Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

Για τη στήλη ΘΕΣΕΙΣ.

ΓΙΑ ΤΟ ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Α’ΤΑΞΗΣ ΕΠΑΛ – ΚΥΚΛΟΣ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

 

Με έκπληξη είδαμε να μην εκπροσωπείται με κάποιο εισαγωγικό μάθημα ο Τομέας Υγείας Πρόνοιας στον Κύκλο Υπηρεσιών στην Α’Τάξη ΕΠΑΛ. Mήπως έγινε κάποιο λάθος;). Αλλά ερωτώ:

Πως οι μαθητές της Α’Τάξης ΕΠΑΛ θα ενημερωθούν για τον Τομέα Υγείας Πρόνοιας στην πράξη, χωρίς την ενεργό συμμετοχή τους σε ένα σχετικό εισαγωγικό μάθημα; Προτείνονται η ΑΝΑΤΟΜΙΑ – ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ και οι ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ, τουλάχιστον 1 ώρα το καθένα την εβδομάδα (σύνολο 2 ώρες) ή και η ενοποίησή τους σε ένα ενιαίο διδακτικό αντικείμενο. Ας δούμε γιατί.

Η διερεύνηση της πιθανής ενασχόλησης με τον Τομέα Υγείας ως συνειδητής επαγγελματικής επιλογής προϋποθέτει την εξάσκηση του μαθητή από νωρίς στην επιστημονική σκέψη, στη λήψη αποφάσεων, στη διερεύνηση των στάσεών του απέναντι στις ανθρωπιστικές αξίες, στην ευαισθητοποίησή του στην προσφορά βοήθειας, στην απόκτηση πνευματικών και κοινωνικών δεξιοτήτων απαραίτητων στην διαπροσωπική επικοινωνία με τον ασθενή και κάθε ευρισκόμενο σε ανάγκη συνάνθρωπό μας. Τα παραπάνω εξυπηρετούνται με την απόκτηση με βιωματικό τρόπο εμπειρίας στο αντικείμενο του Τομέα Υγείας Πρόνοιας με την ενασχόλησή του στην Α’Τάξη ΕΠΑΛ με τα παραπάνω προταθέντα μαθήματα.

Αλλά ας προχωρήσω και ένα βήμα παραπέρα, όσον αφορά γενικότερα την ανάγκη της ενασχόλησης ενός σύγχρονου εφήβου με γνωστικά αντικείμενα σχετικά με την Υγεία. Νομίζω ότι ΚΑΘΕ ΜΑΘΗΤΗΣ ΛΥΚΕΙΟΥ (ΕΝΙΑΙΟΥ, ΕΠΑΛ ή ΕΠΑΣ) ΘΑ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ τα παραπάνω μαθήματα "ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ" ΚΑΙ "ΑΝΑΤΟΜΙΑ - ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ", στα πλαίσια της παροχής Γενικής Παιδείας και της συμβολής του Σχολείου στην προσωπική ανάπτυξη και ολοκλήρωση του μαθητή.

Για τις "ΠΡΩΤΕΣ ΒΟΗΘΕΙΕΣ" οι λόγοι είναι προφανείς. Οι μαθητές κινούνται, τρέχουν, ταξιδεύουν, αθλούνται και εκτός σχολείου. Θα πρέπει να μπορούν να αντιμετωπίσουν ένα πιθανό κίνδυνο για την υγεία τους και τη ζωή τους ανά πάσα στιγμή καθώς και να προσφέρουν βοήθεια σε κάθε συνάνθρωπό τους που έχει ανάγκη. Επίσης η διάθεση προσφοράς στον άνθρωπο θα πρέπει να τους εμφυσείται από τα σχολικά τους χρόνια ώστε να τους ακολουθεί σε όλη τους τη ζωή.

Απαραίτητη είναι επίσης η διδασκαλία της "ΑΝΑΤΟΜΙΑΣ - ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΑΣ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ", σε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές ΟΛΩΝ των κατευθύνσεων γιατί αποτελεί υλικό Γενικής Παιδείας και επομένως είναι υποχρέωση του Σχολείου να την παρέχει. Η γνώση των βασικών χαρακτηριστικών λειτουργίας του ανθρώπινου σώματος είναι απαραίτητη σε όλους. Σχετίζεται άμεσα με τη στάση ζωής που θα αναπτύξουν οι έφηβοι απέναντι στην υγιεινή διατροφή, τον αθλητισμό, το κάπνισμα, τα ναρκωτικά, τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τα πυρηνικά, την προστασία του περιβάλλοντος κλπ.  Ας γίνει μια μικρή έρευνα από κάθε ενδιαφερόμενο (Φορέα, Διευθυντή Σχολείου, Καθηγητή κλπ.). Ρωτήστε 100 νέους (μαθητές Λυκείου ή και νέους που αποφοίτησαν ήδη): «Το ήπαρ είναι αριστερά ή δεξιά;» Ή « Τι θα κάνετε αν δείτε ένα συνάνθρωπό σας αναίσθητο στο δρόμο;» ή «Σε τι βλάπτει η παχυσαρκία τον άνθρωπο;» ή «Πως θα αποφύγετε το διαβήτη; Το AIDS;» (ΝΑΙ, είναι θέμα Παιδείας πως θα αποφύγουμε τις περισσότερες νόσους που μαστίζουν την ανθρωπότητα). Οι τραγελαφικές απαντήσεις ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΜΕΝΑ λόγω έλλειψης σχετικής εκπαίδευσης θα σας κάνουν να σκεφτείτε σοβαρά για τη χρησιμότητα των μαθημάτων αυτών σε ΟΛΟΥΣ τους μαθητές.

Ευχαριστώ πολύ για τη φιλοξενία.


Γεώργιος Στάμος

Γιατρός Βιοπαθολόγος, Εκπαιδευτικός ΠΕ14.01

Tελειόφοιτος Προγράμματος Συμβουλευτικής και Προσανατολισμού της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 17.08.2006 08:55:01
 
Αναγνώσθηκε 862 φορές