Εγκύκλιοι

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΕΘΝ.ΠΑΙΔΕΙΑΣ & ΘΡΗΣΚ/ΤΩΝ

ΕΝΙΑΙΟΣ ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ ΣΠΟΥΔΩΝ

ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΩΝ

Δ/ΝΣΗ ΣΠΟΥΔΩΝ Π.Ε.

ΤΜΗΜΑ Α΄

Μητροπόλεως 15

10185 ΑΘΗΝΑ

Πληροφορίες : Θεόδωρος Γούπος

Ρήγας Γεωργακόπουλος Τηλέφωνο: 210.32.38.380

210.32.38.523 Fax: 210.32.38.580 E-mail: spudonpe@ypepth.gr

 

Αθήνα, 5 -9 -2006

Αριθ. Πρωτ. Φ.3 / 823 / 88155 / Γ1

 

ΠΡΟΣ:

1. Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπ/σης (Έδρες τους)

2. Προϊσταμένους Επιστημονικής και Παιδαγωγικής Καθοδήγησης (Έδρες τους)

3. Σχολικούς Συμβούλους Π.Ε (Έδρες τους)

4. Διευθυντές Εκπαίδευσης και Προϊσταμένους Π.Ε. (Έδρες τους)

5. Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία (Μέσω Δ/νσεων και Γραφείων Π.Ε.)

 

 

ΘΕΜΑ : Λειτουργία σχολείων με την έναρξη του νέου σχολικού έτους 2006 – 2007

1.  Παρεμβάσεις για την ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς

Το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων, στα πλαίσια της προσπάθειάς του για την ποιοτική ανασυγκρότηση του σχολείου στην καθημερινή του λειτουργία, πήρε όλα τα αναγκαία μέτρα και προχώρησε στις απαραίτητες παρεμβάσεις για τη ομαλή έναρξη της σχολικής χρονιάς, ώστε να αρχίσουν σε όλα τα σχολεία τα μαθήματα την πρώτη ημέρα του διδακτικού έτους.

Στην προσπάθεια αυτή το Υπουργείο είχε τη συνδρομή και τη συνεργασία των εκπαιδευτικών υπηρεσιών και των ίδιων των εκπαιδευτικών των σχολείων, οι οποίοι από τον Ιούνιο έκαναν τον προγραμματισμό της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου για το νέο σχολικό έτος. Με τη συνεργασία όλων πάρθηκαν τα μέτρα εκείνα που συμβάλλουν στην επίτευξη του σκοπού της εκπαίδευσης και εξασφαλίζουν σε όλα τα παιδιά σχολικής ηλικίας, ανεξάρτητα από φύλο, καταγωγή και τόπο διαμονής, ισότητα ευκαιριών και υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικά αγαθά, αφού η επένδυση στη γνώση και τη νέα γενιά είναι από τις πρώτες και βασικές προϋποθέσεις για τη διαμόρφωση μιας συνολικής εκπαιδευτικής πολιτικής.

 

2. Ωρολόγια Προγράμματα στο Δημοτικό Σχολείο

α. Από την τρέχουσα σχολική χρονιά θα ισχύσει το αναμορφωμένο διδακτικό ωράριο και ωρολόγιο πρόγραμμα στα 6/θέσια και άνω Δημοτικά Σχολεία συμπεριλαμβανομένου και του Ολοήμερου προγράμματος σύμφωνα με τη Φ.12 /773/77094/Γ1/28-7-2006 Υπουργική Απόφαση.

Το αναμορφωμένο Ωρολόγιο Πρόγραμμα που ορίζεται με τη Φ.12 /773/77094/Γ1/28-7-2006 Υπουργική Απόφαση ισχύει και για τα 219 Σχολεία που είχαν επιλεγεί για την πιλοτική εφαρμογή της διδασκαλίας της δεύτερης Ξένης Γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο το σχολικό έτος 2006-2007.

β. Για τα 1/θέσια , 2/θέσια, 4/θέσια και 5/θέσια Δημοτικά Σχολεία ισχύει η Φ. 12.1/545/85812/Γ1/31-8-2005 (ΦΕΚ 1280/2005, τ.Β΄)Υπουργική Απόφαση.

γ. Για τα 3/θέσια Δημοτικά Σχολεία, ισχύει η Φ.12./773/77094/Γ1/28-7-2006 Υπουργική Απόφαση.

δ. Για τα 1/θέσια , 2/θέσια, 3/θέσια, 4/θέσια και 5/θέσια Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία ισχύει η Φ.20/482/95210/Γ1/9-9-2003 (ΦΕΚ 1325/2003 τ.Β΄) Υπουργική Απόφαση.

ε. Για τα 1/θέσια , 2/θέσια, 3/θέσια, 4/θέσια και 5/θέσια Δημοτικά Σχολεία τα οποία εφαρμόζουν εναλλασσόμενο ωράριο ισχύει η Φ.12.1/605/97282/Γ1/23-9-2005 (ΦΕΚ 1376/4-10-2005) τ.Β΄.

