορίες που εκ νόμου προβλέπονται (μετεγγραφές, αθλητές, ειδική κατηγορία ασθενειών κ.λ.π.), που σε αρκετές περιπτώσεις, όπως του Πολυτεχνείου, μπορεί να επιφέρουν ακόμη και διπλασιασμό των εγγραφών».

Επίσης θετικός εμφανίζεται ο πρύτανης του Ιονίου Πανεπιστημίου Δημήτρης Τσουγκαράκης, καθώς υποστήριξε πως «είναι κάτι το οποίο το ζητούν τα Πανεπιστήμια, γιατί γνωρίζουν και τις δυνατότητές τους και τις ανάγκες τους, οπότε μπορούν να προσδιορίζουν τον αριθμό των εισακτέων».

 

--------------------------------------------------------------------------------

ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΜΟΡΦΩΤΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ

Παρωδία διαλόγου

Των ΑΛΙΚΗΣ ΜΑΤΣΗ, ΑΝΤΩΝΗ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

Η πρόβλεψη, ότι ο αριθμός των εισακτέων θα περιέχεται στον τετραετή προγραμματισμό των ΑΕΙ και ΤΕΙ, θα περιληφθεί και στο νομοσχέδιο της υπουργού Παιδείας για την Ανώτατη Εκπαίδευση.

Η Μαριέττα Γιαννάκου ανακοίνωσε χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ότι δέχεται το σχετικό αίτημα των πρυτανικών αρχών λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δέχομαι να υπάρχει και ο αριθμός των εισαγομένων στον τετραετή προγραμματισμό». Εδωσε έτσι περιθώρια για πολλές και ποικίλες ερμηνείες, σε συνδυασμό με το άνοιγμα από την κυβέρνηση του εξεταστικού, αλλά και την ανακοίνωση Ρουσόπουλου ότι στο μέλλον τα πανεπιστήμια θα καθορίζουν τον αριθμό των εισακτέων τους στο πλαίσιο της πλήρους αυτοτέλεια.ς
Η υπουργός Παιδείας διευκρίνισε, απαντώντας σε ερωτήσεις δημοσιογράφων, ότι πρόκειται για ανακοίνωση του αριθμού εισακτέων σε βάθος τετραετίας, αντί της ετήσιας ανακοίνωσης που γίνεται τώρα, και ότι βεβαίως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας είναι που θα λαμβάνει την απόφαση για τον αριθμό των εισαγομένων.
Η διασταλτική ερμηνεία που δόθηκε από γνωρίζοντες, ωστόσο, ήταν ότι, στο απώτερο μέλλον και πάντως σε βάθος πενταετίας, θα υπάρξει μείωση του αριθμού των εισακτέων. Κι αυτό γιατί, ως γνωστόν, τα Ιδρύματα, ΑΕΙ και ΤΕΙ, μονίμως αιτούνται πολύ μικρότερο αριθμό εισακτέων από όσους τελικά τους επιβάλλεται να δεχτούν από την εκάστοτε κυβέρνηση.
Κατά τα λοιπά, η ακρόαση φορέων στην Επιτροπή δεν ήταν παρά παρωδία διαλόγου. Η πλειονότητα των παριστάμενων εκπροσώπων φορέων ήρθαν προσκεκλημένοι από την κυβερνητική πλειοψηφία για να υποστηρίξουν το νομοσχέδιο, ενώ οι διαφωνούντες είτε δεν προσήλθαν είτε ήρθαν, κατήγγειλαν και αποχώρησαν δίχως να δεχτούν ερωτήσεις.

Αποχώρησαν
Αποχώρησαν συγκεκριμένα ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ Λ. Απέκης, «επειδή η κυβέρνηση σε όσους έχουν αντίθετη άποψη για την πολιτική της επιφυλάσσει συκοφαντίες, δυσφήμηση, ωμή αστυνομική βία και μεθόδους αστυνομικού κράτους». Αποχώρησε επίσης ο εκπρόσωπος των φοιτητών που πρόσκεινται στον ΣΥΝ, Γ. Μπάρκας, ενώ δεν προσήλθε εκπρόσωπος του συντονιστικού των καταλήψεων. Οσοι παρέμειναν, εξέφρασαν θετικές απόψεις για το νομοσχέδιο, προκαλώντας το ειρωνικό σχόλιο του προέδρου του ΣΥΝ Αλ. Αλαβάνου: «Εχουμε ομιλητές που πλειοδοτούν στις θέσεις της κυβέρνησης και δεν αναφέρονται ούτε στο άσυλο ούτε στον τρόπο χρηματοδότησης των πανεπιστημίων». Για «θεατρικό διάλογο χωρίς αποτέλεσμα» μίλησε και ο Ν. Αλευράς από το ΠΑΣΟΚ. Προκάλεσαν έτσι την αντίδραση του προέδρου της Επιτροπής Α. Σπηλιόπουλου, που θέλοντας να υποστηρίξει ότι η Επιτροπή ήταν ανοιχτή σε όλους υπέπεσε στο ατόπημα να προσβάλει τον πρόεδρο της ΠΟΣΔΕΠ: «Εγώ τους φώναξα όλους, όπως είχα υποχρέωση να φωνάξω και τον Απέκη, που σε προσωπικό επίπεδο δεν θα τον φώναζα ποτέ». Από τις τοποθετήσεις όσων παρέμειναν σημειώνουμε ιδιαίτερα αυτές:

«Μουσολίνι»
* Του προέδρου του ΕΣΥΠ Θ. Βερέμη, που παρέβαλε το σημερινό σύστημα εκλογής των πρυτανικών αρχών με το σύστημα που εφαρμοζόταν στα συνδικάτα από τον Μπενίτο Μουσολίνι. Θέση την οποία επέκρινε ακόμη και ο εκπρόσωπος της ΔΑΠ Δ. Βολουδάκης, λέγοντας πως «οι φοιτητικές παρατάξεις δεν έχουν σχέση με τον Μουσολίνι».
* Του προεδρεύοντος της συνόδου των πρυτάνεων Κ. Μπαγιάτη, που ζήτησε «να μπουν δίδακτρα στις προπτυχιακές σπουδές και να αποφασιστεί ότι ένα 60% επιστρέφεται υπό μορφή ανταποδοτικότητας».
Σε ό,τι αφορά το πανεπιστημιακό άσυλο, μόνο μετά την παρατήρηση του Αλ. Αλαβάνου, αλλά και των Γ. Χουρμουζιάδη και Βέρας Νικολαΐδου (ΚΚΕ) έγινε σαφές ότι η πλειονότητα των πρυτάνεων τάσσεται υπέρ της προτεινόμενης από το υπουργείο Παιδείας ρύθμισης. Οι εκπρόσωποι της κίνησης των χιλίων (Γ. Καλογήρου, Κ. Παπαγιαννάκης), που χαρακτήρισαν το νομοσχέδιο «αποσπασματικό και ασαφές», ζήτησαν αντιθέτως «όλοι οι πανεπιστημιακοί χώροι να θεωρούνται άσυλο, εκτός αν η Σύγκλητος αποφασίσει αλλιώς».

 

--------------------------------------------------------------------------------

«Σχέδιο θέσεων» από την Κρήτη

Οχι πολύ έξω από το πνεύμα του σχεδίου νόμου για τα ΑΕΙ, αλλά ιδιαίτερα επικριτικό σε σημεία το «σχέδιο θέσεων» που κατέθεσε, χθες, το Πανεπιστήμιο Κρήτης στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων. Συμφωνεί και επαυξάνει στην υπαγωγή της λειτουργίας των Πανεπιστημίων στις 4ετείς δεσμευτικές συμφωνίες, με εσωτερικούς κανονισμούς και ίδιες ή ανάλογες συνέπειες. Επικρίνει, ωστόσο, το ΥΠΕΠΘ σε διάφορα άλλα θέματα, όπως τους αυστηρούς όρους απώλειας εξαμήνου κ.ά.

