Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ

 

 

 

ΚΩΝ/ΝΟΥ ΑΔΡΙΑΝΟΥΠΟΛΙΤΗ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ-ΕΡΕΥΝΗΤΗ

Email:Kadrian@freemail.gr

 

Αλλαγή πορείας και επιστροφή στο παρελθόν (ΤΕΕ και ΤΕΛ) έκανε το υπουργείο παιδείας με την αναγγελία των νέων μέτρων για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού προηγουμένως με την πολιτική του στο χώρο της ΤΕΕ προκάλεσε μαζική φυγή των μαθητών από την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση.

Η συρρίκνωση του μαθητικού δυναμικού των ΤΕΕ, βέβαια, άρχισε από το 2001 αλλά κορυφώθηκε τα τρία τελευταία χρόνια όταν η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ ανακοίνωσε ότι τα ΤΕΕ καταργούνται, χωρίς να έχει ετοιμαστεί το διάδοχο σχήμα της τεχνικής εκπαίδευσης ούτε καμιά άλλη αλλαγή στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.

 

Η κατάργηση των ΤΕΕ με την ανάληψη της νέας ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ ήταν αναμενόμενη, αλλά η αναγγελία έγινε κάπως βιαστικά μιας και υπήρχε αρνητικό κλίμα για τα ΤΕΕ το οποίο καλλιεργήθηκε κυρίως από την ΟΛΜΕ.

Η ΟΛΜΕ από την αρχή της ίδρυσης των ΤΕΕ τάχθηκε αναφανδόν εναντίον του θεσμού και δε δίστασε να τα αποκαλέσει «χώρους υγειονομικής ταφής κοινωνικών αποβλήτων». Η τακτική που ακολούθησε κατά την περίοδο 1997-1998 είναι ίδια με τη σημερινή, δεν προσήλθε στο διάλογο που προηγήθηκε της ψήφισης του Ν. 2640/98 και μόλις ψηφίστηκε ο Νόμος ζήτησε την κατάργησή του. Την  ίδια ακριβώς τακτική ακολουθεί και σήμερα δεν προσήλθε στο διάλογο του ΕΣΥΠ, ενώ εκλήθη, και μόλις ψηφίστηκε ο Ν. 3475/2006 ζητά την κατάργησή του.

Επειδή δεν είναι γνωστός σε πολλούς ο διάλογος που προηγήθηκε της ψήφισης του Ν. 2640/98 διευκρινίζεται ότι στο διάλογο αυτό προσήλθαν ή κατέθεσαν γραπτό υπόμνημα οι παρακάτω φορείς: Ε.Μ.Π., Τ.Ε.Ι Αθήνας, Ο.Σ.Ε.Π.-Τ.Ε.Ι., Ο.Λ.Τ.Ε.Ε., Ε.Τ.Ε., Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., Σ.Ε.Β., Ε.Ε.Τ.Ε.Μ., Ο.Ε.Ε.Κ., Ο.Α.Ε.Δ. .

 Η ΟΛΜΕ και στους δυο διάλογους έλαμψε δια της απουσίας της.

Ας κάνουμε μια αναδρομή στον τρόπο εισαγωγής των μαθητών της ΤΕΕ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

 

ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΑΕΙ 

 

Η πρόσβαση των μαθητών της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης προς τα ΑΕΙ καθιερώθηκε με την ίδρυση των Τεχνικών Επαγγελματικών Λυκείων, μέσω των τμημάτων των δεσμών, (Ν. 576/1977), συνεχίστηκε με την ψήφιση του Ν. 1566/1985 και θεσμοθετήθηκε εκ νέου  για τους μαθητές των ΤΕΕ, με το Ν. 2909/2001, άρθρο 1 παρ. 2).

Ο θεσμός αυτός τόσο στην περίπτωση του ΤΕΛ, όσο και στην περίπτωση του ΤΕΕ σημείωσε παταγώδη αποτυχία (ελάχιστοι μαθητές εισήχθησαν) διότι οι μαθητές του ΤΕΛ και του ΤΕΕ έπρεπε να δώσουν εξετάσεις στα ίδια μαθήματα και θέματα με τους μαθητές των γενικών λυκείων.