 

3.  Ωρολόγια Προγράμματα των 28 Ολοήμερων Πειραματικών Σχολείων

Από την τρέχουσα σχολική χρονιά θα ισχύσει και αναμορφωμένο διδακτικό ωράριο και ωρολόγιο πρόγραμμα για τα 28 Ολοήμερα Πειραματικά Σχολεία, σύμφωνα με την Φ. 51/154/77093/Γ1/28-7-2006 Υπουργική Απόφαση.

 

4.  Αναλογία μαθητών ανά δάσκαλο

Σας ενημερώνουμε ότι με Κοινή Υπουργική Απόφαση, η οποία έχει προωθηθεί για δημοσίευση, η οργανικότητα των Δημοτικών Σχολείων προσδιορίζεται από την αναλογία:

α. 15 μαθητές προς ένα δάσκαλο για τα ολιγοθέσια Δημοτικά Σχολεία

(1/θέσια, 2/θέσια, 3/θέσια) και

β. 25 μαθητές προς ένα δάσκαλο για όλα τα πολυθέσια Δημοτικά Σχολεία.

Σε περίπτωση έλλειψης αιθουσών, η αναλογία μαθητών ανά δάσκαλο στα πολυθέσια σχολεία μπορεί να προσαυξάνεται μέχρι τρεις (3) μαθητές.

 

5. Νέα διδακτικά βιβλία

Το σχολικό έτος 2006-07, τριάντα (30) νέα διδακτικά βιβλία θα χρησιμοποιηθούν στη διδακτική διαδικασία στο Δημοτικό Σχολείο και το Νηπιαγωγείο, τα εξής:

.                      Γλώσσα Α΄-Γ΄-Ε΄-ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού

.                      Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων Α΄ και Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξεων Δημοτικού

.                      Μαθηματικά Α΄-Β΄-Γ΄-Δ΄-Ε΄-ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού

.                      Μελέτη Περιβάλλοντος Α΄-Β΄-Γ΄ -Δ΄ τάξεων Δημοτικού

.                      Ιστορία Γ΄-Δ΄ -Ε΄-ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού

.                      Θρησκευτικά Γ΄-Δ΄ -Ε΄-ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού

.                      Φυσικά Ε΄-ΣΤ΄ τάξεων Δημοτικού

.                      Θεατρική Αγωγή Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού

.                      Φυσική Αγωγή Α΄ και Β΄, Ε΄ και ΣΤ΄ Δημοτικού

.                      Οδηγός Νηπιαγωγείου

 

6. Η Ευέλικτη Ζώνη Διαθεματικών και Δημιουργικών Δραστηριοτήτων

Η Ευέλικτη Ζώνη ή Ζώνη Δημιουργικών Δραστηριοτήτων, αποτελεί ομπρέλα στην οποία εντάσσονται όλες οι σχολικές δραστηριότητες και τα προαιρετικά προγράμματα.

Η Ευέλικτη Ζώνη Διαθεματικών και Δημιουργικών Δραστηριοτήτων και η εφαρμογή της στα σχολεία της χώρας, υποστηρίζει και προωθεί την παιδαγωγική του δημιουργικού σχολείου, που αποτελεί όραμα και επιδίωξη της εκπαιδευτικής πολιτικής και των άλλων κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και της χώρας μας, τα τελευταία δεκαπέντε έτη.

Ο σκοπός της Ευέλικτης Ζώνης, που είναι να συνδέσει τη σχολική γνώση με τα ενδιαφέροντα των μαθητών και με τις καταστάσεις του καθημερινού βίου, οδηγεί, εν τέλει, σε έναν ανοικτό κατάλογο θεματικών αξόνων. Οι επιλογές ωστόσο των δασκάλων και μαθητών θα πρέπει να καλύπτουν, στο μέτρο του δυνατού, σημαντικό μέρος από τις προαναφερθείσες ενδεικτικές θεματικές περιοχές. Με τον τρόπο αυτό οι μαθητές θα μελετήσουν διαφορετικής φύσης θέματα και θα εμπλακούν σε ποικίλες δραστηριότητες.

 

7. Το Ολοήμερο Σχολείο

Προτεραιότητα της εκπαιδευτικής πολιτικής αποτελεί το Ολοήμερο Σχολείο, το οποίο απαντά με πληρότητα στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες και απαιτήσεις, καθώς και τις ανάγκες της σημερινής κοινωνίας.

Στο Ολοήμερο Σχολείο διαμορφώνονται συνθήκες ανοιχτού παιδαγωγικού περιβάλλοντος και ελκυστικότερης μάθησης, αφού αποτελεί ριζική εκπαιδευτική παρέμβαση.

Η στήριξη και η προώθηση του προγράμματος αυτού αποτελεί πρώτιστο καθήκον όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Θα πρέπει να πεισθούν όλοι ότι το πρόγραμμα του ολοήμερου δεν αφορά έναν ή δύο εκπαιδευτικούς, αλλά αποτελεί υπόθεση του συλλόγου διδασκόντων και γενικά όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας. Η ευθύνη για την εφαρμογή του ανήκει στα στελέχη της εκπαίδευσης και στο σύνολο του διδακτικού προσωπικού κάθε σχολικής μονάδας, αφού η συμμετοχή τους σ’ αυτό αποτελεί υπηρεσιακή τους υποχρέωση και καθήκον.

