Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

 

Πολιτική «καμένης γης» και στην εκπαίδευση

 

Tο «εξεταστικό» επανήλθε στο επίκεντρο της δημοσιότητας κάτω από την πίεση των πάγιων δυσλειτουργιών και αδιέξοδων του ισχύοντος συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα προβλήματα όμως εφέτος επιδεινώθηκαν με τα αντιπαιδαγωγικά, ατεκμηρίωτα και  κοινωνικά άδικα μέτρα που προώθησε η κυβέρνηση.

Η καθιέρωση της βαθμολογικής βάσης ως προαπαιτούμενου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση θεωρήθηκε από την κυβέρνηση ως η εύκολη και ανέξοδη «λύση» για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης.  Η πείρα δείχνει όμως ότι δεν υπάρχει κάποιο «μαγικό ραβδί» για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης. Η προώθηση νεοφιλελεύθερων πολιτικών με έντονα ταξικό χαρακτήρα στην εκπαίδευση δεν προοιωνίζεται θετικά αποτελέσματα. Έγκαιρα προειδοποιήσαμε την κυβέρνηση ότι εφαρμογή αυτού του μέτρου θα όξυνε τα εκπαιδευτικά και κοινωνικά προβλήματα. Δυστυχώς, οι εξελίξεις δικαίωσαν τις αρχικές μας εκτιμήσεις:

ü      Κενές παραμένουν 18.768 θέσεις στα ΑΕΙ και τα ΑΤΕΙ μένουν κενές, ενώ η ελληνική κοινωνία στερείται ζωτικής σημασίας επιστήμονες σε θεωρητικές και εφαρμοσμένες κατευθύνσεις.

ü      Ακόμη και υποψήφιοι - απόφοιτοι των ΤΕΕ που έχουν καλύψει τη βαθμολογική βάση μένουν εκτός τριτοβάθμιας, θύματα ενός παράλογου συστήματος. Μόνο 4.200 απόφοιτοι του Β΄ Κύκλου των ΤΕΕ εισάγονται στα ΑΤΕΙ, από το σύνολο των 30.000 περίπου εφετινών αποφοίτων των ΤΕΕ, δηλαδή μόλις το 14% του συνόλου.

ü      Γίνεται πιο δύσκολη η πρόσβαση στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ για τα παιδιά των εργατικών και των κοινωνικά αποκλεισμένων οικογενειών. Είναι χαρακτηριστικά τα στοιχεία της σχολικής αποτυχίας των μαθητών / μαθητριών στα Λύκεια των ορεινών και απομακρυσμένων περιοχών της χώρας καθώς και στα Λύκεια των εργατικών συνοικιών των αστικών κέντρων.

ü      Υποχρεώνονται περισσότερες ελληνικές οικογένειες να αναζητήσουν διέξοδο στη φοιτητική μετανάστευση ή στην αγκαλιά των «ιδιωτικών πανεπιστημίων» που προωθεί η κυβέρνηση, με σοβαρές οικονομικές και κοινωνικές επιπτώσεις για τους ίδιους και την ελληνική οικονομία.

ü      Ενισχύεται, αντίθετα από τις εξαγγελίες, η δαπανηρή προσφυγή στα φροντιστήρια, ειδικά μετά το εφετινό αλαλούμ των θεμάτων των πανελλαδικών εξετάσεων.

Οι αιτίες των χαμηλών επιδόσεων δεν βρίσκονται στο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως «δείχνει» η κυβέρνηση με την πολιτική της, αλλά στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της εκπαίδευσης (δαπάνες για την εκπαίδευση, κατάλληλα και σύγχρονα προγράμματα σπουδών, επαρκές και κατάλληλα επιμορφωμένο εκπαιδευτικό προσωπικό κ.λπ.)

Εξάλλου, οι εκπαιδευτικές ανισότητες και η σχολική αποτυχία διαμορφώνονται κάτω από την καταλυτική επίδραση ευρύτερων κοινωνικών παραγόντων, όπως η φτώχεια και η ανέχεια, η ανεργία και ο κοινωνικός αποκλεισμός. Όσο η πολιτική της κυβέρνησης εντείνει τις οικονομικές και κοινωνικές ανισότητες, το εξεταστικό σύστημα καλείται απλώς να συγκαλύψει τα πραγματικά αίτια του εκπαιδευτικού αποκλεισμού.

Η πολιτική της κυβέρνησης στο εξεταστικό σύστημα δείχνει ότι τα προβλήματα θα παραμείνουν και στο μέλλον και θα οξυνθούν ακόμη περισσότερο. Η κατεύθυνση προς την οποία ωθεί ο μεταρρυθμιστικός οίστρος της Μητροπόλεως, της αντιμετώπισης των δυσλειτουργιών της δημόσιας εκπαίδευσης μέσω της ιδιωτικοποίησης σημαντικών τομέων του εκπαιδευτικού συστήματος, επιτείνει αυτές τις ανησυχίες.

Ζητούμενο για την εκπαιδευτική κοινότητα και ζωτική ανάγκη για την ελληνική κοινωνία είναι μια ριζική εκπαιδευτική μεταρρύθμιση, που θα βασίζεται στην καθιέρωση της 12χρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, την αυτονομία του λυκείου από τις εξεταστικές διαδικασίες, την ελεύθερη πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, τη ριζική επιστημονική και επαγγελματική στήριξη των εκπαιδευτικών και την άμεση αύξηση των κρατικών δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ. Αυτοί είναι ελάχιστοι απαραίτητοι όροι  για τη συνολική βελτίωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Ιδιαίτερα απαιτούμε άμεσα:

1.                       Να καλυφθούν και οι 18.768 κενές θέσεις στα ΑΕΙ και ΤΕΙ από τους υποψηφίους ανεξάρτητα από το βαθμό πρόσβασης που έχουν.

2.                       Να αυξηθεί ο αριθμός των εισαγομένων στα ΑΤΕΙ, ώστε όλοι οι υποψήφιοι απόφοιτοι των ΤΕΕ που έχουν μέσο όρο 10 και πάνω στα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα  (με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο) να εισαχθούν στα ΑΤΕΙ της χώρας.

3.                       Να καταργηθεί η διάταξη του βαθμολογικού ορίου και να αντιμετωπιστεί συνολικά το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Άλλωστε η ίδια η Κυβέρνηση έχει εξαγγείλει ότι θα προχωρήσει σε συνολική αλλαγή του εξεταστικού από το 2008.

4.                       Να υπογραφεί νέα συμπληρωματική Υπουργική Απόφαση, με την οποία να μετατραπούν όλα τα ΤΕΕ σε ΕΠΑΛ (και τα 61 ΤΕΕ που καταργούνται), ώστε όλα τα σχολεία να προχωρήσουν σε εγγραφές το Σεπτέμβριο.

5.                       Να αναθεωρηθεί η Υπουργική Απόφαση σχετικά με τους τομείς και τις ειδικότητες στα ΕΠΑΛ, ώστε να διατηρηθούν όλα τα υπάρχοντα γνωστικά αντικείμενα διαρθρωμένα σε τομείς και ειδικότητες στη Β΄ και τη Γ΄ Λυκείου.

 

   Αθήνα, 29-08-2006

 

 

Γρηγόρης Καλομοίρης, Γεν. Γραμματέας της ΟΛΜΕ

Θέμης Κοτσιφάκης, υπεύθυνος Δημ. Σχέσεων ΟΛΜΕ

Παύλος Χαραμής, πρόεδρος του ΚΕΜΕΤΕ της ΟΛΜΕ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 30.08.2006 22:10:01
 
Αναγνώσθηκε 545 φορές