Ο τρόπος εισαγωγής από τα ΕΠΑΛ στα ΑΕΙ, όπως εξαγγέλθηκε δεν διαφέρει ουσιαστικά από τα προηγούμενα αποτυχημένα συστήματα του ΤΕΛ και του ΤΕΕ.

Ωστόσο, η Υπουργός παιδείας, στη συνέντευξη τύπου 5/2/2007 δήλωσε: «Δεν θα υπάρχει πια η παλιά δέσμευση που υπήρχε στην Τεχνολογική Εκπαίδευση, η οποία στην ουσία δεν ήταν ισότιμη με το Ενιαίο Λύκειο και που πρόσβαση υπήρχε τότε μόνο προς τα ΤΕΙ.»

 

ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΤΕΙ

Οι απόφοιτοι της ΤΕΕ ουσιαστικά απέκτησαν δικαίωμα εισαγωγής στα ΤΕΙ με την καθιέρωση των Τεχνικών Επαγγελματικών Λυκείων (ΤΕΛ) και σε ποσοστό25% επί των εισαγομένων σε αυτά.

Το τελευταίο σύστημα εισαγωγής αποφοίτων ΤΕΛ στα ΤΕΙ (Π.Δ. 43/1996) περιελάμβανε πανελλήνιες εξετάσεις στα εξής μαθήματα με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας:

Έκθεση 1,90, μαθηματικά 2,55, μάθημα ειδικότητας (τομέα) 4,45.

Ο γενικός βαθμός απόλυσης προσμετρούσε με συντελεστή 1,10.

Η εισαγωγή γινόταν σε αντίστοιχα ή συναφή τμήματα των ΤΕΙ ανάλογα με την ειδικότητα του υποψήφιου.

 

Το σύστημα αυτό αντικαταστάθηκε με νέο (Ν. 2909/2001), για τους αποφοίτους των  ΤΕΕ, το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα   και το οποίο περιλαμβάνει πανελλήνιες εξετάσεις στα εξής μαθήματα με τους αντίστοιχους συντελεστές βαρύτητας:

Ν. Ελληνικά 3, Μαθηματικά 3, Μάθημα Ειδικότητας 4.

Ο γενικός βαθμός απόλυσης δεν λαμβάνεται υπόψη.

 

Στο σημείο αυτό κάνοντας μια σύγκριση βλέπουμε ότι στο σύστημα εισαγωγής (ΤΕΛ) η βαρύτητα των γεν. μαθημάτων   και των μαθημάτων ειδικότητας ήταν μοιρασμένη 50%-50%. Στο σύστημα (ΤΕΕ) η βαρύτητα των γεν. μαθημάτων  αυξάνεται στo 60%.

Επιπλέον το σύστημα (TEE), που ισχύει μέχρι σήμερα, καθιερώνει  ποσοστό εισαγωγής 15% αντί του 25% και τίθεται σαν απαραίτητη προϋπόθεση για την εισαγωγή ο Μ.Ο. των τριών εξεταζομένων μαθημάτων να είναι το 10. Σε περίπτωση που οι υποψήφιοι δεν συμπληρώνουν το 10 τότε οι θέσεις τους καταλαμβάνονται από υποψήφιους-απόφοιτους Ενιαίων Λυκείων.

Μέχρι την καθιέρωση της βάσης στα γενικά λύκεια, το έτος 2003-2004 εισήχθησαν στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση 14.000 μαθητές με βαθμολογία κάτω της βάσης και η βάση έπεσε στο 2,34, ενώ το έτος 2004-2005 οι μαθητές με βαθμό κάτω της βάσης αυξήθηκαν σε 16.000 και η βάση έπεσε στο 1,53 με άριστα το 20!

Σε πολλές περιπτώσεις μαθητές των Ε.Λ. καταλάμβαναν θέσεις του ποσοστού 15%, με βαθμό πολύ κάτω της βάσης και έμεναν εκτός μαθητές των ΤΕΕ με βαθμό, συχνά, αρκετά πάνω από τη  βάση.

