Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Ούτε στιγμή δε σταματά ο αγώνας

ΦΟΙΤΗΤΕΣ - ΣΠΟΥΔΑΣΤΕΣ

Πολύμορφη δράση χτες στο κέντρο της Αθήνας. Νέο συλλαλητήριο την Πέμπτη

Από το πρωί μέχρι τη νύχτα. Ασταμάτητα. Ακούραστα. Αποφασιστικά. Οπως μέχρι τώρα. Ετσι και αύριο. Ετσι και χτες.

Η χτεσινή μέρα ήταν για τους φοιτητές και τους σπουδαστές των σχολών της Αθήνας, μέρα ολοήμερης πολύμορφης αγωνιστικής δράσης. Ενάντια στα αντιδραστικά μέτρα ΕΕ - ΝΔ - ΠΑΣΟΚ που προωθούν την ιδιωτικοποίηση της Παιδείας, τη μετατροπή της γνώσης σε εμπόρευμα.

Μια μέρα πριν την έναρξη της συζήτησης του σχεδίου - νόμου για την ανώτατη εκπαίδευση, του νόμου της ιδιωτικοποίησης και της υποβάθμισης, στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων της Βουλής. Την ίδια μέρα που το υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει ότι η εσωτερική «αξιολόγηση» θα εφαρμοστεί μέχρι το τέλος του Ιούνη και η εξωτερική μέχρι το τέλος Ιούλη 2008. Κόντρα στις αντιδραστικές επιλογές ΕΕ - ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, οι φοιτητές δυναμώνουν τη διεκδικητική φωνή τους, ξεκαθαρίζουν ότι οι νόμοι της Μπολόνια θα μείνουν στα χαρτιά.

Μετατρέπουν τα Προπύλαια σε ορμητήριο των δραστηριοτήτων τους. Και είναι πολλές οι δραστηριότητες: πολύμορφες διαμαρτυρίες, συναυλίες, εξορμήσεις σε κεντρικούς δρόμους, συζήτηση με τους περαστικούς, τους εργαζόμενους, για να γίνει όλος ο λαός κοινωνός της πάλης για την Παιδεία των δικών του αναγκών όχι των πολυεθνικών.

Από νωρίς το πρωί, φοιτητές συγκεντρώνονται στην Πρυτανεία του Πανεπιστημίου Αθηνών, στα Προπύλαια. «Στολίζουν» το Πανεπιστήμιο με τα αιτήματά τους: «Δε θα περάσει ο νόμος - έκτρωμα». Ο περίβολος, οι δρόμοι ολόγυρα, ο πεζόδρομος της Κοραή, το προαύλιο της Βιβλιοθήκης... Παντού συνθήματα, πανό, φωνή και αιτήματα γραμμένα με μπογιά: «ΝΔ και ΠΑΣΟΚ σας έχουμε πάρει χαμπάρι. Δε σας χρωστάμε, μας χρωστάτε: Δωρεάν σπουδές - πτυχία με αξία - δουλιά με δικαιώματα. Θα μας βρίσκετε συνέχεια μπροστά σας». Σε ταμπλό αποτυπώνουν τις κινητοποιήσεις τους, στη Βουλή, στα Προπύλαια, στο Καστρί. Τους αγώνες τους μαζί με μαθητές και εργάτες. Αποκαλύπτουν τις πλευρές του σχεδίου νόμου, πώς προωθείται η λειτουργία των πανεπιστημίων με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Το συμβολικό κάψιμο του νόμου - πλαισίου έξω από τη Βουλή 
Το μικρόφωνο στην εξέδρα αλλάζει χέρια. Νεανικά συγκροτήματα τραγουδούν μαζί με τους φοιτητές, κατεβαίνουν από την εξέδρα και μένουν εκεί, στον αγώνα για την Παιδεία των αναγκών τους. Γύρω στις 2 το μεσημέρι, οι φοιτητές κλείνουν την Πανεπιστημίου με καθιστική διαμαρτυρία. Ενα πανό κρεμασμένο σε μπαλόνια «τυφλώνει» την κάμερα παρακολούθησης που βρίσκεται απέναντι από τα Προπύλαια. Στις 5 το απόγευμα, έξω από τη Βουλή οι φοιτητές καίνε συμβολικά το νόμο - πλαίσιο.

