Φορέων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης

Η ΕΜΕ, Ο  "ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Β΄ "  ΚΑΙ Ο ΧΩΡΟΣ ΤΩΝ ΘΑΥΜΑΤΩΝ

 

 

1.      Η ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΑ ΚΑΛΑ ΚΡΑΤΕΙ

 

«κάποιος ήθελε ν’ αγιάσει…

 

Συμπληρώνονται 7 χρόνια από τη στιγμή που η στήλη «HOMO MATHEMATICUS» μπήκε στη ζωή του περιοδικού της ΕΜΕ, «ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Β΄». Μοναδική μας φιλοδοξία ήταν και είναι να δώσουμε στα παιδιά μια, όσο είναι μπορετό, νέα οπτική των Μαθηματικών. Δηλ., να δώσουμε στα παιδιά να καταλάβουν τι είναι τα Μαθηματικά, για ποιο λόγο τα διδάσκουμε στα σχολεία, που μας χρησιμεύουν, γιατί είναι το απαραίτητο εργαλείο για την πρόοδο όλων των επιστημών κι ακόμα, να διευκρινίσουμε ορισμένα «αμφιλεγόμενα» σημεία στον αχανή παράδεισο της επιστήμης των Μαθηματικών. Φροντίσαμε και έγραψαν άρθρα εκλεκτοί συνάδελφοι, είχαμε και μια διεθνή πρώτη επιτυχία. Το πλήθος των εργασιών για τη «Homo Mathematicus», όσο περνούσε ο καιρός μεγάλωνε, σε σημείο που η στήλη αναγκάστηκε να κάνει έκκληση στους συναδέλφους να στέλλουν συντομότερες εργασίες για οικονομία χώρου. Τα μηνύματα που παίρναμε (γραπτά, ηλεκτρονικά, τηλεφωνικά, προφορικά) ήταν ενέσεις ενθάρρυνσης για να συνεχιστεί η προσπάθεια αυτή.

 

…αλλά δεν τον άφηναν οι διαβόλοι» (λαϊκή παροιμία)

 

Όμως, όπως στη ζωή έτσι κι εδώ το παλιό αντιστέκεται μπρος στο καινούργιο. Εξηγούμαστε για το τι εννοούμε μ’ αυτό:

Το μεγάλο δυστύχημα για το περιοδικό «ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Β΄» ήταν κι εξακολουθεί να είναι, η έλλειψη καθοδήγησης (δηλ. υπεύθυνων για το περιοδικό) με φρέσκες ιδέες, με επαφή με τη σημερινή πραγματικότητα κι όχι με την πραγματικότητα της δεκαετίας του 1950 ή του 1960.

Εδώ θα πρέπει να αντιδιαστείλουμε τα μέλη της συντακτικής επιτροπής από τους αποκαλούμενους «υπεύθυνους με απόφαση του ΔΣ». Οι τελευταίοι, σχεδόν κατά κανόνα, ήσαν μέλη του ΔΣ της ΕΜΕ και (άγνωστο αν είναι σκόπιμο ή συμπτωματικό) διακρίνονταν από ένα είδος συντηρητισμού, με την έννοια «να μη αλλάξει τίποτε στα "πατροπαράδοτα" χαρακτηριστικά του περιοδικού». Για να μη ξεχνούν, οι της συντακτικής επιτροπής, ποιος έχει το «πάνω χέρι», φρόντιζαν οι «υπεύθυνοι» να τους το…υπενθυμίζουν. Κλασικό παράδειγμα το κόψιμο της στήλης «Homo Mathematicus» από το τεύχος 37 το Φθινόπωρο του 2000, χωρίς καμιά ενημέρωση των υπευθύνων της. Σκοπός: ο συνετισμός του υπεύθυνου της στήλης γιατί είχε περισσότερες αντιστάσεις απ’ όσες…επιτρέπονταν.