Με την καθιέρωση βάσης, για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση των αποφοίτων γενικού λυκείου, οι θέσεις που δεν καλύπτονται από αποφοίτους ΤΕΕ καλύπτονται από απόφοιτους γενικού λυκείου, υπό την προϋπόθεση ότι κατέχουν το βαθμό βάσης. Δηλαδή εάν κάποιος υποψήφιος των ΤΕΕ συμπληρώσει βαθμό π.χ. 14 και δεν εισάγεται γιατί το ποσοστό 15% είναι μικρό, τότε τη θέση του καταλαμβάνει κάποιος άλλος μαθητής του γενικού λυκείου με βαθμό 10. Τέτοιες περιπτώσεις έχουμε σε αρκετές ειδικότητες που η βάση τους διαμορφώνεται σε υψηλά επίπεδα.

H καθιέρωση του βαθμού βάσης στις εξετάσεις του 2006 προκάλεσαν έντονες φωνές διαμαρτυρίας διότι έμειναν εκτός Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης 30.000 περίπου απόφοιτοι Ε.Λ.

Σχετικά με την κατάργηση του βαθμού βάσης ο καθένας μπορεί να έχει την άποψή του, το μέτρο  όμως θα μπορούσε να χαρακτηριστεί κοινωνικά άδικο μόνο εάν διαπιστωθεί ότι σκόπιμα μπαίνουν δύσκολα θέματα στις πανελλήνιες ή  αν γίνει αποδεκτό ότι όλοι πρέπει να τελειώνουν το πανεπιστήμιο ανεξαρτήτως ικανοτήτων ή κοινωνικών και οικονομικών αναγκών της χώρας. Η δια βίου εκπαίδευση δεν είναι κάτι μελλοντικό, είναι ήδη παρούσα.

 

ΕΚΤΙΜΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΜΕΤΡΑ

 

Στα ανακοινωθέντα νέα μέτρα για τα ΕΠΑΛ και τις ΕΠΑΣ μπορούμε να κάνουμε τις εξής διαπιστώσεις και κρίσεις.

Το νέο μέτρο εισαγωγής αποφοίτων ΕΠΑΛ στα ΤΕΙ είναι σαφώς θετικό, ευνοϊκό για τους μαθητές των ΕΠΑΛ και σαν τέτοιο κάθε καλοπροαίρετος οφείλει να το χαιρετίσει.

Ο τρόπος εισαγωγής αποφοίτων ΕΠΑΛ στα ΤΕΙ είναι ευνοϊκότερος από τους προηγούμενους. Στην περίπτωση των ΤΕΛ η βαρύτητα των μαθημάτων ειδικότητας επηρέαζε κατά 50%, στην περίπτωση των ΤΕΕ κατά 40% και στην περίπτωση των ΕΠΑΛ κατά 80%.

Το μέτρο λοιπόν μπορεί να χαρακτηριστεί θετικό, ευνοϊκό  αλλά άτολμο, διότι θα  έπρεπε να εξαγγελθεί ότι το ποσοστό θα κυμαίνεται περί το 25%, όπως και στο ΤΕΛ, και ότι το ίδιο ποσοστό θα ισχύει για τις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές.

Με τις νέες ρυθμίσεις όμως, δημιουργούνται και κάποια επιμέρους ζητήματα. Γιατί δηλ. το ίδιο σύστημα ή έστω μια παραλλαγή του να μην ισχύει και για τα ΑΕΙ; Μήπως ΑΕΙ και ΤΕΙ δεν αποτελούν δυο ισότιμους (δια Νόμου) τομείς της Ανώτατης Εκπαίδευσης;

Με το  σύστημα εισαγωγής σε ΑΕΙ-ΤΕΙ, όπως εξαγγέλθηκε, από τα 6 εξεταζόμενα μαθήματα τα 4 είναι γενικής παιδείας εκ των οποίων τα 2  κατευθύνσεων, χωρίς το ΕΠΑΛ να έχει κατευθύνσεις, και τα 2 αυτά μαθήματα έχουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας, τότε τα 2 μαθήματα ειδικότητας δεν θα έχουν ουσιαστικό ρόλο. Οι μαθητές του ΕΠΑΛ δεν θα μπορούν να γεφυρώσουν το χάσμα που θα προκύψει από τα 4 μαθήματα γενικής παιδείας  και ο δρόμος θα είναι ανισότιμος.