Ανάμεσα σε άλλα προτείνει:

* Για τους εσωτερικούς κανονισμούς:
Προτείνεται η απάλειψη της παραγράφου για την υποχρεωτική κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού βάσει προτύπου που θα συντάξει το ΕΣΥΠ ή η διόρθωσή της με την πρόβλεψη της υποχρέωσης κατάρτισης «οικείου εσωτερικού κανονισμού», αλλά και τη διατήρηση των αυστηρών κυρώσεων που προτείνει το ΥΠΕΠΘ σε περίπτωση μη συμμόρφωσης.

* Για τις 4ετείς προγραμματικές συμφωνίες:
Συμφωνεί με τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ «στη βάση συμφωνημένων στόχων και αμοιβαίων δεσμεύσεων», αλλά επισημαίνει τα κακώς κείμενα της προτεινόμενης από το ΥΠΕΠΘ ρύθμισης. Μεταξύ άλλων, την «ατυχέστατη (προσβλητική για το Πανεπιστήμιο) και ενδεικτική ίσως των προθέσεων του ΥΠΕΠΘ έκφραση για τη «συμμόρφωση με τα αποτελέσματα της αξιολόγησης». Σύμφωνα με τους συντάκτες του σχεδίου θέσεων του Πανεπιστημίου Κρήτης, θα πρέπει να υπονοείται «συμμόρφωση στις υποδείξεις των αξιολογητών». Ωστόσο, όπως τονίζεται, «σε πλείστες περιπτώσεις η συμμόρφωση θα προϋποθέτει την παροχή οικονομικών μέσων και όχι την τιμωρητική στέρησή τους από τα Πανεπιστήμια».

Ακόμα, διατυπώνονται επιφυλάξεις για την ένταξη της χρηματοδότησης από άλλες πηγές στη δεσμευτική προγραμματική συμφωνία, για τις προϋποθέσεις εξασφάλισης της δεσμευτικότητας της συμφωνίας από την πλευρά του ΥΠΕΠΘ κ.ά.

Από την άλλη, προτείνει τη θέσπιση «κεντρικών αυτοτελών πόρων για την τριτοβάθμια εκπαίδευση» (με μοντέλο ανάλογο αυτού που εφαρμόζεται στην τοπική αυτοδιοίκηση), την κατάρτιση «εντός του κρατικού προϋπολογισμού, εθνικού χρηματοδοτικού προγράμματος με αποκλειστικούς και προσημειωμένους όρους (earmarked funds)» κ.ά.

* Για τις διατάξεις περί τα οικονομικά:
Δεν διατυπώνονται σοβαρές διαφωνίες, ενώ σε ό,τι αφορά τη μεταφορά πόρων ενός ΑΕΙ σε άλλο, όταν υπάρχει καθυστέρηση εφαρμογής των προγραμμάτων, συμφωνεί με την τιμωρία, διαφωνεί με το λόγο. Κατά το Πανεπιστήμιο Κρήτης, αυτό μπορεί να γίνει «εφόσον δεν ενεργοποιηθεί ή δεν τελεσφορήσει η διαδικασία μεταφοράς πόρων του ΑΕΙ από τον ένα χρόνο στον επόμενο».

* Για τους αιώνιους:
Επαυξάνει: «Η μείωση του μέσου χρόνου φοίτησης και η βελτίωση του λόγου αποφοιτούντων προς εισαγομένους πρέπει να αποτελούν συνδυαστικά στόχο κάθε ακαδημαϊκής μονάδας και να συνυπολογίζονται κατά την αξιολόγησή της».

* Για τη διάρκεια εξαμήνων-εξεταστικές:
Χαρακτηρίζει κατηγορηματικά ως αντισυνταγματικές τις διατάξεις «οι οποίες έχουν ως συνέπεια την απώλεια του εξαμήνου» στην περίπτωση που οι διδάσκοντες απεργήσουν για περισσότερο από δύο εβδομάδες. Προτείνονται ως ελάχιστη πραγματική διάρκεια οι 10 εβδομάδες.

* Για το άσυλο:
Δεν απαιτείται, όπως επισημαίνεται, αναπροσδιορισμός της έννοιας του ασύλου, αλλά εφαρμογή της κείμενης νομοθεσίας. Οσο για την άρση, διατυπώνεται συμφωνία με τη ρύθμιση του ΥΠΕΠΘ για την ευθύνη του πρυτανικού, για το οποίο ωστόσο προτείνεται σύνθεση αμιγώς ακαδημαϊκή.

 

--------------------------------------------------------------------------------

«Δεν έχετε πρόγραμμα» - «Εχουμε»

«Το ΠΑΣΟΚ δεν έχει πρόγραμμα, μας αντιγράφει», υποστηρίζει ο αναπληρωτής κυβερνητικός εκπρόσωπος Β. Αντώναρος. «Το ΠΑΣΟΚ έχει πρόγραμμα και οι προτάσεις του είναι ριζικά αντίθετες από εκείνες της Ν.Δ.», απαντά ο εκπρόσωπος Τύπου του ΠΑΣΟΚ Πέτρος Ευθυμίου.

«Με την τοποθέτηση την οποία έκανε ο αρχηγός του ΠΑΣΟΚ κ. Παπανδρέου χθες στη Βουλή, προφανώς το ΠΑΣΟΚ είναι εκείνο που αντιγράφει το πρόγραμμα και την πολιτική την οποία εφαρμόζει η Ν.Δ. στα θέματα της Παιδείας και συγκεκριμένα στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση», δήλωσε ο Β. Αντώναρος. «Εγώ δεν γνωρίζω το ΠΑΣΟΚ να έχει πρόγραμμα».

«Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Γ. Παπανδρέου, παρουσίασε στη Βουλή μια πλήρη και ολοκληρωμένη πρόταση για την Ανώτατη Εκπαίδευση, έτσι ώστε τα δημόσια πανεπιστήμια να λειτουργούν με πλήρη αυτοτέλεια, με διεθνή χαρακτήρα, με διαρκή αξιολόγηση και λογοδοσία και ποιότητα σπουδών, ώστε να παρέχουν αξιόπιστα πτυχία και να διασφαλίζουν επαγγελματικά τους αποφοίτους», δήλωσε ο Π. Ευθυμίου. «Το νομοσχέδιο της Ν.Δ. όχι μόνον δεν λύνει κανένα ζήτημα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, αλλά θα επιβαρύνει τα υπάρχοντα και θα προσθέσει νέα προβλήματα».

 

--------------------------------------------------------------------------------

Τι προτείνουν οι «1.000»

Σε 14 θέματα του νόμου-πλαισίου ζητεί να γίνουν αλλαγές η Πρωτοβουλία Πανεπιστημιακών για τη Μεταρρύθμιση και την Αναβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου.

Η Συντονιστική Επιτροπή των καθηγητών που συγκροτούν την πρωτοβουλία αυτή (γνωστή ως Πρωτοβουλία των 1.000) προσήλθαν χθες στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής και κατέθεσαν τις θέσεις και τις προτάσεις τους , τονίζοντας ότι η μεταρρύθμιση δεν εξαντλείται σε νομοθετικά μέτρα και ότι συνδέεεται άμεσα με δημόσιες πολιτικές και με τη διάθεση πόρων. Ζήτησαν επίσης να δοθεί χρόνος στην πανεπιστημιακή κοινότητα για να καταθέσει τις απόψεις της και τις προτάσεις της στην κυβέρνηση, στα κόμματα και στη Βουλή.