Η κατάσταση αυτή εκτραχύνθηκε από το Φθινόπωρο του 2005 οπότε δημιουργήθηκε «Εκτελεστική Γραμματεία» με πρόεδρο (Αντώνης Κυριακόπουλος) , δύο αντιπροέδρους (Βαγγέλης Ευσταθίου, Γιώργος Τασσόπουλος), γραμματέα (Παναγιώτης Χριστόπουλος) και άλλα τέσσερα μέλη (σύνολο 8 μέλη !!!!…). Τη γραμμή πλεύσης αυτής της εκτελεστικής γραμματείας την έδωσε ο Κυριακόπουλος ήδη από το Μάρτη του 2005, όταν από το βήμα της συνέλευσης της ΕΜΕ τόνισε πως κάποιες στήλες θα πρέπει να καταργηθούν και ανέφερε σαν παράδειγμα τη στήλη «Homo Mathematicus» και τη στήλη για τα αρχαία ελληνικά Μαθηματικά, γιατί (κατά τη γνώμη του) «Μαθηματικά σημαίνει μόνο ασκήσεις». Από εκείνη τη στιγμή, με τον ένα ή τον άλλο τρόπο, η στήλη μπήκε στο στόχαστρο, με αποκορύφωμα το τεύχος 59 (Άνοιξη του 2006) όπου με απόφαση των Α. Κυριακόπουλου και Βαγγ. Ευσταθίου κόπηκε ολόκληρη η στήλη «Homo Mathematicus», χωρίς οι υπεύθυνοι της στήλης να ερωτηθούν ή, έστω, να ενημερωθούν. Δεν είχαν καν τη στοιχειώδη ευαισθησία στη θέση της στήλης να βάλλουν ένα μικρό αναγγελτικό με το οποίο να εξηγούν στους αναγνώστες για πιο λόγο απουσιάζει η στήλη. Αυτό είναι πάγια διεθνής πρακτική στα σοβαρά περιοδικά, όμως οι άνθρωποι αυτοί …..

 

Όλα αυτά με τη δικαιολογία πως δεν υπήρχε χώρος. Αξίζει τον κόπο να αναφερθούν μερικές λεπτομέρειες για του λόγου το αληθές:

▪ ενώ η ύλη του περιοδικού είχε φύγει για το τυπογραφείο, έλαβα στο κινητό μου τηλέφωνο ένα μήνυμα του Α. Κυριακόπουλου που σε τόνο τελεσιγραφικό μου ανακοίνωνε πως «κύριε Κερασαρίδη, το άρθρο σας δεν μπορεί να δημοσιευθεί λόγω έλλειψης χώρου στο περιοδικό». Δηλ. ολόκληρη η στήλη χαρακτηρίστηκε σαν άρθρο και κόπηκε. Σε διαμαρτυρία μου η απάντηση ήταν: είναι μια στήλη που δεν χρειάζεται. Οι Α. Κυριακόπουλος και Βαγγ. Ευσταθίου αποφάνθηκαν, αποφάσισαν και εκτέλεσαν…….

▪ Για να δούμε, όμως, κατά πόσο ισχύει το επιχείρημα της έλλειψης χώρου.

Στο τεύχος 57 ο Α. Κυριακόπουλος μπαίνει στο περιοδικό με τη στήλη «Στοιχεία Μαθηματικής Λογικής» και με έκταση 5 σελίδων, αφού προηγούμενα (με τη δικαιολογία της έλλειψης χώρου) «έκοψε» μια σειρά εργασιών διαφόρων συναδέλφων.

Στο τεύχος 58 ο Α. Κυριακόπουλος επικαλείται έλλειψη χώρου στο περιοδικό, κόβει ολόκληρη τη στήλη «Ιστορικές Μαθηματικές Αναφορές» και άρθρα άλλων συναδέλφων και για να συμβάλει στην εξοικονόμηση χώρου στο περιοδικό…πριμοδοτεί τη δική του στήλη με δύο επιπλέον σελίδες, δηλ., η στήλη του από 5 σελίδες καταλαμβάνει ήδη 7 ολόκληρες σελίδες. Να ‘ταν μόνο αυτό; στο ίδιο τεύχος βάζει την ομιλία του και τη φωτογραφία του από κάποια εκδήλωση της ΕΜΕ (σύνολο άλλες 5 σελίδες) και τα…δακτυλικά του αποτυπώματα στο εξώφυλλο.