 

8. Αντισταθμιστικοί και Υποστηρικτικοί θεσμοί στο Δημοτικό Σχολείο

Στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, πέραν του κανονικού προγράμματος εφαρμόζονται και λειτουργούν Αντισταθμιστικοί και Υποστηρικτικοί Θεσμοί, όπως τα προγράμματα Ένταξης Παλιννοστούντων και Αλλοδαπών μαθητών, Ενισχυτικής Διδασκαλίας, προγράμματα για τους Τσιγγανόπαιδες μαθητές, κ.λ.π.

 

9.         Καινοτόμα προγράμματα

Σε ένα σύγχρονο σχολείο εφαρμόζονται πρόσθετα καινοτόμα προγράμματα όπως προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, προγράμματα Πολιτιστικών και Καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων.

 

10.        Πρόσθετα Προγράμματα στο Δημοτικό Σχολείο

Στο Δημοτικό Σχολείο εφαρμόζονται πρόσθετα προγράμματα, όπως η «Κυκλοφοριακή Αγωγή», το πρόγραμμα «Οικονομία και Εγώ» κ.λ.π.

10.1.     Διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση

Η Κυκλοφοριακή Αγωγή είναι μία καινοτόμος δραστηριότητα, η οποία αναβαθμίζει την ποιότητα της προσφερόμενης μάθησης στο πλαίσιο της σχολικής εκπαίδευσης και συνδέει το σχολείο με την κοινωνική πραγματικότητα.

Έχει ως αφετηρία το σεβασμό της ανθρώπινης ζωής και αποβλέπει στην προάσπιση και προαγωγή του δικαιώματος του παιδιού να ζει και να κινείται με ασφάλεια στο κυκλοφοριακό περιβάλλον.

10.2      Εφαρμογή του Προγράμματος «Οικονομία και Εγώ» στο Δημοτικό Σχολείο»

Το Πρόγραμμα «Οικονομία και Εγώ», εντάσσεται στις δραστηριότητες του Ν. 1566/85, άρθρο 47, παρ. 2 και 3 και μπορεί να εφαρμοστεί προαιρετικά, από κάθε Δημοτικό Σχολείο που επιθυμεί να υλοποιήσει σχολικές δραστηριότητες, όπως το παραπάνω πρόγραμμα στο πλαίσιο της Ευέλικτης Ζώνης.

 

11.        Διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας

Η διδασκαλία της Αγγλικής Γλώσσας στα Δημοτικά Σχολεία αποτελεί μια ουσιώδη εκπαιδευτική και κοινωνική αναγκαιότητα, καθώς ευαισθητοποιεί τους μικρούς μαθητές, αφενός στη χρήση της ξένης γλώσσας και αφετέρου τους εξοικειώνει και τους διδάσκει ένα νέο γλωσσικό και επικοινωνιακό κώδικα. Έτσι παρέχεται η δυνατότητα έκφρασης νοημάτων και η εκπλήρωση επικοινωνιακών προθέσεων.

Με την εισαγωγή της Αγγλικής Γλώσσας από την Γ΄ τάξη του Δημοτικού Σχολείου τίθεται σε νέες βάσεις η διδασκαλία της ξένης γλώσσας στη γενική εκπαίδευση που θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις για την απόκτηση του κρατικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας.΄

Η ένταξη του μαθήματος της Αγγλικής Γλώσσας στο Πρόγραμμα του Ολοήμερου Σχολείου συμβάλλει ενισχυτικά στην αποτελεσματικότερη εκμάθηση της ξένης γλώσσας διασφαλίζοντας, παράλληλα, ισότιμη, κατά το δυνατόν, προσφορά του γνωστικού αυτού αντικειμένου, ανεξάρτητα από την κοινωνική ή γεωγραφική προέλευση των μαθητών.

 

12. Διδασκαλία δεύτερης ξένης γλώσσας (Γαλλικής και Γερμανικής)

Το Υπουργείο Παιδείας επεκτείνει τη διδασκαλία της δεύτερης Ξένης Γλώσσας (Γαλλικής και Γερμανικής) σε όλα τα πολυθέσια σχολεία από 6/θέσια και πάνω για το σχολικό έτος 2006 – 2007 στην Ε΄ τάξη και το επόμενο σχολικό έτος 2007 – 2008 και στην ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού σχολείου και δυο (2) ώρες την εβδομάδα.

Η εισαγωγή της διδασκαλίας της δεύτερης ξένης γλώσσας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση εντάσσεται στο πλαίσιο δράσεων της Ευρωπαϊκής γλωσσικής πολιτικής, που αφορούν στην προώθηση της γλωσσικής πολυμορφίας και την εκμάθηση των γλωσσών ως προϋποθέσεις για την απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων που συμβάλλουν στην προσωπική ανάπτυξη καθώς και στην κοινωνική και επαγγελματική ένταξη του κάθε πολίτη.

