Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

ΠΑΛΑΙΟΛΟΓΟΣ  ΙΑΚΩΒΟΣ

ΑΙΡΕΤΟΣ ΑΠΥΣΔΕ ΔΥΤ. ΕΛΛΑΔΑΣ                      Σεπτέμβριος 2006

 

 

ΠΕΡΙ  ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ  ΑΔΕΙΩΝ 

 

            Για μια ακόμα χρονιά οι εκπαιδευτικές άδειες που τα ΑΠΥΣΔΕ της χώρας θα χορηγήσουν σε λίγες ημέρες είναι περιορισμένες και θα δοθούν σε μετρημένους  συναδέλφους (στο 40% περίπου των αιτούντων), χωρίς κριτήρια.

Δυστυχώς, το νομοθετικό πλαίσιο που προβλέπεται ήδη από το 2002 (σύμφωνα με το άρθρο 9 του Ν. 2986/2002) ακόμα το περιμένουμε…

Άρα, δεν μένει στα ΑΠΥΣΔΕ παρά να ακολουθήσουν και να εφαρμόσουν το άρθρο 58 του Δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα που ορίζει ότι: ««…Η άδεια υπηρεσιακής εκπαίδευσης χορηγείται ύστερα από αίτηση του υπαλλήλου και μετά από σύμφωνη γνώμη του υπηρεσιακού συμβουλίου, το οποίο συνεκτιμά τη συνάφεια της μετεκπαίδευσης ή της μεταπτυχιακής εκπαίδευσης με το αντικείμενο της υπηρεσίας του, καθώς και την υπηρεσιακή επίδοση, τις γνώσεις και την ηλικία του υπαλλήλου. Ειδικά προκειμένου περί εκπαιδευτικής άδειας στο εξωτερικό, απαιτείται πολύ καλή γνώση της γλώσσας της χώρας στην οποία πρόκειται να μεταβεί ο υπάλληλος… Η άρνηση χορήγησης της άδειας πρέπει να αιτιολογείται ειδικώς».

Όλοι καταλαβαίνουμε ότι τα παραπάνω κριτήρια δεν είναι μετρήσιμα. Πώς, αλήθεια,  θα μετρηθούν η υπηρεσιακή επίδοση και οι γνώσεις του συναδέλφου; Πώς μπορεί να ελεγχθεί η συνάφεια του μεταπτυχιακού ή διδακτορικού με το αντικείμενο της υπηρεσίας; Σε ποιους θα δοθεί προτεραιότητα; στους νεότερους ή στους μεγαλύτερους σε ηλικία συναδέλφους; Μπορούν άραγε, τα δεκατρία ΑΠΥΣΔΕ της χώρας να εκτιμήσουν με τον ίδιο τρόπο αυτά τα κριτήρια; Το βέβαιο είναι ότι το καθένα Συμβούλιο θα δώσει άλλη ερμηνεία για κάθε θέμα και θα καταλήξει σε διαφορετικές αποφάσεις. Έτσι έγινε πέρυσι, έτσι θα γίνει και φέτος….

Στους συναδέλφους που η αίτησή τους θα απορριφθεί με τη συνήθη  αιτιολογία ότι « οι ανάγκες της υπηρεσίας δεν το επιτρέπουν », κανένας και πάλι δεν θα μπορέσει να απαντήσει  σε ερωτήσεις τους, όπως : «Γιατί για κάποιους οι ανάγκες της υπηρεσίας το επιτρέπουν και δίνεται η άδεια και για άλλους όχι;», και ακόμα, «Με βάση ποια συγκεκριμένα κριτήρια χορηγήσατε στους συγκεκριμένους  συναδέλφους την άδεια και ποια από αυτά τα κριτήρια δεν πληρούσα εγώ;».

Τα περιθώρια για αυθαίρετες ερμηνείες και συμπεράσματα, αδιαφάνεια, ευνοιοκρατία και διακρίσεις σε βάρος μη αρεστών υπαλλήλων, θα οδηγήσουν μαθηματικά σε άδικες αποφάσεις.

Ύστερα από αυτά, οι Αιρετοί των Συμβουλίων με την ψήφο τους έχουν σοβαρό έργο να εκτελέσουν. Θα πρέπει να παλέψουν για να υπάρξουν τεκμηριωμένες, αντικειμενικές, διαφανείς και δίκαιες αποφάσεις.

Αφού λοιπόν μέχρι σήμερα το νομοθετικό πλαίσιο είναι ελλιπές, δέχομαι ότι όλοι οι συνάδελφοι καλύπτουν τα κριτήρια του άρθρου 58 και προτείνω, παραπέρα, κριτήρια αντικειμενικά, που να μπορούν πράγματι να εκτιμηθούν από όλους και μάλιστα να μοριοδοτηθούν. Τα κριτήρια αυτά δεν μπορεί να έχουν αξιολογική χροιά γιατί δεν πρόκειται για αξιολόγηση προσόντων ή για αξιολόγηση της προσωπικότητας των συναδέλφων αλλά για απλή καταγραφή αντικειμενικών και μετρήσιμων κριτηρίων. Εξυπακούεται ότι τα όσα προτείνω είναι προσωπική μου άποψη και μάλιστα συζητήσιμη.

Προτείνω λοιπόν τα εξής κριτήρια και την αντίστοιχη μοριοδότησή τους, τα οποία ευχαρίστως θα έβλεπα να αποτελούν βάση συζήτησης:

 

            1) Η υποτροφία ΙΚΥ: Σύμφωνα με το Ν. 2683/1999, άρθρο 58, παρ.3, «Η άδεια χορηγείται υποχρεωτικά, εάν ο υπάλληλος έχει λάβει υποτροφία από το Ίδρυμα Κρατικών Υποτροφιών». Άρα, οι συνάδελφοι με υποτροφία δε μπαίνουν στη διαδικασία της συνεκτίμησης.

