Βουλή των Ελλήνων

ΧΡΥΣΑ ΜΑΝΩΛΙΑ                                        

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ ΠΑΣΟΚ

Ν. ΡΟΔΟΠΗΣ                                                  

 

ΕΡΩΤΗΣΗ                                                         

Προς την Υπουργό :                                        

Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων               

 

 

 

ΘΕΜΑ : Μεγάλα τα προβλήματα στο σύστημα εισαγωγής των νέων βιβλίων

στα δημοτικά σχολεία.

 

 

          Ανάστατη η κοινή γνώμη παρακολουθεί με αγωνία τον αναβρασμό που έχει ξεσπάσει στο χώρο της εκπαίδευσης αμέσως με την έναρξη της καινούριας σχολικής χρονιάς. Η γενικότερη αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης, η αδιαλλαξία και η έλλειψη διαλόγου εκ μέρους της κ. Υπουργού Παιδείας καθώς και η απόπειρα απαξίωσης όλων σχεδόν των διεκδικήσεων της εκπαιδευτικής κοινότητας στο σύνολό της έχουν οδηγήσουν σε πλήρες αδιέξοδο την εκπαίδευση, με ορατό τον κίνδυνο να υπάρξουν μη αναστρέψιμες αρνητικές συνέπειες στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.

          Κοντά σε όλα αυτά, με τις απεργίες των εκπαιδευτικών σε εξέλιξη και με το φάσμα των καταλήψεων «επί θύραις», έχει ιδιαίτερη σημασία να επισημανθεί έγκαιρα το μεγάλο παιδαγωγικό πρόβλημα που έχει ανακύψει στο χώρο της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης με την εισαγωγή των νέων διδακτικών βιβλίων σε όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου.  Πρόκειται για μια σημαντική παράμετρο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, που οξύνει το γενικότερο πρόβλημα στο χώρο της εκπαίδευσης.

          Χωρίς την ευρύτερη συναίνεση της εκπαιδευτικής κοινότητας, χωρίς καμιά οργανωμένη προετοιμασία, αλλά βεβιασμένα και με προχειρότητα το Υπουργείο Παιδείας επεχείρησε να εισαγάγει στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση τα καινούρια διδακτικά βιβλία. Είναι προφανές ότι το όλο εγχείρημα με τον τρόπο που επιχειρήθηκε, δεν μπορούσε παρά να οδηγηθεί σε αποτυχία.

          Το νέο σύστημα και ο νέος τρόπος διδασκαλίας, η γενικότερη φιλοσοφία των νέων διδακτικών βιβλίων ήταν αδύνατο να αφομοιωθούν σε τόσο λίγο χρονικό διάστημα από διδάσκοντες και διδασκόμενους.

          Τα σχετικά επιμορφωτικά σεμινάρια των εκπαιδευτικών, και ποσοτικά και ποιοτικά, αποδείχτηκαν ανεπαρκή για να καλύψουν τις μεγάλες ανάγκες του νέου συστήματος των διδακτικών βιβλίων ενώ η μεγάλη καθυστέρηση στην αποστολή των βιβλίων χειροτέρεψε ακόμη περισσότερο την κατάσταση.

          Αλλά και οι σοβαρές ελλείψεις στις υποδομές και στον τρόπο εφαρμογής και υλοποίησης του όλου εγχειρήματος δημιούργησαν σοβαρότατα προβλήματα. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι ενώ έπρεπε να κυκλοφορήσουν συνολικά 52 βιβλία, κυκλοφόρησαν μόνο 29, προκαλώντας έτσι χάσματα στο ευρύτερο γνωστικό υλικό της  Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

          Ανάμεσα στα άλλα προβλήματα διαπιστώνονται επίσης σοβαρές αναντιστοιχίες στην ύλη από τάξη σε τάξη.  Ενδεικτική είναι η περίπτωση των μαθηματικών στις πρώτες τάξεις του δημοτικού: 

-     Στην Α’ τάξη οι μαθητές διδάσκονται αρίθμηση μέχρι το 20.  Το καινούργιο βιβλίο της Β’ τάξης αρχίζει από το 100! 

-     Στη Β’ και Δ’ τάξεις ως βιβλία της γλώσσας παραμένουν τα παλιά, ενώ όλα τα άλλα βιβλία έχουν αλλάξει! 

Η κάλυψη αυτών των κενών για τους μικρούς μαθητές είναι φανερό ότι είναι αδύνατη, και δεν μπορεί να γίνει με τα συμπληρωματικά μαθήματα που έγιναν τον περασμένο Ιούνιο ούτε με αυτά που θα γίνονταν στις αρχές της νέας σχολικής χρονιάς, αν συνυπολογίσουμε και το ξέσπασμα της μεγάλης απεργίας των δασκάλων.

Εκτός όμως από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μικροί μαθητές, πολύ δύσκολες καταστάσεις αντιμετωπίζουν και οι ίδιοι οι δάσκαλοι στο έργο τους.  Τα βιβλία του δασκάλου δε διακρίνονται για τις σαφείς  οδηγίες τους για το τρόπο διδασκαλίας των νέων βιβλίων και στην ουσία οι δάσκαλοι καλούνται εν πολλοίς να αυτοσχεδιάσουν αβοήθητοι. 

          Αλλά και οι γονείς δεν απαλλάσσονται από τα προβλήματα που έχει δημιουργήσει η προχειρότητα στην υλοποίηση του εγχειρήματος της αλλαγής των βιβλίων.  Εδώ μάλιστα συμβαίνει το παράδοξο, ένα μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας να μεταφέρεται στην οικογένεια.  Οι γονείς καλούνται επίσημα, με ειδικές επιστολές που υπάρχουν στα βιβλία του δασκάλου για τα μαθηματικά, να βοηθήσουν τα παιδιά τους και τους υποδεικνύεται μάλιστα και ο σχετικός τρόπος βοήθειας!  Τι θα γίνει όμως με εκείνους τους γονείς που δεν έχουν τις ανάλογες δυνατότητες, είτε οικονομικές (να αγοράσουν τα «βοηθητικά βιβλία» που απαιτούνται) είτε γνωστικές;  Προφανώς θεωρείται από τους αρμόδιους του Υπουργείου Παιδείας αυτονόητος ο δρόμος της παραπαιδείας και αυτό είναι απαράδεκτο, γιατί εντείνει τον ταξικό χαρακτήρα του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

          Για όλα αυτά τα πρωτοφανή μέτρα που έχουν αναστατώσει το χώρο της Α’/θμιας εκπαίδευσης και έχουν δημιουργήσει σοβαρότατα προβλήματα σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς,

 

ερωτάται η κ. Υπουργός:

 

 

1.   Ποια μέτρα προτίθεται να λάβει για την αντιμετώπιση όλων αυτών των προβλημάτων και τη βελτίωση της όλης κατάστασης ως προς  την εισαγωγή των νέων βιβλίων στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση;

2.   Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου Παιδείας η έναρξη ενός νέου διαλόγου από μηδενική βάση με όλους τους φορείς της εκπαιδευτικής κοινότητας για την ομαλοποίηση της κατάστασης στο χώρο της Εκπαίδευσης και την αποτελεσματική εφαρμογή των όποιων μέτρων θα αποφασιστούν στα πλαίσια ενός ανάλογου δημοκρατικού διαλόγου;

 

 

Αθήνα 10 Οκτωβρίου 2006                                                    Η Ερωτώσα Βουλευτής

 

 

                                                                                                      Χρύσα Μανωλιά



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 13.10.2006 23:50:01
 
Αναγνώσθηκε 577 φορές