Φορέων Τεχνικής & Τεχνολογικής Εκπαίδευσης

Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.



ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΠΡΟΣ ΤΙΣ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΕΣ ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
ΤΗΣ ΤΕΧΝΙΚΗΣ  ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

 


ΑΘΗΝΑ 7/6/2006


 


Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι


 


Στη σημερινή εποχή οι αλλαγές στο διεθνή οικονομικό χώρο είναι πολλές και μεγάλες καλύπτουν ολόκληρο τον πλανήτη, πάνε σε βάθος και αγγίζουν όλες τις πτυχές της ανθρώπινης δραστηριότητας.


Η ραγδαία εξέλιξη της επιστήμης και της τεχνολογίας έχει ήδη επιβάλλει την παγκοσμιοποίηση της γνώσης και της οικονομίας. Η σύγχρονη οικονομία χαρακτηρίζεται σαν «οικονομία της γνώσης». Η γνώση δεν συνεπικουρεί την ανάπτυξη και την οικονομία αλλά αποτελεί συστατικό στοιχείο τους.  Ποτέ στο παρελθόν ο ρόλος των ανθρώπινων πόρων δεν ήταν τόσο σημαντικός για την κοινωνία, την ανάπτυξη και την οικονομία.


Έτσι, η οικονομική ανάπτυξη είναι στενά συνδεδεμένη με την εκπαίδευση, γι΄ αυτό και το εκπαιδευτικό σύστημα κατέχει εξέχουσα θέση και στην άσκηση της οικονομικής πολιτικής κάθε χώρας.


Μέσα σε αυτό το διεθνές περιβάλλον ο ρόλος του σχολείου μεγιστοποιείται. Οι στόχοι του σχολείου, η δομή του σχολείου, τα προγράμματα σπουδών του κλπ. δεν αποτελούν απλά μια σχολική υπόθεση αλλά υπόθεση κοινωνική, με την ευρεία έννοια του όρου. Οι σημερινοί μαθητές και αυριανοί πολίτες είναι υποχρεωμένοι εκτός της γενικής παιδείας, η αξία της οποίας παραμένει  αναλλοίωτη, να έχουν και ειδική επαγγελματική γνώση για να μπορέσουν  να ανταποκριθούν στις ανάγκες του επαγγελματικού τους βίου.


Το σημερινό σχολείο στη χώρα μας πρέπει να ικανοποιεί τις τωρινές και τις αυριανές ανάγκες, κυρίως της νέας γενιάς, και να είναι εναρμονισμένο με την Ευρωπαϊκή πραγματικότητα.


Σε όλες τις χώρες της Ε.Ε., υπάρχουν κοινές τάσεις, που οδηγούν σε συγκλίσεις, πράγμα που σημαίνει ότι εφόσον μία χώρα επιλέγει την Ευρωπαϊκή ενοποίηση, δεν μπορεί παρά να επιλέξει την κοινά ακολουθούμενη εκπαιδευτική κατεύθυνση.


Σήμερα το κάθε κράτος-μέλος της Ε.Ε. έχει το τυπικό δικαίωμα να εφαρμόζει το δικό του εκπαιδευτικό σύστημα. Όμως η ισοτίμηση των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών τίτλων και επιπέδων, η ελεύθερη μετακίνηση εργαζομένων,  η ελεύθερη μετακίνηση φοιτητών, η αναγνώριση των επαγγελματικών προσόντων, η ανάδειξη της εκπαίδευσης σα δομικό στοιχείο της ανάπτυξης κλπ. περιορίζουν, ως ένα σημείο,  κάποιο κράτος να εφαρμόσει εκπαιδευτικό σύστημα που να αντιβαίνει  στις Ευρωπαϊκές νόρμες.


 


Ο Ευρωπαϊκός εκπαιδευτικός Χώρος.


 


Αναφέρουμε επιγραμματικά τα κύρια χαρακτηριστικά για την Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση:


·   Σε όλα τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. εφαρμόζεται το διπλό σχολικό δίκτυο (σχολείο γενικής εκπαίδευσης και σχολείο τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης). Στην Ε.Ε. θεωρείται αναγκαία η ύπαρξη 2 τύπων σχολείου στη Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και τυχόν απόπειρα «ανάμιξης» των δύο σχολείων θα κατέστρεφε την μοναδικότητά τους. Το λεγόμενο «Ενιαίο λύκειο» είναι ένας ιδεατός τύπος σχολείου ο οποίος  δεν εφαρμόσθηκε  σε κανένα κράτος της Ευρώπης.


·   Η ισότητα των διαφόρων μορφών σχολείων γενικό, επαγγελματικό κλπ. αποβλέπει στην ισότητα ευκαιριών μεταξύ των σχολείων και όχι στην επικάλυψη  και κυριαρχία ενός τύπου σχολείου πχ. του γενικού-ακαδημαϊκού σε όλα τα άλλα σχολεία.


