Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟN ΕΘΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ

ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

 

Αθήνα 31 Οκτωβρίου 2006

 

Με αφορμή το πρόσφατο περιστατικό που αφορά σε καταγγελία γονέα για βιασμό και ανάρμοστη συμπεριφορά σε βάρος μαθήτριας Λυκείου από συμμαθητές της σε σχολείο της Εύβοιας, με εντολή της Υπουργού Παιδείας Κας Μαριέττας Γιαννάκου διατάχθηκε από το Γενικό Γραμματέα του Υπουργείου κο Ανδρέα Καραμάνο, η διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης προκειμένου να διαπιστωθούν οι πραγματικές συνθήκες κάτω από τις οποίες τελέστηκαν οι καταγγελλόμενες πράξεις και να αποδοθούν τυχόν διοικητικές ευθύνες σε όσους ενέχονται στην υπόθεση αυτή.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ήδη έχει επιληφθεί της υπόθεσης ο Σύλλογος Διδασκόντων του εν λόγω σχολείου, προκειμένου να επιβληθούν στους εμπλεκόμενους μαθητές οι προβλεπόμενες κυρώσεις.

Υπενθυμίζεται, πάντως, ότι το πρόβλημα της σχολικής βίας (bulling) απασχολεί έντονα την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας η οποία ήδη από την ανάληψη των καθηκόντων της, όπως έχει αναφερθεί και προηγούμενα (βλ. σχετικό Δελτίο Τύπου της 6ης Ιουνίου 2006), έχει προχωρήσει στις ακόλουθες ενέργειες:

  1. Με απόφαση της Υπουργού Παιδείας Κας. Μαριέττας Γιαννάκου το σχολικό έτος 2005 – 6 αποσπάστηκαν, προκειμένου να στελεχώσουν τους 15 Συμβουλευτικούς Σταθμούς Νέων, που υπολειτουργούσαν χωρίς την αναγκαία και προβλεπόμενη επιστημονική στελέχωση, εκπαιδευτικοί με επιστημονική εξειδίκευση και επάρκεια (διδακτορικά, διατριβές, μελέτες πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας, διαπροσωπικών σχέσεων κ.λ.π.) Παράλληλα, επεκτάθηκαν οι αρμοδιότητες των Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων και στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, έτσι ώστε να παρέχουν τις υπηρεσίας τους σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  2. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Παιδείας, Υγείας και Οικονομικών, προωθήθηκε η ίδρυση 43 νέων Συμβουλευτικών Σταθμών Νέων, έτσι ώστε να υπάρχει σε κάθε Νομό της χώρας και από ένας σταθμός.
  3. Σε ό,τι αφορά στην υλοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και ευαισθητοποίησης μαθητών και εκπαιδευτικών πάνω σε θέματα ψυχικής υγείας, διαπροσωπικών σχέσεων κ.λ.π., υλοποιήθηκε κατά το προηγούμενο σχολικό έτος μία σειρά προγραμμάτων που αφορούσαν στις εξής θεματικές ενότητες:

α) 54 Προγράμματα ψυχικής υγείας και διαπροσωπικών σχέσεων με την σύμπραξη τουλάχιστον 8 σχολείων ανά πρόγραμμα, που πραγματοποιήθηκαν σε ολόκληρη την Επικράτεια. Στα ανωτέρω προγράμματα συμμετείχαν πλέον των 400 σχολείων.

β) Με ευθύνη των Υπευθύνων Αγωγής Υγείας σε κάθε Νομό της Επικράτειας, πραγματοποιήθηκαν περί τις 10.000 Προγράμματα ψυχικής υγείας και διαπροσωπικών σχέσεων σε σχολεία της ευθύνης τους.