Οπως ανέφεραν και στην κατάθεσή τους στη Βουλή, οι θεσμικές αλλλαγές πρέπεί να συνδυαστούν με τη διαμόρφωση ενός μόνιμου εθνικού προγράμματος έρευνας, που θα κινείται σε 3 άξονες 1. Τη βασική έρευνα. 2. Την αξιοποίηση των αποτελεσμάτων έρευνας στα ΑΕΙ από τη δημόσια διοίκηση και τις επιχειρήσεις. 3. Την ενίσχυση της έρευνας σε περιοχές που δεν προσελκύουν άμεσα πόρους.

Στο υπόμνημα που κατέθεσαν στη Βουλή αναφέρονται σε όλα τα σημεία του νόμου με τα οποία διαφωνούν και ζητούν να γίνουν οπωσδήποτε τροποποιήσεις. Τα πιο βασικά από αυτά είναι τα εξης:

Ασυλο: Ολοι οι πανεπιστημιακοί χώροι να ορίζονται ως άσυλο και όχι οι χώροι διδασκαλίας και έρευνας και η Σύγκλητος να έχει τη δυνατότητα να εξαιρέσει κάποιους.

Τετραετή προγράμματα: Για την εφαρμογή τους παραθέτουν μια σειρά αναγκαίων προϋποθέσεων, όπως σύνδεσή τους με τη διάθεση πόρων, με τους ετήσιους προϋπολογισμούς του κράτους την ένταξη του αριθμού των εισακτέων σε αυτά κι άλλα.

Ρυθμίσεις οικονομικού περιεχομένου: Να δημιουργηθεί ενιαίο σύστημα κατανομής, καταγραφής και ελέγχου της αξιοποίησης των πόρων από διαφορετικές πηγές σε κάθε ίδρυμα.

Πρυτανικές εκλογές: Στάθμιση της συμμετοχής των φοιτητών ανάλογα με την προσελευσή τους ως κίνητρο για τη συμμετοχή όλων των φοιτητών στις διαδικασίες εκλογής των οργάνων του ιδρύματος.

Νέα τμήματα: Για τη δημιουργία τους να απαιτείται η σύμφωνη γνώμη των ίδιων των ιδρυμάτων.

Συγγράμματα: Το προτεινόμενο σύστημα εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε επιδείνωση του συστήματος. Ζητούν ενισχυση των βιβλιοθηκών και της αξιοποίησης των δυνατοτήτων των νέων τεχνολογιών, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε γνωστικού πεδίου. Ολα τα συγγράμματα, τα βοήθημα και οι σημειώσεις να αναρτώνται στην ιστοσελιδα κάθε διδάσκοντος.

Εξάμηνα: Να μεταφερθούν στον εσωτερικό κανονισμό των ΑΕΙ ο καθορισμός της διάρκειας των εξαμήνων και των εξεταστικών περιόδων.

Διαφάνεια: Δημοσιοποίηση στατιστικών στοιχείων των ΑΕΙ για το βαθμό ολοκλήρωσης των σπουδών, των επιδόσεων των φοιτητών τους και την επαγγελματική αποκατάστασή τους.

Μέλη ΔΕΠ: Ενισχυση της σημασίας της ποιοτικής διδασκαλίας και της συμβολής στη δημιουργική μάθηση για την υπηρεσιακή εξέλιξη του διδακτικού προσωπικού. Να αναγνωριστεί το έργο των νέων ερευνητών και να κατοχυρωθεί η θέση τους στο εσωτερικό των ΑΕΙ.

 


--------------------------------------------------------------------------------

Χρυσοχοΐδης: Σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση οι προτάσεις Γιώργου απ' αυτές της κυβέρνησης

Του ΠΑΝΟΥ ΣΩΚΟΥ

Σε εντελώς διαφορετική κατεύθυνση, με ουσιαστικές και μεγάλες διαφορές, κινούνται οι προτάσεις του Γ. Παπανδρέου για την τριτοβάθμια εκπαίδευση με το νομοσχέδιο της κυβέρνησης, υποστηρίζει το ΠΑΣΟΚ, ενώ ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης προκαλεί την υπουργό Παιδείας Μαριέττα Γιαννάκου να τις αποδεχθεί αν πράγματι θεωρεί ότι συμφωνούν με το νομοσχέδιό της.

«Δεν θα το κάνει όμως, γιατί είναι σε εντελώς αντίθετη κατεύθυνση», μας είπε ο τομεάρχης Παιδείας του ΠΑΣΟΚ επισημαίνοντας ότι το ΠΑΣΟΚ στηρίζει την πρότασή του σε τρεις πυλώνες: την αυτοτέλεια, την αξιολόγηση και τη χρηματοδότηση, με την πρώτη να είναι η «συγκλονιστική διαφορά».

Ποιες όμως είναι ο διαφορές;

1 Αυτοτέλεια - αυτοδιοίκηση:
* Το ΠΑΣΟΚ προτείνει:
Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη η πρόταση του ΠΑΣΟΚ λέει ότι το πανεπιστήμιο πρέπει μόνο του να οργανώσει τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί, τη δομή του, τη φυσιογνωμία του, το πρόγραμμά του, τους ερευνητικούς και οικονομικούς του στόχους, τον τρόπο εκλογής των οργάνων του, τη διοίκησή του, τη συμμετοχή των φοιτητών κ.λπ. «Αυτό σημαίνει π.χ. ότι σε ένα ίδρυμα θα μπορεί να εκλέγονται αλλιώς οι πρυτανικές αρχές και σε άλλο ίδρυμα αλλιώς» είπε χαρακτηριστικά.
* Η κυβέρνηση προωθεί:
Αντιθέτως το νομοσχέδιο της κ. Γιαννάκου, υποστηρίζει ο κ. Χρυσοχοΐδης, ορίζει ότι όλες αυτές οι λειτουργίες, οι αλλαγές και οι νέες αρμοδιότητες θα επιβάλλονται με νόμο από το υπουργείο Παιδείας, το οποίο θα εξακολουθεί να τις ελέγχει και να τις εγκρίνει. «Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης λέει ότι εγώ ως κράτος νομοθετώ και ορίζω όλα αυτά με νόμο, όμως αυτό δεν είναι αυτοδιοίκηση, αυτή είναι η μεγάλη η συγκλονιστική διαφορά», μας είπε.

2 Εσωτερικοί κανονισμοί:
* Το ΠΑΣΟΚ προτείνει:
Εντός έξι μηνών από τη δημοσίευση του νόμου κάθε ΑΕΙ πρέπει να υποβάλει σε ανεξάρτητη αρχή αξιολόγησης και πιστοποίησης έκθεση σχετικά με τη δομή, τη λειτουργία και τους στόχους του και να λειτουργήσουν με σαφή διάκριση εξουσιών ελεγχόντων και ελεγχομένων και με τη συμμετοχή των φοιτητών στη διοίκηση. Είναι ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας. Εισάγεται ο θεσμός της ανεξάρτητης αρχής από πανεπιστημιακές και εξωπανεπιστημιακές προσωπικότητες.
* Η κυβέρνηση προωθεί:
Το νομοσχέδιο της κυβέρνησης προβλέπει την υποχρέωση κατάρτισης εσωτερικού κανονισμού λειτουργίας βάσει προτύπου που θα καταρτίσει το ΕΣΥΠ, αλλιώς επιβάλλονται κυρώσεις.
ΔΙΑΦΟΡΑ: Ο κ. Χρυσοχοΐδης μάς είπε ότι η ανεξάρτητη αρχή και όχι το υπουργείο όπως προωθεί η κυβέρνηση, θα εγκρίνει τον εσωτερικό κανονισμό από πλευράς νομιμότητας.