Η τακτική που ακολουθείται είναι ενότητα στην πολυμορφία και όχι κατάργηση της πολυμορφίας για μια απροσδιόριστη ενότητα.


·     Σε όλα τα κράτη-μέλη η ΤΕΕ είναι ενταγμένη στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα και παρέχει τη δυνατότητα συνέχισης σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Σε όλα τα προγράμματα Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης αναπόσπαστο κομμάτι αποτελεί και η γενική παιδεία. Παντού δεν θεωρείται επαγγελματική εκπαίδευση, εκείνη που δε δίνει διέξοδο προς την Τριτοβάθμια εκπαίδευση.


·     Τα προγράμματα στα  σχολεία τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης προσαρμόζονται πολύ γρηγορότερα και με πιο ορθό τρόπο, προς τις απαιτούμενες σήμερα και αύριο οικονομικές, κοινωνικές, πολιτιστικές ανάγκες, δεξιότητες, παρά στα λεγόμενα ακαδημαϊκά προγράμματα που παρουσιάζουν δυσκαμψία, ανελαστικότητα, τυπολατρία, φορμαλισμό.


·     Οι ρόλοι της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και της Επαγγελματικής Κατάρτισης είναι διακριτοί. Πουθενά δεν γίνεται «μίξη» αυτών των δύο. Η επαγγελματική κατάρτιση (αρχική και συνεχιζόμενη) απευθύνεται σε εργατικό δυναμικό ενώ η επαγγελματική εκπαίδευση απευθύνεται σε μαθητές. Η κατάρτιση κατά κανόνα βρίσκεται εκτός του τυπικού εκπαιδευτικού συστήματος.


 


·     Η υποχρεωτική εκπαίδευση εφαρμόζεται ως εξής:


Σε 15 από τα 25 κράτη η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι 9ετής.


Σε 5 κράτη, Γερμανία, Ισπανία, Γαλλία, Λιθουανία και Σλοβακία η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι      10ετής.


Σε 4 κράτη Λουξεμβούργο, Ολλανδία, Ην. Βασίλειο και Μάλτα η υποχρεωτική εκπαίδευση είναι 11ετής αλλά αρχίζει από το 5ο ή και το 4ο έτος της ηλικίας των παιδιών.


Η Ουγγαρία είναι η μοναδική εξαίρεση η οποία έχει 13ετή υποχρεωτική εκπαίδευση


Η Φινλανδία, η οποία θεωρείται ότι έχει το καλύτερο εκπαιδευτικό σύστημα και οι επιδόσεις των μαθητών της είναι κορυφαίες, σε σχέση με τα άλλα Ευρωπαϊκά κράτη, έχει 9ετή υποχρεωτική εκπαίδευση.


Η υποχρεωτική εκπαίδευση σε όλα τα κράτη ( πλην Ουγγαρίας ) ανεξάρτητα με την έναρξη της υποχρεωτικής εκπαίδευσης τερματίζεται σε ηλικία  15 ή 16 ετών.


·     Τα επαγγελματικά επίπεδα δημιουργήθηκαν από την Ευρωπαϊκή Ένωση για την ελεύθερη μετακίνηση των εργαζομένων στα κράτη-μέλη της Ε.Ε. Τα επαγγελματικά επίπεδα τυποποιήθηκαν με την οδηγία 92/51/ΕΟΚ του Συμβουλίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων. Στην ελληνική νομοθεσία αναφέρονται για πρώτη φορά στο Ν. 2009/1992 ενώ η πλήρης προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας προς την αναφερθείσα οδηγία έγινε με το ΠΔ 231/1998.


Η οδηγία 92/51/ΕΟΚ έχει αντικατασταθεί από την οδηγία 2005/36/ΕΚ  την οποία όλα τα κράτη-μέλη οφείλουν να εφαρμόσουν μέχρι τον Οκτώβριο του 2007.


Η νέα οδηγία (άρθρο 11) αναφέρει ότι από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση δίνεται μέχρι και το επίπεδο β ενώ το επίπεδο γ δίνεται μετά από παρακολούθηση μεταδευτεροβάθμιας  (μη Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης) διάρκειας ενός έτους τουλάχιστον ή ισοδύναμης διάρκειας υπό καθεστώς μερικής παρακολούθησης.


·     Οι περισσότεροι μαθητές της Ανώτερης Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σπουδάζουν στην ΤΕΕ 56% έναντι 44% στη γενική. Η Ελλάδα σήμερα έχει έλλειψη Τεχνικής Εκπαίδευσης, από το Μ.Ο. της Ε.Ε.  σε ποσοστό άνω του 25%.