Η πρώιμη εκμάθηση της δεύτερης ξένης γλώσσας παρέχει τη χρονική δυνατότητα στους μαθητές να αξιοποιήσουν δημιουργικά την εξοικείωσή τους με το νέο γλωσσικό και πολιτισμικό κώδικα ώστε θεμελιώνοντας σταδιακά σε κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης τις γνώσεις που αποκόμισαν από την προηγούμενη να έχουν αποκτήσει ένα ικανοποιητικό και πιστοποιήσιμο επίπεδο γλωσσομάθειας στο τέλος της υποχρεωτικής εκπαίδευσής τους.

Επιπλέον η διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας στο Δημοτικό Σχολείο θα συμβάλλει στην αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης στο Δημόσιο Σχολείο, αμβλύνοντας εκπαιδευτικές και κοινωνικές ανισότητες που παρατηρούνται. Η Γαλλική και η Γερμανική Γλώσσα διδάσκονται ήδη και οι δύο στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο και έτσι μπορεί να διασφαλιστεί η συνέχεια της διδασκαλίας τους.

Σε περίπτωση που το Σχολείο δεν στελεχωθεί με εκπαιδευτικούς της αντίστοιχης ειδικότητας (Γαλλικής ή Γερμανικής) ή σε περίπτωση μακροχρόνιας απουσίας του εκπαιδευτικού Γαλλικής ή Γερμανικής εφαρμόζεται το διδακτικό ωράριο χωρίς την προσθήκη των ωρών της δεύτερης Ξένης Γλώσσας.

 

13. Ωράριο εκπαιδευτικών

Όλοι οι εκπαιδευτικοί, συμπεριλαμβανομένων και των διευθυντών και των υποδιευθυντών, εξαντλούν το προβλεπόμενο από το νόμο διδακτικό ωράριο. Οι Διευθυντές δεν μπορούν να αναλάβουν προγράμματα Ενισχυτικής Διδασκαλίας, Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, Αγωγής Υγείας, κ.λ.π. Στις περιπτώσεις που πλεονάζουν διδακτικές ώρες σε εκπαιδευτικούς, εξυπηρετούνται πρωτίστως οι ανάγκες των Ολοήμερου προγράμματος, εφαρμόζονται προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας ή οι εκπαιδευτικοί διατίθενται για συμπλήρωση ωραρίου σε άλλο σχολείο.

Συμπλήρωση ωραρίου σε προγράμματα του Ολοήμερου Σχολείου και Ενισχυτικής Διδασκαλίας γίνεται και για τους εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων.

Επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι σχετικά με την ανάθεση του διδακτικού έργου σε καμία περίπτωση δεν παραβιάζεται η σχετική διάταξη του νόμου 1566/85, σύμφωνα με την οποία ο εκπαιδευτικός δεν υποχρεούται να παραμείνει στο σχολείο πέραν των 6 ωρών. Κατά συνέπεια, οι σύλλογοι διδασκόντων λαμβάνουν τα απαραίτητα μέτρα

που εξασφαλίζουν την άσκηση του υποχρεωτικού διδακτικού έργου εντός του εξαώρου, λαμβανομένης βέβαια υπόψη της ώρας εργασίας (Π.χ. ο εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει υπηρεσία στις 07.00΄ καλύπτει διδακτικό ωράριο μέχρι τις 13.00΄, αυτός που αναλαμβάνει υπηρεσία στις 08.00΄ καλύπτει διδακτικό ωράριο μέχρι τις 14.00΄, εκείνος που αναλαμβάνει στις 10.00΄ μέχρι τις 16.00΄κ.λ.π.)

 

14. Η διδασκαλία των μαθημάτων

Στο δημοτικό σχολείο διδάσκονται, χωρίς παραλείψεις, όλα τα μαθήματα που προβλέπονται από το επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα, ανεξάρτητα από το αν έχουν διατεθεί ή όχι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων, με εξαίρεση το μάθημα της Αγγλικής Γλώσσας το οποίο παραλείπεται, εφόσον δεν έχει τοποθετηθεί εκπαιδευτικός της αντίστοιχης ειδικότητας.

Η Φυσική Αγωγή και η Μουσική, εάν δεν υπάρχουν εκπαιδευτικοί της αντίστοιχης ειδικότητας, διδάσκονται από δασκάλους.

Όλες οι ώρες κάθε μαθήματος διδάσκονται από τον ίδιο εκπαιδευτικό στους μαθητές του τμήματος, δηλαδή δεν διχοτομούνται τα μαθήματα. Εξαίρεση μπορεί να αποτελέσει η Αισθητική Αγωγή (Εικαστική Αγωγή – Μουσική Αγωγή).

 

15. Η Διδασκαλία των μαθημάτων στην Α΄ και Β΄ τάξη

Το εκπαιδευτικό μας σύστημα, για λόγους ψυχολογικούς και παιδαγωγικούς, ακολουθεί τη βασική αρχή, σύμφωνα με την οποία στις Α΄ και Β΄ τάξεις όλα τα μαθήματα διδάσκονται από έναν εκπαιδευτικό, εκτός βεβαίως από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής στην περίπτωση που διδάσκεται από εκπαιδευτικό της αντίστοιχης ειδικότητας.