3 Χρηματοδότηση - αναπτυξιακός προγραμματισμός:
* Το ΠΑΣΟΚ προτείνει:
Κάθε ΑΕΙ προτείνει στο κράτος τετραετές πρόγραμμα των δραστηριοτήτων του, με το οποίο θα γίνεται η χρηματοδότησή του με βάση μετρήσιμους στόχους και θα αξιολογούνται συνεχώς από την ανεξάρτητη αρχή. Η δημόσια χρηματοδότηση του ΑΕΙ θα πρέπει να υπερκαλύπτει τις ανάγκες που θα δημιουργούν οι συμφωνημένοι στόχοι.
* Η κυβέρνηση προωθεί:
Τετραετείς συμφωνίες ΑΕΙ - κράτους εντός των ορίων του προγράμματος δημόσιων επενδύσεων του υπουργείου Παιδείας. Εάν με ευθύνη του ΑΕΙ δεν υπάρξει πρόγραμμα ή δεν επιτευχθούν οι στόχοι αναστέλλεται η κρατική χρηματοδότηση, με εξαίρεση τους πόρους για τη μισθοδοσία, την κάλυψη λειτουργικών αναγκών και τη φοιτητική μέριμνα.
- ΔΙΑΦΟΡΑ: Σύμφωνα με τον κ. Χρυσοχοΐδη, η μεγάλη διαφορά στο σημείο αυτό είναι το γεγονός ότι η κυβέρνηση εγκρίνει τη χρηματοδότηση αυτών των προγραμμάτων με βάση τον προϋπολογισμό του υπουργείου Παιδείας, θέτοντας κατά κάποιον τρόπο ένα πλαφόν ενώ η πρόταση του ΠΑΣΟΚ δεν παίρνει υπ' όψιν της τον προϋπολογισμό του υπουργείου, οι συμβάσεις των ΑΕΙ εγκρίνονται ανεξάρτητα του ύψους χρηματοδότησής τους και με βάση τους στόχους και τις δυνατότητες που βάζει κάθε ΑΕΙ. Ομως αν αυτούς τους στόχους δεν τους πιάσει θα έχει επιπτώσεις.

4 Συγγράμματα
* Το ΠΑΣΟΚ προτείνει:
Δημοσίευση στην ιστοσελίδα κάθε τμήματος όλων των συγγραμμάτων και της βιβλιογραφίας ώστε να είναι ελεύθερη η πρόσβαση των φοιτητών, ενώ οι συγγραφείς να αποζημιώνονται από το κράτος.
* Η κυβέρνηση προωθεί:
Οι καθηγητές συντάσσουν και προτείνουν κατάλογο συγγραμμάτων ανά υποχρεωτικό ή επιλεγόμενο μάθημα, από το οποίο επιλέγεται ένα σύγγραμμα. Διατηρείται η δωρεάν παροχή.

5 Ετη σπουδών:
* Το ΠΑΣΟΚ προτείνει:
Κάθε σχολή να αποφασίζει την παράταση των σπουδών ανάλογα με τις δικές της ιδιαιτερότητες λαμβάνοντας υπ' όψιν και τις ανάγκες π.χ. των εργαζόμενων φοιτητών.
* Η κυβέρνηση προωθεί:
Η ανώτατη διάρκεια φοίτησης περιλαμβάνει τον ελάχιστο χρόνο σπουδών διπλασιαζόμενο, και παράταση δύο εξαμήνων. Για τους εν ενεργεία φοιτητές παρέχεται το δικαίωμα άλλων πέντε ετών.

6 Ασυλο
* Το ΠΑΣΟΚ προτείνει:
Διατήρηση του ισχύοντος νόμου και αντιμετώπιση του θέματος του ασύλου μέσα από τα ίδια τα πανεπιστήμια.
* Η κυβέρνηση προωθεί:
Το άσυλο καλύπτει τους χώρους εκπαίδευσης και έρευνας που καθορίζονται με απόφαση της Συγκλήτου και αρμόδιο όργανο για την άρση του είναι το πρυτανικό συμβούλιο, που αποφασίζει κατά πλειοψηφία.

 


--------------------------------------------------------------------------------

Ξύλο χθες στη Νομική. Συλλαλητήριο σήμερα

Τραμπουκισμοί
Φοιτητές καταγγέλλουν τη ΔΑΠ

Μπορεί για την κυβέρνηση το θέμα του νέου νόμου- πλαισίου να έχει κλείσει, όσοι όμως έτυχε να κατηφορίζουν χθες το μεσημέρι στη Σόλωνος σίγουρα δεν έχουν την ίδια γνώμη.

Πεδίο μάχης χθες οι δρόμοι γύρω από τη Νομική
Φοιτητές ήρθαν στα χέρια, έξω από τη Νομική Αθηνών και συνεπλάκησαν άγρια με αποτέλεσμα να τραυματιστούν δύο από αυτούς.

Λίγη ώρα πριν από τα επεισόδια, οι φοιτητές της Νομικής πραγματοποίησαν την καθιερωμένη συνέλευσή τους, μετά το τέλος της οποίας ψήφισαν 330 υπέρ της συνέχισης της κατάληψης και 250 κατά.

Η συμπλοκή έγινε μεταξύ φοιτητών του αριστερού χώρου και φοιτητών της ΔΑΠ (όχι όμως της Νομικής), που είχαν συγκεντρωθεί εκεί για να αποδοκιμάσουν εκείνους που ψήφισαν υπέρ της κατάληψης. Οι φοιτητές του αριστερού χώρου κατήγγειλαν ότι φοιτητές της ΔΑΠ, που είχαν φέρει μαζί τους κι άλλα άτομα, συγκεντρώθηκαν από νωρίς στην οδό Σόλωνος και στο γειτονικό καφενείο και προκαλούσαν με τη συμπεριφορά τους. Σύμφωνα με την μαρτυρία του φοιτητή Νικ. Βαγδούτη στην «Ε», τα επεισόδια έγιναν «γιατί οι φοιτητές της ΔΑΠ είχαν μπει στο αμφιθέατρο της Νομικής, την περασμένη Παρασκευή, και τα έκαναν γυαλιά-καρφιά. Χθες απειλούσαν πάλι με την προκλητική συμπεριφορά τους και έτσι, μετά τη συνέλευση, τους κυνήγησαν οι φοιτητές του αριστερού χώρου και ακολούθησε συμπλοκή από την οποία τραυματίστηκαν δύο φοιτητές».

Υπέρ της συνέχισης της κατάληψης ψήφισαν επίσης χθες οι Φοιτητικοί Σύλλογοι του Παντείου Πανεπιστημίου και του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι φοιτητές, που συνεχίζουν την κατάληψη στο Πάντειο, κατήγγειλαν χθες τη ΔΑΠ- ΝΔΦΚ ότι «προσπαθεί με τεταμένες μεθόδους τρομοκρατίας και νοθείας να ανακόψει το κύμα των καταλήψεων». Σε ανακοίνωσή τους ανέφεραν ότι «ομάδα μελών της ΔΑΠ προέβη σε εκτεταμένες ζημιές στο κτίριο του Παντείου σπάζοντας πόρτες και καθίσματα από τα κεντρικά αμφιθέατρα, ενώ διέρρηξαν και γραφεία διοικητικών υπηρεσιών».

Στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών συνεδρίασε τελικά χθες η Σύγκλητος με θέμα την τύχη της εξεταστικής που χάθηκε και αποφασίστηκε να γίνει διπλή εξεταστική τον Ιούνιο και όχι τον Σεπτέμβριο, όπως είχαν ζητήσει οι φοιτητές.

Συνοψίζοντας: με τις καταλήψεις να συνεχίζονται σε 271 σχολές των ΑΕΙ και των ΤΕΙ σε όλη τη χώρα , με τους καθηγητές να απεργούν, με το σημερινό συλλαλητήριο σε εξέλιξη στο κέντρο της Αθήνας και με τα μάτια όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας στραμμένα στο κρίσιμο συνέδριο της ΠΟΣΔΕΠ, που αρχίζει αύριο, μπορεί τελικά να πείσει η κυβέρνηση ότι ο φάκελος «νόμος-πλαίσιο», που σε λίγο θα γίνει νόμος του κράτους, έχει κλείσει;

ΟΛΥΜΠΙΑ ΛΙΑΤΣΟΥ


--------------------------------------------------------------------------------

ΑΓΩΓΗ: ΖΗΤΟΥΝ 3,6 ΕΚΑΤ. ευρώ ΓΙΑ ΤΑ ΧΗΜΙΚΑ

Στοιχεία-σοκ για το χημείο του κράτους

«Δεν είναι δυνατόν χημικά όπλα, που απαγορεύονται σε καιρό πολέμου, να χρησιμοποιούνται σε καιρό ειρήνης και σε καταστάσεις προφανώς λιγότερο σοβαρές από τις πολεμικές συγκρούσεις», δηλώνουν τα 12 μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας που κατέθεσαν αγωγή κατά του ελληνικού Δημοσίου, ζητώντας 300.000 ευρώ έκαστος για την ηθική βλάβη που έχουν υποστεί από την ανεξέλεγκτη χρήση χημικών στα πανεκπαιδευτικά συλλαλητήρια.
 
Αποκαλυπτικά στοιχεία παρουσιάστηκαν από τους ενάγοντες, αντιπροσωπευτικά μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (ο πρόεδρος της ΠΟΣΔΕΠ Λ. Απέκης, ο γ.γ. Γ. Μαΐστρος, πανεπιστημιακοί, φοιτητές, ο γ.γ. της ΟΛΜΕ Γρ. Καλομοίρης και ο Κ. Τουλγαρίδης, μέλος του Δ.Σ. της ΔΟΕ): Διεθνείς συμβάσεις, με τις οποίες έχει θεσμοθετηθεί η απαγόρευση των χημικών αερίων και λοιπών βλαπτικών ουσιών «μετά τη φρίκη του Α' Παγκοσμίου Πολέμου» (Πρωτόκολλο της Συνθήκης της Γενεύης του 1925, Απόφαση ΟΗΕ, που γενίκευσε την απαγόρευση σε όλες τις ουσίες, Σύμβαση του Παρισιού 1993), γνωματεύσεις ειδικών και σχετικές επιστημονικές και άλλες αναφορές στην «αναμφισβήτητη και αυξανόμενη επικινδυνότητα» της ρίψης χημικών-δακρυγόνων σε διαδηλωτές, προσκόμιση στοιχείων για ανάλογα περιστατικά σωματικών βλαβών έως και θανάτων από τη χρήση χημικών, ακόμα και μαρτυρίες χειριστών τέτοιων όπλων, που επιβεβαιώνουν την επικινδυνότητά τους.

Αναφερόμενοι ειδικά σε τρεις διαδηλώσεις, στα δύο από τα μεγάλα συλλαλητήρια του περασμένου Ιουνίου (8 και 27 Ιουνίου 2006) -είχαν ήδη ξεκινήσει οι μεγάλες κινητοποιήσεις από την άνοιξη- και σ' αυτό της προηγούμενης εβδομάδας (22 Φεβρουαρίου), το μεγαλύτερο των τελευταίων χρόνων που έχει πραγματοποιηθεί στην Αθήνα, οι ενάγοντες κατήγγειλαν τη «βαρβαρότητα των δυνάμεων καταστολής εναντίον των διαδηλωτών» μέσω και της πρωτοφανούς εκτεταμένης ρίψης, ακόμα και σε εσωτερικούς χώρους. Οι δεκάδες χειροβομβίδες χημικών αερίων εντός του κτιρίου της Νομικής στις 27 Ιουνίου και οι εκατοντάδες στο έξω Πολυτεχνείο, πριν από λίγες ημέρες -«ο πρύτανης δήλωσε ότι μέτρησαν 800 δακρυγόνα»- αποτέλεσαν κεντρική αναφορά των εναγόντων, που ζητούν το ποσό της αποζημίωσης να διατεθεί ισομερώς υπέρ του πρώτου Ειδικού Γυμνασίου Αθηνών, του Ειδικού Λυκείου Ιλίου και υπέρ της Διεύθυνσης Φοιτητικής Μέριμνας όλων των ΑΕΙ της χώρας.

 

--------------------------------------------------------------------------------

Στους δρόμους και στη Θεσσαλονίκη

Νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο το μεσημέρι στη Θεσσαλονίκη, αλλά με απώλειες οι καταλήψεις στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο. Τις απόψεις του για βασικά ζητήματα του νομοσχεδίου παρουσιάζει σήμερα ο Ενιαίος Σύλλογος Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού στα γραφεία της Ενωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Μακεδονίας-Θράκης.

Οι φοιτητές ξαναβγαίνουν στους δρόμους μαζί με πανεπιστημιακούς, καθηγητές μέσης εκπαίδευσης, εκπροσώπους συνδικαλιστικών και κοινωνικών φορέων. Η πορεία θα ξεκινήσει στις 12 το μεσημέρι μπροστά από την Πολυτεχνική Σχολή και θα καταλήξει στο υπουργείο Μακεδονίας-Θράκης. Η διαδρομή που θα ακολουθήσει η πορεία μέσα από κεντρικούς δρόμους της πόλης δεν έχει ακόμη ανακοινωθεί. Απώλειες καταγράφουν ωστόσο οι καταλήψεις. Καθημερινά συνέρχονται γενικές συνελεύσεις φοιτητών στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και απ' τα τέλη της περασμένης εβδομάδας έχουν επαναλειτουργήσει 17 από τα 38 τμήματα σχολών. Υπό κατάληψη παραμένουν 21. Οι καταλήψεις «λύθηκαν» στο βιολογικό, το τμήμα δημοτικής εκπαίδευσης του παιδαγωγικού, τη φαρμακευτική, το φιλολογικό, το ιστορικό-αρχαιολογικό, τη θεολογία, το ψυχολογικό, τη γερμανική και την ιταλική φιλολογία, το γεωλογικό, το χημικό, την πληροφορική, το οικονομικό της νομικής, τα ΤΕΦΑΑ, την κτηνιατρική, την ιατρική και την οδοντιατρική. Πάντως, σε ορισμένα από αυτά οι γενικές συνελεύσεις θα επαναληφθούν αύριο. Οι καταλήψεις συνεχίζονται και στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.

 


--------------------------------------------------------------------------------

Τον θεωρούσαν νεκρό

Στο νοσοκομείο «Σωτηρία» νοσηλεύεται ο 23χρονος φοιτητής του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, που συνελήφθη στο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο της περασμένης Πέμπτης, 22ας Φεβρουαρίου.

