Φορέων Πρωτοβάθμιας Eκπαίδευσης

Δήλωση του Κ. Τουλγαρίδη, μέλους του Δ.Σ. της ΔΟΕ, εκπροσώπου των ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΕΩΝ Π.Ε.

 

τηλ 6974750410,  e-mail ktoulgaridis@in.gr

 

 

 

Θέμα: Ο Ατομικός Φάκελος Αξιολόγησης και η αξιολόγηση του μαθητή στα νέα βιβλία

 

 

 

Σε αρκετά από τα βιβλία δασκάλου, προτείνονται σκληρές μέθοδοι αξιολόγησης (ατομικός φάκελος αξιολόγησης του μαθητή, ένταση των τέστ, διαδικασίες αυτοαξιολόγησης του μαθητή) που διαφοροποιούνται σημαντικά από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο.

 

Οι προτάσεις αυτές επιδιώκουν να δημιουργήσουν μια άλλη πραγματικότητα στην πρωτοβάθμια, εμπεδώνοντας μοντέλα αξιολόγησης που θα αποδίδουν χαρακτηρισμούς, θα καταμετρούν αυθαίρετα γνωστικές ικανότητες και δεξιότητες και θα κατηγοριοποιούν από πολύ μικρές ηλικίες τους μαθητές. Κάτι τέτοιο, σε συνδυασμό με την αύξηση της ύλης που υπάρχει στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα και τα νέα βιβλία, θα οδηγήσει σε εντατικοποίηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς και σε έξαρση της παραπαιδείας και των φροντιστηρίων από το Δημοτικό σχολείο.

 

Η ένταση της διαδικασίας αξιολόγησης – βαθμολογίας των μαθητών, συνδέεται με τις γνωστές θέσεις της κυβέρνησης για εξετάσεις στην Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού και – κυρίως – με την επιδίωξη να ξεχωρίσει νωρίς νωρίς την «ήρα από το σιτάρι». Πρόσφατα άλλωστε η υπουργός δήλωνε κυνικά ότι «δεν είναι όλα τα παιδιά κατάλληλα για τα πανεπιστήμια», ενώ στο πόρισμα του ΕΣΥΠ για τη δευτεροβάθμια διαπιστώνεται ότι «πρέπει να πάψει αυτή η αδικαιολόγητη προτίμηση των γονιών προς τα πανεπιστήμια». Σε αυτή την κατεύθυνση, στο πόρισμα του ΕΣΥΠ, προτείνεται οι μαθητές του Δημοτικού να συνοδεύονται από «δελτίο περιγραφικής αξιολόγησης» που θα συντάσσεται από το διευθυντή του Δημοτικού Σχολείου και το Σύλλογο Διδασκόντων  και θα τίθενται υπ’ όψιν των εκπαιδευτικών στα Γυμνάσια υποδοχής. Παρόμοια δελτία ή φάκελοι, προτείνεται από τους συγγραφείς να συντάσσονται από το νηπιαγωγείο ακόμη, μετατρέποντας την παιδαγωγική διαδικασία σε μια ατέρμονη γραφειοκρατική καταγραφή επιδόσεων.

 

 

 

Σε κάποιες μάλιστα περιπτώσεις τα μοντέλα αξιολόγησης που προτείνονται είναι εκτός σχολικής πραγματικότητας. Αν για παράδειγμα εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής επιδιώξει να εφαρμόσει όσα το αντίστοιχο νέο βιβλίο εκπαιδευτικού προβλέπει, θα πρέπει να αφιερώσει το μεγαλύτερο μέρος των δυο διδακτικών ωρών που διαθέτει ανά εβδομάδα σε κάθε τμήμα, για μετρήσεις και τεστ δεξιοτήτων. Έτσι όμως, θα συρρικνωθούν ακόμα περισσότερο οι δύο διδακτικές ώρες που ήδη δεν επαρκούν για μια ολοκληρωμένη διδασκαλία φυσικής αγωγής και μάλιστα σε παιδιά που δεν διαθέτουν άλλο χρόνο και χώρο για κίνηση, οργανωμένο και ελεύθερο παιχνίδι.

 

Αντίστοιχα, στην πρώτη δημοτικού, στο βιβλίο δασκάλου των μαθηματικών προβλέπονται αναλυτικά φύλλα αξιολόγησης για τα κριτήρια κάθε ενότητας, όπου χρησιμοποιείται πενταβάθμια βαθμολογική κλίμακα (Α,Β,Γ,Δ,Ε) τη στιγμή που δεν προβλέπεται από το ισχύον θεσμικό πλαίσιο αξιολόγηση – βαθμολογία σε αυτή την τάξη.

 

Επιπλέον, προτείνονται διαδικασίες «αυτο-αξιολόγησης» ή «ετερο-αξιολόγησης» (οι μαθητές να αξιολογούν τον εαυτό τους ή τους διπλανούς τους) που δεν αντέχουν σε καμιά παιδαγωγική κρίση, αφού σε αυτές τις ηλικίες οι μικροί μαθητές δεν έχουν ακόμη αναπτύξει τέτοιου είδους ικανότητες που ορίζονται από τους παιδαγωγούς ως «μεταγνωστικές».

 

Είναι φανερό, ότι και μόνο η χρήση πενταβάθμιας βαθμολογικής κλίμακας, ακυρώνει κάθε ισχυρισμό για τη «διαγνωστική αξία» των κριτηρίων, ενώ υπονομεύει και την όποια προσπάθεια για ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, αφού προϋποθέτει ατομική και όχι ομαδική – συνεργατική εργασία.

 

 

 

Θεωρούμε ότι το εκπαιδευτικό κίνημα πρέπει να παλέψει ενάντια στην αξιολόγηση του μαθητή και τα νέα συστήματα αξιολόγησής του υπερασπιζόμενοι μια παιδεία που θέλει να κερδίσει στη γνώση όλα τα παιδιά χωρίς αποκλεισμούς.

 

Σε κάθε περίπτωση, ο εκπαιδευτικός δεν είναι υποχρεωμένος και τον καλούμε να μην  εφαρμόσει τέτοιου είδους υποδείξεις για την αξιολόγηση του μαθητή οι οποίες δεν προβλέπονται από το υπάρχoν θεσμικό πλαίσιο. Τον καλούμε να μην υποβαθμίσει το παιδαγωγικό και μορφωτικό του έργο αφιερώνοντας πολύτιμο χρόνο και προσπάθεια σε γραφειοκρατικές διαδικασίες καταμέτρησης που μόνο στόχο έχουν να διαμορφώσουν ένα έντονο κλίμα ανταγωνισμού, κατηγοριοποίησης, διαχωρισμού και απόρριψης των μαθητών από μικρές ηλικίες.   

 

   18/8/06                                                                                                                              www. paremvasis.gr



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 20.08.2006 21:59:27
 
Αναγνώσθηκε 1036 φορές