·     Το Ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι το πλέον συγκεντρωτικό στην Ευρώπη. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι τα πάντα καθοδηγούνται και εκπορεύονται από τη Μητροπόλεως.


 


Οι αλλαγές στη δομή της ΤΕΕ.


 


Τη Δευτέρα 5/6/06 το νομοσχέδιο  κατατέθηκε στη βουλή για ψήφιση. Πιθανόν μέσα στη βδομάδα να είναι νόμος του κράτους.


Η Ο.Λ.Τ.Ε.Ε. είναι συνολικά αντίθετη με τις αλλαγές που πρόκειται να γίνουν όπως έχουν ανακοινωθεί.


Θεωρούμε ότι το νομοσχέδιο εισάγει μια νέα κατάσταση στην Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση η οποία δεν είναι εναρμονισμένη ούτε με την  Ελληνική ούτε με την Ευρωπαϊκή Εκπαίδευση.


 


Είμαστε υποχρεωμένοι για ακόμη μια φορά να καταγγείλουμε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου παιδείας, διότι προωθεί μια αντιεκπαιδευτική μεταρρύθμιση στο χώρο μας, χωρίς διάλογο μαζί μας.


Το σχέδιο Νόμου που δόθηκε στη δημοσιότητα οδηγεί σε διχασμό και ευτελισμό της Τεχνικής Εκπαίδευσης αφού δημιουργεί σχολεία 2 ταχυτήτων ( ΕΠΑ.Λ.- ΕΠΑ.Σ.) και παραπέμπει όλα τα ουσιώδη για τη λειτουργία τους σε μελλοντικές Υπουργικές Αποφάσεις.


Η διαμετρικά αντίθετη θέση μας εστιάζεται και στο υπό ίδρυση ΕΠΑ.Λ., διότι θα είναι ένα σχολείο «κενό περιεχομένου» και στην ΕΠΑ.Σ. διότι θα είναι ένα σχολείο με ρατσιστικά χαρακτηριστικά αφού δεν θα παρέχει καθόλου γενική παιδεία και δεν θα έχει καμία διέξοδο προς τα ΑΕΙ και τα ΑΤΕΙ.


Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ ισχυρίζεται ότι τα ΤΕΕ ήταν υποβαθμισμένα σα σχολεία γι’ αυτό και απέτυχαν. Μια βασική αδυναμία τους ήταν ότι παρείχαν περιορισμένη γενική παιδεία στους μαθητές  και ότι η γενική παιδεία πρέπει να αυξηθεί αν θέλουμε να αναβαθμίσουμε την Τεχνική Επαγγελματική Εκπαίδευση.


Με το σχέδιο νόμου για την ΤΕΕ θεσμοθετούνται 2 τύποι σχολείου, το ΕΠΑΛ στο οποίο η γενική παιδεία, όπως διαφαίνεται, αυξάνεται υπερβολικά εις βάρος των μαθημάτων ειδικότητας και στο δεύτερο την ΕΠΑΣ όπου τα μαθήματα γενικής παιδείας καταργούνται τελείως!


Η αντίφαση και η κοροϊδία της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΠΘ δεν έχουν προηγούμενο στα χρονικά της παιδείας.


Λέγεται ότι η φιλοσοφία της εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης στηρίζεται στα πορίσματα της «επιτροπής των σοφών» του ΥΠΕΠΘ.


Δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι κάποιοι κύριοι τους οποίους επέλεξε το ΥΠΕΠΘ είναι «σοφοί» και ότι το σχέδιο νόμου είναι έργο σοφών. Τι πορίσματα θα έβγαζαν αν οι κύριοι αυτοί  δεν ήταν «σοφοί»;


 


Οι υπεράριθμοι συνάδελφοι.


 


Είναι αδιανόητο για την Ομοσπονδία μας να γίνεται λόγος για υπεράριθμους καθηγητές της ΤΕΕ τη στιγμή κατά την οποία η χώρα μας έχει τεράστιο έλλειμμα τεχνικής εκπαίδευσης.


Ποτέ στο παρελθόν δεν τέθηκε πρόβλημα υπεραριθμίας  και εργασιακής αβεβαιότητας στο διδακτικό προσωπικό της ΤΕΕ. Δυστυχώς οι συνάδελφοι όλων των  κλάδων θα αντιμετωπίσουν λίγο-πολύ το πρόβλημα κάλυψης του διδακτικού τους ωραρίου.


Αναρωτιόμαστε πόσο «κακή» ήταν η μεταρρύθμιση Αρσένη όταν το 1997 έγιναν σκόπιμα οι περισσότεροι διορισμοί καθηγητών τεχνικών ειδικοτήτων για τις ανάγκες των ΤΕΕ τα οποία είχαν πολλούς μαθητές, ενώ κάποιοι τα αποκαλούσαν «χώρους υγειονομικής ταφής κοινωνικών αποβλήτων».