Σύμφωνα με τη γνωμάτευση πέντε γιατρών, στις 26 Φεβρουαρίου, ο ασθενής «φέρει θλαστικό τραύμα, μεγέθους περίπου 3 εκατοστών, στη βρεγματική περιοχή, που χρειάστηκε συρραφή, ενώ φέρει μώλωπες στις μετωπιαίες χώρες άμφω. Οι ανωτέρω κακώσεις φαίνεται να έχουν προκληθεί με αμβλύ όργανο (γκλομπ ή και μπότες). Επιπλέον, ο ασθενής έχει θλαστικό τραύμα αριστεράς άκρας χειρός στην περιοχή του θέναρος, που οφείλεται πιθανόν στην πτώση του, και μώλωπες στα κάτω άκρα, που εμφανέστατα οφείλονται σε κλοτσιές. Επιπλέον, πάσχει από βρογχικό άσθμα και βρίσκεται σε καθημερινή φαρμακευτική αγωγή από πολλών ετών. Αναφέρει ότι, ενώ ευρίσκετο πεσμένος στο έδαφος, έριξαν δίπλα του τουλάχιστον μία οβίδα, που περιείχε χημικά. Αποτέλεσμα ήταν να πάθει σοβαρή κρίση άσθματος και λίγο αργότερα, και ενώ βρισκόταν στη ΓΑΔΑ, να λιποθυμήσει. Οταν άρχισε να συνέρχεται, αντιλήφθηκε ότι οι γύρω του αστυνομικοί συζητούσαν για το ενδεχόμενο να είναι ήδη νεκρός».

Τη γνωμάτευση υπογράφουν οι γιατροί: Π. Βάρτζελη, πνευμονολόγος, εξειδικευομένη ΜΕΘ, Αθ. Καραμπέλης, παθολόγος, αναπληρωτής διευθυντής ΕΣΥ, Ολ. Κοσμοπούλου, παθολόγος, επιμελήτρια ΕΣΥ, Εκτελ. Γραμματεία ΟΕΝΓΕ, Γ. Νικολαΐδης, ψυχίατρος, διοικ. συμβούλιο ΙΣΑ, Μ. Ρίζος, παθολόγος, εντατικολόγος.

 

--------------------------------------------------------------------------------

Σύρραξη συμμοριών ανηλίκων

ΗΡΑΚΛΕΙΟ

Μάχες συμμοριών ανηλίκων σημειώνονται συχνά στο προαύλιο του πανεπιστημίου στη λεωφόρο Κνωσού στο Ηράκλειο, και προχθές το βράδυ χρειάστηκε να επέμβει η Αστυνομία για να διαλυθούν, καθώς υπήρχαν προετοιμασίες μάχης, ανάμεσα σε συμμορίες από τη Φορτέτσα (παλιό προάστιο του Ηρακλείου, κοντά στο πανεπιστήμιο) και την Αλικαρνασσό με βόμβες μολότοφ και λοστούς.

Γύρω στις 11 το βράδυ, οι φοιτητές που μετέχουν στις καταλήψεις είδαν να φτάνουν στο προαύλιο περίπου 20-30 νεαρά άτομα, ηλικίας από 13 έως 18 ετών, κρατώντας ρόπαλα και ένα μπιτόνι βενζίνη. Με μπουκάλια, άρχισαν να φτιάχνουν βόμβες μολότοφ, ενώ μία άλλη ομάδα εισέβαλε μέσα στο πανεπιστήμιο και έσπασε καρέκλες για να φτιάξει λοστούς. Και οι δύο ομάδες προέρχονται από τη Φορτέτσα και όπως μας είπαν φοιτητές, συχνάζουν στο προαύλιο του πανεπιστημίου. Παλιότερα μέλη αυτών των συμμοριών έχουν συλληφθεί για διακίνηση ναρκωτικών, έξω από το πανεπιστήμιο.

Οι «Φορτετσανοί» ετοιμάζονταν για να αντιμετωπίσουν επίθεση συμμορίας από την Αλικαρνασσό, όμως οι φοιτητές τηλεφώνησαν στον πρύτανη Γιάννη Παλλήκαρη και την κοσμήτορα Θετικών Επιστημών Σουζάνα Παπαδοπούλου, οι οποίοι συγκάλεσαν την Επιτροπή Ασύλου και ενημέρωσαν την Αστυνομία.

Οι νεαροί, που άκουσαν για την επικείμενη άφιξη της Αστυνομίας, διαλύθηκαν. Στο προαύλιο του πανεπιστημίου παραμένει ένα περιπολικό, ενώ δεν χρειάστηκε τελικά να γίνει άρση του ασύλου.

 

--------------------------------------------------------------------------------

«Το μόνο λάθος των αστυνομικών είναι ότι το έκαναν φανερά»

ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ

! Τρεις και πλέον μήνες μετά τον ξυλοδαρμό του Κύπριου φοιτητή Αυγουστίνου Δημητρίου, στην πλατεία Συντριβανίου, στην επέτειο της εξέγερσης του Πολυτεχνείου (πέρασε στην ιστορία ως υπόθεση της ζαρντινιέρας), ο Διονύσης Ψωμιάδης, αδελφός του Παναγιώτη και αντινομάρχης Θεσσαλονίκης, ξιφούλκησε εναντίον του φοιτητή.

«Τον Κύπριο που τον μπουζούριασαν οι αστυνομικοί στα καλά καθούμενα, γιατί μας τον παρουσίασαν αθώο;», αναρωτήθηκε μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό «Libero» και σημείωσε: «Μάθετε λίγο την ιστορία του. Το μόνο λάθος των αστυνομικών είναι ότι το έκαναν φανερά. Να τον μπουζουριάζανε και να τον πήγαιναν μέσα».

Για τον ξυλοδαρμό του Κύπριου φοιτητή ήδη αναμένονται πειθαρχικές ποινές σε βάρος 8 αστυνομικών και εκκρεμεί η ποινική διαδικασία.

 

--------------------------------------------------------------------------------

ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Νόμος είναι το δίκιο των νέων

