Δραστηριότητες & Eκδηλώσεις

Η ΠΡΟΠΑΡΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗ


ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΥ ΦΟΡΟΥΜ  ΣΤΗ ΦΡΑΝΚΟΥΡΤΗ


ΚΑΙ  Η  ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ


 


Από τις 3 έως τις 5 Νοεμβρίου 2006 πραγματοποιήθηκε στην Φρανκφούρτη η Προπαρασκευαστική Συνέλευση του Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ. Η Συνέλευση φιλοξενήθηκε στα κτίρια των συνδικάτων VERDI και IG Metall και είχε ως κύρια θέματα την αποτίμηση του 4ου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ της Αθήνας καθώς και τα μελλοντικά βήματα του Φόρουμ.


Για την Ελληνική αντιπροσωπεία η Προπαρασκευαστική Συνέλευση της Φρανκφούρτης ήταν η στιγμή της δικαίωσης του κόπου που καταβλήθηκε. Το σύνολο των Ευρωπαίων εκπροσώπων οργανώσεων και κινημάτων που τοποθετήθηκαν έδωσαν συγχαρητήρια στους Έλληνες οργανωτές τονίζοντας ότι το 4ο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ, τον περασμένο Μάη στην Αθήνα, ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένο. Επιχειρώντας να τεκμηριώσουν αυτή την εκτίμηση υπογράμμισαν τη μαζική συμμετοχή στις συζητήσεις αλλά και την επιτυχία της διαδήλωσης, το άνοιγμα στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης και την Τουρκία, τον πλουραλιστικό και δημοκρατικό χαρακτήρα του προγράμματος, που δεν απέκλεισε κανέναν, το ριζοσπαστικό και νεανικό  του χρώμα και, τέλος, το γεγονός ότι το κίνημα μιας σχετικά μικρής χώρας κατάφερε να αντεπεξέλθει στις τεράστιες απαιτήσεις της διοργάνωσης.


Στη Φρανκφούρτη άνοιξε και η συζήτηση για το πού θα οργανωθεί το επόμενο, 5Ο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ. ¨Έγιναν προτάσεις για την Κοπεγχάγη, τη Βιέννη και τη Λισσαβόνα. Η τελική απόφαση θα παρθεί στην επόμενη Προπαρασκευαστική Συνέλευση, που θα πραγματοποιηθεί από τις 30 Μάρτη έως τις 2 Απρίλη 2007. Για να διευκολυνθεί η Προπαρασκευαστική αλλά και για να διευκολυνθεί η διαδικασία επιλογής της πόλης που θα φιλοξενήσει  το επόμενο Φόρουμ αποφασίστηκε η δημιουργία μιας ομάδας εργασίας, που θα συνεδριάσει στις Βρυξέλλες στις 12 Ιανουαρίου 2006. Το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ είναι μια ζωντανή πραγματικότητα που  δεν μπορεί να αναιρεθεί. Στην Αθήνα αποδείχτηκε όχι μόνο η αντοχή του στις αντιξοότητες αλλά και η ζωτική ορμή του.


Πραγματοποιήθηκε, επίσης, συνάντηση  του δικτύου συνδικαλιστών, στην οποία εκτός του απολογισμού για το 4ο  Ε.Κ.Φ. συζητήθηκε και η πρόταση  για την Πανευρωπαϊκή Διάσκεψη «για την υπεράσπιση των δημόσιων υπηρεσιών», που ήδη έχει αποφασισθεί να πραγματοποιηθεί το 2007 στη Θεσσαλονίκη ή το Νιουκάστλ.  


 


Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ του Δικτύου Εκπαίδευσης


Στο πλαίσιο της προπαρασκευαστικής συνάντησης, πραγματοποιήθηκε η συνάντηση του Δικτύου Εκπαίδευσης του Φόρουμ. Συμμετείχαν σε αυτή εκπρόσωποι από συνδικάτα εκπαιδευτικών από την Ελλάδα (ΟΛΜΕ), τη Γαλλία (SNES, SNIUPP, CGT), την Ιταλία (FCGIL, COBAS-Scuola),  την Τουρκία (EGITIM-SEN), τη Γερμανία (GEW), φοιτητικές οργανώσεις (UNEF-Γαλλία), φοιτητές από Ελλάδα και Τουρκία. Συμμετείχαν επίσης εκπρόσωποι κινημάτων για την παιδεία από το Βέλγιο, την Τουρκία, την Ιταλία κ.ά.


