Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ
Λ. Ηρακλείου 145- 142 31 ΠΕΡΙΣΣΟΣ
τηλ.:210-2592163
fax: 210-2592156
e-mail: mailbox@gt.kke.gr

ΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΗΣ ΓΓ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ ΑΛ. ΠΑΠΑΡΗΓΑ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ

«ΤΟ ΠΡΟΣΧΕΔΙΟ ΔΙΑΛΟΓΟΥ ΑΠΟΡΡΙΠΤΕΤΑΙ»

Το «προσχέδιο διαλόγου» που έδωσε η Υπουργός Παιδείας στη δημοσιότητα είναι ήδη καταδικασμένο μέσα από τις μαζικές κινητοποιήσεις των φοιτητών και των σπουδαστών. Δεν επέχει θέση κειμένου διαλόγου, όχι για λόγους διαδικασίας, που επικαλούνται άλλα κόμματα, αλλά από τη φύση του. Το νομοσχέδιο αυτό δεν παίρνει καμία αλλαγή, διότι η βάση του και η φιλοσοφία του βρίσκονται σε σύγκρουση με τα συμφέροντα των λαϊκών στρωμάτων για μια δημόσια λαϊκή σύγχρονη παιδεία. Με όσα προβλέπει δεν υπάρχει καν ο όρος λαϊκή δωρεάν παιδεία. Αν ήταν δημόσια, έπρεπε να είναι και δωρεάν.

Αυτό που πρέπει να γίνει είναι ο μεγάλος διάλογος μέσα στο κίνημα, μέσα στην κοινωνία, να διαμορφωθεί ένα κοινωνικοπολιτικό πλειοψηφικό ρεύμα που να λειτουργεί απαγορευτικά όχι μόνο σ’ αυτό το «προσχέδιο διαλόγου» αλλά και σε όλα τα συναφή νομοσχέδια και στην αλλαγή βεβαίως του άρθρου 16 του Συντάγματος. Ένα πλειοψηφικό ρεύμα που θα ανακόψει αρνητικές εξελίξεις. Ένα κοινωνικοπολιτικό πλειοψηφικό ρεύμα που θα ζυμώσει και θα βάλει στην πρώτη γραμμή ολοκληρωμένες διεκδικήσεις για την παιδεία.

Θα μιλήσω για ορισμένα χαρακτηριστικά σημεία αυτού του προσχεδίου.

Από την πρώτη κιόλας σελίδα ξεκαθαρίζει τα πράγματα. Μιλάει για μια παιδεία η οποία θα συμβάλλει στη «βιώσιμη ανάπτυξη και κοινωνική συνοχή». «Βιώσιμη ανάπτυξη» για την κυβέρνηση, για το ΠΑΣΟΚ, γενικά για τα κόμματα του «ευρωμονοδρόμου», για την ΕΕ, είναι η ανάπτυξη εκείνη η οποία εξασφαλίζει την ανταγωνιστικότητα των μεγάλων καπιταλιστικών επιχειρήσεων στην Ελλάδα και διεθνώς, μια ανταγωνιστικότητα που συνεπάγεται φθηνό εργατικό δυναμικό με όρους πιο σκληρής και γενικότερα ταξικής εκμετάλλευσης.

Δεύτερο ζήτημα η κοινωνική συνοχή. Η κοινωνική συνοχή είναι καθαρή ως έκφραση στο περιεχόμενό της. Σημαίνει την υποταγή των εργαζομένων στις επιταγές και στα συμφέροντα της πλουτοκρατίας. Και επειδή μιλάμε για πανεπιστήμια, μιλάμε για απόφοιτους πλήρως χειραγωγημένους από τη λογική της κερδοφορίας των επιχειρηματιών.

Θα πω ακόμα ένα πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα και πιο απτό. Γίνεται λόγος στο προσχέδιο νόμου για τους εργαζόμενους φοιτητές στους οποίους προσφέρεται το εξής πράγμα: Άτοκα δάνεια από πιστωτικά ιδρύματα. Και δεύτερο να τους δίνεται δουλειά μέσα στο πανεπιστήμιο μερικής απασχόλησης και εφόσον είναι και καλοί στα μαθήματά τους, ούτως ώστε να πληρώνονται γι’ αυτή τη δουλειά. Εμείς υποστηρίζουμε και διεκδικούμε το εντελώς αντίθετο. Κανείς φοιτητής, σπουδαστής, φοιτήτρια, σπουδάστρια, να μη χρειάζεται να δουλέψει, να μη χρειάζεται να δανειστεί. Δηλαδή, με άλλα λόγια, η κυβέρνηση διευρύνει την πελατεία των τραπεζών. Είχαμε τα φοιτητοδάνεια για τη στέγαση των φοιτητών που δεν καλύπτονται από την εστία, υπάρχουν διάφορα άλλα καταναλωτικά δάνεια, τα στεγαστικά για τη φτωχολογιά, για τα λαϊκά στρώματα, τώρα θα προστεθούν και τα δάνεια σπουδών! Δηλαδή θα μπαίνεις στο πανεπιστήμιο και θα πρέπει να πας στην τράπεζα να δανειστείς. Το άτοκο δεν λέει τίποτα. Αντίθετα εδώ χρειάζονται γενικότερα κοινωνικά μέτρα, με τα οποία θα μπορεί να σπουδάσει το παιδί της η λαϊκή οικογένεια αγόγγυστα. Όχι μόνο να μη χρειάζεται να δουλέψει ο φοιτητής και η φοιτήτρια, αλλά να βοηθιέται και η οικογένειά του. Αυτό είναι το ζητούμενο και εδώ εμείς έχουμε προβάλει πάρα πολλά μέτρα για τη στήριξη των οικογενειών, για τις εστίες, για τη δωρεάν σίτιση και μεταφορά κλπ και ανάλογα αν σπουδάζει κοντά στον τόπο κατοικίας ή μακριά.

