Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΟΥ Δ.Σ ΤΗΣ


 ΕΝΩΣΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ


 


Το Δ.Σ. της Ε.Τ.Ε. μελέτησε το Σ/Ν που αφορά την «Οργάνωση και λειτουργία της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης» και κατέληξε στις παρακάτω παρατηρήσεις που βρίσκονται στην ίδια κατεύθυνση μ’ εκείνες που εγκαίρως, είχε επισημάνει με δελτίο τύπου, στις 27/1/2006, όταν δόθηκε στη δημοσιότητα η πρόταση του ΥΠ.Ε.Π.Θ. που κατατέθηκε στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής.


Το Σ/Ν αποτελεί μία πρόχειρη, αποσπασματική και επιφανειακή προσέγγιση στο ζωτικό, όσο και πολύπαθο, χώρο της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης. Πολλά ουσιαστικά θέματα παραπέμπονται σε πλήθος υπουργικών αποφάσεων και εγείρονται τεράστια ερωτήματα και απορίες σε γονείς, εκπαιδευτικούς και ιδιαίτερα στους μαθητές που αποφοιτούν, σε λίγες μέρες, από το Γυμνάσιο και καλούνται, σε μια κρίσιμη επιλογή ν’ ακολουθήσουν το δρόμο της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης.


Αγνοούν ποιές ειδικότητες θα προσφέρουν τα ΕΠΑΛ, ποιές οι ΕΠΑΣ, ποιά μαθήματα θα διδάσκονται, ποιά μαθήματα θα εξετάζονται για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, αναλυτικά προγράμματα, ωρολόγια προγράμματα, βιβλία…


Υπάρχουν όλα αυτά; Υπάρχουν οι αναθέσεις διδασκαλίας των νέων μαθημάτων ή θα ζήσουμε την ίδια κατάσταση με τα ΤΕΕ που καταργούνται σήμερα και οκτώ  χρόνια μετά την ίδρυσή τους δεν υπάρχουν αναθέσεις...


Πιστεύουμε πως για μια ακόμα φορά οι σχεδιασμοί γίνονται ¨επί χάρτου¨ και αυτοί ακόμα δεν είναι ολοκληρωμένοι.


Το, υπό ψήφιση, Σ/Ν βρίσκεται σε προφανή αναντιστοιχία με την οδηγία 2005/36 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου σχετικά με την αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων. Το άρθρο 11 ορίζει πως το επίπεδο        (γ) ¨πιστοποιεί ότι ολοκληρώθηκε εκπαίδευση μεταδευτεροβάθμιου επιπέδου διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους…¨. Επίσης το άρθρο 63 της ίδιας οδηγίας αναφέρει πως ¨τα κράτη μέλη θέτουν σε ισχύ τις απαραίτητες νομοθετικές, κανονιστικές και διοικητικές διατάξεις για τη συμμόρφωσή τους προς την παρούσα οδηγία το αργότερο έως τις 20 Οκτωβρίου 2007…¨.


Μήπως, το ΥΠ.Ε.Π.Θ. σκέφτεται να νομοθετήσει ξανά τότε η Βουλή και να προσαρμοστεί η Ελλάδα στην οδηγία;


 


Το μοντέλο ΕΠΑΛ – ΕΠΑΣ ξαναφέρνει στη μνήμη μας το παλαιό των          ΤΕΛ – ΤΕΣ. Εκτιμούμε πως ο διπλός στόχος του ΕΠΑΛ – προετοιμασία για εισαγωγή σε ΑΕΙ – ΤΕΙ  και επαρκής εκπαίδευση σε ειδικότητες (η εκπαίδευση μεσαίων στελεχών είναι ο κύριος στόχος της ΤΕΕ), ταυτόχρονα – είναι αδύνατον να ευδοκιμήσει στα πλαίσια των τριών χρόνων φοίτησης.


Η κατάργηση της ποσόστωσης για την είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στην πραγματικότητα, θα περιορίσει δραστικά τον αριθμό των επιτυχόντων μαθητών.  


