Βουλή των Ελλήνων

ΚΚΕ
Κοινοβουλευτική Ομάδα
Λεωφ. Ηρακλείου 145, 14231 ΝΕΑ ΙΩΝΙΑ,
τηλ.: 2102592213, 2102592105, 2102592193, 2102592111,
fax: 2102592155 e-mail: ko@vouli.κke.gr,
http://www.kke.gr
Γραφεία Βουλής: 2103708168, 2103708169,
fax: 2103707410, 2103707420


ΕΠΙΚΑΙΡΗ ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων.

 

Ο χώρος της εκπαίδευσης βρίσκεται τους τελευταίους μήνες σε διαρκή αγωνιστικό αναβρασμό και ετοιμότητα. Τις παρατεταμένες και δυναμικές κινητοποιήσεις των φοιτητών-σπουδαστών διαδέχθηκε ο επίμονος και αποφασιστικός απεργιακός αγώνας των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, με τον οποίο πρόσφατα συντονίστηκαν και οι εκπαιδευτικοί της δευτεροβάθμιας. Αγώνες που πέρα από τα δίκαια αιτήματα για ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς, αντικειμενικά φέρνουν στην επιφάνεια τα βαθύτερα προβλήματα της Παιδείας.

Η αιτία που οδηγεί κάθε τόσο στους δρόμους χιλιάδες εκπαιδευτικών, φοιτητών, σπουδαστών, ακόμη και μαθητές ή γονείς, είναι κοινή για όλους όσους συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία. Πρόκειται για την πολιτική συνολικής αναδιάρθρωσης της εκπαίδευσης με σκοπό την πιο αποτελεσματική συμβολή της στην ευημερία των επιχειρήσεων και την «ανταγωνιστικότητα» της καπιταλιστικής οικονομίας, πολιτική που όχι μόνο διογκώνει τα χρόνια προβλήματα της εκπαίδευσης, αλλά συσσωρεύει και νέα, οξύτερα.

Η κυβέρνηση της Ν.Δ., συνεχίζοντας και επιταχύνοντας την ίδια πολιτική των κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ, έρχεται να ενισχύσει στο έπακρο την ιδιωτικοποίηση και την υποβάθμιση του μορφωτικού περιεχομένου της εκπαίδευσης, να υψώσει νέα ταξικά τείχη για τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων και να αυξήσει δραματικά το κόστος της υποσιτιζόμενης από τον κρατικό προϋπολογισμό εκπαίδευσης, οδηγώντας σε οικονομική εξουθένωση τα λαϊκά νοικοκυριά. Πιο συγκεκριμένα,

1. Με σειρά μέτρων (ευέλικτη ζώνη, ευρωπαϊκά προγράμματα, Συμπράξεις Δημόσιου-Ιδιωτικού Τομέα, πρόταση του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση κ.α.) προωθείται η «αποκέντρωση»-ιδιωτικοποίηση του δημόσιου σχολείου. Το κράτος σταδιακά αποδεσμεύεται από την ευθύνη για τη χρηματοδότηση και τη διαμόρφωση σημαντικού μέρους του σχολικού προγράμματος, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο για άμεση παρέμβαση των επιχειρήσεων-χορηγών στην εκπαίδευση και τη διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Μέχρι και υποδιευθυντή - μάνατζερ προβλέπει η πρόταση της επιτροπής του ΕΣΥΠ, προκειμένου να βελτιωθεί η ικανότητα του σχολείου να διαχειρίζεται «έξυπνα» τους λιγοστούς πόρους του και να προσελκύει χρηματοδότες. Ταυτόχρονα, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών έχει ουσιαστικά ανατεθεί με το αζημίωτο στους μεγαλοεκδότες-προμηθευτές των σχολικών βιβλίων, που οργανώνουν κάθε χρόνο δεκάδες σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς και εκδίδουν πλήθος σχολικών βοηθημάτων για εκπαιδευτικούς και μαθητές, εκμεταλλευόμενοι τα κενά που αφήνει σκόπιμα το ελλειμματικό σύστημα της δημόσιας εκπαίδευσης.

