Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΜΠΡΑΤΗΣ, πρόεδρος ΔΟΕ: Ο αγώνας των εκπαιδευτικών θα είναι μακρύς και παρατεταμένος

«Αδύνατο να δεχτούμε την πολιτική λιτότητας»

Της ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΛΙΑΤΣΟΥ

Ηταν η απεργία της χρονιάς. Στην ιστορία του κλάδου, μάλιστα, καταγράφτηκε ως η μεγαλύτερη που έγινε τα τελευταία 30 χρόνια. Δεν υπήρξε πολίτης που να μην παρακολούθησε, βήμα προς βήμα, επί 6 εβδομάδες, όλες τις εξελίξεις.

«Αισθάνομαι πολύ περήφανος που ηγήθηκα ενός τέτοιου αγώνα»
Αλλα και τώρα που τα σχολεία άνοιξαν, ο θόρυβος δεν έχει κοπάσει. Γιατί οι δάσκαλοι επανήλθαν στα μαθήματα, αλλά τα αιτήματά τους παραμένουν άλυτα. Σε αντίθεση με τους αστυνομικούς που, αμέσως μετά, αντιμετωπίστηκαν ευνοϊκά από την κυβέρνηση. Και μαζί με όλα αυτά, αναπάντητα ακόμη τα ερωτήματα για τη σκληρή στάση που κράτησε στη διάρκεια της απεργίας, η υπουργός Παιδείας.

Τι λέει για όλα αυτά ο πρόεδρος της ΔΟΕ, Δημήτρης Μπράτης, που κράτησε τόσο επιδέξια το τιμόνι αυτής της μεγάλης απεργίας;

* Για τον Γ. Αλογοσκούφη: «Φάσκει και αντιφάσκει. Ο ίδιος ακυρώνει τον εαυτό του. Να μας απαντήσει γιατί σε μια κοινωνική ομάδα συμπεριφέρθηκε έτσι και στην άλλη διαφορετικά».

* Για τη Μαριέττα Γιαννάκου: «Επέδειξε μια πρωτοφανή αδιαλλαξία. Δεν στάθηκε δίπλα στα αιτήματά μας».

* Για τον Κ. Καραμανλή: «Η συνάντησή μας μαζί του είναι μια νίκη του συνδικαλιστικού κινήματος».

Επειτα από 18 χρόνια διδασκαλίας επέλεξε τα έδρανα του συνδικαλισμού, όπου από το 1997 βρίσκεται σε μάχιμες θέσεις. Τα 4 τελευταία χρόνια, ως πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας που αριθμεί 70.000 μέλη. Μια εξέλιξη που δεν μπορούσε να προβλέψει όταν έφυγε από την Αρτα με δύο πτυχία στα παιδαγωγικά, για να ασκήσει το λειτούργημα του δασκάλου.

«Είμαστε περήφανοι για τον αγώνα που δώσαμε. Αλλοι πρέπει να αισθάνονται ταπεινωμένοι», λέει ο Δ. Μπράτης. « Αυτοί που δεν έδωσαν λύση στα αιτήματά μας», προαναγγέλλοντας ουσιαστικά, συνέχιση των κινητοποιήσεων.


ΓΙΑ ΑΛΟΓΟΣΚΟΥΦΗ Φάσκει και αντιφάσκει.
*Οταν ξεκινήσατε την απεργία, στις 18 Σεπτεμβρίου, μπορούσατε να προβλέψετε ότι αυτή θα κρατούσε 6 εβδομάδες;

«Οχι, σε καμιά περίπτωση, γιατί δεν πιστεύαμε ότι από την άλλη πλευρά θα υπήρχε τόσο αδιάλλακτη στάση και ότι καθημερινά η υπουργός Παιδείας θα έριχνε λάδι στη φωτιά».

*Ως πρόεδρος της ΔΟΕ πώς νιώσατε που βάλατε τον κλάδο σε μια τέτοια μεγάλη περιπέτεια;

«Τον Ιούνιο, αυτή η απόφαση ήταν ένα πολύ μεγάλο ρίσκο και για μένα. Μια απόφαση για πενθήμερη απεργία, από το ανώτατο όργανο του κλάδου που είναι το συνέδριό μας, δεν έχει ληφθεί ποτέ στην ιστορία των τριάντα τελευταίων χρόνων. Αισθάνομαι πολύ περήφανος που ηγήθηκα ενός τέτοιου αγώνα. Ενός αγώνα που έφερε στο προσκήνιο το ζήτημα "δημόσια εκπαίδευση", το ζήτημα "αξιοπρέπεια στον εκπαιδευτικό"».

*Με το δεδομένο ότι κανένα από τα αιτήματά σας δεν ικανοποιήθηκε, η λήξη της απεργίας συνδέθηκε με τη συνάντηση με τον πρωθυπουργό.