Κατά τις εργασίες της έγινε θετική αποτίμηση των σεμιναρίων για την εκπαίδευση που οργανώθηκαν στην Αθήνα το Μάη και δόθηκαν για μια ακόμη φορά συγχαρητήρια στους Έλληνες οργανωτές.  Παρουσιάστηκαν, ακόμη, οι εξελίξεις στην εκπαίδευση σε κάθε χώρα. Η ελληνική αντιπροσωπεία ενημέρωσε αναλυτικά για τη δράση του εκπαιδευτικού κινήματος στη χώρα μας, τη φοιτητική εξέγερση του περασμένου Μάη καθώς και τη μεγαλειώδη απεργία των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, τη συμμετοχή σε αυτές τις κινητοποιήσεις των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τη συγκρότηση του πανεκπαιδευτικού μετώπου. Όλοι οι εκπρόσωποι εξέφρασαν τη συμπαράστασή τους στο εκπαιδευτικό κίνημα της χώρας μας και ευχήθηκαν επιτυχία στους αγώνες μας.


Έγινε, τέλος, συζήτηση για τον προγραμματισμό των κινητοποιήσεων σε όλες τις χώρες στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Δράσης για την Εκπαίδευση και οριστικοποιήθηκε το τελικό κείμενο της σχετικής διακήρυξης που υιοθετήθηκε στη Συνέλευση Εκπαίδευσης στο 4ο ΕΚΦ, το Μάη στην Αθήνα.


 


Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Δράσης για την Εκπαίδευση


 


Στο πλαίσιο αυτής της εβδομάδας οργανώθηκαν σε διάφορες χώρες της Ευρώπης κινηματικές διαδικασίες και εκδηλώσεις με στόχο τη στήριξη της δημόσιας εκπαίδευσης ενάντια στην εμπορευματοποίηση και την ιδιωτικοποίηση.


            Στην Ιταλία πραγματοποιήθηκε  24ωρη απεργία στις 17 Νοέμβρη με αίτημα την αύξηση των δαπανών για την παιδεία από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και ενάντια στην προσωρινότητα της εργασίας κλπ.. Οι εργαζόμενοι απεργοί έφτασαν συνολικά το 1,5 εκατομμύριο, ενώ περισσότεροι από 300.000 συμμετείχαν σε συλλαλητήρια που οργανώθηκαν σε 27 Ιταλικές πόλεις (Ρώμη, Μιλάνο, Νάπολη, Τορίνο κ.α).


            Στις 18 Νοέμβρη στο Μιλάνο το κίνημα «Ένα καλό σχολείο για τη δημοκρατία» οργάνωσε ένα Ευρωπαϊκό Συνέδριο με τίτλο: « Η Εκπαίδευση Δημόσιο αγαθό: σχολείο, όπως νερό» για τις εξελίξεις στην εκπαίδευση στην Ευρώπη με ομιλητές από διάφορες χώρες. Με πρωτοβουλία αυτού του κινήματος  γονιών, εκπαιδευτικών και σπουδαστών δημιουργήθηκε ένα νομοσχέδιο κάτω από το οποίο συγκεντρώθηκαν 100.000 υπογραφές και θα συζητηθεί στο Ιταλικό Κοινοβούλιο. Είναι η πρώτη φορά από το 1948  στην Ιταλία που ένα νομοσχέδιο έχει γραφτεί και προτείνεται από τους πολίτες.


            Στο Βέλγιο, στο  γαλλόφωνο  τμήμα της χώρας, οργανώθηκε την Πέμπτη 16  Νοέμβρη από τα συνδικάτα στάση εργασίας.


            Στη Ουγγαρία  στις 13 Οκτώβρη οργανώθηκε  διαδήλωση ενάντια  στην κυβερνητική πρόθεση για απολύσεις εκπαιδευτικών και την κατά 20% μείωση των δαπανών. Τα συνδικάτα εκπαιδευτικών της Ουγγαρίας επισημαίνουν ότι, αν ακολουθηθεί η πολιτική της κυβέρνησης, θα απολυθούν 15.000-20.000 εκπαιδευτικοί τα επόμενα χρόνια.


            Στην Ισπανία οργανώθηκαν φοιτητικές διαδηλώσεις στη Μαδρίτη, τη Βαρκελώνη και τη Βαλένθια, με την υποστήριξη των συνδικάτων των εκπαιδευτικών. Όπως μας πληροφορούν οι Ισπανοί εκπαιδευτικοί, η κυβέρνηση προώθησε ένα νόμο που θεωρεί ισότιμη τη δημόσια με την ιδιωτική εκπαίδευση και προβλέπει αλλαγές προς το χειρότερο για το στάτους των εκπαιδευτικών. Τα συνδικάτα οργάνωσαν μια εκστρατεία ενάντια σ’ αυτό το νόμο και ζητούν να καταργηθεί, γιατί εισάγει τη λογική της ιδιωτικής αγοράς στο εκπαιδευτικό σύστημα.