Σε εξαιρετικές περιπτώσεις κατά τις οποίες υπάρχουν αντικειμενικές δυσχέρειες στη διαμόρφωση των ωρολογίων προγραμμάτων λόγω της σύνθεσης προσωπικού (έτη υπηρεσίας κ.λ.π.), είναι δυνατή η ανάθεση διδασκαλίας σε άλλον εκπαιδευτικό του μαθήματος της Αισθητικής Αγωγής, το οποίο στην περίπτωση αυτή χωρίζεται σε Εικαστικά και Μουσική Αγωγή.

 

16. Εφημερεύοντες – Επιτήρηση μαθητών

Ιδιαίτερη έμφαση πρέπει να δοθεί στην επιτήρηση των μαθητών τόσο κατά τις ώρες προσέλευσης και αποχώρησης τους όσο και κατά τις ώρες των διαλειμμάτων, καθώς και στα καθήκοντα των εφημερευόντων, όπως αυτά ορίζονται στο Π.Δ. 201/98 άρθρο 13 παρ. 2

Σας υπενθυμίζουμε ότι με πράξη του συλλόγου διδασκόντων ορίζονται οι εφημερεύοντες και καθορίζονται τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες τους. Αντίγραφο του πρακτικού αναρτάται στο γραφείο του διευθυντή και στο γραφείο των εκπ/κών. Κατά τη σύνταξη των κανόνων εφημερίας δίνεται προτεραιότητα στην επιτήρηση και τη μέριμνα για την προστασία και τη σωματική ακεραιότητα των μαθητών, τον έλεγχο καθαριότητας των σχολικών χώρων και σε ό,τι έχει σχέση με την υγιεινή και την ασφάλειά τους.

 

17.        Εκπαιδευτικοί Ειδικοτήτων

Σε περίπτωση διάθεσης εκπαιδευτικών ειδικοτήτων σε περισσότερα του ενός σχολεία, λαμβάνεται μέριμνα ώστε να μην διδάσκουν την ίδια μέρα σε σχολεία με διαφορετικό ωράριο (να μην διδάσκουν πρωί και απόγευμα), εκτός αν οι ίδιοι το επιθυμούν.

 

18.        Παρουσία άλλων προσώπων στα σχολεία

Εντός του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου διδάσκουν οι μόνιμοι και αναπληρωτές εκπαιδευτικοί που τοποθετούνται από το δημόσιο. Η παρουσία άλλων προσώπων στην τάξη (πτυχιούχων εκπαιδευτικών και λοιπόν ιδιωτών) κατά τη διάρκεια του ωραρίου λειτουργίας του σχολείου δεν προβλέπεται από καμία διάταξη και τόσο οι διευθυντές όσο και ο δάσκαλος της τάξης που την επιτρέπουν φέρουν τη σχετική ευθύνη. (Παρουσία γονέων ή ειδικών επιστημόνων επιτρέπεται μόνο για απόλυτα ειδικές περιπτώσεις, σύμφωνα με το εδάφιο ζ της παραγράφου 1 του άρθρου 11 του Π.Δ. 201/98).

Σε κάθε περίπτωση πάντως η παρουσία κάποιου προσώπου (καλλιτέχνη, ειδικού επιστήμονα ή ιδιώτη) που συνδέεται με την αποτελεσματικότερη εφαρμογή κάποιου καινοτόμου προγράμματος (π.χ. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, Αγωγή Υγείας, Ευέλικτη Ζώνη κ.λ.π.) αποτελεί αντικείμενο προγενέστερης ενημέρωσης του Διευθυντή του σχολείου, ο οποίος μπορεί να ζητήσει τη σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου. Σε περίπτωση διαφωνίας εκπαιδευτικού και Διευθυντή, με μέριμνα του τελευταίου ενημερώνεται εγγράφως ο οικείος Σχολικός Σύμβουλος ο οποίος αποφαίνεται οριστικά.

Η παρουσία πάντως των προαναφερθέντων προσώπων πραγματοποιείται με φειδώ, προγραμματίζεται εγκαίρως με σωστή προπαρασκευή (για να μην διαταράσσεται η διδακτική εργασία) και με την ευθύνη του εκπαιδευτικού της τάξης και του Διευθυντή του σχολείου ο επισκέπτης περιορίζεται σε αυτά που έχουν ήδη προσδιοριστεί επακριβώς και συνδέονται με την δική του προσφορά στο συγκεκριμένο αντικείμενο μάθησης.

 

19.        Ενημέρωση μαθητών για το περιεχόμενο ανακοινώσεων, προσκλήσεων, κ.λ.π.

Το περιεχόμενο ανακοινώσεων και προσκλήσεων που προέρχεται από οργανισμούς, οργανώσεις, φορείς, ήιδιώτες και αποστέλλεται στις σχολικές μονάδες, σε έντυπη ή ηλεκτρονική μορφή, δε θα ανακοινώνεται στους μαθητές, εκτός εάν έχει δοθεί σχετική έγκριση από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΕΠΘ.

 

20.        Διεξαγωγή ερευνών στα Σχολεία και διανομή εκπαιδευτικού ή άλλου έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού

Η διεξαγωγή ερευνών στα Σχολεία, καθώς και η διανομή εκπαιδευτικού ή άλλου έντυπου και ηλεκτρονικού υλικού, δεν επιτρέπεται χωρίς την έγκριση των αρμόδιων Δ/νσεων του ΥΠΕΠΘ.