Αυτοί οι κάποιοι κύριοι, αναφερόμαστε στους συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ, αφού  παραπλάνησαν τους συναδέλφους μας της τεχνικής εκπαίδευσης και όχι μόνο, με άστοχα και παραπλανητικά   αιτήματα τύπου «αύξηση των μαθημάτων γενικής παιδείας και ένταξη στη λυκειακή βαθμίδα», «να εισάγονται 8 στους 10 και όχι 2 στους δέκα  οι μαθητές των ΤΕΕ στα ΤΕΙ», «μοναδικός τύπος λυκείου το ενιαίο λύκειο», «δωδεκάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση για όλα τα παιδιά» κλπ. άφησαν τα πραγματικά, καυτά προβλήματα της ΤΕΕ στην αφάνεια με όλα τα τραγικά συνεπακόλουθα.


Σήμερα που η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου είναι υπόθεση ολίγων ημερών έρχεται η ΟΛΜΕ και καλεί  (σε πολυτελέστατο ξενοδοχείο του συντάγματος) Γ.Σ. προέδρων για «να εκφράσει ο κλάδος με τον πλέον κατηγορηματικό τρόπο την αντίθεσή του στο νομοσχέδιο του ΥΠΕΠΘ για την ΤΕΕ».


Γιατί η ΟΛΜΕ δεν εξέφρασε την αντίθεση του κλάδου στο ΕΣΥΠ και προτίμησε να μην εμφανισθεί καθόλου σε αυτό; Γιατί όταν τη χρειάζεται η ΤΕΕ κρύβεται και εμφανίζεται κατόπιν εορτής;


 


 Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι


 


Βρισκόμαστε ένα βήμα πριν από τη ψήφιση του νόμου για την ΤΕΕ.


·         Έχουμε σοβαρές ανησυχίες για το μέλλον της ΤΕΕ στη χώρα μας και της εκπαίδευσης γενικότερα.


·         Έχουμε σοβαρές επιφυλάξεις για την ποιότητα σπουδών της Τεχνικής Εκπαίδευσης την οποία βλέπουμε ότι υποβαθμίζεται.


·         Δεν είμαστε αισιόδοξοι ότι θα έχουμε αύξηση του μαθητικού δυναμικού στην ΤΕΕ ώστε να παρακολουθήσουμε την υπόλοιπη Ευρώπη και να μην είμαστε συνεχώς οι ουραγοί.


·         Είμαστε βέβαιοι ότι η πολυδιαφημισμένη αναβάθμιση της ΤΕΕ στην ουσία θα εξελιχθεί σε υποβάθμιση με έντονα τα στοιχεία της διάλυσής της.


·         Μας είναι αδιανόητο ότι καταργείται εντελώς η γενική παιδεία από σχολείο μέσης εκπαίδευσης γεγονός που δεν έχει προηγούμενο στα Ελληνικά και διεθνή εκπαιδευτικά χρονικά.


·         Διαφωνούμε κάθετα με τη διάσπαση της  ΤΕΕ σε 2 σχολεία με έντονα ρατσιστικά χαρακτηριστικά στις ΕΠΑ.Σ.


·         Μας ανησυχεί έντονα το γεγονός ότι και οι καθηγητές ειδικοτήτων και οι καθηγητές γενικών μαθημάτων θα αντιμετωπίσουν πρόβλημα κάλυψης του διδακτικού τους ωραρίου.



  • Είμαστε βέβαιοι, όπως και όλοι οι συνάδελφοι, ότι η σχεδιαζόμενη μεταρρύθμιση της ΤΕΕ είναι προϊόν προχειρότητας και σε περίπτωση που δεν αλλάξουν ορισμένες βασικές παράμετροι η κατάσταση θα χειροτερέψει.
  • Θεωρούμε ειρωνεία τον ισχυρισμό του ΥΠΕΠΘ ότι καταργεί τα ποσοστά εισαγωγής από την τεχνική εκπαίδευση και από την άλλη τα θεσμοθετεί με πρόσφατο νόμο  στα εκκλησιαστικά λύκεια.
  • Θεωρούμε ότι είναι δώρο-άδωρο η εισαγωγή στα ΑΕΙ και ΑΤΕΙ των αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. όταν θα εξετάζονται στα ίδια θέματα μαθημάτων γενικής παιδείας με τους μαθητές των γενικών λυκείων.
  • Έχουμε σοβαρές ανησυχίες για την ποιότητα σπουδών του ΕΠΑ.Λ. σε ότι αφορά την τεχνολογική κατάργηση των μαθητών και την εγκυρότητα του πτυχίου επιπέδου β που θα παρέχει. Το ΕΠΑ.Λ., από άποψη σπουδών μπορεί να χαρακτηρισθεί σα γενικό λύκειο με τεχνολογική κατεύθυνση.
  • Είμαστε σίγουροι ότι ο απολυτήριος τίτλος της ΕΠΑ.Σ. είναι μόνο επαγγελματικός και δεν έχει ισχύ ισότιμου εκπαιδευτικού τίτλου σχολείου δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Αυτό σημαίνει ότι στους διορισμούς δημοσίου, ΔΕΚΟ, αστυνομία κλπ. Οι απόφοιτοι ΕΠΑ.Σ. θα αποκλείονται.