Εάν παραβλέψουμε το γεγονός ότι κάλλιστα θα μπορούσε να υπάρξει και εδώ ποσοστό για τις αντίστοιχες ή συναφείς σχολές ή τμήματα τότε ένα δίκαιο σύστημα εισαγωγής θα ήταν και το εξής:

Εξέταση σε 6 μαθήματα 3 γενικής παιδείας, Νεοελληνική γλώσσα, Μαθηματικά Ι, Φυσική Ι, Μάθημα επιλογής ( με αύξηση των μαθημάτων επιλογής και όχι μόνο γενικής παιδείας) ώστε ο μαθητής να έχει καλύτερη δυνατότητα επιλογής, 2 μαθήματα επιλογής με αυξημένο συντελεστή βαρύτητας.

 

Με την εξαγγελία των νέων μέτρων μπορεί κανείς να βγάλει κάποια χρήσιμα  συμπεράσματα.

Το υπουργείο παιδείας αναγκάζεται να τροποποιήσει το Νόμο 3475/2006 και καθιερώνει ειδικές πανελλήνιες εξετάσεις για εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑΛ στα ΤΕΙ με εξέταση σε 3 μαθήματα γυρνώντας πίσω στο ΤΕΕ και στο ΤΕΛ διότι το σύστημα ΕΠΑΛ-ΕΠΑΣ συναντά σοβαρά εμπόδια.

Διαπιστώνεται ότι τα ΤΕΕ καταργήθηκαν βιαστικά, δεν έγινε αξιολόγησή τους και οι αλλαγές που γίνονται είναι δομικές μεν αλλά χωρίς ολοκληρωμένο σχεδιασμό. Η περίπτωση της βιασύνης αποδείχτηκε στην περίπτωση επαναφοράς του ίδιου, ουσιαστικά, συστήματος εισαγωγής στα ΤΕΙ με το σύστημα των ΤΕΕ.

Ο διχασμός σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ προκαλεί αλυσιδωτά προβλήματα τα οποία είναι αμφίβολο εάν θα λυθούν.

 

Προκύπτουν όμως και πολλά εύλογα ερωτήματα όπως:

Γιατί το υπουργείο παιδείας θέτει εκτός ΕΠΑΛ περισσότερες από τις μισές ειδικότητες της Τεχνικής Εκπαίδευσης που λειτουργούν σήμερα με παράδοση δεκαετιών;

Γιατί το υπουργείο παιδείας δεν ανακοίνωσε το ποσοστό εισαγωγής στα ΤΕΙ από τα ΕΠΑΛ;

Τι σημαίνει η δήλωση, στην συνέντευξη τύπου 5/2/07, ότι η πρόσβαση θα γίνεται σε ΤΕΙ και ειδικές σχολές «που είναι ακριβώς αντιστοιχισμένες στην ειδικότητα που εμφανίζεται στον τίτλο σπουδών εκείνου που εξέρχεται από την Γ’ Λυκείου.»; Μήπως σημαίνει ότι δεν θα γίνεται πλέον η εισαγωγή σε αντίστοιχες ή συναφείς ειδικότητες, όπως συμβαίνει σήμερα στα ΤΕΕ και παλαιότερα στα ΤΕΛ και άρα μειώνεται περισσότερο ο αριθμός των εισαγόμενων μαθητών;

Γιατί το υπουργείο παιδείας δεν ανακοίνωσε τα 2 επαγγελματικά μαθήματα που θα εξετάζονται στις πανελλήνιες;

Πως εξηγείται το γεγονός ότι δεν ανακοινώθηκε τίποτε για την εισαγωγή στις στρατιωτικές και αστυνομικές σχολές για τις οποίες ενδιαφέρονται πολλοί μαθητές της ΤΕΕ; Τι σκοπεύει να κάνει το ΥΠΕΠΘ με την εισαγωγή στις σχολές αυτές και εν πάσει περιπτώσει ότι και να είναι αυτό, δεν δικαιούνται να το γνωρίζουν οι μαθητές που φοιτούν ήδη στα ΕΠΑΛ;

Γιατί με το Ν. 3475/2006 απαγορεύεται ( υπάρχουν σοβαρές ενστάσεις για αντισυνταγματικότητα του Νόμου) η εγγραφή στα ΕΠΑΛ και στις ΕΠΑΣ όσων  έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους σε Λύκεια ή σε ισότιμα προς αυτά σχολεία.