 

21. Εφαρμογή ωραρίου σε περιπτώσεις απουσίας εκπαιδευτικού

Σε περίπτωση έκτακτης απουσίας εκπαιδευτικού οποιασδήποτε ειδικότητας (π.χ. βραχυχρόνια απουσία κ.λ.π.) δεν μπορεί κατ’ ουδένα τρόπο να διαφοροποιείται το ωράριο αποχώρησης των μαθητών από το Σχολείο. Εξαίρεση μπορεί να γίνει μόνο στην περίπτωση μακρόχρονης απουσίας εκπαιδευτικού (π.χ. εκπαιδευτικού Αγγλικής ή Γαλλικής και Γερμανικής Γλώσσας) με εισήγηση του οικείου Σχολικού Συμβούλου και απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπ/σης.

 

22. Κατανομή των Τάξεων και των Τμημάτων στους διδάσκοντες

Στο τέλος του προηγούμενου διδακτικού έτους ή στην αρχή της νέας σχολικής χρονιάς γίνεται η κατανομή των τάξεων και των τμημάτων στους διδάσκοντες με εισήγηση του Δ/ντή της Σχολικής μονάδας ύστερα από διεξοδική συζήτηση του Συλλόγου διδασκόντων. Οι εκπαιδευτικοί αναλαμβάνουν τάξη ή τμήμα για δύο (2) και όχι παραπάνω συνεχόμενα χρόνια. Σε εξαιρετικές περιπτώσεις επιτρέπεται η ανάληψη τάξης ή τμήματος για τρία (3) συνεχόμενα χρόνια ύστερα από σύμφωνη γνώμη του Συλλόγου διδασκόντων και του οικείου Σχολικού Συμβούλου.

 

23. Κατ’ οίκον εργασίες

Το τελευταίο διάστημα στα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης παρατηρείται το φαινόμενο της κατάχρησης των «κατ’ οίκον εργασιών». Το θέμα εξακολουθεί να είναι επίκαιρο και πρέπει να αντιμετωπίζεται μειδιαίτερη παιδαγωγική ευαισθησία. Διαφωτιστικές προς αυτή την κατεύθυνση είναι οι οδηγίες του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου που σας κοινοποιήθηκαν με τις: α. Φ12/428/85241/Γ1/18-8-2003 «κατ’ οίκον εργασίες» και β. Φ12/342/35602/Γ1/9-5-2005 «κατ’ οίκον εργασίες», Εγκυκλίους του ΥΠΕΠΘ.

 

24. Αντιμετώπιση μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες

Μέρος του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι και η Ειδική Αγωγή, η οποία και λειτουργεί υποστηρικτικά και στηρίζει τη Γενική Αγωγή, προσφέροντας τις υπηρεσίες της στα άτομα με Ειδικές Εκπαιδευτικές ανάγκες. Ένας σημαντικός αριθμός των παιδιών αυτών φοιτά ήδη στα Ειδικά Δημοτικά Σχολεία και Νηπιαγωγεία καθώς και στα Τμήματα Ένταξης. Υπάρχει όμως και ένας σημαντικός αριθμός επίσης μαθητών που βρίσκεται διάσπαρτος στα σχολεία της Γενικής Αγωγής και χρήζει ειδικής εκπαιδευτικής προσέγγισης και αντιμετώπισης. Τέτοιοι μαθητές είναι όσοι παρουσιάζουν ανωριμότητα, δυσκολίες μάθησης, αισθητηριακές αναπηρίες, διαταρακτική συμπεριφορά, συναισθηματικές διαταραχές, άρνηση σχολείου κ.λ.π. και τις περισσότερες φορές, δυστυχώς, περιθωριοποιούνται και παραμένουν απλά θεατές της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Για την ομαλή ένταξη όλων αυτών των μαθητών θα πρέπει να ευαισθητοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και να αξιοποιήσουν όλους τους θεσμούς που έχει θεσπίσει η Πολιτεία, όπως τους Σχολικούς Συμβούλους της Γενικής και κυρίως της Ειδικής Αγωγής, προγράμματα ενισχυτικής διδασκαλίας, αλλά και τις σχετικά νεοϊδρυθείσες υπηρεσίες (ΚΔΑΥ), προς όφελος των μαθητών και των οικογενειών τους. Συνεπώς, κρίνεται σκόπιμο να ενημερωθούν οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, ώστε όταν κατά την εκτίμησή τους κάποιος μαθητής παρουσιάζει κάποια από τα στοιχεία που αναφέραμε παραπάνω, σε συνεργασία με το Διευθυντή του Σχολείου να καλούν το Σχολικό Σύμβουλο της περιοχής τους για να τον συμβουλευτούν και να καταρτίσουν από κοινού ένα πρόγραμμα αντιμετώπισης βραχύχρονης διάρκειας.

Αν όμως κατά την εκτίμησή τους οι δυσκολίες παραμένουν, μπορούν να απευθυνθούν στο Σχολικό Σύμβουλο Ειδικής Αγωγής, για να ζητήσουν τη συνδρομή του.

