Διαφόρων Φορέων

Σύλλογος Γονέων Παιδιών με Δυσλεξία & Μαθησιακά Προβλήματα


Αριθμ. Πρωτοκ. 157

Θεσσαλονίκη 17-4-2006

 

Προς

Υπουργείο Παιδείας

            Κ. Υπουργό

            Προϊστάμενο τμήματος Eιδικής Aγωγής

            Προϊστάμενο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

            Τμήμα Ειδικής Αγωγής

            Τμήμα Ξένων Γλωσσών

            Τμήμα Φιλολόγων

Όλους Ενδιαφερόμενους φορείς.

 

 

Ο σύλλογός μας χαιρετίζει την προσπάθεια βελτίωσης του νόμου 2817 που αναφέρεται στα άτομα με εκπαιδευτικές ανάγκες.

Θέλοντας να συμβάλλουμε και εμείς σ’αυτήν την προσπάθεια, σας εκθέτουμε τις απόψεις μας.

Οι απόψεις αυτές έχουν προκύψει, από προβλήματα και προβληματισμούς που απασχολούν τους γονείς παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αδιέξοδα μπροστά στα οποία έχουν βρεθεί.

Θεωρώντας πως κάθε πρόταση γεννιέται από τον στόχο μίας θέσης, εκτιμούμε  πως οι προτάσεις που έχουν γίνει για την τροποποίηση του «2817» στοχεύουν στο «μπάλωμα» της ισχύουσας νομοθεσίας και όχι στην ουσιαστική και αποτελεσματική αντιμετώπιση.

Θέση μας λοιπόν είναι, πως εφ’οσον η αντιμετώπιση γίνεται δια μέσου της εκπαιδευτικής διαδικασίας και της ψυχολογικής στήριξης των παιδιών, θα πρέπει άμεσα να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί, ώστε να μπορούν να αναγνωρίζουν ποιες μαθησιακές δυσκολίες είναι εγγενείς και πως θα τις αντιμετωπίζουν. (Τροποποιώντας την διδασκαλία τους σε πολυαισθητηριακή η οποία μπορεί να αποβεί ωφέλιμη για όλα τα παιδιά).

Ουσιαστική θεωρούμε πως θα είναι και η συμβολή των σχολικών ψυχολόγων οι οποίοι θα βοηθήσουν τον εκπαιδευτικό, τον μαθητή, τον γονιό αλλά και την μεταξύ τους συνεργασία.

Με αφετηρία αυτήν τη θέση θεωρούμε πρώτον πως τα παιδιά που θα παραπέμπονται προς διάγνωση θα’ναι πολύ λιγότερα και δεύτερον η συμβολή του εκπαιδευτικού θα’ναι ουσιαστική.

Σας παραθέτουμε λοιπόν τις προτάσεις μας. Τις προτάσεις αυτές τις έχουμε διακινήσει και άλλους συλλόγους γονέων παιδιών με δυσλεξία και μαθησιακές δυσκολίες τις χώρας και σας επισυνάπτουμε τα έγγραφα που μας έστειλαν.

 

 

Προτάσεις για το σχέδιο νόμου:

 

1. Τοποθέτηση σχολικών ψυχολόγων μέσα στα σχολεία. Σε πρώτη φάση τοποθέτηση ψυχολόγων ανά γραφείο εκπαίδευσης (σύμφωνα φυσικά με τον αριθμό του μαθητικού πληθυσμού). Ο στόχος θα πρέπει να είναι κάθε σχολείο να έχει τον σχολικό ψυχολόγο του.

 

2. Τοποθέτηση ειδικών παιδαγωγών μέσα στα σχολεία, για να μπορούν τα παιδιά και οι εκπαιδευτικοί να βοηθηθούν ουσιαστικά και εξατομικευμένα. Σε περιοχές με μικρό αριθμό σχολείων θα μπορούσε να υπάρχει ο θεσμός του περιοδεύοντος ειδικού παιδαγωγού.

 

3. `Άμεση επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όλων των βαθμίδων της εκπαίδευσης κατά το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου και το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Ιουνίου. Οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν διδαχθεί μέσα στις Πανεπιστημιακές σχολές τίποτα σχετικά με τις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες καθώς και τον τρόπο χειρισμού τους μέσα στην τάξη.

 

4. Ενημερωτικό έντυπο με βασικά χαρακτηριστικά μαθησιακών δυσκολιών αλλά και οδηγίες χειρισμού.

 

5. Επιμόρφωση όλων των σχολικών συμβούλων, σε συνεργασία με τον σύμβουλο ειδικής αγωγής.

 

6. Αναγκαίες είναι οι διευκρινήσεις για την υποχρέωση και τον τρόπο διεξαγωγής προφορικής εξέτασης καθ΄όλη την διάρκεια του σχολικού έτους. Πολλοί είναι οι εκπαιδευτικοί που δεν γνωρίζουν ότι ο νόμος προβλέπει προφορική εξέταση τόσο στα τακτικά όσο και στα έκτακτα διαγωνίσματα και όχι μόνο στις προαγωγικές εξετάσεις. Ακόμη δεν γνωρίζουν τον ακριβή τρόπο εξέτασης.

 

7. Ρυθμίσεις για τους τυχόν μετεξεταστέους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες.  Θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια για ενισχυτική διδασκαλία από ειδικό παιδαγωγό ή καθηγητή με ειδίκευση, κατά την διάρκεια του καλοκαιριού, προκειμένου να καλυφθούν τα κενά και να μπορέσει ο μαθητής να περάσει την τάξη.  Αλλιώς αφήνοντας έναν μαθητή μετεξεταστέο είναι σαν να τον τιμωρούμε αν δεν μπορούμε να του παρέχουμε την βοήθεια που απαιτείται.

