Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

E.Λ.T.E.E. ΠΕΙΡΑΙΑ

ΕΝΩΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΤΕΧΝΙΚΗΣ

ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

               ΠΕΙΡΑΙΑ

Δ/νση:Πειραιώς 95

Τ.Κ. 18541

Τηλ. 210 4823172

Fax: 210 4823172

Κινητό: 6945490420

Email: elteepeir@mail.gr

 

 

ΠΟΡΙΣΜΑΤΑ - ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΗΜΕΡΙΔΑΣ 7-2-2007

 

Με ιδιαίτερη επιτυχία έληξε η ημερίδα για την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση που διοργάνωσε η Ένωση Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης Πειραιά ( Ε.Λ.Τ.Ε.Ε. ΠΕΙΡΑΙΑ ).

Το πρόγραμμα της ημερίδας περιελάμβανε εισηγήσεις και συζήτηση – στρογγυλά τραπέζια. Το ενδιαφέρον των καθηγητών, οι οποίοι προσήλθαν από διάφορες περιοχές της Αττικής και της επαρχίας, εστιάστηκε στα εξαγγελθέντα μέτρα για την πορεία των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ.

 

Η καθιέρωση 2 σχολείων Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, με τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά δεν έγινε αποδεκτή  και σύντομα θα αποδειχθεί ότι πολλά από αυτά δεν είναι βιώσιμα και θα πρέπει να καταργηθούν με οδυνηρές συνέπειες για τους μαθητές, τους  εκπαιδευτικούς, την Ελληνική κοινωνία και την ανάπτυξη.

Ιδιαίτερη κριτική δέχθηκε ο θεσμός της ΕΠΑΣ, διότι αντίθετα με κάθε εκπαιδευτική δεοντολογία και διεθνή πρακτική, εισάγει επισήμως την κατάρτιση μέσα στην εκπαίδευση, καταργώντας τελείως τη γενική παιδεία σε σχολείο ενταγμένο στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Αυτό συμβαίνει για πρώτη φορά στο Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα.

Αρνητική κριτική δέχθηκε και το ΕΠΑΛ το οποίο εξελίσσεται σε προβληματικό σχολείο διότι:

Μεταξύ άλλων αναφέρθηκε ότι στην Α΄ τάξη π.χ. θα υπάρχουν μαθητές «τριών ταχυτήτων» σε ότι αφορά τη γενική παιδεία.

Οι μαθητές που θέλουν να συνεχίσουν σε ΕΠΑΣ, δεν ενδιαφέρονται για γενικά μαθήματα, ενώ  αυτά υπάρχουν σε μεγάλη αφθονία, και  ενδιαφέρονται για μαθήματα τομέων ή ειδικοτήτων τα οποία δεν  υπάρχουν καθόλου.

 Οι μαθητές που θέλουν να συνεχίσουν στα ΤΕΙ και ενδιαφέρονται για τα 3 εξεταζόμενα μαθήματα.

ΟΙ μαθητές που θέλουν να συνεχίσουν σε ΑΕΙ και ενδιαφέρονται για 6 μαθήματα.

Αυτή η κατάσταση που δημιουργείται διαμορφώνει ένα εξαιρετικά δυσμενές εκπαιδευτικό-παιδαγωγικό περιβάλλον και είναι δύσκολη η «διαχείριση» της τάξης από τους καθηγητές γενικών μαθημάτων.

Η διδασκαλία πολλών γενικών μαθημάτων στην Α΄ τάξη ΕΠΑΛ και μάλιστα από  βιβλία του  γενικού λυκείου έχουν δημιουργήσει ένα αρνητικό μαθησιακό περιβάλλον. Είναι αντιπαιδαγωγικό να διδάσκονται μαθητές διαφορετικών σχολείων, με διαφορετικούς στόχους και διαφορετικού επιπέδου γενικής παιδείας, από τα ίδια βιβλία.

Υπήρξε οξεία κριτική στην τακτική του υπουργείου παιδείας να μην κάνει διάλογο με εκπαιδευτικούς φορείς και κυρίως την Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. η οποία γνωρίζει άριστα το χώρο και δεν ασκεί κομματικό συνδικαλισμό, ενώ ταυτόχρονα διακηρύσσει προς τα έξω ότι όλα τα μέτρα είναι προϊόν διαλόγου ή εισηγήσεων του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Αναφέρθηκε από πολλούς ότι σε πολλές περιπτώσεις οι εισηγήσεις του Π.Ι. δεν λαμβάνονται υπόψη και ότι υπάρχει μια άτυπη – ανεπίσημη – κρυφή ομάδα του ΥΠΕΠΘ που αποφασίζει για όλα τα σχετικά ζητήματα.