     Η ΕΠΑΣ, όπως περιγράφεται στο Σ/Ν, θ’ αποτελέσει ένα σχολείο δεύτερης ταχύτητας, χαμηλής στόχευσης και προοπτικών, δεδομένου πως η μοναδική διέξοδος των αποφοίτων για περαιτέρω σπουδές είναι τα ΙΕΚ. Ένα σχολείο χωρίς μαθήματα γενικής παιδείας, χωρίς θεωρητική υποστήριξη της ειδικότητας,  με μειωμένο ωρολόγιο πρόγραμμα, απογευματινής ( ; ) λειτουργίας.


Αναφέρεται στο Σ/Ν πως θα παρέχει ειδικότητες που δεν απαιτούν θεωρητική υποστήριξη. Ρωτάμε, καλόπιστα: Έχει προηγηθεί κάποια σοβαρή μελέτη που να κατατάσσει τις ειδικότητες σ’ αυτές που απαιτούν και σ’ εκείνες που δεν απαιτούν θεωρητική υποστήριξη;


Τα Τεχνολογικά μαθήματα που θα διδάσκονται στις ΕΠΑΣ συνιστούν ή όχι θεωρητική υποστήριξη της ειδικότητας;


Δίνεται  η δυνατότητα στις ΕΠΑΣ εκτός ΥΠΕΠΘ, αλλά και στις ιδιωτικές, να λειτουργήσουν από την επόμενη σχολική χρονιά. Με τι προγράμματα άραγε; Και γιατί αυτή η εξαίρεση;


 


   Ωθούνται όλο και περισσότεροι νέοι στα ΙΕΚ, αφού  θεσμοθετείται για πρώτη φορά και μάλιστα με την αιτιολογία των «ισότιμων απολυτηρίων», η απαγόρευση σε  απόφοιτους των Γενικών Λυκείων να εγγραφούν στο Επαγγελματικό Λύκειο για απόκτηση ειδικότητας καθώς και στους απόφοιτους μιας ειδικότητας του ΕΠΑΛ να ξαναεγγραφούν σε αυτό για απόκτηση δεύτερης ειδικότητας.  Όλοι αυτοί οι νέοι και οι νέες θα πρέπει να προστρέξουν στα ΙΕΚ.


Ακόμα και όταν τα δημόσια δεν ικανοποιούν τη ζήτηση, αφού υπάρχει και η «λύση» του ιδιωτικού ΙΕΚ που θα καραδοκεί.


 


Προχειρότητα στο σχεδιασµό δείχνει, εξάλλου, η πρόβλεψη πως οι µαθητές του Γενικού Λυκείου προαγόµενοι στη Β΄ Τάξη θα µπορούν να εγγράφονται στην


Β΄ Τάξη του ΕΠΑΛ, µετά από παρακολούθηση «ειδικού εντατικού προγράµµατος» στην αρχή του σχολικού έτους σε «ειδικά τµήµατα υποδοχής». ∆ηλαδή, η ύλη ενός ολόκληρου έτους ορισμένων μαθημάτων, θα διδάσκεται μέσα σε λίγες ηµέρες!! Μόνο ως σχεδιασµός επί χάρτου µπορεί αυτό να θεωρηθεί. Πότε, πού και σε ποιά ωράρια θα παρέχεται η εκπαίδευση αυτή;


 


Εκτιμούμε πως θα δημιουργηθεί μια άνευ προηγουμένου σύγχυση και πλήθος προβλημάτων με τις οργανικές θέσεις των συναδέλφων, τόσο των γενικών μαθημάτων που δεν προβλέπονται στις ΕΠΑΣ, όσο και των τεχνολογικών / επαγγελματικών μαθημάτων στα ΕΠΑΛ που μειώνονται δραματικά σε σχέση με τ’ αντίστοιχα των ΤΕΕ.


Ποιό θα είναι το μέλλον των απογευματινών ΤΕΕ δεδομένου πως δεν θα εγγραφούν, φέτος, μαθητές;


Η επιχειρούμενη μεταρρύθμιση αφορά μόνο την ΤΕΕ. Η μόνη αλλαγή στο Ενιαίο Λύκειο περιορίζεται στη μετονομασία σε Γενικό.


Κρίνει το Υπουργείο Παιδείας πως το σύνολο του εκπαιδευτικού μας συστήματος επιτελεί θαυμάσια το ρόλο του και εκπληρώνει απολύτως τις προσδοκίες της ελληνικής νεολαίας;


Για ακόμη μια φορά, ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού συστήματος επιχειρείται να γίνει, κυρίως, στη βάση αλλαγής του εξεταστικού συστήματος για την εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση και όχι τις ανάγκες της ελληνικής οικονομίας και της κοινωνίας.