Αν κατά την εκτίμηση του Σχολικού Συμβούλου Ειδικής Αγωγής υπάρχουν ενδείξεις για σοβαρή διαταραχή, τότε και μόνο τότε σε συνεργασία με τους γονείς μπορούν να παραπεμφθούν οι μαθητές στα ΚΔΑΥ, για Διάγνωση και Αξιολόγηση. Καλό είναι, λοιπόν, να αποφεύγονται οι παραπομπές στα ΚΔΑΥ για περιπτώσεις οι οποίες μπορούν να αντιμετωπιστούν στα Σχολεία, και το ΚΔΑΥ να θεωρείται ως το έσχατο μέσο Διάγνωσης – Αξιολόγησης.

 

25. Αντιμετώπιση της σχολικής αποτυχίας

Στόχο μείζονος προτεραιότητας του σημερινού σχολείου πρέπει να αποτελεί η αποτελεσματική αντιμετώπιση με παιδαγωγικά και διδακτικά μέσα της σχολικής αποτυχίας. Η σχολική αποτυχία, εάν δεν καταπολεμηθεί μεθοδικά και σχεδιασμένα, οδηγεί συνήθως στη μαθησιακή περιθωριοποίηση και στη συνέχεια στον κοινωνικό αποκλεισμό.

Σημαντική συνιστώσα στην αναβάθμιση της ποιότητας του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου είναι η προσπάθεια ένταξης όλων των μαθητών, ανάλογα με τις ιδιαιτερότητές τους, στην ομάδα της σχολικής τάξης και του σχολείου, εξασφαλίζοντας παράλληλα τα κατάλληλα μέσα για την ισότητα ευκαιριών μάθησης και της σχολικής προόδου σε όλους.

Με αυτή τη φιλοσοφία, όπου πλεονάζουν διδακτικές ώρες σε μια σχολική μονάδα, αυτές μπορούν να διατεθούν για την κατάρτιση και εφαρμογή προγράμματος Ενισχυτικής Διδασκαλίας. Προς τούτο ο Διευθυντής του σχολείου με την προηγούμενη σύμφωνη γνώμη του Σχολικού Συμβούλου, καταρτίζει πρόγραμμα Ενισχυτικής Διδασκαλίας, στο οποίο φαίνονται η ημέρα, η διδακτική ώρα και η τάξη από την οποία προέρχεται ο μαθητής στον οποίο παρέχεται η ενισχυτική διδασκαλία. Το πρόγραμμα αυτό υποβάλλεται στην αρχή κάθε διδακτικού τριμήνου (εφόσον υπάρχουν κάποιες αλλαγές σε αυτό) στον αρμόδιο Σχολικό Σύμβουλο προς έγκριση. Αντίγραφο επικυρωμένο κοινοποιείται και στον οικείο Προϊστάμενο ή Διευθυντή Εκπαίδευσης.

 

26. Ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση

Με την καλή οργάνωση και λειτουργία των σχολείων και της εκπαιδευτικής διαδικασίας θα μπορέσουμε να απαντήσουμε με επιτυχία στις νέες προκλήσεις και απαιτήσεις της εκπαίδευσης και να δημιουργήσουμε τις απαραίτητες προϋποθέσεις για ίσες ευκαιρίες στην εκπαίδευση, για την εμπέδωση κλίματος αμοιβαίας κατανόησης και εμπιστοσύνης καθώς και για την πρόληψη της δημιουργίας φαινομένων ρατσισμού, ξενοφοβίας και προκαταλήψεων σε τοπικό και εθνικό επίπεδο.

 

27. Έγκαιρος προγραμματισμός του νέου σχολικού έτους

Επισημαίνεται ότι ο σχεδιασμός και ο προγραμματισμός του νέου σχολικού έτους 2006 – 2007 άρχισε νωρίς, τόσο σε επίπεδο κεντρικών υπηρεσιών του Υπουργείου Παιδείας, όσο και στο επίπεδο των Περιφερειακών Διευθύνσεων και των σχολικών μονάδων.

Από το Υπουργείο έγιναν οι αναγκαίες παρεμβάσεις για να βρίσκονται έγκαιρα στη θέση τους όλοι οι εκπαιδευτικοί. Οι παρεμβάσεις αυτές έδωσαν επίσης δυνατότητα στις περιφερειακές υπηρεσίες να σχεδιάσουν τη σωστή διαχείριση και αξιοποίηση του εκπαιδευτικού δυναμικού της περιφέρειας.

Με τη Φ. 12/541/57645/Γ1/8-6-2006 Εγκύκλιο του Υπουργείου δόθηκαν οι απαραίτητες οδηγίες για τον έγκαιρο προγραμματισμό και τη λήψη μέτρων, ώστε να αρχίσει χωρίς προβλήματα η νέα σχολική χρονιά. (Καταγραφή αναγκών σε διδακτικό προσωπικό, κατανομή τμημάτων, σύνταξη ωρολογίων προγραμμάτων, αναγκαίες συνεργασίες με εμπλεκόμενους φορείς, όπως με την τοπική αυτοδιοίκηση, τις σχολικές επιτροπές, τους συλλόγους γονέων για ρύθμιση θεμάτων).