Επισημάνθηκε ότι η πολύ μεγάλη ελάττωση των μαθητών της Τεχνικής Εκπαίδευσης οφείλεται στην προ τριετίας εξαγγελία της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ ότι τα ΤΕΕ καταργούνται, χωρίς να έχει προετοιμαστεί το διάδοχο σχήμα.

Επισημάνθηκε από πολλούς ότι η ΤΕΕ χρειάζεται άμεσα ενίσχυση και εκσυγχρονισμό της υλικοτεχνικής υποδομής της.

Οι εκπαιδευτικοί χρειάζονται άμεσα συστηματική και ουσιαστική επιμόρφωση για να μπορέσουν να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα.

Είναι ανάγκη να εισαχθούν τεχνολογικά μαθήματα ευρύτερου ενδιαφέροντος στο γυμνάσιο ώστε οι μαθητές να αναπτύξουν θετική στάση απέναντι στη σύγχρονη τεχνολογία και την τεχνολογική εκπαίδευση.

Όλες οι τοποθετήσεις των καθηγητών που έλαβαν μέρος στην ημερίδα συνέτειναν στην παρακάτω πρόταση:

Λειτουργία ενός σχολείου, (Τεχνολογικό Λύκειο), με 2 κατευθύνσεις, θεωρητική και πρακτική, με πρώτο έτος κοινό, το οποίο θα παρέχει απολυτήριο τίτλο με επαγγελματικά δικαιώματα ο οποίος  θα είναι ισότιμος με το απολυτήριο γενικού λυκείου. Το Τεχνολογικό Λύκειο θα περιλαμβάνει όλες τις ειδικότητες που λειτουργούν σήμερα στην ΤΕΕ και ενδεχόμενα και κάποιες άλλες για τις οποίες υπάρχει μεγάλη έλλειψη στην αγορά εργασίας. Η περίπτωση λειτουργίας ενός σχολείου στη λυκειακή βαθμίδα (Ενιαίο Λύκειο) τώρα ή προοπτικά απορρίφθηκε από τους πάντες ως ανεδαφική.

Αναφέρθηκε ότι στις εξαγγελίες δεν ειπώθηκε κάτι για  επαγγελματικά επίπεδα, επαγγελματικά δικαιώματα, κλπ. αλλά μόνο για το εξεταστικό, αντίθετα με τις πρόσφατες δηλώσεις της υπουργού παιδείας η οποία πρόσφατα ανέφερε ότι με το εξεταστικό του λυκείου το υπουργείο παιδείας θα ασχοληθεί μετά το 2008 και δημιουργήθηκε η εύλογη απορία αν το υπουργείο παιδείας θεωρεί το ΕΠΑΛ ως λύκειο ή όχι.

 

 Στη συζήτηση επικράτησε η άποψη ότι οι εξελίξεις τρέχουν και δεν είναι δυνατόν να καταλήξουμε σε στείρα άρνηση χωρίς να προτείνουμε κάτι σε σχέση με τις νέες ανακοινώσεις του ΥΠΕΠΘ. Μετά από επίμονη διαλογική συζήτηση οι τελικές διαπιστώσεις και προτάσεις διαμορφώθηκαν ως εξής:

Ωρολόγια προγράμματα ΕΠΑΛ.

Τα ωρολόγια προγράμματα πρέπει να τροποποιηθούν και να ενισχυθούν τα μαθήματα ειδικοτήτων. Με τη σημερινή μορφή τα μαθήματα γενικής παιδείας υπερτερούν των μαθημάτων ειδικότητας με αποτέλεσμα το ΕΠΑΛ να μοιάζει περισσότερο με γενικό λύκειο παρά με επαγγελματικό.

Ειδικότητες ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ.

Έγιναν έντονες παρεμβάσεις για τον τρόπο κατανομής των ειδικοτήτων σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ καθώς και την κατάργηση ειδικοτήτων με χαρακτηριστικό παράδειγμα των ηλεκτρολόγων αυτοκινήτων με αποτέλεσμα ο ηλεκτρολογικός τομέας να μην έχει καμία ειδικότητα στην ΕΠΑΣ.