Η εκπαιδευτική μεταρρύθµιση  θα γίνει  χωρίς να υπάρχουν:


 


1.      Μελέτη προσδιορισµού των προβληµάτων που θα προκύψουν και του τρόπου αντιµετώπισής των σε θέµατα όπως:


-Ανάγκες των τοπικών κοινωνιών


-Ελλείψεις ή υπεραριθµίες εκπαιδευτικού προσωπικού


-Ανάγκες μετεκπαίδευσης ή επιµόρφωσης των καθηγητών


-Ανάγκες αιθουσών, βιβλίων,  εργαστηρίων, κ.λ.π. –Χρηματοδότηση


-Απαιτούµενος χρόνος μετάβασης από το παλιό στο νέο σύστηµα


-Μικρά επαρχιακά Λύκεια


-Συνέπειες δηµογραφικού προβλήµατος


-Αποτελέσµατα  πειραµατικής  εφαρµογής


 


2.      Αξιολόγηση των τύπων Λυκείων και ΤΕΕ  που υπήρχαν, µε εντοπισµό των θετικών και αρνητικών τους σηµείων


3.      Μελέτη και δυνατότητες σύγκλισης µε τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήµατα


 


 Αποψή µας είναι ότι η µεταρρύθµιση πρέπει να γίνει σε όλη τη δοµή του εκπαιδευτικού συστήµατος, από την Πρωτοβάθµια μέχρι την Τριτοβάθµια Εκπαίδευση. Έτσι µόνο γίνεται δυνατή η αλληλεπίδραση της συγκεκριµένης εκπαιδευτικής βαθµίδας µε ολόκληρο το εκπαιδευτικό σύστηµα. Συνεπώς, πρέπει πρώτα να καθοριστεί η «φιλοσοφία» του εκπαιδευτικού συστήµατος και στη συνέχεια να καθοριστούν οι στόχοι κάθε επί µέρους βαθµίδας. Με τον τρόπο αυτό δίνεται λύση και στο πρόβληµα των επικαλύψεων που ταλαιπωρούν το σηµερινό εκπαιδευτικό σύστηµα.


Με βάση αυτή τη «φιλοσοφία» καθορίζονται: ο τύπος του Σχολείου, η λειτουργία και οργάνωση του Σχολείου, ο χαρακτήρας του σύγχρονου εκπαιδευτικού λειτουργού, και προσδιορίζονται οι αναγκαίες παρεµβάσεις ώστε η µεταρρύθµιση να είναι επιτυχηµένη.


Πρέπει να επιχειρείται  αύξηση της ροής του μαθητικού δυναμικού προς την ΤΕΕ, όπως γίνεται σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, και όχι  σημαντική μείωσή του, όπως γίνεται στην Ελλάδα.


 


Τα παραπάνω, όπως και άλλες μικρότερες λεπτομέρειες, δείχνουν, για μια ακόμα φορά, το  πόσο επιπόλαια και επιφανειακά αντιμετωπίζεται η ΤΕΕ στη χώρα μας. Πότε άραγε θα ακουστεί και η γνώμη όλων των ενδιαφερομένων φορέων; Πότε επιτέλους θα δοθεί τέλος στους ‘σχεδιασμούς’ , ανθρώπων που όπως φαίνεται, ελάχιστη σχέση και γνώση της ΤΕΕ έχουν...  ;


 


Καλούμε το ΥΠΕΠΘ να μην προχωρήσει σε βεβιασμένη νομοθέτηση των ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, αλλά να συζητήσει σε βάθος με τους εμπλεκόμενους φορείς, στη βάση της αναγκαιότητας για μια ουσιαστική αναβάθμιση της ΤΕΕ και όλου του εκπαιδευτικού συστήματος στη χώρα μας.


 


Επίσης πρέπει άμεσα τα πολιτικά κόμματα και οι φορείς να καταθέσουν πλήρεις  προτάσεις ώστε να ξεκινήσει επιτέλους ένας εποικοδομητικός διάλογος για την Τεχνική/ Επαγγελματική Εκπαίδευση και την Μεταδευτεροβάθμια Εκπαίδευση και Κατάρτιση.


 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 07.06.2006 23:20:33
 
Αναγνώσθηκε 1631 φορές