2) Η ηλικία: Είναι το μόνο κριτήριο του νόμου που μπορεί αντικειμενικά να μετρηθεί. Η προϋπόθεση του 50ου έτους οδηγεί στο διαχωρισμό των αιτούντων ανάλογα με την ηλικία τους.

Η μοριοδότησή τους μπορεί να είναι η εξής:        

α) Οι γεννηθέντες από το έτος 1956 μέχρι και το 1960, μόρια 6,

β) Οι γεννηθέντες από το έτος 1961 μέχρι το 1970, μόρια 2,

            γ) Οι γεννηθέντες από το 1971 και μετέπειτα, μόρια 1.

3) Η παλαιότερη υποβολή αίτησης: Είναι γνωστό ότι κάποιοι συνάδελφοι υπέβαλαν αιτήσεις, μια, δύο ακόμη και τρεις φορές,  χωρίς να γίνουν δεκτές τα προηγούμενα χρόνια.

 Για κάθε φορά που υπέβαλαν αίτηση παλαιότερα: μόρια 2.

4) Η εγγραφή στο β΄ έτος σπουδών: Στα τυπικά μεταπτυχιακά προγράμματα  ειδίκευσης ( Master ) απαιτείται η φυσική παρουσία του μεταπτυχιακού φοιτητή για την παρακολούθηση των μαθημάτων. Παρόλα αυτά, κάποιοι συνάδελφοι στους οποίους δεν χορηγήθηκε άδεια κατά το πρώτο έτος των σπουδών, καταφέρνουν με δυσκολία και κόπο, να προχωρούν στις σπουδές τους. 

Για την εγγραφή και τη φοίτησή τους στο β΄έτος σπουδών:μόρια  3

(Οι φοιτώντες στο ΕΑΠ καθώς και όσοι εκπονούν διδακτορική διατριβή δεν τυχαίνουν αυτής της μοριοδότησης).

5) Η εκπόνηση διδακτορικής διατριβής μετά την απόκτηση Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης (Master) για το οποίο δεν χορηγήθηκε άδεια υπηρεσιακής εκπαίδευσης: μόρια 2

6) Η συνολική εκπαιδευτική υπηρεσία:  Μπορεί να διαχωριστεί ως εξής και να μοριοδοτηθεί ανάλογα:

α) Οι έχοντες  εκπαιδευτική υπηρεσία πάνω από 15 έτη: μόρια 2,         

β) Οι έχοντες εκπαιδευτική υπηρεσία από 5 έτη μέχρι και 14 έτη και 11 μήνες: μόρια 1,

γ) Οι έχοντες εκπαιδευτική υπηρεσία από 3 έτη μέχρι και 4 έτη και 11 μήνες: μόρια 0.

 

Σε περίπτωση ισοβαθμίας η σειρά συνεκτίμησης καθορίζεται με βάση τα εξής, κατά σειρά, κριτήρια: 1) σπουδές στο εξωτερικό, 2) εγγραφή στο β΄ έτος σπουδών, 3) παλαιότερη υποβολή αίτησης, 4) συνολικός χρόνος υπηρεσίας, 5) ηλικία και 6) απόσταση κατοικίας από τον τόπο σπουδών.

 

Πέρα από το θέμα των κριτηρίων ωστόσο, υπάρχουν και άλλα ζητήματα που έχουν σχέση με τη χορήγηση των αδειών υπηρεσιακής εκπαίδευσης και τα οποία αναφέρω επιγραμματικά:

1) Να αναγνωρίζονται όλα τα έτη υπηρεσιακής άδειας ως συντάξιμα.

2) Να αυξηθεί το ταχύτερο δυνατό ο αριθμός των χορηγούμενων πιστώσεων (άρα των εκπαιδευτικών αδειών), ώστε να καλύπτεται ο αριθμός των αιτήσεων. Αν όχι, να δοθεί τουλάχιστον η ευχέρεια στα ΑΠΥΣΔΕ της χώρας να εισηγούνται τη χορήγηση εκπαιδευτικών αδειών, πέραν των καθοριζομένων από το ΥΠΕΠΘ, όταν στην περιοχή της Περιφερειακής Δ/νσης Εκπαίδευσης υπηρετεί πλεονάζον προσωπικό διαφόρων ειδικοτήτων που μπορεί να καλύψει τις θέσεις αυτών που παίρνουν τη σχετική άδεια.

3) Να υλοποιηθεί το γρηγορότερο ο Νόμος 2986/2002, με την έκδοση του προβλεπόμενου Προεδρικού Διατάγματος και της αντίστοιχης Υπουργικής Απόφασης, ώστε να ρυθμιστούν τα μεγάλα θέματα των οργάνων, της διαδικασίας, των κριτηρίων επιλογής, των  διαφόρων  προθεσμιών, των  αποζημιώσεων, κλπ.

4) Να ξεκαθαριστεί αν στους φοιτώντες στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο για την απόκτηση Master, μπορεί να χορηγείται εκπαιδευτική άδεια ή όχι.

5) Η διαδικασία χορήγησης των αδειών υπηρεσιακής εκπαίδευσης να γίνεται οπωσδήποτε, πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 05.09.2006 23:55:01
 
Αναγνώσθηκε 770 φορές