Διαφόρων Φορέων

ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΦΑΣΙΣΜΟΣ


 


Με ημερομηνία 27 Ιουλίου 2006 διάλεξε το Υπουργείο Παιδείας να αποστείλει στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης όλης της χώρας την εξής εγκύκλιο:


 


Θέμα: «Το μυστήριο της εξομολόγησης στα σχολεία»


 


«Με αφορμή ερωτήματα που τέθηκαν στο Υπουργείο Παιδείας από Διευθυντές σχολείων, από γονείς μαθητών και από εκκλησιαστικές αρχές σχετικά με το μυστήριο της εξομολόγησης στα σχολεία σας γνωστοποιούμε τα ακόλουθα:


Η τέλεση του μυστηρίου της εξομολόγησης, ενός από τα επτά μυστήρια της Εκκλησίας, προϋποθέτει διακριτικότητα, ήρεμο περιβάλλον και κατάλληλη ψυχική προετοιμασία. Επιπλέον, λόγω της ιδιαίτερης σημασίας του μυστηρίου, το οποίο σημειωτέον  δεν αποτελεί μέρος της γνωστικής διαδικασίας, ούτε ξεχωριστή δραστηριότητα που υπάγεται στο μάθημα των θρησκευτικών, η τέλεση του απαιτεί την εκούσια και συνειδητή προσέλευση του μαθητή, καθώς και την επιλογή κατάλληλου ιερέα, ο οποίος να ανταποκρίνεται στις υποκειμενικές πνευματικές του ανάγκες.


Για τους παραπάνω παιδαγωγικούς, αλλά και θεολογικούς λόγους, κι επειδή στα σχολεία δεν υπάρχει ο κατάλληλος χώρος, ώστε να εξασφαλίζεται γαλήνη και εχεμύθεια κατά την τέλεση του μυστηρίου, η εξομολόγηση δεν μπορεί να τελείται μέσα στις σχολικές μονάδες.


Επισημαίνεται ότι ο Διευθυντής του σχολείου, εφόσον λάβει γνώση από τον ενοριακό εφημέριο ότι τελείται το μυστήριο της εξομολόγησης ειδικά για τους μαθητές στους ναούς της περιοχής, το ανακοινώνει στο σχολείο.


                                                         


 


 


                                                          Ο ΕΙΔΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


 


 


ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ  ΡΑΜΜΑΣ


 


 


Προσέξτε σε πόσα λάθη υπέπεσε το ΥΠΕΠΘ προκειμένου να εκδώσει την εγκύκλιο βιαστικά μέσα στο καλοκαίρι για να  προλάβει τις αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, των μαθητών, των γονιών, των ιερέων και όλων των πολιτών.


1ο : Το σοβαρότερο ατόπημα της εγκυκλίου βρίσκεται στην φράση «το οποίο σημειωτέον  δεν αποτελεί μέρος της γνωστικής διαδικασίας». ¶ραγε ποιους συμβουλευτήκατε κ.Ράμμα πριν εκδώσετε την εγκύκλιο; Οποιονδήποτε καθηγητή θεολόγο Λυκείου να ρωτούσατε θα σας έλεγε ότι η ενότητα 24 του βιβλίου των Θρησκευτικών της ¶ Λυκείου επιγράφεται «Το μυστήριο της Μετανοίας».Στην συγκεκριμένη ενότητα αναλύεται διεξοδικά το μυστήριο σε 5 σελίδες.


Το παράξενο είναι πως όσες φορές κι αν δίδαξα την συγκεκριμένη ενότητα ποτέ δεν το κατάφερα σε μια διδακτική ώρα αλλά σε δύο και τρεις λόγω των πολλών αποριών των μαθητών.  