  1. Παραλλήλως προς τις ανωτέρω δράσεις, το Εθνικό Ίδρυμα Νεότητας φορέας εποπτευόμενος από το Υπουργείο Παιδείας, πραγματοποίησε  61 πιλοτικά προγράμματα, μέσω συμπράξεων σχολείων και άλλων κοινωνικών φορέων, με θέμα: «διαπροσωπικές σχέσεις – ψυχική υγεία». Στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών, 209 σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, συμμετείχαν σε προγράμματα που αφορούσαν στην ψυχική υγεία των παιδιών και τις διαπροσωπικές σχέσεις. Επίσης σε ένα άλλο πεδίο προγραμμάτων που υλοποιεί το Ε.Ι.Ν., με θέμα: «προγράμματα ενίσχυσης πρωτοβουλιών» και αφορούν επίσης σε θέματα σχετικά με την ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων, έχουν δραστηριοποιηθεί 1263 σχολεία. Τέλος, το καλοκαίρι του 2005 στο πλαίσιο του προγράμματος αγωγής υγείας το οποίο υλοποιεί το Ε.Ι.Ν., πραγματοποιήθηκαν τρία επιμορφωτικά σεμινάρια διάρκειας 80 ωρών για εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλα 2 διάρκειας 240 ωρών στην Αθήνα και στο Κιλκίς. Αξίζει να σημειωθεί ότι το Ε.Ι.Ν. τα τελευταία δύο έτη, πραγματοποιεί τακτικά σεμινάρια και διημερίδες για τους Υπευθύνους Αγωγής Υγείας.
  2. Ιδιαίτερη είναι και η συνδρομή του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, φορέα εποπτευομένου από το Υπουργείο Παιδείας, στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των εκπαιδευτικών. Συγκεκριμένα το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο πραγματοποίησε κατά την περίοδο Νοέμβριος 2005 – Απρίλιος 2006 ταχύρυθμο επιμορφωτικό πρόγραμμα σχετικά με τη διαχείριση προβλημάτων σχολικής τάξης. Σκοπός του προγράμματος ήταν να εμπλουτίσουν οι συμμετέχοντες 5.000 εκπαιδευτικοί τις γνώσεις τους και να βελτιώσουν τις πρακτικές τους ώστε να ανταποκρίνονται αποτελεσματικότερα στη διαχείριση τέτοιων προβλημάτων.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε:

·         Στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της επιθετικότητας και της βίας στο σχολικό περιβάλλον.

·         Στην καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων και τρόπων διαχείρισης συγκρούσεων , στρες και θυμού.

·         Στον εντοπισμό των παραγόντων που προάγουν τη βία και την επιθετικότητα.

·         Στην εδραίωση θετικού ψυχολογικού κλίματος που συμβάλλει στην αποδοχή της διαφορετικότητας και στη δημιουργία συνεργατικού πνεύματος στη σχολική τάξη.

·         Στη διαχείριση της πολυπολιτισμικότητας  του σχολείου και στους τρόπους στήριξης των μαθητών με πολιτισμικές διαφορές.

·         Στη διαχείριση των συναισθημάτων των μαθητών (θυμός, φόβος, φθόνος).

·         Στην εφαρμογή στρατηγικών τροποποίησης της συμπεριφοράς.

Λόγω της πολύ μεγάλης απήχησης του προγράμματος στην εκπαιδευτική κοινότητα, το πρόγραμμα αυτό επαναλαμβάνεται ήδη κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά 2006-2007.

Στο πρόγραμμα αυτό θα μετάσχουν 8.000 εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με διπλάσιο αριθμό ωρών επιμόρφωσης και επιπλέον θεματικές ενότητες, όπως είναι διαχείριση κρίσεων στο σχολικό περιβάλλον, η διαχείριση ιδιαιτεροτήτων μαθητών με έμφαση στις μαθησιακές δυσκολίες και τα χαρισματικά παιδιά κλπ.

Να σημειωθεί ότι ο συγκεκριμένος κύκλος προγραμμάτων θα ενταχθεί στο ευρύτερο πρόγραμμα χρηματοδότησης μέσω του Δ’ ΚΠΣ, γεγονός το οποίο εξασφαλίζει την απρόσκοπτη επανάληψή του τα επόμενα χρόνια.