«Δώδεκα μήνες στους δρόμους και συνεχίζουμε. Το ίδιο αποφασισμένοι και δυνατοί όπως στην αρχή», υπογραμμίζει στη χτεσινή συνέντευξη Τύπου του Συντονιστικού Γενικών Συνελεύσεων και Καταλήψεων ο Θεοδόσης Μπενάτος, από το σύλλογο φοιτητών Γεωπονικής. «Οδηγός μας οι ανάγκες μας, οι διεκδικήσεις μας», που δε χωράνε σε πανεπιστήμια ιδιωτικά. Αυτές οι μέρες, μέχρι και την Τετάρτη, είναι μέρες νέου γύρου γενικών συνελεύσεων στους συλλόγους. Και όπως σημείωσαν οι φοιτητές, όλα δείχνουν ότι θα είναι ακόμα πιο μαζικές και θα εκφραστεί άλλη μια φορά η αποφασιστικότητα των φοιτητών και των σπουδαστών να εντείνουν τις κινητοποιήσεις τους για δημόσια και δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση.

Λίγο πριν τις 7 το απόγευμα, τα Προπύλαια πλημμυρίζουν νότες. Οι φοιτητές, σπουδαστές, εκπαιδευτικοί εκφράζουν και με αυτόν τον τρόπο, την αντίθεσή τους στα αντιεκπαιδευτικά σχέδια. Υπό τους ήχους της μουσικής, τραγουδούν και στέλνουν μήνυμα αντίστασης και ανυποταγής στη ΝΔ, στο ΠΑΣΟΚ και την ΕΕ. Ο κόσμος κατεβαίνει στο δρόμο, κλείνει την Πανεπιστημίου. Στη συναυλία που συνεχίστηκε μέχρι αργά το βράδυ συμμετείχαν μεταξύ άλλων οι: «Υπόγεια Ρεύματα», Στάθης Δρογόσης, Γιάννης Χαρούλης, Τσοπάνα Ρέιβ, Φοίβος Δεληβοριάς.

Η πολύμορφη δραστηριότητα συνεχίζεται και σήμερα. Με μηχανοκίνητη διαδήλωση - εξόρμηση των φοιτητών της Φυσικομαθηματικής και μπλοκάρισμα των γραφείων διασύνδεσης και των Ειδικών Λογαριασμών Ερευνας.

Και το αγωνιστικό ραντεβού ανανεώνεται για την Πέμπτη, 1 Μάρτη, στις 12 το μεσημέρι στα Προπύλαια, στο νέο πανεκπαιδευτικό συλλαλητήριο.

Με νέες κινητοποιήσεις, συγκεντρώσεις και πορείες, την Πέμπτη 1η Μάρτη συνεχίζουν τον αγώνα τους οι φοιτητές στη Θεσσαλονίκη και τις άλλες πόλεις της Μακεδονίας και της Θράκης. Στη Θεσσαλονίκη, οι φοιτητές καλούν σε συγκέντρωση στις 12 μ. από το Πολυτεχνείο. Στην Κοζάνη στη 1 μ.μ. στην κεντρική πλατεία. Στην Αλεξανδρούπολη στις 11 π.μ. έξω από το Δημαρχείο. Στην Ξάνθη στις 11 π.μ. στο Πολυτεχνείο. Στην Κομοτηνή στις 12 μ.μ. στην κεντρική πλατεία. Στην Καβάλα στις 12 μ. στους Κήπους και στη Δράμα στις 12 μ. στην πλατεία Ελευθερίας.
Σε συλλαλητήριο ενάντια στο νόμο - πλαίσιο και στην αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση της κυβέρνησης της ΝΔ, καλεί η Γραμματεία Χανίων του ΠΑΜΕ, για σήμερα Τρίτη 27 Φλεβάρη. Η συγκέντρωση θα γίνει στην πλατεία της Δημοτικής Αγοράς στις 7 το απόγευμα. Κάλεσμα απευθύνει και το σωματείο Ιδιωτικών Υπαλλήλων στα Χανιά.


  


Η εργασία των ανηλίκων και τα ευρωπαϊκά προγράμματα
 
«Οι μαθητές της Στ' τάξης του 64ου Δημοτικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος SOCRATES/COMENIUS αναζήτησαν στοιχεία για τους ανήλικους εργαζόμενους στην Ελλάδα. Στο διπλανό πίνακα περιλαμβάνονται τα στοιχεία που συγκέντρωσαν (...)» (Μαθηματικά Στ' Δημοτικού, κεφάλαιο 1 «φυσικοί αριθμοί», σελίδα 9).

Η εργασία των ανηλίκων είναι παράνομη. Χρειάζεται να υπογραμμιστεί με έμφαση, γιατί στο βιβλίο των Μαθηματικών της Στ' Δημοτικού, όταν ζητείται από τους μαθητές να κάνουν υπολογισμούς για τους ανήλικους εργαζόμενους, πουθενά δεν αναφέρεται ότι αυτό είναι παράνομο ή αντίθετο με τα θεμελιώδη δικαιώματα του παιδιού. Και μένει ίσως σαν δεδομένο και αυτονόητο στα μυαλά των παιδιών ότι υπάρχει νόμιμη παιδική εργασία.