«Εμείς δεν σταματήσαμε την απεργία επειδή είδαμε τον πρωθυπουργό. Σταματήσαμε την απεργία για δύο λόγους. Ο ένας ήταν ότι οι αντοχές μας δεν μας επέτρεπαν να συνεχίσουμε άλλο, μιας και οι δάσκαλοι δεν είναι πλούσιοι. Και ο δεύτερος λόγος ήταν η κοινωνική ευθύνη. Η ευθύνη που είχαμε απέναντι στους μαθητές μας».

*Η πρωτοβουλία του Κ. Καραμανλή ήταν κίνηση ουσίας ή κίνηση εντυπώσεων;

«Το αίτημά μας για να δούμε τον πρωθυπουργό εκφράστηκε από την πρώτη εβδομάδα της απεργίας και τότε ο κ. Ρουσόπουλος είχε πει ότι δεν προβλέπεται τέτοια συνάντηση.


ΓΙΑ ΜΑΡΙΕΤΤΑ Επέδειξε μια πρωτοφανή αδιαλλαξία
Δεν ξέρω αν ήταν ζήτημα τακτικής, ξέρω ότι η συνάντηση τελικά έγινε κι εμείς το θεωρήσαμε αυτό ότι είναι μια νίκη του συνδικαλιστικού κινήματος».

*Εάν η αλλαγή στις δόσεις του επιδόματος γινόταν από το ΥΠΕΠΘ και όχι από τον πρωθυπουργό, η απόφασή σας θα ήταν η ίδια;

«Η κινητοποίησή μας συμπυκνώνεται στο εξής αίτημα: στο 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία και μισθούς αξιοπρέπειας. Δεν κρύψαμε από την κοινωνία ότι το οικονομικό είναι ένα κεντρικό μας αίτημα. Ομως ποτέ δεν ζητήσαμε να ικανοποιηθεί εδώ και τώρα. Μάλιστα προτείναμε να ικανοποιηθεί σε 2-3 χρόνια. Το επίδομα, βέβαια, ήταν συγκεκριμένη δέσμευση της κυβέρνησης, όφειλε να το καταβάλει. Είναι ζήτημα πολιτικού πολιτισμού οι κυβερνήσεις να τηρούν στο ακέραιο τις προεκλογικές τους υποσχέσεις».

*Εδώ υπάρχουν και μετεκλογικές υποσχέσεις που δεν τηρούνται, όπως το 5% του ΑΕΠ για την Παιδεία.

«Αυτό είναι το δυστύχημα. Ο κ. Αλογοσκούφης με τον προϋπολογισμό που κατέθεσε στη Βουλή μειώνει για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τις δαπάνες για την Παιδεία, προκαλώντας και τον εκπαιδυετικο κόσμο και την κοινωνία».

*Θεωρείτε ότι ο κλάδος γύρισε δικαιωμένος στα σχολεία;

«Αν μετρήσουμε αυτόν τον αγώνα σε ευρώ, θα έλεγα όχι. Αφησε όμως μια σημαντική παρακαταθήκη. Το αύριο στον κλάδο μας δεν θα έχει καμιά σχέση με το χθες. Ο δάσκαλος δίδαξε και με την απεργία του».

*Αισθάνεσθε νικητές ή ηττημένοι;


ΓΙΑ ΚΑΡΑΜΑΝΛΗ Η συνάντηση μαζί του είναι μια νίκη
«Είμαστε περήφανοι για τον αγώνα που δώσαμε. Δεν αισθάνονται καμιά ταπείνωση οι εκπαιδευτικοί. Ταπεινωμένοι πρέπει να αισθάνονται αυτοί που για 6 εβδομάδες δεν έδωσαν κι εξακολουθούν να μη δίνουν λύση στα αιτήματά μας. Το υπουργείο Παιδείας δηλαδή».

*Στη διάρκεια της απεργίας ήρθατε πολλές φορές σε αντιπαράθεση με τη Μαριέττα Γιαννάκου. Θεωρείτε ότι σας αντιμετώπισε απαξιωτικά;

«Είναι αλήθεια ότι υπήρξαν εντάσεις με την υπουργό Παιδείας, αλλά δεν προσωποποιήσαμε το ζήτημα. Φαντάζομαι ότι ο πρωθυπουργός της χώρας ποτέ δεν είπε στην κυρία Γιαννάκου να αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς με τέτοιες απαξιωτικές εκφράσεις. Υπήρχε μια συνεχής επίθεση της υπουργού προς τους εκπαιδευτικούς. Το κλίμα που είχε δημιουργηθεί ήταν ένα κλίμα επιθετικό, ένα κλίμα αλαζονικό, που δεν δημιουργούσε συνθήκες διαλόγου και συναίνεσης».