 

8. Επιπτώσεις σε όσους καθηγητές αγνοούν τις γνωματεύσεις.

 

9. Δυνατότητα προφορικής εξέτασης ή μικτής εξέτασης ή διαφοροποιημένης και σε άτομα με άλλες μαθησιακές δυσκολίες, όχι μόνο δυσλεξία.

 

10. Δυνατότητα αναγνώρισης της διάγνωσης στο σχολείο και εφαρμογή εκπαιδευτικών ρυθμίσεων σε σχέση με την δυσλεξία και σε παιδιά που δεν έχουν επιλέξει τον προφορικό τρόπο εξέτασης αν και τον δικαιούνται.

 

11. Σε περίπτωση επιλογής γραπτών εξετάσεων, χορήγηση επιπλέον χρόνου.

 

12. Δυνατότητα βιντεοκάλυψης ή μαγνητοφώνησης της προφορικής εξέτασης προαγωγικών και πανελλαδικών εξετάσεων έτσι ώστε να δίνεται η δυνατότητα επαναξιολόγησης ή επαναβαθμολόγησης. 

 

13. Δημιουργία κέντρων εξετάσεως φυσικώς αδυνάτων σε κάθε πόλη ιδιαίτερα για τα νησιά και για τις παραμεθόριες περιοχές. Δεν είναι δυνατόν να μετακινούνται οι υποψήφιοι για μεγάλο χρονικό διάστημα. Αυτό δημιουργεί ανισότητα στις εκπαιδευτικές ευκαιρίες.

 

14. Ρυθμίσεις με την πρώτη και δεύτερη ξένη γλώσσα καθώς και την μουσική. Δεν είναι δυνατόν να υπάρχει ρύθμιση για τον τραυλισμό και την δυσαρθρία, σχετικά με την ξένη γλώσσα και την μουσική και να μην υπάρχει ρύθμιση για την δυσλεξία μια και αυτή είναι διαταραχή λόγου.

Προτείνουμε  να μην λαμβάνεται υπόψιν ο βαθμός της ξένης γλώσσας τόσο της πρώτης όσο και της δεύτερης όσο και της μουσικής στην εξαγωγή του μέσου όρου, καθώς και να μην μένουν μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες μετεξεταστέοι σε αυτά τα μαθήματα.

 

15. Ρυθμίσεις σχετικές με χαμηλότερες βάσεις προαγωγής στα φιλολογικά μαθήματα. Προτείνεται 2-3 βαθμούς χαμηλότερη βάση προαγωγής.

 

16. Αξιολόγηση και διάγνωση των παιδιών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μόνο από τα Ιατροπαιδαγωγικά κέντρα και τα Κέντρα Ψυχικής Υγιεινής. Έτσι τα ΚΔΑΥ θα έχουν την ευχέρεια να ασχοληθούν με την κατάρτιση και εφαρμογή του Εξατομικευμένου Εκπαιδευτικού Προγράμματος, αντικείμενο με το οποίο τώρα δεν προλαβαίνουν να ασχοληθούν.

 

17. Αποκλειστική χορήγηση διαγνώσεων από κρατικούς φορείς και όχι από ιδιώτες έτσι ώστε να διασφαλιστεί η αξιοπιστία των γνωματεύσεων.

 

18. Έρευνα και στάθμιση συγκεκριμένων τεστ στην Ελληνική γλώσσα για να μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε διαγνώσεις ανηλίκων και ενηλίκων.

 

19. Κοινό πρωτόκολλο διάγνωσης – αξιολόγησης και γνωμάτευσης από όλα τα πιστοποιημένα κέντρα. Πρέπει τα διαγνωστικά κριτήρια να είναι κοινά, καθώς κοινός και ο τρόπος σύνταξης της διάγνωσης αναλυτικός και διαφωτιστικός για κάθε ενδιαφερόμενο που την διαβάζει.

 

20. Κάλυψη και άλλων μαθησιακών δυσκολιών και ειδικών μαθησιακών δυσκολιών τόσο από το εκπαιδευτικό σύστημα όσο και από τους ασφαλιστικούς φορείς όπως η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και η υπερκινητικότητα.

 

 

21. Ρύθμιση και ενημέρωση όλων των αρμόδιων υπουργείων σχετικά με τον τρόπο διεξαγωγής εξετάσεων σε εξεταζόμενους με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

 

 

Ελπίζουμε οι προτάσεις μας να ληφθούν σοβαρά υπόψιν σας, περιμένουμε την έγγραφη θέση σας, καθώς και τις αλλαγές που προτίθεστε να κάνετε.

 

 

Συνημμένα 2 (Δύο)

 

                                                               Ευχαριστούμε για την συνεργασία.
 

Γραμματέας                                                              Πρόεδρος

Λ. Χαλάτσογλου                                                      Γ. Μπάρου

 

 

 

 

 

 

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Μπάρου Γεωργία Χρυσ. Σμύρνης 29, Καλαμαριά 55132 Θεσ/νίκη

 τηλ. 2310-449554 Fax 2310-453543

Χαλάτσογλου Λία, Αγγελοπούλου 58, Α. Τούμπα 54352, Θεσ/νίκη

 τηλ. 2310-935352, 2374-092281 e-mail milionilia@yahoo.gr, www.dyslexia-goneis.gr



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 22.05.2006 23:40:01
 
Αναγνώσθηκε 815 φορές