Από τις πρώτες σελίδες του βιβλίου των Μαθηματικών, στις οποίες περιέχεται η παραπάνω άσκηση, γίνεται φανερό ότι οι ασκήσεις των μαθηματικών ξεφεύγουν από τα συνηθισμένα και προχωρούν πέρα από το να καλλιεργήσουν μαθηματική σκέψη. Στο συγκεκριμένο παράδειγμα δίνεται στους μαθητές πίνακας με στοιχεία της Στατιστικής Υπηρεσίας με τους ανήλικους εργαζόμενους (10-18 ετών) ανά τομέα απασχόλησης στην Ελλάδα. Και ενώ θεωρείται «περιττή» η αναφορά στην απαγόρευση της παιδικής εργασίας, θεωρήθηκε σκόπιμο να γίνει αναφορά στα ευρωπαϊκά προγράμματα SOCRATES/COMENIUS, χωρίς αυτό να προσθέτει κάτι ιδιαίτερο στην άσκηση, προκαλώντας όμως το ενδιαφέρον των μαθητών γι' αυτά. Πρόκειται για την τάση που παρατηρείται σε όλο το φάσμα των νέων βιβλίων να αξιοποιείται κάθε ευκαιρία για προπαγάνδιση και εξιδανίκευση της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Αποτελεί χαρακτηριστικό των νέων βιβλίων Μαθηματικών η αξιοποίηση της εκφώνησης των ασκήσεων στους ιδεολογικούς στόχους των νέων βιβλίων και αναλυτικών προγραμμάτων, ενώ πληθωρισμός παρατηρείται σε ασκήσεις που έχουν να κάνουν με το χρήμα, πλαισιωμένες από φωτογραφίες των χαρτονομισμάτων και κερμάτων του ευρώ. Τελικά, όπως παρατηρούν εκπαιδευτικοί, μένει πίσω η καλλιέργεια μαθηματικής σκέψης, ενώ προκειμένου τα παραδείγματα των βιβλίων να είναι «διαθεματικά» - να συνδέονται δηλαδή και με άλλα γνωστικά αντικείμενα (γλώσσα, ιστορία κλπ) - οι εκφωνήσεις των ασκήσεων παίρνουν μεγάλη έκταση και οι σελίδες των βιβλίων γεμίζουν τελικά με κείμενα άσχετα, σε βάρος της ανάλυσης, της μεθοδολογίας, της εξάσκησης με πολλά παραδείγματα και ασκήσεις.

 


ΚΟΜΜΟΥΝΙΣΤΙΚΗ ΝΕΟΛΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑΣ
Για να μην το βάζεις κάτω
 
«Η ξετσίπωτη φιλοσοφία δασκαλέβει πως είσαστε γεννημένοι σκλάβοι. Μα μήτε οι θεοί μήτε κ' η φύση διατάξανε το σπέρμα του πατέρα σας να σας γεννήσει τέτοιους. Η τύχη σας έκανε κι η συνήθεια σας αποτέλειωσε»... «Είσαστε το μεγάλο ψυχομέτρι. Νιώστε τη δύναμή σας κ' ενωθείτε με τους αδικημένους λέφτερους. Να σηκώσετε μονάχα τα σφυριά, τα δρεπάνια, τα πελέκια, τα κρικέλια σας και θα γίνει κουρνιαχτός ολάκερ' η δημοκρατία των "αρίστων". Να τους πάρετε τ' αγαθά και να τους βάνετε να δουλέβουνε για να τρώνε»...

Μ' αυτούς τους στίχους πλησιάζει το τέλος του θεατρικού έργου του Κώστα Βάρναλη «Η Αληθινή Απολογία του Σωκράτη». Και στο σημείο αυτό η ερμηνεία του Χρήστου Καλαβρούζου, που καθήλωσε το πλήθος των νέων, άγγιξε τις ψυχές τους, ξεσηκώνει ενθουσιώδη χειροκροτήματα. Το περασμένο Σάββατο στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα εκδηλώσεων στον Περισσό, στην εκδήλωση με θέμα «Η γνώση είναι δύναμη», που διοργάνωσε το ΚΣ της ΚΝΕ, στο πλαίσιο της τρίμηνης καμπάνιας του ΚΚΕ για την Παιδεία.