Στο τεύχος 59 κόβει ολόκληρη τη στήλη «Homo Mathematicus» και η δική του στήλη καταλαμβάνει 6 ολόκληρες σελίδες. Βάζει και τα… δακτυλικά του αποτυπώματα στο εξώφυλλο.

Αυτό θα πει «οικονομία χώρου» από τους υπεύθυνους του περιοδικού, τους «διορισμένους από το ΔΣ της ΕΜΕ».

2.   ΠΟΙΟΣ ΕΥΘΥΝΕΤΑΙ;

 

Αυτή η νοοτροπία των "υπευθύνων" της ΕΜΕ (του να αποφασίζουν και να πράττουν, παρά και ενάντια στη γνώμη των πολλών), δεν είναι τωρινό φαινόμενο˙ είναι διαχρονική και τα βλαπτικά της αποτελέσματα επίσης διαχρονικά. Το πιο σοβαρό, όμως, είναι πως οι βλαπτικές επιπτώσεις δρουν συσσωρευτικά στη συνείδηση των συναδέλφων με αποτέλεσμα, μακροπρόθεσμα, να εγκαθίστανται αισθήματα απάθειας έως και εχθρικότητας απέναντι στο ιστορικό μας σωματείο. Είναι κοινός τόπος η διαπίστωση στο πως αντιδρούν οι συνάδελφοι όταν τους λες να έρθουν να προσφέρουν τις γνώσεις και ικανότητές τους στις επιτροπές. Ο νόμος περί τύπου δεν επιτρέπει να σταχυολογήσω μερικές από τις πιο συχνές απαντήσεις τους.

Προσωπικά, έχω καταγγείλει "άπειρες" φορές τέτοια κρούσματα, αλλά «φωνήν βοώντος εν τη ερήμω».  Διάφοροι συνάδελφοι της συντακτικής επιτροπής καταγγέλλουν, κατά καιρούς, θλιβερά περιστατικά. Στις διάφορες εκπαιδευτικές ιστοσελίδες δημοσιεύονται, επίσης, καταγγελίες. Και, όμως, οι "υπεύθυνοι" ποτέ (πλην μιας περίπτωσης) δεν βγήκαν να ανασκευάσουν αυτές τις καταγγελίες.

Στο σημείο αυτό μπαίνει ένα σημαντικό ερώτημα: «δεν τους ενδιαφέρει αυτή η κατάσταση;» ˙ μερικοί απαντούν πως το πρόβλημά τους δεν είναι η μαζικότητα αλλά το ποιος θα έχει το πάνω χέρι, έστω κι αν τιναχτούν όλα στον αέρα...

Προσωπικά πιστεύω πως η τέτοια στάση δεν είναι το αποτέλεσμα κάποιας "ιδιαιτερότητας" μεμονωμένων "υπευθύνων", αλλά έκφραση μιας κυρίαρχης άποψης του ΔΣ της ΕΜΕ. Πως αλλιώς να εξηγηθεί το φαινόμενο να καταγγέλλεις στα μέλη του ΔΣ και παρόλα αυτά τα θλιβερά φαινόμενα να συνεχίζονται;

Η γνώμη μου είναι πως, για όλα αυτά, ευθύνονται όλα τα μέλη του ΔΣ της ΕΜΕ μηδενός εξαιρουμένου, όπως προβλέπει και το σχετικό άρθρο του καταστατικού.

Κύριοι του ΔΣ της ΕΜΕ, είστε όλοι σας εξίσου υπεύθυνοι γι’ αυτά τα θλιβερά περιστατικά. Δεν μπορείτε να εξακολουθείτε να παριστάνετε το ανήξερο.

 

3. ΕΝΑ ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΟ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ "ΚΑΜΩΝΟΝΤΑΙ"

ΠΩΣ ΔΕΝ ΓΝΩΡΙΖΑΝ

 

Το παρακάτω κείμενο μοιράστηκε (γραπτά ή ηλεκτρονικά) σε εκατοντάδες παραλήπτες και, φυσικά, στα μέλη του ΔΣ της ΕΜΕ. Το αφιερώνω σε όσα μέλη του ΔΣ "καμώνονται" τον ανήξερο.