Επίσης, με πρωτοβουλία της Υπουργού Παιδείας, ζητήθηκε από το Προεδρείο της Διαρκούς Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής η διεξαγωγή συζήτησης στην εν λόγω αρμόδια επιτροπή, στην οποία μάλιστα θα κληθούν και ειδικοί επιστήμονες, προκειμένου να υπάρξει η κατάλληλη ενημέρωση των εκπροσώπων των κομμάτων για το φαινόμενο αυτό.

Η ημερομηνία διεξαγωγής της συζήτησης θα οριστεί δια της κοινοβουλευτικής οδού.  

Τέλος, αξίζει να σημειωθεί η αξιέπαινη πρωτοβουλία της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών να οργανώσει τη λειτουργία του Κέντρου Πρόληψης και Υγείας Εφήβων (Διευθυντής: Καθηγ. Γ. Χρούσος), στο Χωρέμειο Ερευνητικό Εργαστήριο στο Νοσοκομείο Παίδων «Αγία Σοφία». Στο Κέντρο αυτό με την ονομασία: «Φίλοι Εφήβων», νέοι ηλικίας μέχρι 18 ετών εξετάζονται και παρακολουθούνται από εξειδικευμένους σε θέματα εφηβικής ιατρικής παιδιάτρους, ενώ υπάρχουν και σύμβουλοι – συνεργάτες άλλων ειδικοτήτων όπως είναι παιδοψυχίατροι, δερματολόγοι, ενδοκρινολόγοι, λοιμωξιολόγοι κ.λ.π.. Στο Κέντρο Πρόληψης και Υγείας «Φίλοι Εφήβων» παρέχεται διαγνωστική και θεραπευτική βοήθεια σε εφήβους με οργανικά ή ψυχολογικά προβλήματα (σχετιζόμενα ή όχι με την εφηβεία), αλλά και συμβουλευτική προτρεπτική υποστήριξη σε όλους του εφήβους. Επίσης, λειτουργεί και τμήμα γονέων με στόχο την ενημέρωσή τους για τα στάδια ανάπτυξης των εφήβων, τη συμπεριφορά, τις ανάγκες τους, καθώς επίσης και για το πότε υπάρχει λόγος ανησυχίας αλλά και το χειρισμό των κρίσεων. Για τη λειτουργία του Κέντρου αυτού οι Διευθυντές των Σχολικών Μονάδων ενημέρωσαν εκπαιδευτικούς, μαθητές αλλά και τους γονείς και κηδεμόνες κατά τη διάρκεια επίδοσης βαθμολογίας τριμήνου – τετραμήνου.

 

Από όσα αναλυτικά ανωτέρω αναφέρονται, καθίσταται σαφές ότι το Υπουργείο Παιδείας, με πλήρη συναίσθηση της ευθύνης προς τους νέους αλλά και τους γονείς και κηδεμόνες, όχι μόνο δεν αδράνησε ως προς έγκαιρη αντιμετώπιση και πρόληψη φαινομένων σχολικής βίας, αλλά προχωρά με βάση τον προγραμματισμό του στην εκδήλωση και άλλων δράσεων όπως π.χ. στην έκδοση εκπαιδευτικού υλικού για την Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση στις θεματικές ενότητες ψυχική υγεία, διαπροσωπικές σχέσεις κ.λ.π., αλλά και στη δημιουργία προγραμμάτων ενημέρωσης και διαφώτισης των νέων και των εκπαιδευτικών με στόχο, ει δυνατόν, την εξάλειψη των πάσης μορφής φαινομένων σχολικής βίας και νεανικής παραβατικότητας.

Τονίζεται όμως σε κάθε περίπτωση ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι αυτοί απαιτείται η συστράτευση όλων των κοινωνικών φορέων και των πολιτών ανεξαρτήτως πολιτικής, ή ιδεολογικής κατεύθυνσης.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 31.10.2006 15:35:01
 
Αναγνώσθηκε 686 φορές