Και όπως σημείωσε στην ομιλία της η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα - ολόκληρη η ομιλία δημοσιεύτηκε στον προχτεσινό «Κυριακάτικο Ριζοσπάστη» - η γνώση «είναι δύναμη στον αγώνα και στην προσωπική ζωή. Είναι δύναμη για να αντέχεις στις ανηφόρες και στις κατηφόρες, στις απότομες στροφές ή στην περίοδο που μοιάζει κουραστική καθώς δε φαίνονται άμεσα αποτελέσματα, κυριαρχεί η απάθεια ή η επιφανειακή αδιαφορία. Είναι δύναμη, όταν στιγμές - στιγμές και κάτω από το βάρος αντιξοοτήτων, δυσκολιών στην προσωπική ζωή, να βρίσκεις απαντήσεις, να εξηγείς τα φαινόμενα, να αντλείς κουράγιο, να μην το βάζεις κάτω. Κάθε βήμα του αγώνα προς τα εμπρός θέτει νέα καθήκοντα στη μόρφωση, ιδιαίτερα στην πολιτική και πολιτιστική. Κάθε βήμα του αγώνα απαιτεί αδιάκοπη αναζήτηση νέων λύσεων, νέων εμπειριών, άρα η γνώση είναι εφόδιο».

Αλλωστε, «για εμάς τους νέους κομμουνιστές το σύνθημα "πρωτοπόροι στη μόρφωση και στον πολιτισμό" είναι καθημερινός οδηγός στάσης και δράσης», όπως σημείωσε στην έναρξη της εκδήλωσης η Βαγγελιώ Πλατανιά, μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ.

 

 

ΣΥΝΑΣΠΙΣΜΟΣ ΓΙΑ «ΕΛΕΥΘΕΡΗ» ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑ
Πρόταση - χάδι στα αυτιά των μαθητών και του συστήματος
Διάσπαση του ενιαίου της εκπαίδευσης, υποβάθμιση των σπουδών στα ΑΕΙ, πλήθος ασαφειών και διφορούμενων σημείων συνθέτουν την πρόταση που έδωσε χτες στη δημοσιότητα ο Συνασπισμός για την «ελεύθερη πρόσβαση» στα Πανεπιστήμια και την κατάργηση των πανελλαδικών εξετάσεων.

Η πρόταση ζητά κατάργηση του περιορισμού του αριθμού εισακτέων στο Πανεπιστήμιο, καθιέρωση της ελεύθερης πρόσβασης σ' αυτό.

Μιλά για αποσύνδεση του Λυκείου από την είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αλλά αναφέρουν: «Στην επιλογή της πανεπιστημιακής σχολής σημαντικό, όχι όμως πια αποκλειστικό, ρόλο παίζει και το απολυτήριο του πλήρως αναδιαρθρωμένου Λυκείου». Είναι, ωστόσο, κατανοητό ότι από τη στιγμή που το απολυτήριο θα παίζει σημαντικό ρόλο στην επιλογή πανεπιστημιακής σχολής, υπάρχει σύνδεση και όχι αποσύνδεση.

Ενα άλλο σημείο της πρότασης είναι κι αυτό που θέλει «κύκλους Πρώτου Ετους σπουδών Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δηλαδή πανελλαδικά δικτυωμένο και ενιαίο ανά γνωστικό πεδίο πρώτο πανεπιστημιακό έτος. Το πρώτο αυτό έτος αντιστοιχεί σε ευρέα γνωστικά πεδία, που εκβάλλουν στα προγράμματα σπουδών όλων των δημοσίων ανώτατων ιδρυμάτων τεχνολογικής και πανεπιστημιακής εκπαίδευσης».

Αυτό σε συνδυασμό με την κατηγορηματική θέση πως «η αναμόρφωση του Πρώτου Ετους δε θα επηρεάσει ούτε στο ελάχιστο προσθετικά τη διάρκεια για την απόκτηση πτυχίου ΑΕΙ ή ΤΕΙ», παραπέμπει σε 3ετούς φοίτησης σχολές για τις σημερινές 4ετούς φοίτησης, ανοίγοντας το δρόμο για την ισοτιμία τους με τα διάφορα «μπάτσελορ». Γενικά, η μείωση σημαίνει πρακτικά υποβάθμιση των σπουδών.

Η ελεύθερη πρόσβαση, έτσι όπως την παρουσιάζουν, δεν απαντά πώς θα λειτουργούν οι σχολές, όταν τη μια χρονιά μπορεί να εισάγονται σ' αυτές 1.000 φοιτητές και την αμέσως επόμενη 3.000. Απ' αυτό και μόνο είναι ανεδαφική.

Η πρότασή τους οδηγεί στη διάσπαση του ενιαίου χαρακτήρα της Παιδείας, καθώς ζητά μαθήματα αλά καρτ, δηλαδή «διαφοροποιημένη μάθηση για όλα τα παιδιά», με «επισήμανση της αφετηρίας, των ιδιαιτεροτήτων, της πολιτιστικής καταγωγής» κλπ. Κι όλα αυτά στο όνομα των ίσων δυνατοτήτων για πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση. Εξατομικευμένο δηλαδή πρόγραμμα διδασκαλίας, αντί για ενιαίο πρόγραμμα, με ενίσχυση της βοήθειας στους μαθητές που τη χρειάζονται π.χ. εκμάθηση γλώσσας κλπ.