Γιατί δεν αναφέρθηκε απολύτως τίποτα για τα επαγγελματικά επίπεδα, αφού είναι γνωστό ότι σύμφωνα με την κοινοτική οδηγία 2005/36 καταργείται το επίπεδο 3 από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (ενώ ο Νόμος 3475/2006 το προβλέπει) και πρέπει η Ελλάδα να συμμορφωθεί μέσα στο 2007;

Γιατί η ηγεσία του ΥΠΕΠΘ αρνείται την ίδρυση της Διεύθυνσης Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης στην Κ.Υ., ενώ η ίδια την έχει αναγγείλει (Έκθεση ΔΑΙΔΑΛΟΣ, ΟΑΚΑ 2005) σαν απαραίτητη για τη στήριξη των ΕΠΑΛ;

Γιατί το ίδιο το ΥΠΕΠΘ δεν εφαρμόζει το Ν. 3475/2006 και δεν μετατρέπει σε ΕΠΑΛ όλα τα ΤΕΕ με πρωϊνό ωράριο λειτουργίας και μετατρέπει άλλα με απογευματινό ωράριο παρά τη δέσμευση του Νόμου;

Πότε θα λάβουν γνώση για το μέλλον του σχολείου τους και το εργασιακό τους μέλλον οι καθηγητές των 61 ΤΕΕ που ζουν σε καθεστώς ομηρίας;

Για ποιο λόγο εισάγεται και επίσημα πλέον η κατάρτιση στην εκπαίδευση, με το θεσμό της ΕΠΑΣ, ένα «σχολείο» που δε δίνει διέξοδο προς την επόμενη εκπαιδευτική βαθμίδα και δεν παρέχει καθόλου γενική παιδεία;

Ποιος ο λόγος μη τήρησης του κυβερνητικού προγράμματος για την παιδεία της Ν.Δ. το οποίο προέβλεπε μόνο ΕΠΑΛ και όχι ΕΠΑΣ ενώ ο πρωθυπουργός της χώρας έχει κατ΄ επανάληψη διακηρύξει ότι «έχουμε πρόγραμμα και θα εφαρμοστεί στο ακέραιο»;

 

 Στην παρούσα εκπαιδευτική μεταρρύθμιση της ΤΕΕ υπάρχει έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδιασμού, παλινδρομήσεις και ανακολουθία λόγων και έργων. Θα αναφέρουμε μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα:

Την Τετάρτη 19/1/2006 στην Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής ο αρμόδιος υφυπουργός παιδείας σχετικά με το ΕΠΑΛ δήλωνε:

·    προσφέρει επαρκή παιδεία, χωρίς αυτή να γίνεται εις βάρος της επαρκούς επαγγελματικής εκπαίδευσης, η οποία θα πρέπει να τα χαρακτηρίζει.(πρακτικά σελ. 14)

Σημερινή πραγματικότητα: Τα μαθήματα επαγγελματικής εκπαίδευσης (τομέων και ειδικοτήτων) στα 3 έτη του ΕΠΑΛ αντιπροσωπεύουν το 39% στο συνολικό ωρολόγιο πρόγραμμα δηλ. το ΕΠΑΛ δεν χαρακτηρίζεται από επαρκή επαγγελματική εκπαίδευση αλλά από γενική εκπαίδευση.

·    ο μεγάλος αριθμός τομέων και ειδικοτήτων, πολλές από τις οποίες, δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες της οικονομίας, αλλά δημιουργήθηκαν κυρίως με τοπικιστικό ή συνδικαλιστικό προηγούμενο.(πρακτικά σελ. 4)

Η δήλωση έγινε στην επιχειρηματολογία γιατί υποβαθμίστηκαν και απαξιώθηκαν τα ΤΕΕ.