Επισημάνθηκε με έμφαση ότι στις ειδικότητες των ΕΠΑΛ πρέπει να υπάρχουν απαραίτητα  ειδικότητες για τις οποίες υπάρχουν αντίστοιχες σχολές ή τμήματα στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. 

Επίσης έγινε αναφορά ότι, σύμφωνα με τις εξαγγελίες, όσες ειδικότητες υπάρχουν στο ΕΠΑΛ δεν θα υπάρχουν στην ΕΠΑΣ ούτε αυτό τηρείται. Η ειδικότητα του ΕΠΑΛ «έργα τοπίου και περιβάλλον» είναι ίδια με την ειδικότητα της ΕΠΑΣ «κηποτεχνία–έργα πρασίνου» αλλά με διαφορετικό όνομα.

Στην περίπτωση των ειδικοτήτων δεν προτείνεται κάτι συγκεκριμένο, διότι δεν έγινε αποδεκτό το σκεπτικό του ΥΠΕΠΘ για ειδικότητες που χρειάζονται ισχυρή θεωρητική υποστήριξη και άλλες που δεν χρειάζονται και αυτές πρέπει να λειτουργήσουν στην ΕΠΑΣ. Το ίδιο το υπουργείο παιδείας παραβίασε και αυτό το σκεπτικό με το βάλε-βγάλε τις ειδικότητες σε ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ. Σε κάθε περίπτωση  ισχύει η πρόταση του Τεχνολογικού Λυκείου με όλες τις ειδικότητες στο ίδιο σχολείο.

Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.

Στον τρόπο πρόσβασης στην Τριτοβάθμια, όπως ανακοινώθηκε από το ΥΠΕΠΘ με δυο δυνατότητες πρόσβασης προτείνονται τα εξής:

Πρώτη δυνατότητα - εισαγωγικές στα ΤΕΙ. Η εξέταση στα 3 μαθήματα και η θεσμοθέτηση  συντελεστών βαρύτητας γίνονται αποδεκτά, υπάρχει όμως αντίρρηση στο γεγονός ότι δεν ξεκαθαρίστηκε το ποσοστό εισαγωγής το οποίο θα πρέπει να είναι τουλάχιστον 25% όπως ίσχυε και στα ΤΕΛ, το ποσοστό αυτό να ισχύει και για τις στρατιωτικές, αστυνομικές σχολές.

Δεύτερη δυνατότητα – εισαγωγικές σε ΑΕΙ -ΤΕΙ.

Δεν γίνεται αποδεκτός ο τρόπος εισαγωγής και προτείνεται μια παραλλαγή του.

Οι διαφοροποιήσεις που προτείνονται είναι οι εξής: Εξέταση σε 3 μαθήματα γενικής παιδείας, Νεοελληνική γλώσσα, Μαθηματικά Ι, Φυσική Ι, ένα μάθημα επιλογής ( τα μαθήματα επιλογής να αυξηθούν και να μην είναι αποκλειστικά γενικής παιδείας) και 2 επαγγελματικά μαθήματα με αυξημένο συντελεστή βαρύτητας. Εάν δεν γίνουν αυτές οι αλλαγές τότε ουσιαστικά ο δρόμος των μαθητών του ΕΠΑΛ προς τα ΑΕΙ θα είναι κλειστός και οι εξαγγελίες του ΥΠΕΠΘ για πρόσβαση προς τα ΑΕΙ θα είναι κενές περιεχομένου.

Τεχνολογική κατεύθυνση

Προτείνεται η άμεση κατάργηση της τεχνολογικής κατεύθυνσης από το γενικό λύκειο και μάλιστα αυτό είχε υποχρέωση να το κάνει το ΥΠΕΠΘ με την ψήφιση του νόμου 3475/2006.

 


Πειραιάς 8-2-2007

 

ΓΙΑ  ΤΟ Δ.Σ.

 

 

       Ο Πρόεδρος                                                       Ο Γεν. Γραμματέας

Ελευθέριος Καλαϊτζόγλου                                                   Ανδρέας Φαράσογλου



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 09.02.2007 10:15:01
 
Αναγνώσθηκε 1095 φορές