 


Η επικράτηση της «αξίας» της «ανταγωνιστικότητας» στην ανώτατη εκπαίδευση, μεταξύ των ιδρυμάτων, δεν είναι επόμενο να οδηγήσει και στη βελτίωση της ποιότητας των ιδρυμάτων;

Αυτή η «αρχή» δεν οδηγεί στη βελτίωση, αλλά αντίθετα σπρώχνει στην υποβάθμιση τα ιδρύματα, αφού πιο ανταγωνιστικά πανεπιστήμια σημαίνει πανεπιστήμια με φθηνό κόστος σπουδών. Χαμηλό κόστος για μεγαλύτερο κέρδος... αυτή είναι η λογική που θα φέρει η ανταγωνιστικότητα μέσα στα ιδρύματα. Γι' αυτό εξάλλου θέλουν να φέρουν κι ένα μάνατζερ μέσα σε κάθε ίδρυμα, ώστε να διεκπεραιώνει τις «μπίζνες» των ιδρυμάτων με τον επιχειρηματικό κόσμο, με όρους που θα εξασφαλίζουν όλο και περισσότερα κέρδη για το ίδρυμα. Για τον ίδιο λόγο θεσμοθετούν τα τετραετή επιχειρησιακά προγράμματα (που θα φτιάχνει το κάθε ΑΕΙ και θα εγκρίνει το υπουργείο Παιδείας) μέσω των οποίων επιβάλλεται η χρηματοδότηση των ΑΕΙ και από άλλες πηγές πέραν του κράτους.

Ανταγωνιστικά σημαίνει αγώνας δρόμου ανάμεσα στα Πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ για το ποιο θα εξασφαλίσει από τις επιχειρήσεις μεγαλύτερη χρηματοδότηση. Από εδώ γίνεται επίσης κατανοητό ότι τα ΤΕΙ θα μπουν σ' αυτό το «στίβο» με σαφώς χαμηλότερες προοπτικές σε σχέση με τα Πανεπιστήμια. Ο ανταγωνισμός όμως για το ποιος θα προσελκύει περισσότερη χρηματοδότηση από επιχειρήσεις σημαίνει αυτόματα ότι θα υπάρχει ανταγωνισμός για το ποιο ίδρυμα υπηρετεί καλύτερα τις απαιτήσεις των κεφαλαιοκρατών. Αρα το περιεχόμενο των σπουδών και της έρευνας των ιδρυμάτων δε θα βελτιωθεί, αλλά θα επαναπροσανατολιστεί ώστε να υπηρετεί πιο πιστά τα δόγματα του σύγχρονου καπιταλισμού.

Είναι φανερό ότι σ' αυτή την κούρσα, άλλα ΑΕΙ θα έχουν καλύτερες κι άλλα χειρότερες επιδόσεις. Αυτό θα το εξαργυρώνουν και από τους φοιτητές τους (αφού ο νόμος - πλαίσιο ανοίγει την πόρτα ακόμα και για δίδακτρα στις προπτυχιακές σπουδές των δημοσίων ιδρυμάτων). Ετσι για τα πιο «καλά» ιδρύματα (δηλαδή για τα πιο πλούσια που θα εξασφαλίζουν μεγαλύτερες χρηματοδοτήσεις κι άρα θα έχουν τη δυνατότητα καλύτερων υποδομών και πιο αναβαθμισμένων σπουδών), οι φοιτητές θα πληρώνουν αδρά για να σπουδάσουν, ενώ όσοι δεν έχουν ή δε θα σπουδάζουν ή θα φοιτούν στα πιο υποβαθμισμένα ΑΕΙ. Αυτός είναι ο καπιταλιστικός ανταγωνισμός. Θα δημιουργηθούν δηλαδή ιδρύματα πολλών ταχυτήτων και αυτή η διαφοροποίηση θα είναι ταξική διαφοροποίηση με αρνητικό αντίκτυπο στις σπουδές.

Ετσι επιτυγχάνεται και ο στόχος του κεφαλαίου για φθηνούς και χαμηλών απαιτήσεων αποφοίτους. Εξάλλου, δείκτες και κριτήρια αξιολόγησης, με βάση τα οποία θα ανταγωνίζονται τα ΑΕΙ, θα είναι ο αριθμός αποφοίτων και η ταχύτητα αποφοίτησης, γιατί το κεφάλαιο ζητάει μεγάλη μάζα αποφοίτων (εφεδρείες που θα ρίχνουν την τιμή της εργατικής δύναμης) και όσο το δυνατόν πιο σύντομα (γι' αυτό δεν είναι τυχαίο ότι οι περισσότεροι υποστηρικτές των αναδιαρθρώσεων είναι υπέρ και των τρίχρονων πτυχίων). Δηλαδή, ανταγωνιστικά θα είναι τα ιδρύματα που θα βγάζουν πολλούς και διαφόρων ταχυτήτων αποφοίτους.