2. Με την ανάθεση της ευθύνης για τη χρηματοδότηση και τη συγκρότηση των προγραμμάτων διδασκαλίας στο σχολείο και την «τοπική κοινωνία» προωθείται η διεύρυνση της ταξικής διαφοροποίησης της σχολικής εκπαίδευσης. Το επίπεδο των σχολικών μονάδων και το περιεχόμενο της διδασκαλίας θα εξαρτάται πολύ περισσότερο από το εισόδημα και τη μόρφωση των γονιών, τις φοροεισπράξεις του Δήμου και τις διαχειριστικές ικανότητες των εκπαιδευτικών. Το χάσμα ανάμεσα στη μόρφωση των κοινωνικά και μορφωτικά αδύναμων μαθητών και σε εκείνη που αποκτούν τα παιδιά των πιο ευνοημένων κοινωνικών στρωμάτων, θα διευρυνθεί στο όνομα των διαφορετικών αναγκών και δυνατοτήτων τους. Παράλληλα, ένας πυκνός ιστός σκληρών εξεταστικών φραγμών και αξιολογήσεων -από το δημοτικό μέχρι το Λύκειο με διαγνωστικές, περιφερειακές, πανελλαδικές, εικονικές και άλλες εξετάσεις - εξυφαίνεται από τα κυβερνητικά επιτελεία για να αποκλείσει τους περισσότερους μαθητές από το Γενικό Λύκειο και να τους στοιβάξει στα ψευτο-αναβαθμισμένα Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ) και στη χοάνη των Επαγγελματικών Σχολών (ΕΠΑΣ), με πρώτο δείγμα τη θέσπιση βαθμολογικού ορίου για την εισαγωγή στα ΑΕΙ - ΤΕΙ. Τον ίδιο στόχο εξυπηρετεί και ο νόμος 3475/06 για την ΤΕΕ, που αναπαράγει ενισχυμένο το διπλό ανισότιμο κύκλωμα Γενικής και Τεχνικής εκπαίδευσης , διογκώνει τα προβλήματα για τα παιδιά της εργατικής τάξης και ήδη έχει καταλυτικές συνέπειες για μαθητές, εκπαιδευτικούς και σχολεία.

3. Με τα νέα αναλυτικά προγράμματα και βιβλία, που σχεδιάστηκαν από το ΠΑΣΟΚ και ολοκληρώνονται και υλοποιούνται από την κυβέρνηση της Ν.Δ. επιχειρείται η σφοδρότερη τα τελευταία χρόνια επίθεση αποδιοργάνωσης και ελέγχου της σκέψης των μαθητών. Τα «διαθεματικά» προγράμματα διδασκαλίας στο όνομα της ενιαιοποίησης της γνώσης και της «ολιστικής μάθησης» αποτελούν την αποθέωση της αποσπασματικότητας μέσα από μια μηχανιστική παράθεση και συγκόλληση ασύνδετων πληροφοριών, που θα οδηγήσει σε νέα έξαρση το λειτουργικό αναλφαβητισμό. Η επιστημονική ερμηνεία της πραγματικότητας εξισώνεται, αναμιγνύεται ή παραγκωνίζεται από θεολογικές αντιλήψεις και αντιεπιστημονικά σχήματα, ενώ η εκγύμναση των μαθητών σε χρηστικού χαρακτήρα δεξιότητες έρχεται να καταργήσει και τα τελευταία ψήγματα γενικής παιδείας από το περιεχόμενο της εκπαίδευσης. Τόσο τα νέα βιβλία όσο και τα επιχορηγούμενα από την Ε.Ε. και τις επιχειρήσεις ευρωπαϊκά προγράμματα-αγωγές αποτελούν φερέφωνα της πιο ωμής προπαγάνδας για την ανταγωνιστικότητα, την επιχειρηματικότητα, την ταξική συνεργασία, την ατομική ευθύνη για τα κοινωνικά προβλήματα, το ευρωπαϊκό ιδεώδες κλπ. Στόχος όλων αυτών των αλλαγών είναι η προετοιμασία και αναπαραγωγή ενός εργαζόμενου, που όχι μόνο θα αποδέχεται ένα ακόμη πιο σκληρό σύστημα εκμετάλλευσης, αλλά και θα το υποστηρίζει ενεργητικά.