Κι αυτό γιατί κάθε φορά όσοι μαθητές δεν είχαν εξομολογηθεί ποτέ διαπίστωσα με πικρία ότι όχι μόνο αγνοούσαν το μυστήριο αλλά είχαν υποστεί αφάνταστη διαστρέβλωση από τον κοινωνικό τους περίγυρο σε ότι είχε σχέση με αυτό. Αλήθεια στο όνομα ποιας δημοκρατίας και ποιας ανεξιθρησκίας έχει το δικαίωμα να μιλήσει διαστρεβλωμένα για την εξομολόγηση ο κάθε γονέας στο παιδί του; Και πολύ περισσότερο με ποιο δικαίωμα και σε ποιο αναλυτικό πρόγραμμα επιτρέπεται π.χ. ο φυσικός  να μιλάει στην ώρα του εναντίον της εξομολόγησης ή ο φιλόλογος να διδάσκει την αθεΐα στην δικιά του; Είναι αυτό φασισμός ή δεν είναι; Και μάλιστα του χειρότερου είδους γιατί γίνεται στο όνομα της ελευθερίας ενώ είναι ξεκάθαρος προσηλυτισμός στην αθεΐα  και στον αγνωστικισμό.


 


2ο: Στο υπουργείο όπως είναι φυσικό φθάνουν μόνο τα παράπονα όσων βλέπουν το ράσο μέσα στο σχολείο και τους πιάνει ζαλάδα. Είναι αφύσικο ο μαθητής που εξομολογήθηκε επειδή το ήθελε και του δόθηκε η ευκαιρία μέσα στο σχολείο να επισκεφθεί και να δώσει συγχαρητήρια στον κ. Ράμμα για την ευκαιρία που του χάρισε. Και αυτοί οι μαθητές είναι χιλιάδες.


3ο : «…κι επειδή στα σχολεία δεν υπάρχει ο κατάλληλος χώρος, ώστε να εξασφαλίζεται γαλήνη και εχεμύθεια κατά την τέλεση του μυστηρίου». Σε όσα σχολεία δίδαξα και ζήτησαν οι μαθητές εξομολόγο για να εξομολογηθούν και χώρος με εχεμύθεια βρέθηκε και γαλήνη επικρατούσε και το μυστήριο έγινε κανονικότατα. Και στην περίπτωση των διαλειμμάτων που επικρατούσε αρκετός θόρυβος ο ιερέας έβγαινε από το «εξομολογητήριο» κι έκανε κι αυτός διάλειμμα ή μιλούσε με τους μαθητές και τους καθηγητές για γενικά θέματα. Αυτό «πονούσε» περισσότερο κάποιους συναδέλφους που έβλεπαν τον ιερέα ανάμεσα στους μαθητές και τους έκοβε κρύος ιδρώτας γιατί θα τους «έκλεβε» τα «πρόβατα» από το δικό τους άθεο μαντρί!!!


Επομένως σύμφωνα με την εγκύκλιο (που κατά την γνώμη μου θα ανακληθεί γιατί ακόμα κι ο Αρσένης την ανακάλεσε το 1997 μέσα σε 15 μέρες ) αν σε κάποιο σχολείο υπάρχουν οι προϋποθέσεις  για την σωστή τέλεση του μυστηρίου θα πρέπει να τελείται κανονικότατα.


Έτσι δεν έγινε και με τις 5ήμερες και πολυήμερες εκδρομές; Μετά το ατύχημα στα Τέμπη που πολλοί γονείς ζητούσαν την κατάργησή τους το ΥΠΕΠΘ έκανε τα αδύνατα δυνατά (αστυνομικοί έλεγχοι, αστυνομική συνοδεία, όριο ταχύτητας 60χλμ./ώρα ενώ για τα επιβατικά ίσχυε 120χλμ./ώρα κτλ.) για να μην τις καταργήσει.


¶ρα εν έτει 2006 δεν είναι λύση ο εξοβελισμός της εξομολόγησης από τα σχολεία αλλά η δημιουργία των υγιών συνθηκών ώστε αυτή να τελείται όπως αρμόζει. Όλα τα υπόλοιπα είναι υπεκφυγές.


