Διαφόρων Φορέων

ΝΑΙ στήν ναθεώρηση το ρθρου 16

 

πό τή βιομηχανική πανάσταση καί μετά, στόν ερωπαϊκό χρο, κατέστη δυνατός διανοητικός καί θεσμικός πλουραλισμός ετε σέ δεολογικό πίπεδο μέ τήν μφάνιση, κυρίως, τν κοινωνικν, πολιτικν καί νθρωπολογικν θεωριν ετε σέ θεσμικό-ξουσιαστικό, νατρέποντας  ,τι δέν ταν δημοκρατικό (σχατη διαδικασία πρό 15ετίας νατροπή τν ατοαποκαλούμενων «λαϊκν δημοκρατιν το παρκτο σοσιαλισμο» στήν νατολική Ερώπη). Σέ ατό τό πλαίσιο το διανοητικο καί θεσμικο πλουραλισμο, θεμελιώθηκε σύγχρονη κοινοβουλευτική δημοκρατία καί πό ατο το γεγονότος ναπτύχθηκαν λες ο διαδικασίες κδημοκρατισμο καί κσυγχρονισμο καί στό χρο τς Παιδείας, τς κπαίδευσης, τς γνώσης, τς πιστήμης καί τς ρευνας.

            Στήν λλάδα, τά τελευταα 33 χρόνια δημοκρατία, ς διαδικασία πολιτικς ξουσίας, δέν χει κατορθώσει νά περβε τά κομματικά στεγανά σέ πιμέρους σημαντικότατα ζητήματα πού χουν νά κάνουν μέ τό μέλλον τς χώρας. Φαίνεται, μως, τι στό χρο τς παιδείας, ο περισσότεροι κατανοον σήμερα πώς τό πάρχον σύστημα εναι ξεπερασμένο, μονολιθικό, μή νταγωνιστικό, μή καινοτόμο, ποκομμένο πό τίς νάγκες τς κοινωνίας μέ διαφανες διαδικασίες π.χ στίς κλογές νέων μελν ΔΕΠ, καθόλα, μως, νομότυπες καί γι΄ατό συναινον, στω καί λεκτικά, στήν ναγκαιότητα ριζικν λλαγν.

            Τό Σύνταγμα μέσα πό τήν κοινοβουλευτική διαδικασία τς ναθεώρησης φείλει νά μβαθύνει τή δημοκρατία στούς θεσμούς καί στίς ξουσίες πού ατοί κφράζουν. δεολογική βάση τς ναθεώρησης το ρθρου 16 (ν χι τς πλήρους κατάργησής του καί τς κ νέου ναδιατύπωσής του, καθώς κρατικός καί μή κρατικός πλέον φορέας θά πρέπει νά εδωθον πό κοινο ς να νιαο θνικό σύστημα τριτοβάθμιας κπαίδευσης), θά πρέπει νά στηρίζεται στήν ξς γιά τή δημοκρατία δομική ποψη: κδημοκρατισμός στό  χρο τς νώτατης κπαίδευσης σημαίνει ρση τς κρατικίστικης μονοπωλιακς ντίληψης γιά τήν παροχή γνώσης. λλαγή λου το δομικο πλαισίου λειτουργίας τς ρευνας καί τς πιστήμης μέ τή λεύθερη συμμετοχή σέ ατήν κτός το δημοσίου καί λλων φορέων, κοινωνικν διωτικν.

            Τί σημαίνει, μως, πρακτικά ατό; Γιά τό σύγχρονο νθρωπο παρξη μόνο κρατικν μονοπωλίων ετε στήν τηλεόραση ετε στήν πικοινωνία ετε στήν νέργεια ετε στή γνώση καί στήν ρευνα εναι κατ’ρχάς διανόητη μέ τήν ννοια τι δέν πάρχει ρθός λόγος πού νά δικαιολογε την παρξη ατν τν μονοπωλίων. Κυρίως, μως, εναι βαθειά ντιδημοκρατική, γιατί λειτουργε ς παγόρευση συμμετοχς στόν ποιοδήποτε φορέα διώτη πού πιθυμε νά συμμετέχει. Κατ’νάγκην προσκόλησση σέ τι δήποτε κρατικίστικο ποτελε μμονή σέ παρελθοντικές ρμηνεες πού στήν ποχή τους μπορε νά ταν σύγχρονες καί προοδευτικές, σήμερα, μως, ποτελον  τήν μπροσθοφυλακή τς ντίδρασης καί τς δράνειας. Γι ατό τό λόγο, σέ καμία χώρα τς Ερώπης, σήμερα, δέν φίσταται παγόρευση δημιουργίας μή κρατικν καί μή κερδοσκοπικν ΑΕΙ ετε πό φορες ετε πό διτες. ντιθέτως πάρχουν λίγα καί καλά (Τό Bocconi στήν ταλία, τς Ναβάρας στήν σπανία, τό Διεθνές Παν/μιο τς Βρέμης στή Γερμανία, κάποια ησουίτικα Παν/μια στή Γαλλία καί στό Βέλγιο κ..), πως, ντιστοίχως, πάρχουν πολλά καί καλά δημόσια, χωρίς νά μπλέκονται μεταξύ τους σέ γονες ντιπαραθέσεις καί συγκρούσεις. Νά ναφερθε γιά παράδειγμα τι ποκοδικωποίηση το νθρωπίνου γονιδιώματος λοκληρώθηκε τό 2001 πό τό νεξάρτητο μή κερδοσκοπικό παν/μιο το Γουέλκαμ.