  Σημερινή πραγματικότητα: Οι ειδικότητες των ΤΕΕ που ήταν 42 αυξήθηκαν σε     51 (18 στο ΕΠΑΛ και 33 στην ΕΠΑΣ) ενώ κάποιες άλλες καταργήθηκαν εντελώς π.χ. ηλεκτρολόγοι αυτοκινήτων, κοινωνικοί φροντιστές, διατροφής-διαιτολογίας κλπ. δημιουργώντας έντονα εργασιακά προβλήματα στους καθηγητές των αντιστοίχων ειδικοτήτων.

·    Με ρωτήσατε πώς πρέπει να γίνει ο εθνικός σχεδιασμός όσον αφορά στις ειδικότητες. Η διαφορά ανάμεσα στο πρόγραμμα ενός επαγγελματικού λυκείου και ενός ΤΕΕ πρέπει να φανεί  όσο το δυνατόν πιο καθαρά στη διάρθρωση των ειδικοτήτων και των τομέων. Αφού, θα ξεχωρίσουμε τις ειδικότητες για κατάρτιση και θα τις οδηγήσουμε στην ΕΠΑ.Σ αυτός είναι ο σχεδιασμός - θα μείνουν οι ειδικότητες που θα προκύπτουν μετά από ολοκληρωμένη εκπαίδευση και όχι απλώς κατάρτιση στο επαγγελματικό λύκειο.(πρακτικά σελ. 40)

       Σημερινή πραγματικότητα: Γίνεται ένα πραγματικό κομφούζιο σχετικά με την κατανομή ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Ένα παράδειγμα ο μηχανικός αυτοκινήτων χρειάζεται ισχυρή θεωρητική υποστήριξη και κατετάγη στο ΕΠΑΛ, ο μηχανικός εμπορικού ναυτικού το ίδιο και ο μηχανικός (μηχανοσυνθέτης) αεροσκαφών κατετάγη στην ΕΠΑΣ άρα δεν χρειάζεται ισχυρή θεωρητική υποστήριξη.

·    Τα συμπεράσματα που βγήκαν, πριν αποχωρήσουν τα κόμματα, από αυτό το διάλογο (του ΕΣΥΠ) κατέληξε σε 11 σημεία κοινής αποδοχής τα οποία φώτισαν εμάς σε αυτή τη κατηγορία της συναινετικής και κάθε άλλο παρά αντιπαραθετικής αναδιάρθρωσης αυτού του θεσμικού πλαισίου για να βαδίσουμε τώρα στο Επαγγελματικό Λύκειο.

...Τέταρτον, να θεσμοθετηθεί ανεξάρτητος φορέας για την πιστοποίηση της επαγγελματικής επάρκειας.(πρακτικά σελ. 10)

Σημερινή πραγματικότητα: Δεν έχει θεσμοθετηθεί ο φορέας αυτός.

Έκτον, είναι αναγκαία η διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, που θα διδάξουν στα Επαγγελματικά Λύκεια. .(πρακτικά σελ. 10)

Σημερινή πραγματικότητα: Δεν έχει γίνει καμία επιμόρφωση στους διδάσκοντες στα ΕΠΑΛ

·    ...Έβδομον, πρέπει να είναι ουσιαστική η ενίσχυση της εργαστηριακής υποδομής. (πρακτικά σελ. 10)

Σημερινή πραγματικότητα: Δεν έχει γίνει ουσιαστική ενίσχυση της εργαστηριακής υποδομής των ΕΠΑΛ.

·    ...Όγδοον, πρέπει να υπάρξει ισότιμη εισαγωγή των αποφοίτων του Επαγγελματικού Λυκείου στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η ισοτιμία να αποκλείει τα ειδικά ποσοστά εισαγωγής, που εφαρμόστηκαν μέχρι σήμερα. (πρακτικά σελ. 10)

Σημερινή πραγματικότητα: Τα ειδικά ποσοστά εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση καταργήθηκαν με το Ν. 3475/2006 αλλά επαναφέρονται λίγους μήνες μετά καθώς και οι ειδικές πανελλήνιες εξετάσεις για την εισαγωγή αποφοίτων ΕΠΑΛ στα ΤΕΙ.