            Στην Αγγλία οργανώθηκε στο πανεπιστήμιο του Λονδίνου συνέδριο στις 25/11 ενάντια στην εκπαιδευτική πολιτική του Μπλερ. Με κεντρικό σύνθημα «Ένα καλό σχολείο για κάθε παιδί» το συνέδριο αυτό εναντιώθηκε στο νεοσύστατο θεσμό των Ακαδημιών (Academies), που εκχωρεί σχολεία σε επιχειρήσεις, και γενικά αντιπαρατέθηκε στην εκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης. Η κυβέρνηση του Μπλερ, που προωθεί τη δημιουργία νέων σχολείων υπό τον τίτλο: «Φτιάχνοντας σχολεία για το μέλλον»,  θέλει αυτά να διευθύνοντα από ιδιωτικούς σπόνσορες, πράγμα που έχει δημιουργήσει πολλές αντιθέσεις σε εθνικό και τοπικό επίπεδο. Η πολιτική αυτή συνδυάζεται με την προσπάθεια ελέγχου της εκπαίδευσης από εταιρείες  και  με  κριτήρια αποκλεισμού  μαθητών από τις «Ακαδημίες».


            Στη Γαλλία οργανώθηκαν κατά τη διάρκεια αυτής της εβδομάδας σεμινάρια-συζητήσεις για την εκπαίδευση από τα συνδικάτα των εκπαιδευτικών.


            Τέλος, στην Πορτογαλία  οργανώθηκε συνέλευση και διαδήλωση τη 17 Νοέμβρη.


            Στη χώρα μας, όπως είναι γνωστό, οργανώθηκε για πρώτη  φορά «Ανοικτή αγωνιστική συνέλευση» στις 15/11 στο Πολυτεχνείο  με την συμμετοχή των Ομοσπονδιών των εκπαιδευτικών ΟΛΜΕ, ΔΟΕ, ΠΟΣΔΕΠ, των γονέων (της ΑΣΓΜΕ) και φοιτητικών συλλόγων. Αυτός  ο ζωντανός κόσμος του αγώνα, με όλο το φορτίο του ιστορικού συμβολισμού των χώρων και των ημερών, συζήτησε και αποτίμησε τις πλευρές και τα μηνύματα  των μεγάλων κοινών αγώνων στην εκπαίδευση από την άνοιξη μέχρι σήμερα. Ταυτόχρονα, επιβεβαίωσε την κοινή βούληση της αγωνιστικής συνέχισης και κυρίως της κορύφωσης  των αγώνων το Γενάρη του 2007  με διευρυμένα πανεργατικά και παλλαϊκά  χαρακτηριστικά,  τότε  που ξεκινά η συζήτηση για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος, το οποίο κατοχυρώνει νομικά τη δωρεάν δημόσια εκπαίδευση.


 


 


 


Κάλεσμα της Γενικής Συνέλευσης του Δικτύου της Εκπαίδευσης


 στο 4ο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ   για την Πανευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητοποίησης για την Υπεράσπιση του Δημόσιας Εκπαίδευσης  (13-18 Νοέμβρη του 2006).


 


Εμείς, ως εκπαιδευτικοί, κινήματα,  οργανώσεις,  εργατικά σωματεία, συνδικάτα και φορείς της  κοινωνίας  των πολιτών, που συμμετείχαμε στο 4ο Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Φόρουμ (ESF) στην Αθήνα,  καλούμε όλες τις οργανώσεις, φορείς και συλλογικότητες της εκπαίδευσης στην Ευρώπη να υποστηρίξουν την ακόλουθη έκκληση. 


Αυτή η έκκληση απευθύνεται σε όλους, στους/στις εργαζόμενους/-ες στα σχολεία, στα πανεπιστήμια, σε μη επίσημη εκπαίδευση και σε εξωδιδακτικές δραστηριότητες, στους/στις φοιτητές/-τριες και στους/στις μαθητές/-τριες, στις οικογένειές τους, στον κόσμο του πολιτισμού, της επιστήμης και της τέχνης, στα μέλη της Βουλής και στους λοιπούς αιρετούς, στα εργατικά σωματεία και στα συνδικάτα, σε όλους τους εργαζόμενους και τα ευρωπαϊκά σωματεία τους.


