Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

ΤΑ ΝΕΑ ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΠΑΚΕΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΙ Η «ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ»

 

            Το ΥΠΕΠΘ στα πλαίσια των προωθούμενων αλλαγών στην εκπαίδευση ανάθεσε στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο την διαμόρφωση των νέων διδακτικών «πακέτων» (βιβλία για τον μαθητή, τον εκπαιδευτικό, συνοδευτικό υλικό). Με την έναρξη του σχολικού έτους 2006-07 τα βιβλία για τα περισσότερα από τα φιλολογικά μαθήματα έχουν ήδη διανεμηθεί στα σχολεία και έχει ολοκληρωθεί ο πρώτος κύκλος επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που θα κληθούν να διδάξουν στα γυμνάσια. Θα μπορούσε να πει λοιπόν κάποιος ότι επιτέλους η φετινή θα έχει λιγότερα προβλήματα. Κι όμως, αν κάποιος ισχυριζόταν κάτι τέτοιο θα απείχε πολύ από την τραγική πραγματικότητα.

1.                  Τα βιβλία έχουν έρθει στο σύνολό τους ωστόσο κάποια ακόμα αναμένονται. Μικρό το κακό αν έρθουν τελικά μέχρι τα τέλη του Σεπτέμβρη.

2.                  Τα βιβλία του καθηγητή, αν και σύμφωνα με τις ρητές διαβεβαιώσεις θα κάλυπταν όλους τους συναδέλφους που θα διδάξουν αυτή τη χρονιά τα νέα βιβλία, ακόμα δεν έχουν έρθει σε πολλά σχολεία και σε καμία περίπτωση δεν επαρκούν για να καλύψουν τις ανάγκες όλων των συναδέλφων.

3.                  Πολλοί συνάδελφοι που θα κληθούν να διδάξουν με βάση τα νέα βιβλία δεν έχουν περάσει από τη διαδικασία της ενημέρωσης καθώς δεν ανήκουν οργανικά σε αυτά.

4.                  Ακόμα τραγικότερη είναι η περίπτωση όπου οι συνάδελφοι των ξενόγλωσσων ειδικοτήτων θα απαιτήσουν και για συναδερφικούς λόγους θα «ικανοποιηθούν», να συμπληρώσουν ωράριο με τη διδασκαλία του μαθήματος της ιστορίας. Αυτό φυσικά δεν είναι απλά τραγικό είναι εγκληματικό. Η ιστορία όπως είναι οργανωμένα τα νέα βιβλία απαιτεί σε πολλές περιπτώσεις ειδικές γνώσεις και πολύ καλή κατάρτιση για να διδαχτεί ικανοποιητικά. Ακόμα και οι φιλόλογοι που δεν προέρχονται από τα ιστορικά τμήματα των Φιλοσοφικών σχολών θα δυσκολευτούν στη διδασκαλία των νέων βιβλίων τις ιστορίας με βάση τις απαιτήσεις για τη διδασκαλία τους που θέτει ως βασικές το ίδιο το Π.Ι. Μπορούμε λοιπόν εύκολα να φανταστούμε ότι θα βρεθούν σε θέση αδυναμίας οι συνάδελφοι που έχουν δεύτερη ανάθεση. Αν λοιπόν διατηρηθεί η ισχύουσα πρακτική των δεύτερων αναθέσεων είναι δεδομένο ότι παρά τις καλές προθέσεις το μάθημα της ιστορίας θα υποστεί έναν ακόμα ευνουχισμό. Αυτό, ειδικά στην εποχή που ζούμε, είναι εγκληματικό τόσο για τους μαθητές μας όσο και για την ίδια την ιστορική επιστήμη .

5.                  Η διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο από την τρέχουσα σχολική περίοδο εμπλουτίζεται με την εφαρμογή των καινοτόμων διαθεματικών εργασιών. Όσοι συνάδελφοι παρακολούθησαν τα σεμινάρια πήραν κάποιες πληροφορίες σχετικά με τη  μεθοδολογία τους, τι θα γίνει όμως με εκείνους που δεν επιμορφώθηκαν – ενημερώθηκαν ;

6.                  Η εισαγωγή της διαθεματικής διδασκαλίας προϋποθέτει σε πολλές περιπτώσεις την ύπαρξη και λειτουργία οργανωμένου εργαστηρίου πληροφορικής και σχολική βιβλιοθήκη, πόσα σχολεία όμως έχουν αυτή την υποδομή ; Πολλά σχολεία λειτουργούν σε συνθήκες διπλοβάρδιας ; Μέχρι να λυθεί αυτό το πρόβλημα, όσο αγαθές κι αν είναι οι προθέσεις μας το όλο εγχείρημα καταδικάζεται σε αποτυχία.

7.                  Η ομαδοκεντρική διδασκαλία του καθημερινού μαθήματος και πολύ περισσότερο η διαθεματική εργασία προϋποθέτουν την διαμόρφωση και παράλληλη εργασία ομάδων μαθητών. Όπως όλοι γνωρίζουμε μια απλή κίνηση ορισμένων μαθητών είναι ικανή να προκαλέσει αναστάτωση όχι μόνο στην αίθουσα που διεξάγεται το μάθημα αλλά και σε πολλές διπλανές αίθουσες. Ποιος θα προστατεύσει τους συναδέλφους από τις επιθέσεις που θα δεχτούν από τους συναδέλφους άλλων ειδικοτήτων και από τους διευθυντές των σχολείων που δεν θέλουν να διαταραχτεί η «ομαλή λειτουργία» της σχολικής μονάδας ;

8.                  Από την άλλη μεριά πολλοί συνάδελφοι στις συζητήσεις που έγιναν δεν φαίνονται διαθετημένοι να ενσωματώσουν τις διαθεματικές εργασίες στο ωρολόγιο πρόγραμμα των μαθημάτων και έχουν την πρόθεση να τις αντιμετωπίσουν ως εργασίες σπιτιού. Στην περίπτωση αυτή η εργασία δεν θα είναι απλά ατελέσφορη θα είναι και μια επιπλέον επιβάρυνση του ελάχιστου ελεύθερου χρόνου των μαθητών μας. Θα πρέπει λοιπόν να τονιστεί με κάθε τρόπο ότι η διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων αλλάζει σε πολλά επίπεδα όχι μόνο τυπικά αλλά ουσιαστικά και αυτό για να μπορέσει να το συνειδητοποιήσει ο κλάδος δεν αρκούν τα ταχύρρυθμα ενημερωτικά σεμινάρια, απαιτεί διαρκείς παρεμβάσεις και ουσιαστική επιμόρφωση σε βάθος χρόνου.

Με βάση τα παραπάνω προβλέπεται ότι η σχολική χρονιά που μόλις άρχισε θα έχει πολλά προβλήματα. Η ευχή μας και η προσδοκία μας είναι ότι ο κλάδος μας θα μπορέσει να ανταπεξέλθει, άλλωστε το έχει αποδείξει και σε άλλες περιπτώσεις. Το φιλότιμο και η διάθεση του εκπαιδευτικού και ειδικά του φιλολόγου, να ανταπεξέλθει στα προβλήματα έχει καταντήσει παροιμιώδης και φαίνεται πως για μια ακόμη φορά θα βουτηχτούμε ως το γόνατο αλλά θα βγάλουμε το κάρο από τη λάσπη…

 

 

Ορφανουδάκης Εμμανουήλ Mhs

Ιστορικός – Φιλόλογος



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 11.09.2006 15:25:01
 
Αναγνώσθηκε 560 φορές