Είμαστε πεπεισμένοι ότι η υποβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα οφείλεται, κυρίως, στην υποβαθμισμένη γενική εκπαίδευση. Χρειάζεται ενιαιοποίηση των σπουδών σε γυμνάσιο-λύκειο. Χρειάζεται η μετατροπή του γενικού λυκείου από προθάλαμος της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης σε σχολείο μάθησης και γνώσης. Η πολύπαθη τεχνική εκπαίδευση παίζει μόνιμα τον αποδιοπομπαίο τράγο. Μεταρρυθμίζεται συνεχώς και είναι μόνιμα υποβαθμισμένη. Με την παρούσα μεταρρύθμιση το  λύκειο, στο οποίο κυριαρχεί η αποστήθιση και η κατακερματισμένη γνώση, δεν  αναβαθμίζεται αλλά μετονομάζεται από ενιαίο σε γενικό. Το πρόβλημα για μας, δεν είναι, κυρίως η τεχνική εκπαίδευση, αλλά το περιεχόμενο και οι μέθοδοι που εφαρμόζονται στο δημοτικό και το γυμνάσιο. Αυτοί οι μέθοδοι είναι περισσότερο ξεπερασμένοι από οποιαδήποτε άλλη περίπτωση. Η αναβάθμιση της γενικής εκπαίδευσης για μας είναι θέμα πρώτης προτεραιότητας διότι από εκεί κληρονομούμε μια σαθρή κατάσταση.


 


Η Πρότασή μας

 

Η ΟΛΤΕΕ έχει επεξεργασθεί από πολύ καιρό συγκεκριμένη πρόταση η οποία παραμένει επίκαιρη και μπορεί να αναβαθμίσει πραγματικά την ΤΕΕ εάν εφαρμοσθεί και εφ΄ όσον βέβαια υπάρξει πολιτική βούληση για τη στήριξή της.

 

 

 

 


ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ ΜΑΣ

 

Τα βασικά χαρακτηριστικά του ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ (η ονομασία κρίθηκε σαν καταλληλότερη από το Επαγγελματικό Λύκειο) είναι τα εξής:

 

1. ΣΚΟΠΟΣ ΤΟΥ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Το Τεχνολογικό Λύκειο σαν επαγγελματικό σχολείο έχει κύριο στόχο να δώσει στους μαθητές του εκτός της γενικής παιδείας, που είναι αναπόσπαστο κομμάτι της τεχνολογικής εκπαίδευσης, τις απαιτούμενες τεχνικές ή άλλες επαγγελματικές γνώσεις και να αναπτύξει τις δεξιότητές τους, ώστε μετά την αποφοίτησή τους να μπορούν να απασχοληθούν με επιτυχία σε ορισμένο τεχνικό ή επαγγελματικό κλάδο.

Παράλληλα για τους μαθητές που επιθυμούν να συνεχίσουν σπουδές στην τριτοβάθμια εκπαίδευση να υπάρχει ένας συγκεκριμένος-διακριτός “δρόμος” που να οδηγεί απ΄ ευθείας σε ΑΕΙ, ΑΤΕΙ, και  Ανώτερες Σχολές.

Για τους λόγους που αναφέραμε το Τεχνολογικό Λύκειο πρέπει να είναι τριετούς φοίτησης να παρέχει πτυχίο επιπέδου β (2).

 

2. ΤΟΜΕΙΣ-ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ

 

Οι μαθητές που παρακολουθούν σήμερα αλλά και παλαιότερα την ΤΕΕ διακρίνονται, θα λέγαμε, σε εκείνους που έχουν ιδιαίτερη κλίση στην εφαρμοσμένη γνώση και ειδικά στις δεξιότητες και σε εκείνους που έχουν ιδιαίτερη κλίση σε ειδικές θεωρητικές γνώσεις και λιγότερο σε χειρωνακτικές δεξιότητες. Οι τάσεις αυτές ήταν επίσης εμφανείς όταν παλαιότερα λειτουργούσαν τα ΤΕΛ και οι ΤΕΣ.

Για το λόγο αυτό, κυρίως, προτείνεται η δημιουργία 2 κατευθύνσεων, θεωρητικής και πρακτικής, που θα λειτουργούν στις Β΄ και Γ΄ τάξεις.