 

Σας παραθέτουμε τα κύρια σημεία του κειμένου:

 

 

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ – ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ ΣΕ ΔΙΑΛΟΓΟ

ΠΑΝΩ ΣΤΗ ΦΥΣΙΟΓΝΩΜΙΑ ΤΟΥ  "ΕΥΚΛΕΙΔΗ Β΄"

 

       από τον Γιάννη Κερασαρίδη

Άλιμος, Σεπτέμβρης 2005

 

«Το μέλλον των Μαθηματικών βρίσκεται στις σχέσεις τους με τις άλλες επιστήμες, και το μέλλον των άλλων επιστημών βρίσκεται στη μαθηματική μοντελογράφηση των διαδικασιών που μελετάνε»

(L. ILIEV, ακαδημαϊκός, από το: «Μαθηματικά και ανάπτυξη»)

 

§1.  Με αφορμή (και όχι μόνο) κάποια εμμονή

Στα πλαίσια των, ανά 15-νθήμερο, συναντήσεων της συντακτικής επιτροπής του "ΕΥΚΛΕΙΔΗ Β΄", και συγκεκριμένα την Τρίτη 20/9/2005, ο συνάδελφος Αντώνης Κυριακόπουλος (στο εξής: Α.Κ.), μέλος του ΔΣ και υπεύθυνος του ΔΣ για τον "ΕΥΚΛΕΙΔΗ Β΄", με πληροφόρησε πως λόγω υπερβολικού φόρτου δημοσιευμάτων για το τεύχος 57, θα γίνουν περικοπές στην ύλη κάποιων μόνιμων στηλών. Συγκεκριμένα (και όσον αφορά τη στήλη "Homo mathematicus", της οποίας την επιμέλεια έχει ο γράφων), πρότεινε «αν παραστεί ανάγκη», θα περικοπούν περίπου οι δύο, από τις τέσσερις σελίδες που η στήλη διαθέτει…. και μου συνέστησε το περιεχόμενο της στήλης να γίνει «πιο μαθηματικό»…Είναι φανερό πως ο γράφων προέβαλε τις αντιρρήσεις του και τα σχετικά επιχειρήματα.

Αυτή η τοποθέτηση του συναδέλφου Α.Κ., δεν ήταν "κεραυνός εν αιθρία". Και στο παρελθόν αναφέρθηκε δημοσίως (από το βήμα της εκλογο-απολογιστικής συνέλευσης, 27/2/2005), στην αναγκαιότητα να καταργηθούν κάποιες στήλες του περιοδικού και, σαν παράδειγμα, ανέφερε τη "Homo mathematicus"……..

§2. Δύο θεμελιώδη ερωτήματα

(που παρέμειναν αναπάντητα από την ελληνική μαθηματική κοινότητα)

 

Από χρόνια ο γράφων, "πασχίζει" να αναδείξει μια ιδιοτυπία της ελληνικής πραγματικότητας˙ η ελληνική μαθηματική κοινότητα δεν έχει απαντήσει ακόμη σε δύο καίριας σημασίας ερωτήματα:

ερώτημα α΄: «ποια είναι η ουσία των Μαθηματικών» και 

ερώτημα β΄:«για ποιο λόγο διδάσκουμε τα Μαθηματικά από την Α΄ Δημοτικού μέχρι και τη Γ΄ Λυκείου»

Την ευθύνη γι’ αυτό έχουν τα Μαθηματικά Τμήματα των πανεπιστημίων και η, περί πολλά ασχολούμενη, Ε.Μ.Ε. Όταν απαντήσουμε σ’ αυτά τα ερωτήματα, τότε με μεγάλη ευκολία θα πάρουν απάντηση και άλλα ερωτήματα που έλκουν την καταγωγή τους απ’ αυτά˙ όπως, για παράδειγμα, ποια και πόσα θα διδάξουμε στην κάθε βαθμίδα εκπαίδευσης, πως θα διδαχθούν ανάλογα με το αντικείμενο και την ηλικία, ποια διάταξη θα δώσουμε στα διδακτέα αντικείμενα, κλπ.