Μου έτυχε να διδάξω δεκάδες φορές σε τμήμα που έλειπαν και δεκαπέντε μαθητές δικαιολογημένα (για την συμμετοχή τους στην χορωδία, σε προπονήσεις με την σχολική ομάδα ή σε αγώνες, για την έκδοση σχολικής εφημερίδας, για έκτακτες συνελεύσεις του 15μελούς κτλ.). Θα έπρεπε δηλαδή να καταργήσει το υπουργείο όλες τις εξωδιδακτικές δραστηριότητες επειδή χάνονται διδακτικές ώρες; Και το μέγεθος της υποκρισίας μεγαλώνει όταν οι ίδιοι συνάδελφοι που απαιτούν να μην απουσιάζει κανείς από το μάθημά τους για να πάει για εξομολόγηση, ζητούν από τον θεολόγο τους μαθητές για τις παραπάνω δραστηριότητες στην ώρα των Θρησκευτικών ως δευτερεύοντος μαθήματος (πράττοντας πάντα κατά την φασιστική νοοτροπία και γνώμη τους ορθά).


4ο:«…η τέλεση του απαιτεί την εκούσια και συνειδητή προσέλευση του μαθητή…» Αυτό κι αν δεν είναι αστείο. Δυστυχώς μερικοί δεν κατάλαβαν ότι αλλάξανε οι εποχές και ο θεολόγος δεν αμείβει βαθμολογικά όσους εξομολογούνται ούτε κρατάει λίστες για να ξεχωρίζει τους καλούς από τους κακούς, ούτε φυσικά και εκβιάζει κανέναν και με το ζόρι τον στέλνει στον ιερέα. Αν είναι δυνατόν.


 Ίσα-ίσα για άλλες δραστηριότητες θα ήταν καλό να έχει ενημερωθεί το υπουργείο. Κι αναφέρω μερικές.


Τους εκβιασμούς που δέχονται μαθητές για να συμμετάσχουν στις πολυήμερες εκδρομές και στους χορούς που διοργανώνονται για τον ίδιο σκοπό. (απειλητικά τηλεφωνήματα, αισχρά μηνύματα κτλ.).


Την έμμεση πλην αφόρητη πίεση των φτωχότερων μαθητών να είναι πάντα στην μόδα, να φορούν πολυτελή ρούχα, να ντύνονται και να χτενίζονται με συγκεκριμένο τρόπο που επιβάλλει ο αρχηγός της παρέας κτλ.


Την απροκάλυπτη πίεση από τους Δήμους όλης της χώρας αλλά και από καθηγητές προς τους μαθητές όλων των βαθμίδων να συμμετάσχουν στις εκδηλώσεις του καρναβαλιού. Μάλιστα οι προετοιμασίες γίνονται από τα τέλη Νοεμβρίου!!! για το καρναβάλι του Φεβρουαρίου ή και του Μαρτίου. Το μέγεθος του εκβιασμού μεγαλώνει όταν ο ίδιος ο Διευθυντής «παρακαλεί» τους μαθητές να πάρουν μέρος στο καρναβάλι διότι η αθρόα συμμετοχή τους εκεί ανεβάζει δήθεν την εικόνα του σχολείου. Και όλα τα κουστούμια πληρωμένα από τον φόρο του Έλληνα δημότη.(και μιλάμε για εκατομμύρια ευρώ)  Δεν θα ήταν καλύτερο κύριοι δήμαρχοι τα λεφτά αυτά να διατεθούν για την συντήρηση ή την κτίσιμο νέων σχολείων ή αιθουσών ή γραφείων-εξομολογητηρίων για να υπάρχει η απαραίτητη γαλήνη, εχεμύθεια και ηρεμία για την τέλεση του μυστηρίου της εξομολόγησης; (να ωραία καινοτομία για να προωθήσει ο τομέας των Καινοτομιών του ΥΠΕΠΘ).


5ο: Δεν μπορούμε να θεωρούμε από την μια πλευρά ώριμους πολίτες του16άρηδες  και να τίθεται το ζήτημα αν θα ψηφίζουν στις εθνικές και δημοτικές εκλογές και από την άλλη να τους θεωρούμε «μικρά» και «άβγαλτα» όσον αφορά την εξομολόγηση γιατί ακριβώς δεν είναι.