Στην Α΄ τάξη η ύπαρξη τομέων είναι απαραίτητη διότι ο τομέας είναι στην ουσία ο προθάλαμος της ειδικότητας την οποία ο μαθητής επιλέγει από μια σειρά ειδικοτήτων και αφού έχει διδαχθεί αντιπροσωπευτικά μαθήματα στην Α΄ τάξη.

Οι κατευθύνσεις στη Β΄ και τη Γ΄ τάξη έχουν τα εξής χαρακτηριστικά:

·     Η θεωρητική κατεύθυνση έχει το χαρακτηριστικό γνώρισμα ότι δεν διδάσκονται σ΄ αυτήν πολλά εργαστηριακά μαθήματα, αλλά θεωρητικά της ειδικότητας και μαθήματα γενικής παιδείας. Τα μαθήματα γενικής παιδείας σε κανένα έτος δεν μπορούν να ξεπερνούν το 50% έναντι των θεωρητικών και εργαστηριακών μαθημάτων της ειδικότητας. Η αναλογία προσδιορίζεται 60% θεωρητικά και εργαστηριακά της ειδικότητάς και 40% γενικής παιδείας.

·     Η πρακτική κατεύθυνση έχει το χαρακτηριστικό γνώρισμα ότι σ΄ αυτήν οι μαθητές διδάσκονται περισσότερα εργαστηριακά και θεωρητικά μαθήματα της ειδικότητάς τους  και λιγότερα γενικής παιδείας απ΄ ότι στη θεωρητική κατεύθυνση. Η αναλογία προσδιορίζεται 70% θεωρητικά και εργαστηριακά της ειδικότητάς και 30% γενικής παιδείας.

Τα ποσοστά μαθημάτων και στις 3 τάξεις να θεσμοθετηθούν με τον ιδρυτικό νόμο.

Η δημιουργία κατευθύνσεων υπαγορεύεται και από την ανάγκη να διδάσκονται οι μαθητές διαφορετικά γενικά μαθήματα, ανάλογα με την ειδικότητά τους, αλλά στα βασικά γενικά μαθήματα ( Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Φυσική ) η διδασκαλία θα είναι απολύτως όμοια.

 

3. ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

 

Οι απόφοιτοι και των 2 κατευθύνσεων λαμβάνουν πτυχίο επιπέδου β (2) Όσοι επιθυμούν επιπλέον εξειδίκευση παρακολουθούν τμήματα επαγγελματικής κατάρτισης σε ΙΕΚ διάρκειας 2 εξαμήνων.

Προτείνεται επίσης το σύστημα για τη λήψη της άδειας ασκήσεως επαγγέλματος που δίνεται στους κατόχους πτυχίου επιπέδου β, (2) από τα διάφορα υπουργεία να αντικατασταθεί με σύστημα εξετάσεων πιστοποίησης παρόμοιο με εκείνο που εφαρμόζεται στα ΙΕΚ και σε περίπτωση επιτυχούς δοκιμασίας η άδεια να παρέχεται ταυτόχρονα.

Η ΟΛΤΕΕ δεν έχει εκπονήσει λεπτομερειακή πρόταση θα το κάνει όμως όταν έλθει ο κατάλληλος χρόνος.

 

4. ΔΙΕΞΟΔΟΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΤΡΙΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

 

·     Οι απόφοιτοι της θεωρητικής και της πρακτικής κατεύθυνσης μετά από επιτυχείς πανελλήνιες εξετάσεις εισάγονται σε όλα τα εκπαιδευτικά ιδρύματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης πλην της θεωρητικής κατεύθυνσης του σημερινού Ε.Λ.

Ο αριθμός των εξεταζομένων μαθημάτων θα είναι ίδιος με εκείνον του γενικού λυκείου και όπως έχει ανακοινωθεί τα μαθήματα θα είναι 6.

Από τα 6 μαθήματα τα 3 τρία θα είναι γενικής παιδείας ( Νέα Ελληνικά, Μαθηματικά, Φυσική ) και 3 μαθήματα ειδικότητας.

Η ύλη των διδασκομένων μαθημάτων γεν. παιδείας και τα θέματα των πανελληνίων εξετάσεων θα είναι διαφορετικά από εκείνα των γενικών λυκείων αφού το ωρολόγιο πρόγραμμα δεν θα είναι το ίδιο.

Καθιερώνονται ποσοστά εισαγωγής αποφοίτων Τεχνολογικού Λυκείου σε ΑΕΙ και ΑΤΕΙ  ανάλογα με τον αριθμό των παρακολουθούντων μαθητών στη Γ΄ τάξη.

Σε περίπτωση κατά τη οποία ένα ποσοστό μαθητών π.χ. του τεχνολογικού λυκείου δε συμπληρώνει τη βάση τότε το ποσοστό αυτό μεταφέρεται στους μαθητές του γενικού λυκείου και αντίστροφα.