Είναι γνωστό πως η διδασκαλία ενός αντικειμένου μπορεί να γίνει κατά τρεις τρόπους α. προφορικά (από τον διδάσκοντα), β. γραπτά (από τα βιβλία και τα περιοδικά), γ. ηλεκτρονικά. Εμάς, αυτό που θα μας απασχολήσει στην παρούσα είναι η διδασκαλία μέσω του γραπτού λόγου. Αυτό επιδιώκεται μέσω πληθώρας βιβλίων και περιοδικών που εκδίδει η ΕΜΕ. Εμείς θα κάνουμε λόγο για τον "ΕΥΚΛΕΙΔΗ Β΄".

Πριν ασχοληθούμε με το περιοδικό θα απαντήσουμε, κυριολεκτικά επιγραμματικά, 1. στα θεμελιώδη ερωτήματα που θέσαμε στην αρχή[1] αυτής της παραγράφου, κι ακόμα, 2. πώς αντιλαμβανόμαστε τη φύση και το ρόλο της ΕΜΕ.

 

ερώτημα α΄: ποια είναι η ουσία των Μαθηματικών;

Το μαθηματικό μοντέλο παριστάνει ένα μαθηματικό πρόβλημα, το οποίο πρέπει να λυθεί. Σ΄ αυτό περιέχεται πληροφορία, απ΄ την οποία πρέπει να εξαχθούν αποτελέσματα, δηλ., η πληροφορία να γίνει αντικείμενο επεξεργασίας. Η επεξεργασία της πληροφορίας στη μαθηματική μοντελογράφηση γίνεται με μαθηματικές μεθόδους. Η επεξεργασία της πληροφορίας των μαθηματικών μοντέλων για την εξαγωγή αποτελεσμάτων απ΄ αυτά, δηλ., η λύση των μαθηματικών προβλημάτων που παριστάνονται στα μοντέλα, αποτελεί μαθηματική μέθοδο, η οποία ονομάζεται μαθηματική πληροφορική. Η πληροφορική αποτελεί την ουσία των Μαθηματικών.

ερώτημα β΄: για ποιο λόγο διδάσκουμε τα Μαθηματικά από την Α΄ Δημοτικού μέχρι και τη Γ΄ Λυκείου;

Κατά τη γνώμη του γράφοντος, τα  Μαθηματικά τα διδάσκουμε στα παιδιά με σκοπό:

α) με όχημα τα Μαθηματικά (μεταξύ άλλων), μέσω των άλλων επιστημών, να γνωρίσουν τη Φύση και την Κοινωνία και να τις μετασχηματίζουν επιστημονικά προς όφελος της ανθρωπότητας

β) να μάθουν να αναγνωρίζουν και να αξιοποιούν πληροφορίες που πέφτουν στην αντίληψή τους

γ) να αντλούν αισθητική απόλαυση και ικανοποίηση από τη δημιουργία τους

 

§3. Η ΕΜΕ, η κοινωνία και τα Μαθηματικά

Η παρουσία της ΕΜΕ στην κοινωνία γίνεται αντιληπτή κατά δύο τρόπους: α) άμεσα και β) έμμεσα

α) Η άμεση παρουσία.

Η άμεση παρουσία στο κοινωνικό σώμα συνίσταται στο να λαμβάνει γνώση (ο απλός πολίτης) των ιδεών και των παρεμβάσεων της ΕΜΕ, δηλ., να έχει πρόσβαση σε όσα τον αφορούν. Αυτή η παρουσία υλοποιείται  μέσα από πολλούς τρόπους, μερικοί απ’ τους οποίους είναι  α1. Οι δημόσιες παρεμβάσεις (ΜΜΕ έντυπα και ηλεκτρονικά) για θέματα εκπαίδευσης και ειδικότερα για θέματα μαθηματικής παιδείας (αναλυτικά και ωρολόγια προγράμματα, σχολικά βιβλία, συνθήκες σπουδών, χαρακτήρας του εκπαιδευτικού συστήματος), κριτική του κρατούντος συστήματος εισαγωγικών εξετάσεων και υπόδειξη, ενδεχομένως, κάποιου άλλου ή βελτίωσης του υπάρχοντος κλπ. κλπ.,  α2. Οι γνωστοί διαγωνισμοί (Θαλής, Ευκλείδης, Αρχιμήδης, Βαλκανιάδες, Ολυμπιάδες),  α3. Τα ετήσια συνέδρια,  α4. Τα περιοδικά για μαθητές (Ευκλείδης Α΄, Ευκλείδης Β΄) κλπ. κλπ.