4. Η απονεύρωση του όποιου μορφωτικού και διαπαιδαγωγητικού ρόλου του σχολείου συνοδεύεται από τη συνεχιζόμενη εργασιακή, οικονομική και επιστημονική υποβάθμιση των εκπαιδευτικών με την καθήλωση των αποδοχών τους σε απαράδεκτα χαμηλά επίπεδα, την εξάπλωση των ελαστικών εργασιακών σχέσεων μέσα από τους θεσμούς των αναπληρωτών και των ωρομισθίων, τη συρρίκνωση των μορφωτικών τους δικαιωμάτων. Η πιο πάνω κατάσταση είναι απόρροια της γενικότερης πολιτικής της λιτότητας για τους εργαζόμενους που ακολουθεί και η σημερινή Κυβέρνηση συνεχίζοντας το έργο των προηγούμενων. Το επιχείρημα ότι δήθεν δεν αντέχει η οικονομία ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς, διαψεύδεται από τα προκλητικά κέρδη των μεγάλων επιχειρήσεων και την απλόχερη ενίσχυσή τους (νέες φοροαπαλλαγές, κίνητρα κλπ). Χρήματα υπάρχουν μόνο που αυτά διοχετεύονται στα ταμεία των μεγάλων επιχειρήσεων ενώ υπάρχει μείωση και συνεχής αφαίμαξη των λαϊκών εισοδημάτων.

5. Αντίστοιχα είναι και τα προβλήματα στην ανώτατη εκπαίδευση. Το προσχέδιο του νόμου πλαισίου για τα ΑΕΙ-ΤΕΙ, η αναθεώρηση του συνταγματικού άρθρου 16 και τα άλλα μέτρα που ξεσηκώνουν φοιτητές-σπουδαστές και πανεπιστημιακούς έχουν κύριο στόχο τα δημόσια ΑΕΙ και ΤΕΙ να λειτουργήσουν σαν ιδιωτικά: με δίδακτρα, τυποποιημένη διδασκαλία, αυταρχισμό και πάνω απ’ όλα με τις επιχειρήσεις να παρεμβαίνουν άμεσα και να υπαγορεύουν το περιεχόμενο των σπουδών και της έρευνας.

 

Το ΚΚΕ στηρίζει τους αγώνες για:

· Τη δημιουργία Ενιαίου Δωδεκάχρονου Υποχρεωτικού Σχολείου για τη διεύρυνση της βασικής-γενικής εκπαίδευσης, χωρίς τον ξεπερασμένο διαχωρισμό σε Δημοτικό-Γυμνάσιο- Λύκειο και την ταξική και αντιπαιδαγωγική διάκριση σε Γενικό και Επαγγελματικό δίκτυο σχολικής εκπαίδευσης, για να μη γίνεται πρόωρη επαγγελματική επιλογή και εκπαίδευση πριν τη συμπλήρωση του σύγχρονου μορφωτικού έργου του σχολείου και την ενηλικίωση του νέου ανθρώπου. Σχολείο με ριζικά αναμορφωμένα προγράμματα και βιβλία που θα βοηθούν τους μαθητές να κατανοήσουν τους νόμους και τις αλληλουχίες της αντικειμενικής πραγματικότητας, της ίδιας της κοινωνικής ζωής, τη θέση και το ρόλο τους μέσα σε αυτή.

· Τη θέσπιση δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής αγωγής μέσα από κρατικό δίκτυο παιδικών κέντρων.