 

    
Εκδηλώσεις για την Παιδεία
Η ΚΟΒ Εκπαιδευτικών Μενιδίου θα πραγματοποιήσει σύσκεψη για την Παιδεία, με θέμα «Ευέλικτη Ζώνη - Διαθεματικότητα - Νέα Βιβλία. Η πρόταση του ΚΚΕ». Η σύσκεψη θα πραγματοποιηθεί σήμερα, Τρίτη 27 Φλεβάρη, στις 6.30 μ.μ., στο Συνδικάτο Οικοδόμων Μενιδίου (Δεκελείας 42). Εισηγητής θα είναι ο Κώστας Παπλωματάς, συνεργάτης του Τμήματος Παιδείας της ΚΕ του ΚΚΕ.

H ΚΟΒ Θησείου του ΚΚΕ θα πραγματοποιήσει αύριο, Τετάρτη 28 Φλεβάρη, σύσκεψη - συζήτηση για την Παιδεία, στις 8 το βράδυ, στα γραφεία της Οργάνωσης (Φυλλίδος 2 και Δημοφώντος).

 

 

ΑΛΕΚΑ ΠΑΠΑΡΗΓΑ
Στις δικές σας πλάτες το μέλλον
Περιοδεία χτες στον Πειραιά, συζήτηση με μαθητές στο 7ο ΤΕΕ.


Από τη χτεσινοβραδινή συζήτηση στο 7ο ΤΕΕ Πειραιά 
«Ποιοι νέοι και νέες μπορούν να δώσουν τον τόνο στο νεολαιίστικο κίνημα, στο σπουδαστικό κίνημα, στο μαθητικό και φοιτητικό; Χωρίς να διαχωρίζουμε τεχνητά τη νεολαία, λέμε: Tα παιδιά της εργατικής τάξης. Δε σημαίνει ότι υποτιμάμε την υπόλοιπη νεολαία, αλλά εσείς ξέρετε τι θα πει φτώχεια, χαμηλό βιοτικό επίπεδο, παραβίαση των δικαιωμάτων σας. Στις δικές σας πλάτες πέφτει και η ανάπτυξη του μαθητικού κινήματος».


Μ' αυτή τη φράση η ΓΓ της ΚΕ του ΚΚΕ, Αλέκα Παπαρήγα, απευθύνθηκε χτες το βράδυ στους μαθητές του 7ου ΤΕΕ Πειραιά, θέτοντας και τους ίδιους σαν παιδιά της εργατικής τάξης απέναντι στις ευθύνες τους. Τα λόγια της πνίγηκαν στο χειροκρότημα των παιδιών που είχαν κατακλύσει το προαύλιο του κτιρίου, ηλεκτρίζοντας ταυτόχρονα την ατμόσφαιρα με τη ζωντάνια και τις κουβέντες τους.

Μετά το 7ο Nυχτερινό ΤΕΕ, η Αλέκα Παπαρήγα μίλησε σε μαζική συγκέντρωση γυναικών και νεολαίας στο Ε' Διαμέρισμα Πειραιά.

Μιλώντας με τους μαθητές του 7ου ΤΕΕ, η Αλέκα Παπαρήγα τόνισε: «Ξέρω ότι βρίσκομαι σε ένα χώρο όπου αντιπροσωπεύεται το πιο ταλαιπωρημένο και το πιο αξιόλογο κομμάτι της ελληνικής νεολαίας. Ξέρω ότι βρισκόμαστε σε ένα σχολείο, όπου αναγκάζεστε από νεαρή ηλικία, από ηλικία που δεν πρέπει να δουλεύετε, να πηγαίνετε σε νυχτερινό σχολειό, ενώ κανονικά οι άνθρωποι της ηλικίας σας θα έπρεπε να είναι μόνο στα θρανία και ταυτόχρονα να έχετε ελεύθερο χρόνο για ό,τι θέλει ο καθένας. Παλεύουμε, τα παιδιά μέχρι τα 18 χρόνια τουλάχιστον, να μορφώνονται και να χαίρονται αυτήν την ελευθερία της νιότης και της ηλικίας τους. Αυτό, όμως, δε συμβαίνει γιατί χρόνια τώρα η κυρίαρχη πολιτική σάς αναγκάζει να μην κάνετε αυτό. Και βέβαια είναι προς τιμήν σας».