 

5. ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΩΝ

 

Οι ειδικότητες των κατευθύνσεων ανά τομέα ορίζονται με βασικό κριτήριο την ιδιαιτερότητα της κάθε ειδικότητας π.χ. ειδικότητες που απαιτούν πολλές ώρες εργαστηριακών μαθημάτων θα λειτουργούν στην πρακτική κατεύθυνση ενώ ειδικότητες με πολλές ώρες θεωρητικών μαθημάτων στη θεωρητική κατεύθυνση.

Οι ειδικότητες στη Β΄ και στη Γ΄ τάξη σε κάθε κατεύθυνση θα είναι συναφείς αλλά όχι ίδιες π.χ. ο τομέας αισθητικής κομμωτικής θα έχει την ειδικότητα της αισθητικής στη θεωρητική κατεύθυνση και την ειδικότητα της κομμωτικής στην πρακτική.

 

6. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΤΟΥ ΕΝΙΑΙΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ

 

Η τεχνολογική κατεύθυνση του Ενιαίου Λυκείου καθιερώθηκε με το Ν. 2525/1997 με σκοπό να λειτουργήσει αρχικά κυρίως στα ΤΕΛ τα οποία θα μετατρεπόταν σε Ε.Λ.

Με την ίδρυση των ΤΕΕ οι μαθητές της Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης μεταξύ των Ε.Λ. και των ΤΕΕ προτίμησαν τα ΤΕΕ και τα μετατραπέντα ΤΕΛ σε Ε.Λ. καταργήθηκαν λόγω έλλειψης μαθητών.

Με την κατάργηση όμως του Ε.Λ., που θα γίνει και την καθιέρωση του Γενικού Λυκείου (το οποίο είναι διαφορετικό από το Ε.Λ. ) η τεχνολογική κατεύθυνση πρέπει να λειτουργήσει αποκλειστικά στην θεωρητική κατεύθυνση του Τεχνολογικού Λυκείου μετά από κάποιες αναγκαίες προσαρμογές. Το γενικό λύκειο θα λειτουργεί την θεωρητική και την πρακτική κατεύθυνση με κάποιο εκσυγχρονισμό, βεβαίως των προγραμμάτων σπουδών του.

 

 

7.Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗΣ ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣ

 

Τα ΙΕΚ θα παρέχουν μόνο επαγγελματική κατάρτιση και όχι εκπαίδευση και κατάρτιση.

Σήμερα, είναι γνωστό ότι στα τμήματα αποφοίτων Ε.Λ. των ΙΕΚ παρέχονται γνώσεις και δεξιότητες όμοιες με εκείνες που παρέχονται στον Α΄ και Β΄ κύκλο σπουδών των ΤΕΕ.

Το 1992 εποχή καθιέρωσης του θεσμού των ΙΕΚ ( Ν. 2009/1992 ) τα ΙΕΚ είχαν κυρίως στόχο να απορροφήσουν τους απόφοιτους Γενικού Λυκείου οι οποίοι δεν επιτύγχαναν στις εισαγωγικές εξετάσεις για τα πανεπιστήμια ( οι 2 στους 3 έμεναν εκτός πανεπιστημίων ) και ως εκ τούτου θα έπρεπε να χρησιμοποιήσουν μεγάλο μέρος γνώσεων και δεξιοτήτων που παρείχαν τα ΤΕΛ οι ΤΕΣ και τα ΕΠΛ.

Σήμερα όμως ο αριθμός εισαγομένων στην Ανώτατη Εκπαίδευση έχει διπλασιαστεί και το μαθητικό δυναμικό, λόγω δημογραφικού, συνεχώς μειώνεται. Με βάση των όσων αναφέραμε και με το σκεπτικό ότι η επαγγελματική κατάρτιση είναι φυσική προέκταση της επαγγελματικής και όχι της γενικής εκπαίδευσης προτείνουμε τα ΙΕΚ να λειτουργούν μόνο με απόφοιτους του τεχνολογικού λυκείου.

 

8. ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.

 

Οι ειδικότητες που λειτουργούν σήμερα στα ΤΕΕ είναι εκείνες που λειτουργούσαν στα ΤΕΛ, τις ΤΕΣ και τα ΕΠΛ αλλά και στις σχολές εργοδηγών για πολλά χρόνια. Τα σχολεία αυτά  παρείχαν επαγγελματική εκπαίδευση και όχι κατάρτιση με ειδικότητες  ευρύτερης ειδίκευσης γι΄ αυτό και ο αριθμός των ειδικοτήτων τους δεν ξεπερνούσε τις 45 ενώ ο αριθμός ειδικοτήτων των ΙΕΚ ξεπερνούσε τις 240.