Επαναβεβαιώνουμε τις αρχές της Παγκόσμιου Πλαισίου Δράσης που υιοθετήθηκε από το Καταστατικό του Φόρουμ  Εκπαίδευσης  το 2001, από το Τρίτο Παγκόσμιο Εκπαιδευτικό Φόρουμ στο Πόρτο Αλέγρε το 2004 και από το  Παγκόσμιο Κοινωνικό Φόρουμ στο Καράκας το 2006.


1.      Η Εκπαίδευση ως δημόσιο αγαθό είναι παγκόσμια προτεραιότητα και αναφαίρετο ανθρώπινο δικαίωμα που επηρεάζει ολόκληρη τη ζωή των ανθρώπων.


2.      Αυτό το δικαίωμα είναι ουσιώδες για την  πρόσβαση σε όλα τα άλλα δικαιώματα, η εκπαίδευση είναι ένας μεγάλος στόχος για τις κοινωνικές ανάγκες των εργαζομένων, για τη θεμελίωση  αξιών βασισμένων στην αλληλεγγύη  και για την ολοκλήρωση της ιδιότητας του πολίτη.


3.      Η πολιτεία πρέπει να εξασφαλίζει όλους τους δυνατούς όρους για την παγίωση και προώθηση αυτών των δικαιωμάτων


4.      Είναι καθήκον της πολιτείας να εγγυάται, χωρίς διακρίσεις ή αποκλεισμούς που σχετίζονται με εθνότητα, θρησκεία, φύλο, κοινωνική τάξη και σεξουαλική προτίμηση, το πλήρες δικαίωμα σε μία ουσιαστική δημόσια παιδεία, σε όλες τις βαθμίδες, από την προσχολική ως το πανεπιστήμιο, ως μέρος των δημοσίων υπηρεσιών


 


Για όλους αυτούς τους λόγους είμαστε:


·      Αντίθετοι σε κάθε νεοφιλελεύθερη πολιτική στην εκπαίδευση, όπως οι πολιτικές που εκπορεύονται σήμερα από την Ε.Ε.(π.χ. οδηγία Μπολκεστάιν, GATS, διαδικασία της Μπολόνια, αποφάσεις  της Λισσαβόνας κ.λπ.)



  • Αντίθετοι με την υποταγή της εκπαίδευσης στις ανάγκες  της αγοράς
  • Αντίθετοι με την αύξηση της ιδιωτικής χρηματοδότησης ή της δημόσιας και ιδιωτικής συνεργασίας στη χρηματοδότηση των σχολείων
  • Αντίθετοι με την ενίσχυση των κοινωνικών ανισοτήτων, που επιφέρει τον κοινωνικό αποκλεισμό
  • Αντίθετοι με την αποδυνάμωση του προγράμματος σπουδών, που υποτάσσει την παιδεία σε αγοραίες λογικές
  • Αντίθετοι με το θεσμό των έκτακτων / εποχικών εκπαιδευτικών και όλων των ευέλικτων μορφών εργασίας

·        Αντίθετοι με το ρατσισμό και το νεοφασισμό.


 


Η εκπαίδευση, ως αναφαίρετο δικαίωμα όλων, πρέπει να αποτελεί δημόσιο αγαθό υψηλής ποιότητας. Για αυτό τασσόμαστε και θα αγωνιστούμε ολόψυχα