6ο:  Το αντίγραφο της εγκυκλίου που πήρα στα χέρια μου από την γραμματεία του σχολείου είχε αλλοιωμένα τόσο την ημερομηνία του εγγράφου όσο και τον αριθμό πρωτοκόλλου του ΥΠΕΠΘ. Γιατί άραγε αυτά να είναι τα μόνα σημεία του εγγράφου που είναι γραμμένα στο χέρι ενώ τα υπόλοιπα είναι τυπωμένα κανονικά; Μήπως έχει δίκιο η Ιερά Σύνοδος της Εκκλησίας που μίλησε για σκοπιμότητες;


Τέλος αναφέρθηκε ως επιχείρημα από τα ΜΜΕ και την ΟΛΜΕ για τον εξοβελισμό της εξομολόγησης από τα σχολεία το χάσιμο μαθημάτων από όσους εξομολογούνται και η ανωμαλία στην ροή του προγράμματος. Το ψέμα και η απάτη δεν έχουν όρια!!! Συνήθως η εξομολόγηση ενός μαθητή διαρκεί από 5 λεπτά ως και 30 λεπτά. Δηλαδή απουσιάζει το παραπάνω διάστημα ένας μαθητής από την τάξη και ένας ακόμα που περιμένει από έξω την σειρά του. Σύνολο δύο μαθητές ταυτόχρονα. Η ΥΠΟΚΡΙΣΙΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΟΡΙΑ!!! ΈΛΕΟΣ!!! ¶ραγε όταν οι ίδιοι οι συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ έρχονται για να μας πει ο καθένας το μακρύ του και το κοντό του δεν χάνονται διδακτικές ώρες και δεν διαταράσσεται η ομαλή λειτουργία του σχολείου; Προσωπικά μετέθεσα δύο φορές προγραμματισμένο διαγώνισμα για χάρη τους. Κι ας λύσουν πρώτα τα προβλήματα του κλάδου και μετά ας σπεύσουν να τοποθετηθούν για την ορθότητα ή όχι της εγκυκλίου.


Τέλος ανεξάρτητα από την ανάκληση ή μη της εγκυκλίου θα ήθελα να επισημάνω τα εξής:


1ο: Θα ήταν προτιμότερο να αποστέλλονται στα σχολεία έγγαμοι πνευματικοί που γνωρίζουν από οικογένεια και θα είναι πιο κοντά στα παιδιά.(χωρίς να υποτιμώ το έργο των αγάμων κληρικών).


2ο: Στις ενορίες που τελείται το μυστήριο της εξομολόγησης να υπάρχει στο πρόγραμμα ξεχωριστή ημέρα μόνο για μαθητές. Είναι το μόνιμο παράπονο πολλών μαθητών που από τα μαθήματα και τα φροντιστήρια δεν έχουν ούτε το χρόνο ούτε την υπομονή να περιμένουν ώρες για να εξομολογηθούν.


3ο: Να αποδεσμευτεί το μυστήριο από τις γιορτές των Χριστουγέννων και του Πάσχα. Τις υπόλοιπες μέρες του χρόνου υπάρχει και μεγαλύτερη άνεση χρόνου για συζήτηση και ο πνευματικός δεν είναι εξαντλημένος από την πολύωρη εξομολόγηση.


4ο: Να δεχτούμε στην έσχατη περίπτωση που οι υπόλοιποι συνάδελφοι έχουν πρόβλημα εμείς οι θεολόγοι να εξομολογούνται οι μαθητές κατά την διάρκεια του μαθήματος των Θρησκευτικών. Γιατί για όλα τα θέματα υπάρχουν λύσεις αρκεί να το θέλουμε.


Με εκτίμηση Μπεϊνάς Ιωάννης


Θεολόγος εκπαιδευτικός Ν. Πιερίας



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 07.09.2006 11:00:55
 
Αναγνώσθηκε 997 φορές