Συνεντεύξεις για την εκπαίδευση

"Όλα τα ζητήματα της παιδείας είναι ακανθώδη γιατί υπήρξε συσσωρευμένη αμέλεια,"

δηλώνει ο Γ. Καλός.

Εκπομπή: "Δείγμα Γραφής" με την Έφη Ρούσσα.

Ακολουθεί απόσπασμα της συνέντευξης με τον Γιώργο Καλό, Υφυπουργό Παιδείας:
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Νομίζω ότι αυτές τις μέρες έχουμε επικεντρώσει το ενδιαφέρον μας στα θέματα της παιδείας, έχουμε ένα δύσκολο τοπίο στην παιδεία και θα ήθελα ένα σχόλιο από σας για αυτά που θεωρούμε ακανθώδη ζητήματα».
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Όντως όλα τα ζητήματα της παιδείας είναι ακανθώδη γιατί υπήρξε συσσωρευμένη αμέλεια επί τόσες δεκαετίες, δεν είχαμε προσαρμόσει το εκπαιδευτικό μας σύστημα όπως έπρεπε να το προσαρμόσουμε προς τις πραγματικές ανάγκες της παραγωγής στον τόπο. Απ’ την άλλη πλευρά έπρεπε και πρέπει γρήγορα να προσαρμόσουμε το σύστημα των τριτοβάθμιων σπουδών στα ευρωπαϊκά δεδομένα και δρώμενα και έπειτα να διορθώσουμε όλες εκείνες τις εγγενείς αδυναμίες και τα συσσωρευμένα προβλήματα που είχε η παιδεία να τα λύσουμε. Γι’ αυτό πάντοτε η παιδεία είναι ένα τοπίο ακανθώδες».
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Είναι ανοιχτό το θέμα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και των αλλαγών στο νόμο πλαίσιο διότι μετράει 24 χρόνια και πρέπει να κάνουμε κάποιες αλλαγές».
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Πρέπει να γίνουν οι αλλαγές. Κατανοούμε εκείνους που δεν θέλουν να αλλάξει το σύστημα γρήγορα ή εκείνους που ειλικρινώς λένε ότι το σύστημα δεν πρέπει να αλλάξει εις βάρος του δημόσιου πανεπιστημίου και του κύρους του. Θα ήθελα να σας δηλώσω όμως ότι αυτά τα θέματα που θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο για την παιδεία το οποίο θα δοθεί αμέσως στη δημοσιότητα στους ενδιαφερόμενους και όχι αποσπασματικώς μόνο τα διάφορα θέματα που συζητήθηκαν στο ΕΣΥΠ, όλα αυτά που συμπεριλαμβάνονται και προτείνονται ως αλλαγές για τον εκσυγχρονισμό της ανώτατης εκπαίδευσης και την αναβάθμιση των σπουδών των παιδιών μας έχουν ήδη βήμα προς βήμα εξεταστεί και συζητηθεί σε πάρα πολλά φόρα. Έχουν συζητηθεί στο Εθνικό Συμβούλιο για την παιδεία, στις συνόδους των πρυτάνεων, έχουν συζητηθεί σε πολλές δημόσιες συζητήσεις και μέσω του Τύπου και μέσω των ΜΜΕ. Άρα λοιπόν κανένας δεν μπορεί να πει ότι είναι ανυποψίαστος. Εκείνο που ορθώς δήλωσε και ο εκπρόσωπος Τύπου για την κυβερνητική πρόθεση μόλις πρόσφατα, είναι ότι θα δοθεί χρόνος επαρκής για να γίνουν οι συζητήσεις αφού δοθεί το νομοσχέδιο. Έτσι κανείς δεν μπορεί πια να πει ότι θα πρέπει να φτάνουμε σε ακραίες καταλήψεις σχολών και σε παρεμπόδιση εξετάσεων».
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Όλα πρέπει να συζητηθούν αλλά πρέπει να λάβουμε υπ’ όψιν μας και τις αγωνίες και από την πλευρά των φοιτητών και από την πλευρά των εκπαιδευτικών».
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Αν το πανεπιστήμιο και η πολιτική των τριτοβάθμιων σπουδών που το αγγίζει δεν είναι θέματα διαλόγου, τότε ποιο μέρος της πολιτικής οποιασδήποτε κυβέρνησης είναι καλύτερο θέμα διαλόγου;»
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Άλλωστε η κ. Γιαννάκου έχει δηλώσει ότι θα δοθεί προς διαβούλευση και στα κόμματα και στους καθηγητές και να έχουν λόγο και οι φοιτητές».
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Να έχουν λόγο οι πάντες. Ποιος εξαίρεσε τους φοιτητές και πως μπορεί να γίνει πανεπιστημιακή κοινότητα χωρίς τους φοιτητές; Απλώς να σταματήσουν οι ακραίες καταστάσεις που ούτως ή άλλως ως κοινωνία και ως εκπαιδευτική κοινότητα μας εκθέτουν».
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Σχετικά με τις πανελλαδικές, υπάρχουν κάποιοι που εκτιμούν και προβλέπουν ότι μεγάλος αριθμός υποψηφίων θα μείνει εκτός λόγω της βαθμολογικής βάσης. Έχουν βάση αυτές οι εκτιμήσεις;»
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Όχι. Εμείς σας διαβεβαιώ ότι μέχρι στιγμής δεν έχουμε καμία υπεύθυνη εκτίμηση που στατιστικώς θα έδειχνε κάτι τέτοιο για να υπάρξει λόγος ανησυχητικής αναφοράς. Σας λέω υπεύθυνα ότι μέχρι στιγμής ο επικεφαλής των εξετάσεων και των αντιστοίχων επιτροπών που από πλευράς πολιτικής ηγεσίας είναι ο κ. γενικός γραμματέας, δεν έχει τέτοια δείγματα και δεν πιστεύω ότι δικαιολογείται η ανησυχία. Πάντως το έργο της βαθμολόγησης προχωρά σωστά, ο έλεγχος των βαθμολογικών κέντρων γίνεται σωστά και νομίζω ότι όπως και πέρυσι δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα από πλευράς διαδικασίας».
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Μας απασχόλησε το θέμα της παιδικής εγκληματικότητας, χτύπησε και τη δική μας πόρτα και ασφαλώς και πρέπει να λειτουργούμε προληπτικά».
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Σωστά και γι’ αυτό εμείς δεν έχουμε μείνει απαθείς θεατές όλων εκείνων που υποπτευόμαστε ότι σιγά-σιγά έρχονται στην ελληνική κοινωνία από χώρους ξένους προς την ελληνική νοοτροπία, τα ήθη και τα έθιμά μας. Με τους συμβουλευτικούς σταθμούς νέων που ήταν ένας θεσμός που δεν είχε περπατήσει, που τον βρήκαμε απλώς στα χαρτιά και τον στελεχώσαμε μέσα σ’ αυτά τα δυο χρόνια και ήδη τον συμπληρώνουμε όσον αφορά όλες τις ειδικότητες από παιδοψυχολόγους μέχρι ψυχιάτρους μέχρι κοινωνιολόγους και μέχρι ανθρώπους που κάνουν και ειδική αγωγή κάτι πολύ περισσότερο απ’ αυτό που γίνεται στα ειδικά σχολεία, νομίζουμε ότι έχουμε κάνει το καθήκον μας».
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Χρειάζεται ενίσχυση προς αυτή την κατεύθυνση όπως επίσης και ενδεχομένως να επικεντρώσουμε και στο ρόλο των εκπαιδευτικών και να τους ενισχύσουμε για να μπορούν να αναγνωρίζουν τα σημάδια της παιδικής εγκληματικότητας πριν εκδηλωθεί».
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Κάνετε μια πρώτη αναφορά στο τι επιπλέον πρέπει να γίνει. Πρέπει να γίνει όσο το δυνατόν σφαιρικότερη και συμμετρικότερη η διαρκής πληροφόρηση των εκπαιδευτικών πάνω στα θέματα αυτά της πρώιμης παιδικής εγκληματικότητας ή τουλάχιστον τέτοιων συμπεριφορών. Δεύτερον, πάνω απ’ όλα πρέπει να ευαισθητοποιήσουμε την οικογένεια και να προσέξει η κοινωνία διότι είναι και θέμα αγωγής και όχι μόνο εκπαίδευσης και ξέρετε ότι η αγωγή ξεκινά απ’ το σπίτι. Πρέπει λοιπόν να βοηθήσουμε τους γονείς να αφιερώσουν περισσότερο χρόνο στα παιδιά τους και να τους επιμορφώσουμε στις σχολές γονέων που συνεχώς τις πολλαπλασιάζουμε μέσω της γενικής γραμματείας διαρκούς επιμόρφωσης».
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Υπάρχει απήχηση;»
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Υπάρχει απήχηση. Για παράδειγμα στην Κόρινθο με τη βοήθεια της νομαρχιακής αυτοδιοίκησης και της πρωτοβάθμιας αυτοδιοίκησης λειτουργεί σχολή γονέων που έχει πάνω από 2.000 εγγεγραμμένα μέλη. Και ολοκλήρωσε προχθές τον τριετή κύκλο λειτουργίας της και μπαίνει τώρα σε ένα νέο τριετή κύκλο με περισσότερες θεματικές ενότητες και με περισσότερη δουλειά. Εκεί είναι ένα εργαστήριο απ’ το οποίο βγαίνουν γονείς που θέλουν να εκπαιδευτούν και να μάθουν τι πρέπει να προσφέρουν στα παιδιά τους».
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Σήμερα έχουμε και τις εξελίξεις σχετικά με τη επίσκεψη της κ. Μπακογιάννη στην Κωνσταντινούπολη θα ήθελα ένα σχόλιο».
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Να ευχηθούμε να βάλουν μυαλό οι Τούρκοι και να κάνουν το πρώτο βήμα για τη σχολή της Χάλκης».
 