Του ΝΑΣΟΥ ΓΚΟΛΕΜΗ

Εχει τα χαρακτηριστικά εξέγερσης, όσο κι αν «καίγονται» να το κρύψουν. Είναι επί μήνες στους δρόμους, επί βδομάδες στις καταλήψεις. Ο λόγος για τους νέους της χώρας μας και την πρωτοπορία τους, το φοιτητικό κίνημα.
Κόντρα στις λογικές που τους θέλουν άοσμους και αδαείς· αυτοί και ορίζοντα διεκδίκησης έχουν, και οργή, πείσμα, δράση και γνώμη διαθέτουν.
Στη χώρα μας, ο κύκλος του θιάσου με το ίδιο χιλιοπαιγμένο έργο λιτότητα - προσμονή, δείχνει να κλείνει. Από το '74, μια γενιά και πλέον μεγάλωσε και δυστυχώς γέρασε έρμαιο στα δίπολα και τα διλήμματα: Καραμανλήδες-Παπανδρέου, γαλάζιοι - πράσινοι, αλλαγή-απαλλαγή, κλέφτες-νοικοκυραίοι.
Από την άλλη τα πανίσχυρα δίπολα -κορμοί του συστήματος- μισθοί ψίχουλα και κέρδη που ζαλίζουν, συντηρήθηκαν, διογκώθηκαν και απέκτησαν θεσμικό ρόλο σε τέτοιο βαθμό που καμία παρέμβαση δεν δείχνει ικανή να τα ανατρέψει.
Δεν είναι τυχαία η προσέγγιση-ταύτιση φιλελευθερισμού και σοσιαλδημοκρατίας στις μέρες μας, αλλά πολύ περισσότερο είναι ύποπτη η προσπάθεια κομματιού της ελίτ να μας πείσει ότι υπάρχουν μεταξύ τους διαφορές.
Οι δύο μεγάλοι κομματικοί σχηματισμοί, αφού ξόδεψαν την πολιτική τους γκαρνταρόμπα σε ευρήματα φτηνού εντυπωσιασμού, βρέθηκαν στη δυσάρεστη θέση να απογυμνωθούν. Και μοιραία ταυτίστηκαν. Ετσι το ΠΑΣΟΚ έγινε μηδενικά κινηματικό, η Ν.Δ. «υπέροχα» κεντρώα και βγήκαν ...ραντεβού.
Οι ηγεσίες τους αποχρωματίστηκαν, οι σύμβουλοί τους κοιμούνται και ξυπνούν αγκαλιά με τα γκάλοπ, οι βουλευτές τους στρατιωτιάκια στο κυνήγι της επανεκλογής και τα κομματικά στελέχη τους γραφειοκρατικοί παραγοντίσκοι στις τοπικές κοινωνίες.
Απαραίτητη προϋπόθεση για να δουλεύει καλά το γρανάζι· ξύπνιοι οι λίγοι εμείς - ύπνο οι πολλοί εσείς, αποτελεί η συνέργεια, της διανόησης της χώρας, των ηγεσιών του συνδικαλιστικού κινήματος, η άκρα του τάφου σιωπή στο χώρο των ΜΜΕ.
Στις μέρες μας το πρότυπο του βολεμένου Ελληνα, που διαπέρασε τη γενιά μας, προβάλλεται ακόμη ως η μόνη οδός επιβίωσης.
Το πρόβλημά τους όμως είναι ανυπέρβλητο. Από τη μια δεν έχουν ικανό σύστημα που θα μπορεί να αφομοιώσει υπό όρους στοιχειώδους διαβίωσης όλο τον κοινωνικό ιστό και από την άλλη, με ένα ανεξήγητο γι' αυτούς τρόπο, όσοι διαφοροποιούνται κινούνται σήμερα στον άξονα της ανυπακοής.

Και οι κρατούντες έχουν φρυάξει!
Θυμήθηκαν τους αιώνιους φοιτητές, αλλά λησμόνησαν τους αιώνια πελάτες-ψηφοφόρους τους, που τόσα χρόνια βόλεψαν και βολεύουν.
Θυμήθηκαν την παραβατικότητα εντός του ασύλου των σχολών και θέλουν να εισβάλουν με τους ένστολους υποτακτικούς τους, ενώ ξέχασαν ότι 100 μέτρα από την Ομόνοια είναι τα αστυνομικά τμήματα και οι κλούβες τους παρκαρισμένες, αλλά η ηρωίνη θερίζει χρόνια τώρα. Κι όποιος περνά από κει πνίγεται η καρδιά του από τους ανθρώπους-σκιές.
Θυμήθηκαν ότι δεν ξεπούλησαν τελείως την Παιδεία και βάλθηκαν να τη δώσουν σε ιδιώτες. Οταν σ' αυτή τη χώρα το μεγαλύτερο αεροδρόμιό της είναι γερμανικό, η σημαντικότερη γέφυρά της γαλλική, οι βάσεις της αμερικάνικες, οι παραλίες της δωρισμένες σε «επιχειρηματίες», ο σημαντικότερος περιφερειακός δρόμος της πρωτεύουσας, επίσης ιδιωτικός. Ακόμη οι τράπεζες, το ρεύμα της, τα τηλέφωνά της, ο Ισθμός της Κορίνθου, χώροι σε λιμάνια, φιλέτα σε αναπτυσσόμενες οικιστικές περιοχές, κτίρια-μεγαθήρια σε οδικούς άξονες· όλα σε ιδιώτες.
Ο στρατός της χτυπάει προσοχές στον ΝΑΤΟϊκό μπαμπούλα και ο λαός της είναι χρεωμένος για τ' όνειρο της στέγης, της μετακίνησης, των σπουδών των παιδιών του.
Οι νέοι της χώρας μας έχουν εκείνα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά που τους ανησυχούν:
Είναι βαθιά πολιτικοποιημένοι γι' αυτό και φτύνουν το γαϊτανάκι των ψευτοκομμάτων.
Δεν είναι δεδομένοι γι' αυτό και γερασμένοι μηχανισμοί χειραγώγησης δεν λειτουργούν πάνω τους. Ούτε Κακαουνάκηδες ούτε Χατζηνικολάου μπορούν να τους αποκοιμίσουν.
Αρνούνται να γίνουν «χαζοχαρούμενοι» πολίτες της μικροελλαδίτσας, γιατί με την τεχνολογία, τις μουσικές και τις παρέες τους κατάλαβαν ότι μπορούν να γίνουν πολίτες του κόσμου.
Δεν θέλουν να γεράσουν σαν πλαστικά λουλούδια στο μικροαστικό σαλόνι, με πεθερικά, ανόητους γάμους, παντρειές για γέλια και οικογένειες που βιώνουν την υπάρξή τους ανάμεσα στον ψυχαναλυτή και τον εραστή.
Γνωρίζουν τα περισσότερα απ' όλους μας, γιατί στα χρόνια τους εμείς γνωρίζαμε λιγότερα, όπως λιγότερα γνώριζαν οι άνθρωποι πριν από διακόσια ή χίλια χρόνια.
Και το σημαντικότερο: οι νέοι μας απαιτούν. Αυτό που εμείς χρόνο με το χρόνο απωλέσαμε μέσα από τις εντάξεις μας.
Ξέρουν να σπάνε την ψευτοβιτρίνα του κομφορμισμού και της κατανάλωσης, αλλά και να καίνε της ΑΤιΜίες που μόλις τώρα ανακάλυψε ο διορισμένος, άρα και υπόλογος σε όλους τους Ελληνες διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος για την κλοπή που συντελείται στο τραπεζικό σύστημα της χώρας.
Μπορούν και καταστρέφουν κάμερες, όταν εμείς οι ίδιοι, που τόσες μάχες δώσαμε για την προάσπιση του ιδιωτικού χώρου μας, για τις απόψεις και το δικαίωμα λόγου, δεχόμαστε να μας παρακολουθούν, να μας ιριδομετρούν, να μας παίρνουν τα μπουκάλια της ρακής από τα αεροπλάνα, να μας στραβοκοιτάζουν οι σεκιουριτάδες-πορτιέρηδες όταν βγούμε με άδεια χέρια από πολυκατάστημα ή μπούμε κακοντυμένοι στα μπαρ για να ξεχαστουμε.
Οποιος δεν μπορεί, δεν φτάνει το μπόι του να είναι αλληλέγγυος με το κίνημα, που βράζει εδώ και χρόνια και τώρα ξεσπά, ας μείνει στη γωνιά του να φτιασιδώνεται κακομοίρης και δούλος.
Τουλάχιστον, όμως, ας μην αποπατεί εκεί απ' όπου πέρασε: στα νιάτα του, στην παλιά ομορφιά και γοητεία της ψυχής του!