Τρίτο ζήτημα. Γίνεται λόγος για το αν τα πανεπιστήμια θα έχουν και άλλα έσοδα και πηγές χρηματοδότησης. Ας μας πει η κυβέρνηση, και εδώ να μας πει και το ΠΑΣΟΚ. Γιατί και για το ΠΑΣΟΚ η «αυτοτέλεια» και η «αυτονομία» συνδυάζεται με τη δυνατότητα των πανεπιστημίων να έχουν κι άλλες πηγές χρηματοδότησης. Από πού; Για να βγάλεις σήμερα χρήματα πρέπει να κάνεις επιχειρηματικές δραστηριότητες και μάλιστα κερδοφόρες.

Τέταρτο ζήτημα. Τα πανεπιστήμια θα ελέγχονται για τη νομιμότητα των εξόδων και όχι για τη σκοπιμότητα. Δηλαδή, αν ένα πανεπιστήμιο αποφασίζει να πάρει φασόν την έρευνα του ΝΑΤΟ, την έρευνα των επιχειρηματιών και διαθέτει την υποδομή του γι’ αυτό το ζήτημα, δεν θα ελέγχεται η σκοπιμότητα αλλά η νομιμότητα, η καλή διαχείριση.

Άλλο ζήτημα που είναι χαρακτηριστικό. Βέβαια εδώ να πούμε και την αλήθεια αυτό το έχει κάνει προηγουμένως πιο καθαρά το ΠΑΣΟΚ ως κυβέρνηση. Μιλάει για Ανώτατα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα που μέσα σ’ αυτά υπάρχουν δύο παράλληλοι χώροι, τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, τα επιστημονικά ιδρύματα και η τεχνολογική κατεύθυνση. Πρώτα πρώτα, από πότε η τεχνολογική κατεύθυνση είναι άσχετη από την επιστήμη είναι ένα δεύτερο ζήτημα. Εμείς αντίθετα μιλάμε για Ενιαία Ανώτατη Εκπαίδευση χωρίς παράλληλους και τεμνόμενους κύκλους με βάση το επιστημονικό αντικείμενο. Το προσχέδιο νόμου κάνει λόγο για γνωστικό αντικείμενο και όχι επιστημονικό. Αυτός είναι ο δρόμος για την μαζική παραγωγή πτυχιούχων με υποβαθμισμένη μόρφωση, με συγκεκριμένες δεξιότητες που καλούνται βεβαίως να ανταποκριθούν στις ελαστικές εργασιακές σχέσεις και στη μερική απασχόληση που ζητούν γενικευμένα πια οι βιομήχανοι και γενικότερα οι επιχειρηματίες.

Μιλάει για διδακτικό προσωπικό μερικής απασχόλησης.

Δεν έχω σκοπό να κάνω μια ολοκληρωμένη τοποθέτηση. Θα έλεγα η πιο ολοκληρωμένη τοποθέτηση είναι: Απορρίπτεται. Δεν υπάρχει έδαφος διαλόγου.

Και τέλος θέλω να υπογραμμίσω το εξής: Όταν γίνεται λόγος για την πολιτική στην παιδεία, τότε πρέπει να πάρουμε υπόψη την πολιτική στην οικονομία και γενικότερα τις κοινωνικές υπηρεσίες, τον πολιτιστικό τομέα, ακόμα και την εξωτερική πολιτική, τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας. Δεν είναι η παιδεία ένα κουτάκι μέσα στην ελληνική κοινωνία ή γενικότερα μέσα στην κοινωνική, πολιτική ζωή του τόπου. Επομένως να μην περιμένουν οι εργαζόμενοι να δουν ένα σχέδιο νόμου που θα είναι εντελώς απροκάλυπτο. Διότι συμπληρώνεται η αντιεκπαιδευτική αντιλαϊκή πολιτική και με τους νόμους που έχουν ψηφιστεί για τις εργασιακές σχέσεις, με τις συμβάσεις εργασίας που κρίνεται και το εισόδημα, με τις επιλογές της ΚΑΠ, με τα διάφορα ενεργειακά δίκτυα, γενικά με τους κανόνες ανταγωνισμού και όλα αυτά.

Γι’ αυτό η θέση μας είναι ότι η υπόθεση της παιδείας πρέπει να γίνει υπόθεση της εργατικής λαϊκής οικογένειας. Και να ξεκαθαρίσουμε το εξής: Όταν λέμε σύγχρονη δωρεάν παιδεία εννοούμε ταυτόχρονα ότι ο φοιτητής, ο σπουδαστής, η φοιτήτρια και η σπουδάστρια πριν ακόμα τελειώσουν το πανεπιστήμιο λογικά θα πρέπει να ξέρουν ότι θα βρουν δουλειά. Και μάλιστα δουλειά ανάλογη με το επιστημονικό τους αντικείμενο. Αυτή είναι η δική μας αντίληψη. Βεβαίως μέσα στα πλαίσια αυτής της πολιτικής δεν χωράνε τέτοιες αρχές και τέτοιες αξίες, αλλά δεν πρόκειται να προσαρμόσουμε τις θέσεις μας στο σημερινό συσχετισμό των δυνάμεων. Ο συσχετισμός των δυνάμεων αλλάζει, πρέπει να αλλάξει και αυτό βεβαίως είναι ευθύνη των εργαζομένων.

ΑΘΗΝΑ 21/6/2006
ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ ΤΗΣ ΚΕ ΤΟΥ ΚΚΕ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 22.06.2006 10:45:01
 
Αναγνώσθηκε 396 φορές