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: «Όσον αφορά το πρόγραμμα ενίσχυσης των βιβλιοθηκών;»
 
Γ. ΚΑΛΟΣ: «Γύρισα απ’ τη Θεσσαλονίκη μόλις χθες όπου έγινε ένα πολύ καλό συνέδριο για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και την επιμόρφωση των στελεχών που θα λειτουργήσουν σε ηλεκτρονική βάση την διαρκή επανοργάνωση αυτών των βιβλιοθηκών. Οι υπόλοιπες, πέραν των 580, που θα ξεπεράσουν με αυτές τις 1.000 τόσες είναι έτοιμες, είναι δηλαδή ο διαγωνισμός ολοκληρωμένος και νομίζω ότι θα προχωρήσουμε γρήγορα. Εκείνο που τόνισα εκεί στους εκπαιδευτικούς που ενδιαφέρονται και δόξα το Θεό διαρκώς ζητούν να τους φέρουμε κοντά σε ένα καλύτερο πρόγραμμα είναι ότι δεν αρκεί η πολιτεία να φτιάχνει όσο το δυνατόν περισσότερες βιβλιοθήκες σχολικές και να τις στελεχώνει, πρέπει να τις αξιοποιούμε και αυτό θα γίνει μόνο όταν οι γονείς σπρώξουν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί δίνουν δουλειά στα παιδιά μέσα απ’ τη βιβλιοθήκη».



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 10.06.2006 11:55:01
 
Αναγνώσθηκε 987 φορές