  • Για την αύξηση των δημόσιων δαπανών για την εκπαίδευση (τουλάχιστον στο 7% του ΑΕΠ)
  • Για την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της ενεργού άσκησης των δικαιωμάτων του πολίτη
  • Για τη δημιουργία σχολείων για νήπια / μικρά παιδιά ως μέρος των δημόσιων υπηρεσιών
  • Για μια τριτοβάθμια εκπαίδευση και για έρευνα στην υπηρεσία της δημιουργίας και της δημοκρατικής προώθησης  της γνώσης
  • Για την απόκτηση των αναγκαίων και επιθυμητών προσόντων, που θα συμβάλλουν στην εξέλιξη  όλων των νέων
  • Για την κατανόηση των διαφορών των δύο φύλων και την ισότητα στην πρόσβαση και στα δικαιώματα – υπέρ μίας εκπαίδευσης που δεν βασίζεται; σε αρσενικά στερεότυπα
  • Για υψηλή ποιότητα στην επαγγελματική κατάρτιση και στις συνθήκες εργασίας για όλους τους/τις εκπαιδευτικούς
  • Για την ένταξη σε όλες τις βαθμίδες της Εκπαίδευσης των μαθητών/-τριών με ειδικές ανάγκες, των μεταναστών/-τριών και των προσφύγων
  • Για την ελεύθερη πρόσβαση των μεταναστών και των προσφύγων σε όλες της βαθμίδες της εκπαίδευσης και την αναγνώριση των πολιτιστικών και γλωσσικών διαφορών ως κοινής αξίας
  • Για την αναγνώριση ότι το οικονομικό χρέος που επηρεάζει αρνητικά τις ονομαζόμενες αναπτυσσόμενες χώρες είναι παράνομο και εμποδίζει τις κατάλληλες επενδύσεις σ’ αυτές τις χώρες σε βασικούς τομείς, όπως είναι η εκπαίδευση.
  • Για τη συμμετοχή των νέων στα κοινωνικά δρώμενα και την έμπρακτη άσκησης των δικαιωμάτων τους
  • Για τη μείωση των δαπανών για τον πόλεμο και την αύξηση των δαπανών για την εκπαίδευση
  • Για ένα σχολείου αποδεσμευμένο από τις θρησκείες
  • Για την προαγωγή της ειρήνης, της συνεργασίας, της αλληλεγγύης, και των ανθρώπινων δικαιωμάτων χωρίς διακρίσεις.
  • Υπέρ της κοινωνικής θέσης των φοιτητών
  • Για την πρόσβαση στην επαγγελματική κατάρτιση ως μέρος των δημόσιων υπηρεσιών, ως δικαίωμα για όλους.
  • Για να περιληφθεί η μη τυπική εκπαίδευση στις δημόσιες και δωρεάν υπηρεσίες.

 


Με αυτή την προοπτική, το σχολείο, τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας και  συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, εξωδιδακτικών δραστηριοτήτων και όλοι οι εκπαιδευτικοί χώροι πρέπει να γίνουν ένας συλλογικός δημοκρατικός χώρος που καλωσορίζει, αναγνωρίζει και δημιουργεί σχέσεις μεταξύ των συμμετεχόντων σε αυτό.


Για αυτούς τους λόγους είναι αναγκαίο να γίνουν τα εξής στο επόμενο διάστημα:


Α. Να συνεχιστεί και να διευρυνθεί η δικτύωση για την εκπαίδευση, των οργανώσεων και των κινημάτων. Είναι αναγκαίο να διευρυνθεί το μέτωπο των οργανώσεων και να συνεργαστούν ακόμα περισσότερο τα σωματεία με το φοιτητικό και το μαθητικό κίνημα, τις οργανώσεις των γονιών, τα εργατικά συνδικάτα και τις διάφορες κοινωνικές οργανώσεις και κινήματα στο δίκτυο. Ο αγώνας για δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση είναι υπόθεση όλων.


Β. Να αξιοποιηθούν κοινές ημέρες δράσης για την εκπαίδευση με βάση το κάλεσμα αυτό και με κεντρικό σύνθημα: «Στηρίζουμε τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση  σε όλες τις βαθμίδες, για όλους τους νέους και όλες τις νέες χωρίς διακρίσεις. Αντιστεκόμαστε στην ιδιωτικοποίηση. Λέμε όχι στην παιδεία της αγοράς».


Γ. Καλούμε σε μια πανευρωπαϊκή εβδομάδα κινητοποίησης για την υπεράσπιση της δημόσιας εκπαίδευσης,  την τρίτη εβδομάδα του Νοέμβρη του 2006. Υποστηρίζουμε την πανευρωπαϊκή κοινή μέρα δράσης για τους φοιτητές στις 17 Νοέμβρη 2006.


Δ. Αν το Δίκτυο των Δημοσίων Υπηρεσιών αποφασίσει για μια κοινή ημέρα δράσης, υποστηρίζουμε αυτή τη δράση.


=============================================================


Στη Γενική Συνέλευση του Δικτύου Εκπαίδευσης του 4ου Ευρωπαϊκού Κοινωνικού Φόρουμ συμμετείχαν εκπρόσωποι από 17 διαφορετικές χώρες και εθνότητες (όπως Γαλλία, Ιταλία, Ελλάδα, Ισπανία, Τουρκία, Αγγλία, Γερμανία, Βουλγαρία, Κουρδιστάν, Σερβία, Ρωσία, Ουκρανία, Βέλγιο, Αυστρία κ.ά.) και πάνω από 45 οργανώσεις, συνδικάτα, κοινωνικά κινήματα, ινστιτούτα κ.λπ.


 


Θέμης Κοτσιφάκης


Μέλος ΔΣ ΟΛΜΕ


Δίκτυο Εκπαίδευσης ΕΚΦ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 08.01.2007 16:02:37
 
Αναγνώσθηκε 379 φορές