πί τς οσίας, ναθεώρηση σημαίνει τροποποίηση τς παρ.5 το ρθρου 16 ποία προβλέπει τι : « νώτατη κπαίδευση παρέχεται ποκλειστικά πό δρύματα πού ποτελον νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου μέ πλήρη ατοδιοίκηση», τς παρ.8 πού προβλέπει τι «σύσταση νωτάτων σχολν πό διτες παγορεύεται» καί τς παρ.6 πού ναφέρεται στά μέλη ΔΕΠ τν δημοσίων ΑΕΙ. παρ.7 θά πρέπει νά καταργηθε μετά τήν νωτατοποίηση τν ΤΕΙ σέ ΑΤΕΙ καί τν ΑΕΣ σέ ΑΕΑ 4ετος φοιτήσεως.

            Τό πιό σοβαρό, μως, ζήτημα στήν λη συζήτηση γιά τό ρθρο 16 ποτελε θεσμική δομή πού θά θεσπίσει κτελεστικός νόμος γιά τή μορφή λειτουργίας πού θά πρέπει νά χουν τά μή κρατικά καί μή κερδοσκοπικά ΑΕΙ. αστηρότητα, ς βασική ρχή, θά πρέπει νά θεωρηθε δεδομένη καί θά πρέπει νά λειτουργήσει ς λεγκτικός παράγοντας ναντι τν ργαστηρίων λευθέρων Σπουδν, τν ποίων λειτουργία πτεται κριβς τς λεγκτικς δυνατότητας πού φείλει νά χει μιά δημοκρατική κοινωνία. ποιαδήποτε δυνατότητα θά πρέπει νά ποβλέπει στή δημιουργία ΑΕΙ μέ κοινωφελή δράση καί πό κρατικό λεγχο καί δεια. Παράλληλα θά πρέπει νά διασφαλίζει τά προσόντα τν μελν ΔΕΠ, τόν τρόπο εσαγωγς καί νά γγυται τήν πιστημονική λευθερία καί ρευνα. λα ατά προϋποθέτουν θεσμοθετημένες δομές καί νόρμες καί δημόσιο λεγχο.

              ναθεώρηση λοιπόν το ρθρου 16 πτεται ζητημάτων λειτουργίας κατά δημοκρατικό τρόπο τν διων τν θεσμν, θέτοντας θέμα νθρωπίνων δικαιωμάτων καί λευθερίας τν πολιτν. πολιτεία φείλει νά πεγκλωβίσει τή λογική της πό ρχές ντιδραστικν νοοτροπιν καί νά πιτρέψει στήν κοινωνία νά ναπτύξει δυναμικές πού θά νατρέπουν τίς ΔΗΘΕΝ προοδευτικές ντιλήψεις κάποιων γκλωβισμένων σέ συστήματα οτοπικς δεοληπτικς ατοπραγμάτωσης. Ο φοβίες ρνονται τίς δημιουργικές δυναμικές καί ναρκοθετον τό μέλλον το διανοητικο καί θεσμικο πλουραλισμο, ν ο παγορεύσεις ποτελον παρωχημένες πόψεις το συγκεντρωτικο κρατισμο.

 

 

ρβανίτης Χριστόφορος

Καθηγητής στό Γενικό Μουσικό Θεσσαλονίκης

Θεολόγος-Δρ. Κοινωνιολογίας τς θρησκείας



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 23.01.2007 21:55:01
 
Αναγνώσθηκε 587 φορές