nasgol@enet.gr


--------------------------------------------------------------------------------

ΤΗΣ ΒΟΥΛΗΣ

Κόντρα στο ρεύμα

Είναι πράγματι ριζοσπαστική η χθεσινή αποδοχή από την υπουργό Παιδείας Μ. Γιαννάκου της πρότασης του εκπροσώπου των πρυτάνεων, για καθορισμό του αριθμού των εισακτέων στα Ανώτατα Ιδρύματα από τα ίδια τα πανεπιστήμια. Αν και μοιάζει αρκετά ριψοκίνδυνη. Εκτός και αν η κυβέρνηση της Ν.Δ. επιδιώκει ούτως ή άλλως τη μείωση του αριθμού των εισακτέων, προκειμένου όμως να αντιμετωπίσει τις βέβαιες αντιδράσεις, πάει να την περάσει όσο πιο ανώδυνα γίνεται, χρησιμοποιώντας τις πλάτες των πρυτάνεων, οι οποίοι έχουν ωστόσο τα δίκια τους. Οταν οι υποδομές είναι περιορισμένες, όταν λείπουν τα απαραίτητα κονδύλια, είναι λογικό να ζητούν μείωση του αριθμού των σπουδαστών. Μια και ξέρουν ότι ποτέ η κρατική χρηματοδότηση δεν θα είναι τόσο πληθωρική όσο τουλάχιστον θα απαιτεί ο φοιτητικός υπερπληθυσμός, ακόμα και με τον προβλεπόμενο τετραετή προγραμματισμό. Κι αυτό ανεξάρτητα από τη θέση τους, ότι δεν νοείται ουσιαστική αυτοτέλεια όταν δεν μπορούν τα ΑΕΙ να προσδιορίζουν τον αριθμό των εισακτέων αλλά και τον τρόπο επιλογής τους. Γνωρίζει όμως η κυβέρνηση ότι το κλείσιμο της πόρτας στην Ανώτατη Παιδεία σε ένα μεγάλο αριθμό νέων, έρχεται σε πλήρη αντίθεση, όχι μόνο με την επιθυμία των Ελλήνων για πανεπιστημιακή μόρφωση των παιδιών τους, αλλά και με την τάση στην Ευρωπαϊκή Ενωση να ανοίξει ο δρόμος προς τα ΑΕΙ σε μεγαλύτερες ομάδες πληθυσμού. Βέβαια, όσον αφορά την Ελλάδα υπάρχει μια... ιδιαιτερότητα, δεδομένου ότι η επικρατούσα άποψη είναι ότι στη χώρα μας έχουμε πληθωρισμό φοιτητών και πτυχιούχων, τη στιγμή που οι εταίροι μας μάς προορίζουν για προσωπικό παροχής υπηρεσιών και δη τουριστικών υπηρεσιών. Αυτή όμως είναι μια... άλλη ιστορία. Εκείνο που προέχει για μια κυβέρνηση, και δη σε προεκλογική περίοδο, είναι η αδυναμία της να πάει κόντρα στη βούληση των Ελλήνων για περισσότερη μάθηση. Ισως με αυτή τη σκέψη έσπευσε η κ. Γιαννάκου να κάνει ένα βήμα πίσω και να προσθέσει ότι, επειδή είναι μικρός ο αριθμός των εισακτέων που προτείνεται από τα ΑΕΙ, «δεν μπορεί να γίνει αυτό από τη μια στιγμή στην άλλη». Είναι φανερό ότι κάτι αρχίζει να «ξεμυτάει» στο βάθος του μετεκλογικού ορίζοντα.

ΝΤΟΡΑ ΝΤΑΪΛΙΑΝΑ


--------------------------------------------------------------------------------

ΑΠΟΨΕΙΣ

Μπαγιάτικος αέρας

ΚΑΘΟΡΙΣΕ η υπουργός Παιδείας κυρία Μαριέττα Γιαννάκου τους όρους-πλαίσιο του εκ των υστέρων... δημοκρατικού διαλόγου επί του νομοσχεδίου για την Ανώτατη Εκπαίδευση. Δήλωσε στη Βουλή με το γνωστό αυταρχικό της ύφος: «Οσοι θέλουν ας έρθουν στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων κι αν έχουν να μας πουν κάτι λογικό, θα το δούμε»!

ΕΞΥΠΑΚΟΥΕΤΑΙ, ότι η ίδια θα κρίνει τι είναι λογικό και τι δεν είναι, όπως, άλλωστε, έκανε έως τώρα. Πάντως, δεν έχει ούτε διάθεση, ούτε πρόθεση να κρίνει, αφού απέρριψε την πρόταση να ανασταλεί η ψήφιση του νομοσχεδίου για να το συζητήσουν τα ακαδημαϊκά όργανα των πανεπιστημίων, δηλώνοντας μάλιστα, ότι «σε δύο εβδομάδες θα είναι νόμος του κράτους».

ΑΚΟΥΓΕ χθες η κυρία Γιαννάκου στην επιτροπή με ικανοποίηση τις «λογικές» προτάσεις υποστήριξης του νομοσχεδίου της, που κατέθεταν οι προσκεκλημένοι από την κυβερνητική πλειοψηφία εκπρόσωποι φορέων.

ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΦΑΝΕΣ, ότι θα αισθάνθηκε ιδιαίτερη ικανοποίηση, όταν άκουσε την πρόταση του προεδρεύοντος της συνόδου των πρυτάνεων Κ. Μπαγιάτη, «να μπουν δίδακτρα στις προπτυχιακές σπουδές και να αποφασιστεί, ότι ένα 60% επιστρέφεται υπό μορφήν ανταποδοτικότητας».

ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ για μια απολύτως φρέσκια, νεοφιλελεύθερη ιδέα. Και, βεβαίως, δεν έχει καμία σχέση με το γεγονός, ότι ο Κ. Μπαγιάτης είναι από τους στυλοβάτες των μεταρρυθμίσεων της κυρίας Γιαννάκου.

ΠΡΟΣΗΛΘΕ στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής πλήρως ενημερωμένος και καλά διαβασμένος ο Κ. Μπαγιάτης. Απέδειξε, μάλιστα, ότι γνωρίζει και τις σχετικές συνταγματικές διατάξεις για την Παιδεία.

ΦΑΙΝΕΤΑΙ πως τους άφησε άφωνους όλους μέσα στην επιτροπή με τις γνώσεις του και την πρωτοποριακή, ριζοσπαστική πρότασή του. Γι' αυτό και κανείς δεν τον ρώτησε αν εισηγείται και την πλήρη αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, που στην παράγραφο 4 ορίζει, ότι «όλοι οι Ελληνες έχουν δικαίωμα δωρεάν παιδείας, σε όλες τις βαθμίδες της, στα κρατικά εκπαιδευτήρια. Το κράτος ενισχύει τους σπουδαστές που διακρίνονται, καθώς και αυτούς που έχουν ανάγκη από βοήθεια ή ειδική προστασία, ανάλογα με τις ικανότητές τους».

Η ΠΡΟΤΑΣΗ του κ. Μπαγιάτη δεν είναι φρέσκος αέρας. Είναι μέσα στην κυβερνητική πολιτική και λογική, η οποία σταδιακά μεθοδεύει την ιδιωτικοποίηση της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Κατά τη λογική αυτήν, αφού στα ιδιωτικά πανεπιστήμια θα πληρώνουν οι φοιτητές, για λόγους ισότητας θα πρέπει να πληρώνουν και οι φοιτητές στα κρατικά Ανώτατα Ιδρύματα.

ΕΙΝΑΙ ΒΕΒΑΙΟΝ, ότι η κυρία Γιαννάκου θα εκτιμήσει δεόντως την πρόταση του Κ. Μπαγιάτη. Και θα του ζητήσει να καταθέσει και άλλες παρόμοια λογικές και φρέσκες προτάσεις για τη μεταρρύθμιση. Ο χαμός που θα προκληθεί δεν έχει σημασία!




Πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 01.03.2007 12:10:01
 
Αναγνώσθηκε 372 φορές