· Τη σύνδεση της εκπαίδευσης με τις σύγχρονες ανάγκες των εργαζόμενων και της νεολαίας, για Ενιαία Λαϊκή Παιδεία αποκλειστικά δημόσια και δωρεάν σε όλες τις βαθμίδες και για όλους με ιδιαίτερη μέριμνα για τα παιδιά των φτωχών λαϊκών στρωμάτων, των μεταναστών, των μειονοτήτων και των ατόμων με Ειδικές Ανάγκες με βάση τους παρακάτω άξονες:

· Την κατάργηση της ιδιωτικής εκπαίδευσης κάθε βαθμίδας μαζί και της παραπαιδείας και κάλυψη του συνόλου των εκπαιδευτικών αναγκών από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενάντια σε κάθε μορφής ιδιωτικοποίηση, άμεση ή έμμεση.

· Την οικοδόμηση επαγγελματικών σχολών σε «μεταλυκειακό» επίπεδο, ενταγμένων στο εκπαιδευτικό σύστημα, ώστε να εξασφαλίζουν την πλήρη επαγγελματική εκπαίδευση. Κατάργηση των ΙΕΚ και κάθε μορφής ιδιωτικής κερδοσκοπίας, που εκμεταλλεύεται την ανεργία και την ανασφάλεια των νέων.

· Την αναδιαμόρφωση μιας αληθινά Ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης, που θα εξασφαλίζει την επιστημονική ειδίκευση σε όλους τους αποφοίτους της και θα αναπτύσσει την έρευνα με αποκλειστικό σκοπό την εξασφάλιση της γενικής προόδου και ευημερίας.

· Την αύξηση των κρατικών δαπανών στο 15% του προϋπολογισμού για να σταματήσει η αιμορραγία του λαϊκού εισοδήματος.

· Ουσιαστικές αυξήσεις στους μισθούς των εκπαιδευτικών, σύμφωνα με τα αιτήματά τους και ενσωμάτωση των επιδομάτων στο βασικό μισθό. Επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών σε ενιαίες παιδαγωγικές σχολές και ετήσια και περιοδική επιμόρφωση για όσους υπηρετούν με απαλλαγή από τα διδακτικά καθήκοντα στις πανεπιστημιακές σχολές. Μαζικό διορισμό μόνιμων εκπαιδευτικών από επετηρίδα, την κατάργηση του θεσμού των ωρομίσθιων και αναπληρωτών, την κάλυψη ακόμη και των έκτακτων αναγκών με μόνιμους διορισμούς στη διάθεση του Υπουργείου Παιδείας.


ΕΠΕΡΩΤΑΤΑΙ H Kυβέρνηση γιατί με την πολιτική της που είναι συνέχεια της προηγούμενης, υποχρεώνει τα εκπαιδευτικά ιδρύματα να λειτουργήσουν επιχειρηματικά και ανταγωνιστικά, ανοίγοντας διάπλατα τις πόρτες των σχολείων και των ΑΕΙ-ΤΕΙ στις επιχειρήσεις, ενισχύει τους ταξικούς φραγμούς στη μόρφωση και υποβαθμίζει ραγδαία το περιεχόμενό της, ενοχοποιώντας γι’ αυτή την κατάσταση της εκπαίδευσης τους μαθητές, τους φοιτητές, τους εκπαιδευτικούς ακόμη και τους γονείς και αντιμετωπίζοντας τους αγώνες τους με αστυνομική βία και αυταρχισμό.


Οι βουλευτές
Αλέκα Παπαρήγα
Γιώργος Χουρμουζιάδης
Νίκος Γκατζής
Ελπίδα Παντελάκη
Λιάνα Κανέλλη
Σταύρος Σκοπελίτης
Ορέστης Κολοζώφ
Αντώνης Σκυλλάκος
Παναγιώτης Κοσιώνης
Άγγελος Τζέκης
Βέρα Νικολαΐδου
Τάκης Τσιόγκας



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 04.10.2006 16:30:01
 
Αναγνώσθηκε 707 φορές