Κριτήριο η ζωή των εργαζομένων
Ξεκαθάρισε στη συνέχεια ότι: «Δεν πρόκειται να παζαρέψουμε τίποτα που να έχει σχέση με τα συμφέροντα της νεολαίας. Και ούτε μας ζαλίζουν οι μεγαλοστομίες. Οτι "γίνονται μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία", στην οικονομία, ότι "τα πάντα βαίνουν καλώς". Για μας, για την οικονομία και την κοινωνία μετράει πώς ζει ο εργαζόμενος λαός, πώς ζουν τα εργατικά λαϊκά στρώματα».

Επισήμανε ότι στο ΚΚΕ, «παλεύουμε σε δύο μέτωπα ταυτόχρονα: Μας ενδιαφέρει τι κατάσταση υπάρχει στην επαγγελματική εκπαίδευση ιδιαίτερα στα ΤΕΕ - αύριο θα τα κάνουν ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ - αλλά δεν πρόκειται να πάψουμε να παλεύουμε οι νέοι μέχρι τα 18 να έχουν όλοι ενιαία, γενική μόρφωση. Η επαγγελματική μόρφωση και ειδίκευση να είναι επιλογή μετά τα 18. Μέχρι τα 18 τα παιδιά να έχουν το ίδιο περιεχόμενο της μόρφωσης. Κάθε χρόνος που περνάει αυξάνονται οι απαιτήσεις για γνώσεις. Αυτά τα σχολειά ΤΕΕ, ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ τα κάνουν, λένε, γιατί τα ζητάει η νεολαία και πάνω από όλα ότι, όπως λένε, υπάρχουν παιδιά που "δεν παίρνουν τα γράμματα" ή "δεν τους αρέσουν τα γράμματα". Ομως, τα κάνουν γιατί ακριβώς θέλουν, αν είναι δυνατόν, πάνω από το 50% των μαθητών, να βγαίνουν από τα σχολεία, να μην ολοκληρώνουν 12χρονη Παιδεία. Να αποθαρρύνουν τη νεολαία να συνεχίσει τη μόρφωσή της. Θέλουν νέους ανθρώπους είτε από νωρίς στη δουλιά με υποβαθμισμένη μόρφωση είτε κι αυτούς που πάνε στο πανεπιστήμιο να είναι υποβαθμισμένο, να το απαξιώσουν».

Θέλουμε την εργατική τάξη μορφωμένη
«Δεν εγκαταλείπουμε τα ΕΠΑΣ - ΕΠΑΛ, επειδή είμαστε αντίθετοι στην ίδρυσή τους. Θα είναι στο κέντρο της προσοχής μας και οι συνθήκες των εκπαιδευτικών, αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι πρέπει να παλέψουμε για την 12χρονη υποχρεωτική Παιδεία και τα παιδιά των φτωχών οικογενειών πρέπει να βοηθιούνται να σπουδάσουν. Δεν υπάρχουν παιδιά που δεν παίρνουν τα γράμματα. Ως Κόμμα ξέρουμε το εξής πράγμα: μια οικονομία και κοινωνία για να λειτουργήσουν θέλουν και τα διδακτορικά, θέλουν και τον μεγάλο επιστήμονα αλλά θέλουν και τον υδραυλικό και τον εργάτη δήμου και αυτόν που μαζεύει τα σκουπίδια. Αυτοί που σας κολακεύουν ότι κάνουν ΕΠΑΣ, ΕΠΑΛ για να σας λύσουν προβλήματα, την ίδια ώρα μιλούν απαξιωτικά για την εργατική τάξη. Εμείς θέλουμε μια εργατική τάξη η οποία να είναι μορφωμένη, τον υδραυλικό, τον οικοδόμο, αυτόν που μαζεύει τα σκουπίδια - που είναι πολύτιμη η προσφορά του - να μπορεί να έχει υψηλό επίπεδο μόρφωσης, να γνωρίζει ξένες γλώσσες...

Στη συνέχεια, η Αλ. Παπαρήγα εξήγησε ότι «παλεύουμε κάθε παιδί να αποφασίζει αν θα τελειώσει μόνο το Λύκειο ή αν θα πάει στο πανεπιστήμιο ή αν θα πάει στην επαγγελματική εκπαίδευση, να είναι θέμα προσωπικής του επιλογής και όχι κοινωνικών εμποδίων και οικονομικών. Να μην καθορίζεται από την τσέπη της οικογένειάς του».

Μπορείτε να γίνετε οι καλύτεροι επιστήμονες!
«Η πείρα έχει δείξει, σημείωσε η Αλ. Παπαρήγα, ότι αυτός που μπορεί να προσφέρει τα περισσότερα στην κοινωνία είναι αυτός που λέμε ο διανοούμενος εργάτης. Που μπορεί να είναι και εργάτης και διανοούμενος μαζί. Μιλάμε για ενιαίο γενικό λύκειο που να είναι πολυτεχνικό να διδάσκεστε το σύνολο των γνώσεων θεωρητικών - τεχνικών όχι σε αντιπαράθεση. Υποστηρίζουμε τη δημιουργία επαγγελματικών σχολών μετά το λύκειο. Να υπάρχει ελεύθερη προσπέλαση παντού, με την έννοια να μην εμποδίζεται οικονομικά».