*Λίγες μέρες μετά τη λήξη της δικής σας απεργίας, ένας άλλος κλάδος, οι αστυνομικοί, διεκδίκησαν οικονομικά αιτήματα και έτυχαν άλλης αντιμετώπισης. Πώς νιώθετε;

«Κατ' αρχήν χαίρομαι που ικανοποιήθηκαν αιτήματα εργαζομένων. Θεωρώ ότι και η δική μας απεργία βοήθησε σε αυτό. Ομως ο κ. Αλογοσκούφης αποδείχτηκε ότι φάσκει και αντιφάσκει. Είχε πει πρόσφατα ότι τα αιτήματα των διάφορων κοινωνικών ομάδων δεν πρέπει να ικανοποιούνται, έστω κι αν αντέχει ο προϋπολογισμός, γιατί θα πρέπει όλα αυτά να αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο της ισότητας των κοινωνικών ομάδων. Ο ίδιος λοιπόν ακυρώνει τον εαυτό του και βέβαια θα πρέπει να απαντήσει γιατί σε μια κοινωνική ομάδα συμπεριφέρθηκε έτσι και στην άλλη διαφορετικά».

*Θεωρείτε ότι ένας υπουργός έχει τη δυνατότητα να αλλάζει τον κυβερνητικό σχεδιασμό;

«Οχι, δεν είμαι αφελής να πιστεύω ότι δεν αποφασίστηκε η κυβερνητική επιλογή ως ένας ενιαίος σχεδιασμός, αλλά είναι φανερό ότι η υπουργός Παιδείας δεν στάθηκε δίπλα στα αιτήματα των εκπαιδευτικών και καθημερινά τα απαξίωνε».

*Ουσιαστικά κανένα αίτημά σας πλην, μερικώς, της προσχολικής αγωγής, δεν έγινε δεκτό. Τι σκέφτεστε για την επόμενη μέρα;

«Είμαστε περήφανοι για τον αγώνα που δώσαμε. Ταπεινωμένοι πρέπει να αισθάνονται αυτοί που δεν δίνουν λύση στα αιτήματά μας»
«Δεν θέλω να μηδενίσω κάποιες εξελίξεις στα θεσμικά αιτήματα, όμως οι εξελίξεις αυτές δεν ήταν σε καμιά περίπτωση ικανές να αναστείλουν έναν τέτοιο απεργιακό αγώνα γιατί επί της ουσίας δεν υπήρξε απάντηση. Δηλαδή η δήλωση ότι το αίτημα για τα 1.400 ευρώ το βλέπουν να ικανοποιείται σε 5 έως 7 χρόνια, παραπέμπει σε αυξήσεις των 20 ευρώ κατά χρόνο. Που σημαίνει ότι μια πολιτική λιτότητας θα συνεχιστεί για τα επόμενα 6-7 χρόνια, κάτι που είναι αδύνατο να δεχτούμε».


*Αυτό σημαίνει νέες κινητοποιήσεις;

«Σημαίνει ότι ο αγώνας των εκπαιδευτικών θα είναι μακρύς και παρατεταμένος. Αυτό το διάστημα έχουμε γενικές συνελεύσεις και θα αποφασίσουμε για την από 'δω και πέρα πορεία».

*Εκτιμάτε ότι έχει περιθώρια ο κλάδος για άλλη κινητοποίηση;

«Αυτό είναι σίγουρο. Τώρα ποιας μορφής θα είναι αυτές, θα τις αποφασίσουν οι γενικές συνελεύσεις. Επί της ουσίας δεν δικαιώθηκαν τα αιτήματά μας. Δικαιώθηκαν στη συνείδηση του κόσμου, δικαιώθηκαν στην κοινωνία, αλλά για μας παραμένουν άλυτα και θα συνεχίσουμε αυτό τον αγώνα».

*Το δημόσιο σχολείο βγήκε ζημιωμένο από αυτή την απεργία;

«Χρειάστηκε να γίνει απεργία 6 εβδομάδων για να βγει στο προσκήνιο το ζήτημα "δημόσια εκπαίδευση" κι ότι αυτή δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς δαπάνες. Οχι μόνο δεν επλήγη το δημόσιο σχολείο από αυτή την υπόθεση, αλλά θα έλεγα ότι από 'δώ και πέρα θα είναι πολλά τα οφέλη γι' αυτό, γιατί όλοι θα το αντιμετωπίζουν με σοβαρότητα».

*Επελέγη ένα σχέδιο αναπλήρωσης που δεν σας βρίσκει απολύτως σύμφωνους. Γιατί;

«Οι εκπαιδευτικοί διαβεβαίωσαν τους γονείς ότι θα αναπληρώσουν τα διδακτικά κενά και από τη στιγμή που έχουν εκδηλώσει αυτή τη διάθεση, το στοίχημα έχει κερδηθεί. Είναι σημαντικό ότι αποτρέψαμε την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να επιμηκύνει το καθημερινό διδακτικό ωράριο κατά μία ώρα, κι αυτό για παιδαγωγικούς, διδακτικούς και ψυχολογικούς λόγους. Για τους ίδιους λόγους, διαφωνούμε με το υπουργείο Παιδείας για αξιοποίηση ημερών από τις διακοπές των Χριστουγέννων και του Πάσχα, που έτσι κι αλλιώς αφορούν σε πολύ λίγα τμήματα μαθητών».



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 09.12.2006 14:15:01
 
Αναγνώσθηκε 741 φορές