β) Η έμμεση παρουσία.

Η έμμεση παρουσία υλοποιείται αποκλειστικά μέσα από την κοινότητα των μαθηματικών ˙ μέσο αυτής, διαχέεται στο υπόλοιπο κοινωνικό σώμα. Η παρουσία αυτή παίρνει διαφορετικές μορφές, ανάλογα με τον εργασιακό χώρο στον οποίο δραστηριοποιείται ο κάθε συνάδελφος.

Από τα παραπάνω προκύπτει ότι ένα επιστημονικό σωματείο, όπως η ΕΜΕ, δεν είναι (ούτε μπορεί να είναι) μία κλειστή λέσχη όπου οι "επιστήμονες" απομονωμένοι από τον "χύδην όχλο" κατεβάζουν τις "μεγάλες ιδέες" τους κλπ., κλπ. Κάθε επιστημονικό σωματείο είναι ένα κέντρο παραγωγής ιδεών που επηρεάζουν, επηρεάζονται και ενδιαφέρουν το κοινωνικό σύνολο.

Κατά τη γνώμη του γράφοντος, η ΕΜΕ δεν είναι το Μαθηματικό Τμήμα κάποιου Πανεπιστημίου ούτε κάποιος Τομέας του, ούτε Παιδαγωγικό Τμήμα κάποιας βαθμίδας εκπαίδευσης αλλά ούτε Ερευνητικό Κέντρο στα Μαθηματικά ή στη Διδακτική τους ή στην Ιστορία τους. Όλα αυτά είναι αρμοδιότητα ξεχωριστών Σχολών, Τμημάτων, Τομέων και Κέντρων. Ποια, όμως, είναι η αρμοδιότητα της ΕΜΕ; Κατά τη γνώμη μας: η ΕΜΕ είναι (ή θα πρέπει να είναι) το κέντρο απ’ το οποίο πρέπει να περνούν τα πληροφοριακά ρεύματα σχετικά με τις ιδέες, που παράγονται ή φθάνουν στα παραπάνω σημεία και όχι μόνο, και σχετίζονται άμεσα ή έμμεσα με τα Μαθηματικά. Η ΕΜΕ δεν περιορίζεται στο ρόλο του "δοχείου" τέτοιων πληροφοριών˙ τις εντάσσει στη διαδικασία της διαπάλης απ’ την οποία προκύπτει σύνθεση. Το προϊόν της σύνθεσης διαχέεται προς την κατεύθυνση των παραπάνω σημείων και προς την κοινωνία για να υποστεί τη δοκιμασία της πράξης, απ’ την οποία θα αποδειχθεί αν θα "μείνει" ή θα "φύγει".

 

§4. Τι είναι το "μαθηματικό" περιοδικό

Αν θέλουμε η όποια θέση μας να έχει κάποιο κύρος, θα πρέπει να απαντήσουμε προηγούμενα σε δύο ερωτήματα:

1α) «Τι είναι ένα μαθηματικό περιοδικό;»,

1β) «Ο "ΕΥΚΛΕΙΔΗ Β΄" είναι προϊόν του κοινού εμπορικού κυκλώματος;».