«Να το ξέρετε - συνέχισε - είσαστε η μαγιά της αυριανής εργατικής τάξης που θα σηκώσει πολλά βάρη. Και η εργατική τάξη δεν είναι μόνο η ταλαιπωρημένη τάξη, αλλά είναι η τάξη εκείνη από την οποία μπορεί να ανθίζει ό,τι καλύτερο και θετικό υπάρχει στην κοινωνία. Οι καλύτεροι επιστήμονες μπορούν να βγουν από την εργατική τάξη, γιατί δε θα βλέπουν την επιστήμη σαν αυτοσκοπό, αλλά, βλέπουν την επιστήμη για τη βελτίωση της ζωής των ανθρώπων. Και εσείς με την κοινωνική πείρα που έχετε μπορείτε να γίνετε οι καλύτεροι επιστήμονες, δεν υπολείπεστε σε τίποτα».

 

  


Μας αφορά όλους ο αγώνας για την Παιδεία

Από τη συζήτηση στο Ε` Διαμέρισμα Πειραιά
ΚΩΣΤΑΣ ΛΕΠΙΔΗΣ
 
Τα ζητήματα της Παιδείας, ως αναπόσπαστο μέρος της δράσης και του ενδιαφέροντος όλων των εργαζομένων και όχι μόνο των εκπαιδευτικών και των νέων, ανέδειξε η Αλέκα Παπαρήγα, μιλώντας χτες το βράδυ σε εκδήλωση που οργάνωσε η ΚΟΒ Ε` Διαμερίσματος Πειραιά.

Αναφερόμενη στην πολιτική των άλλων πολιτικών δυνάμεων, υπογράμμισε ότι η ΝΔ προχωρεί στη γραμμή του κεφαλαίου, η αντιπολίτευση του ΠΑΣΟΚ είναι καθαρά καιροσκοπική και ψεύτικη, ενώ ο ΣΥΝ πατάει σε δυο βάρκες. Ειδικότερα για τη θέση του ΣΥΝ για κατάργηση των εξετάσεων και ελεύθερη πρόσβαση στα πανεπιστήμια, τόνισε ότι όπου αυτό εφαρμόστηκε «οι ταξικοί φραγμοί σε μικρότερες βαθμίδες της εκπαίδευσης είχαν οδηγήσει ήδη στη μείωση του αριθμού των εισακτέων» και κατέληξε, λέγοντας ότι «ελεύθερη πρόσβαση για εμάς είναι να μην εμποδίζει η ταξική θέση την πρόσβαση στο πανεπιστήμιο».

Τονίζοντας ότι «αν δε βάλουμε μπροστά το ερώτημα "τι Παιδεία θέλουμε" οι αγώνες δε θα έχουν αποτέλεσμα», εξήγησε ότι οι σημερινές μεταρρυθμίσεις στην Παιδεία πέρα από αντιδραστικές είναι απόλυτα αναγκαίες και επιτακτικές για την κερδοφορία του κεφαλαίου. «Ο καπιταλισμός σήμερα δεν έχει συμφέρον να δώσει ολόπλευρη μόρφωση. Χρειάζεται λιγότερους επιστήμονες υψηλής ειδίκευσης και να αυξήσει τον αριθμό αυτών που ακολουθούν την επαγγελματική κατάρτιση, να αυξήσει μια ευκίνητη εργατική μάζα συνεχώς καταρτιζόμενη».

Αφού ξεκαθάρισε ότι οι θέσεις του ΚΚΕ, πέρα από την ταξική τους λογική, είναι και βαθιά επιστημονικές, αναφέρθηκε στο πρόγραμμα διδασκαλίας, σύμφωνα με το οποίο ήδη από το νηπιαγωγείο και το δημοτικό διακηρύσσει ότι δεν υπάρχει αντικειμενική γνώση, ενώ μέσα από τη "διαθεματικότητα" τα παιδιά δε διδάσκονται την ουσία της επιστήμης, διαμορφώνονται τέτοιοι άνθρωποι που δε σκέφτονται, δε γνωρίζουν, δε διεκδικούν.

Στη συνέχεια ακολούθησε πλούσια συζήτηση, στην οποία εκφράστηκε η έντονη ανησυχία γονιών και νεολαίων σχετικά με τις εξελίξεις στην Παιδεία, που θα καθορίσουν και τους αυριανούς όρους εργασίας και ζωής τους.




Πηγή: ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 27.02.2007 09:55:01
 
Αναγνώσθηκε 315 φορές