Ο προγραμματισμός σύμφωνα με την παραπάνω εγκύκλιο αναφέρεται σε όλα τα επίπεδα διοίκησης και παιδαγωγικής-επιστημονικής καθοδήγησης, καθώς και σ’ αυτό της σχολικής μονάδας, αφού όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι συνυπεύθυνα για την ποιοτική αναβάθμιση της εκπαίδευσης και την ανάδειξη όλων εκείνων των στοιχείων που συμβάλλουν στην αξιοπιστία του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ενεργώντας το καθένα σύμφωνα με το έργο που του έχει ανατεθεί και τις ειδικότερες αρμοδιότητές του.

 

28. Έναρξη του νέου σχολικού έτους

Με βάση τον προγραμματισμό, ο οποίος αποκτά πνοή και υπόσταση κυρίως από τον εκπαιδευτικό της πρώτης γραμμής της εκπαιδευτικής διαδικασίας που είναι ο εκπαιδευτικός της σχολικής μονάδας, αρχίζει το νέο σχολικό έτος 2006 – 2007.

Η κάθε σχολική μονάδα παραλαμβάνει έγκαιρα τα διδακτικά βιβλία, τα οποία θα διανείμει στους μαθητές την πρώτη ημέρα έναρξης των μαθημάτων και συντάσσει το ωρολόγιο πρόγραμμα εντός του πρώτου δεκαημέρου του Σεπτεμβρίου. Η σχολική εργασία αρχίζει από την πρώτη ημέρα λειτουργίας των σχολείων.

Την ημέρα έναρξης των μαθημάτων μετά τον Αγιασμό γίνεται η τελετή υποδοχής των μαθητών της Α΄ τάξης και στη συνέχεια όλοι οι μαθητές εισέρχονται στις αίθουσες όπου:

.     Παραλαμβάνουν τα βιβλία τους.

.     Έρχονται σε μια πρώτη επαφή και επικοινωνία με το δάσκαλο-υπεύθυνο της τάξης.

.     Ενημερώνονται για το εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα μαθημάτων.

.     Δέχονται τις απαραίτητες οδηγίες για την απρόσκοπτη έναρξη του νέου διδακτικού έτους και την εφαρμογή του προγράμματος μαθημάτων.

.   Ενημερώνονται για τη λειτουργία του Ολοήμερου Σχολείου.

 

Από την επόμενη ημέρα του Αγιασμού τα σχολεία θα λειτουργήσουν με πλήρες πρόγραμμα εφαρμόζοντας το προβλεπόμενο από τις κείμενες διατάξεις διδακτικό ωράριο.

 

29.        Αντιμετώπιση επιμέρους προβλημάτων

Κάθε πρόβλημα που προκύπτει, του οποίου ο τρόπος αντιμετώπισης δεν προβλέπεται από την παρούσα εγκύκλιο ή από άλλες διατάξεις, θα επιλύεται με τη συνεργασία του Σχολικού Συμβούλου ή του αρμοδίου Διευθυντή Εκπαίδευσης ή Προϊσταμένου (ανάλογα με το θέμα) και όχι με απευθείας επικοινωνία με το Υπουργείο Παιδείας, οι υπηρεσίες του οποίου δεν είναι δυνατό να γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες κάθε σχολικής μονάδας.

Επισημαίνεται τέλος ότι για κάθε πρόβλημα που παρουσιάζεται στα σχολεία και δεν επιλύεται με την προηγούμενη διαδικασία, θα ενημερώνεται άμεσα ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης από τους Σχολικούς Συμβούλους και τους Διευθυντές Εκπαίδευσης (ανάλογα με το θέμα), ο οποίος θα δίνει τις οδηγίες για την αντιμετώπιση των προβλημάτων ή τις εγκρίσεις για τη λήψη των απαραίτητων μέτρων και θα κάνει τη σχετική ενημέρωση στο Υπουργείο Παιδείας.

 

 

Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΚΩΝ/ΝΟΣ ΡΑΜΜΑΣ

 

 

Εσωτ. Διανομή

1. Γραφείο κας Υπουργού

2. Γραφείο κ. Υφυπουργού

3. Γραφείο κ. Γενικού Γραμματέα

4. Γραφείο κ. Ειδικού Γραμματέα Σπουδών Επιμόρφωσης και Καινοτομιών

5. Γενικό Διευθυντή Διοίκησης Προσωπικού Πρωτ/θμιας και Δευτ/θμιας Εκπ/σης

6. Διεύθυνση Προσωπικού Π.Ε.

7. Διεύθυνση Ξένων και Μειονοτικών Σχολείων

8. Διεύθυνση ΠΟΔΕ

9. Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής

10. Διεύθυνση Φυσικής Αγωγής

11. Διεύθυνση Ιδιωτικής Εκπαίδευσης

12. Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (Τμ. Α/θμιας Εκπ/σης)

13. Διεύθυνση Συμβουλευτικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού και Εκπ/κών Δραστηριοτήτων

14. Διεύθυνση Σπουδών Δ.Ε.

15. Διεύθυνση Σπουδών Π.Ε.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 05.09.2006 15:55:01
 
Αναγνώσθηκε 9582 φορές