·    Ένατον, να υπάρξουν κοινές εξετάσεις και θέματα για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση όσων αποφοιτούν από τα Επαγγελματικά Λύκεια στα μαθήματα της Γενικής Παιδείας, τα οποία πρέπει να διδάσκονται με την ίδια επάρκεια και στους δυο τύπους Λυκείων. (πρακτικά σελ. 10)

   Σημερινή πραγματικότητα: Αυτό καταστρατηγείται, με τις νέες εξαγγελίες, διότι οι μαθητές του ΕΠΑΛ που θα εισάγονται στα ΤΕΙ θα εξετάζονται με διαφορετικό τρόπο από τους μαθητές του γενικού λυκείου.

·    Δέκατον, να υπάρχει επαρκής προετοιμασία για την εφαρμογή των νέων μέτρων(πρακτικά σελ. 10)

   Σημερινή πραγματικότητα: Κοινή είναι η αίσθηση ότι δεν υπήρξε επαρκής προετοιμασία και σε μερικές περιπτώσεις ούτε η στοιχειώδης.

 

Τα σοβαρά προβλήματα στο χώρο της ΤΕΕ παραμένουν. Η πολιτεία για ακόμη μια φορά αντιμετωπίζει την τεχνική επαγγελματική εκπαίδευση σαν ένα μέσον διαχείρισης «των παιδιών που δεν διαβάζουν». Δεν δημιουργείται προοπτική αύξησης του μαθητικού δυναμικού της ΤΕΕ ώστε να πλησιάσουμε τουλάχιστον τον Ευρωπαϊκό Μ.Ο. Η τεχνική εκπαίδευση παραμένει στο περιθώριο. Όλοι ασχολούνται με το άρθρο 16. Τα φώτα της δημοσιότητας δεν έχουν στραφεί στην πρώτη μεταρρύθμιση στο χώρο της ανώτερης δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που βρίσκεται σε εξέλιξη και η πολιτεία δεν έχει αποδυθεί σε μια εκστρατεία «επιθετικής» ενημέρωσης γονέων, μαθητών, εκπαιδευτικών, κοινής γνώμης. Δεν έχει γίνει κατανοητό ότι το πρόβλημα του χαμηλού επιπέδου των μαθητών, στη γενική παιδεία, κληρονομείται από τη γενική εκπαίδευση, το γυμνάσιο. Κανένας δεν σκέφτηκε ότι για να αναβαθμίσουμε την ΤΕΕ πρέπει να προηγηθεί αναβάθμιση του γυμνασίου και του δημοτικού και από εκεί έπρεπε να αρχίσει η προσπάθεια.

Το μέτρο εισαγωγής στα ΤΕΙ είναι θετικό δεν φτάνει όμως για να περισωθεί η κατάσταση.

Είναι άμεση ανάγκη να λειτουργήσουν όλες οι ειδικότητες στο ΕΠΑΛ που λειτουργούσαν και στα ΤΕΕ αρμοδιότητας ΥΠΕΠΘ και να αλλάξουν τα ωρολόγια προγράμματα ώστε το ΕΠΑΛ να μην είναι μόνο κατ΄ όνομα «επαγγελματικό» σχολείο. Και κάτι άλλο. Οι 42 ειδικότητες δεν είναι πολλές, ίσως χρειάζεται να προστεθούν και άλλες. Η Φινλανδία, το εκπαιδευτικό σύστημα της οποίας θεωρείται το καλύτερο της Ευρώπης, έχει 75 ειδικότητες στην τεχνική εκπαίδευση, οι απόφοιτοι μπορούν να συνεχίσουν σπουδές σε πολυτεχνεία και πανεπιστήμια όπως και οι απόφοιτοι του λυκείου και ταυτόχρονα υπάρχει άμεση διασύνδεση με την αγορά εργασίας. Ποια είναι τα στοιχεία που αντέγραψε το Ελληνικό ΥΠΕΠΘ όπως κατ΄ επανάληψη διακήρυξε ότι θα κάνει;

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 26.02.2007 08:45:01
 
Αναγνώσθηκε 1013 φορές