Το κορυφαίο συνδικαλιστικό όργανο των καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης, εδώ και καιρό ισχυρίζεται αναληθώς ότι τα ΤΕΕ παρέχουν υποβαθμισμένη κατάρτιση, γεμίζουν τα προγράμματά τους με κατάρτιση κλπ. απόψεις οι οποίες μεταφέρθηκαν και στο ΥΠΕΠΘ και έχουν ακουσθεί από την πολιτική ηγεσία 9.

 

9.ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ - ΚΑΤΑΡΤΙΣΗ ΑΛΛΩΝ ΥΠΟΥΡΓΕΙΩΝ

 

Πάγιο αίτημα του συνδικαλιστικού κινήματος των εκπαιδευτικών της ΤΕΕ είναι ότι η εκπαίδευση πρέπει να παρέχεται μόνο από το ΥΠΕΠΘ. Για το λόγο αυτό το τεχνολογικό λύκειο πρέπει να λειτουργήσει μόνο σε σχολεία αρμοδιότητας του ΥΠΕΠΘ.

Η επαγγελματική κατάρτιση, αρχική και συνεχιζόμενη μπορεί να μεταφερθεί σε άλλα παραγωγικά υπουργεία αφού το σύστημα της επαγγελματικής κατάρτισης απευθύνεται σχεδόν αποκλειστικά σε εργατικό δυναμικό και όχι σε μαθητές.

 

10. ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΑΠΟΦΟΙΤΩΝ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ.

 

Τα επαγγελματικά δικαιώματα στις ειδικότητες των ΤΕΕ αλλά και των Τεχνολογικών Λυκείων που θα λειτουργήσουν, πρέπει να αναμορφωθούν όπου υπάρχουν και να εκδοθούν νέα σε εκείνες που δεν υπάρχουν. Θεωρούμε ότι  τα επαγγελματικά δικαιώματα στην ΤΕΕ είναι θέμα ύψιστης σημασίας.

 

Συναδέλφισσες, Συνάδελφοι

 

Από την παρουσίαση της πρότασής μας φάνηκε ότι διαφωνούμε σε βασικά σημεία με το σχέδιο νόμου που πρόκειται να ψηφισθεί. Έχουμε πλήρη επίγνωση ότι η κυβέρνηση έχει το δικαίωμα να εφαρμόσει μια μεταρρύθμιση όπως εκείνη νομίζει. Αλλά, μία μεταρρύθμιση η οποία απέχει από το προεκλογικό της πρόγραμμα,   μια μεταρρύθμιση που εμφανίζεται με πρωτόγνωρη προχειρότητα, μια μεταρρύθμιση που αναστατώνει ποικιλοτρόπως τους καθηγητές της ΤΕΕ, αυτή η μεταρρύθμιση μας βρίσκει διαμετρικά αντίθετους.

Η ΟΛΤΕΕ, όπως αντιλαμβάνεσθε, διαφωνεί με το σύνολο σχεδόν των εξαγγελθέντων και δεν πρόκειται μοιρολατρικά να δεχθεί τις εξελίξεις.

 

Οι άμεσες παρεμβάσεις της ΟΛΤΕΕ

 

  • Παράσταση στην πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΠΘ και τα κόμματα της βουλής
  • Δημοσιοποίηση των θέσεών μας και των αιτημάτων μας  με δημοσιεύσεις στον τύπο, εμφανίσεις σε τηλεοπτικούς σταθμούς και συνεντεύξεις σε ραδιοφωνικούς σταθμούς
  • Στάση εργασίας και συγκέντρωση έξω από τη βουλή όταν συζητηθεί το νομοσχέδιο
  • Ανοιχτές συγκεντρώσεις καθηγητών, γονέων κλπ στην Αθήνα και σε άλλα αστικά κέντρα.
  • Συναντήσεις με τον πρόεδρο του  παιδαγωγικού ινστιτούτου, και τον ειδικό γραμματέα διαχείρισης προγραμμάτων ΚΠΣ για τρέχοντα άμεσα προβλήματα των σχολείων
  • Εντατικοποίηση των προσπαθειών ευαισθητοποίησης των συναδέλφων για δημιουργία νέων ΕΛΤΕΕ
  • Συναντήσεις με ΑΔΕΔΥ, ΓΣΕΒΕ, ΓΣΕΕ, ΤΕΕ, ΕΕΤΕΜ.
  • Πρόσκληση συνεργασίας προς την ΟΛΜΕ για τη συγκεκριμένη υπόθεση της μεταρρύθμισης της ΤΕΕ 

 

Με αγωνιστικούς χαιρετισμούς

 

       Το  Δ.Σ. της ΟΛΤΕΕ



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Σχόλια στο άρθρο
1. Σχόλιο από τον kadrian την 08-06-2006 στις 19:12:41
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 07.06.2006 23:18:25
 
Αναγνώσθηκε 1364 φορές