Ως προς το ερώτημα (1α):

Κατά τη γνώμη του γράφοντος ένα περιοδικό θα χαρακτηρίζεται ως «μαθηματικό», αν εξυπηρετεί έναν ή περισσότερους από τους παρακάτω σκοπούς α) παρουσιάζει πρωτοποριακές εργασίες στα Μαθηματικά, θεωρώντας τα ως κλειστό ή ως ανοικτό σύστημα, β) παρουσιάζει θέματα της ιστορίας των Μαθηματικών (όχι, βέβαια, με την έννοια βιογραφικής παρουσίασης των δημιουργών, ούτε του χρονικού των δημιουργιών), αλλά με την έννοια της διαλεκτικής σχέσης ανάμεσα στην ανάπτυξη των Μαθηματικών και την ανάπτυξη των άλλων επιστημών, σχέσης που οδηγεί στην ανάπτυξη της κοινωνίας, γ) παρουσιάζει θέματα φιλοσοφίας των Μαθηματικών, δ) παρουσιάζει θέματα διδακτικής των Μαθηματικών, ε) παρουσιάζει εργασίες με αντικείμενο το ποια και πόσα Μαθηματικά πρέπει να διδάσκονται στις διάφορες βαθμίδες της εκπαίδευσης από την προσχολική μέχρι τη μεταπτυχιακή βαθμίδα, στ) τεκμηριώνει στη συνείδηση των αναγνωστών του ότι τα Μαθηματικά είναι πολύτιμα για την ανάπτυξη της κοινωνίας, αναδεικνύει την πραγματική φύση της μαθηματικής επιστήμης, τεκμηριώνει την άποψη ότι η κατανόηση των Μαθηματικών δεν είναι θέμα εκμάθησης "κόλπων" και "διαστροφικών" θεμάτων

Ως προς το ερώτημα (1β):

Δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία πως ο «ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Β΄» είναι όργανο επιστημονικού σωματείου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και μάλιστα ενός από τα αρχαιότερα στη χώρα μας. Άρα εκφράζει τη γραμμή αυτού του σωματείου στο χώρο προς τον οποίο απευθύνεται.

 

§5. Τι είναι ο  "ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Β΄"

Πεποίθησή του γράφοντος είναι πως ο «ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Β΄»:

i) ανήκει στην κατηγορία των μαθηματικών περιοδικών, άρα  θα πρέπει να δεσμεύεται από τις προδιαγραφές (α,…,στ) της §4,

ii) απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε παιδιά σχολικής ηλικίας και δευτερευόντως σε μαθηματικούς, άρα θα πρέπει ως προς μεν το περιεχόμενο να δεσμεύεται από τις προδιαγραφές (β,…,στ) της §4, ως προς δε το επίπεδο να είναι συμβατό με την ηλικία στη οποία απευθύνεται,

iii) είναι όργανο της επιστημονικής ένωσης των μαθηματικών, άρα θα πρέπει να «χαράζει δρόμους», να προτείνει φιλοσοφία στην αντιμετώπιση μαθηματικών θεμάτων και όχι δρόμους εντυπωσιασμού

§6. Τα ξένα αντίστοιχα περιοδικά

Ο γράφων είναι βέβαιος πως ο Α.Κ. γνωρίζει εκείνα τα ξένα μαθηματικά περιοδικά, τα οποία είναι συμβατά με τον «ΕΥΚΛΕΙΔΗ Β΄», κι ακόμη είναι εξίσου βέβαιος πως σε κανένα απ΄ αυτά δεν λείπουν στήλες του τύπου της “Homo mathematicus” και όχι μόνο. Το πιο γνωστό ξένο περιοδικό που, σχεδόν, συμπίπτει με τον «ΕΥΚΛΕΙΔΗ Β΄», είναι το βουλγάρικο "me ma ta" το οποίο, σε κάθε τεύχος του, αφιερώνει τις 4 τουλάχιστον πρώτες σελίδες του (από ένα σύνολο 62 σελίδων), για την παρουσίαση στους μαθητές της βιογραφίας και του έργου μεγάλων μαθηματικών. Και, το πιο καταπληκτικό, διαθέτει και μια άλλη μόνιμη στήλη στην προμετωπίδα της οποίας είναι το σκίτσο του Αρχιμήδη, με ανάλογο περιεχόμενο (!).

Προκαλεί εντύπωση η εμμονή κάποιων στην παρωχημένη άποψη ότι «Μαθηματικά σημαίνει ασκήσεις». Αυτή είναι η συνταγή των φροντιστηριακών βιβλίων (πραγματικά πετυχημένη για τέτοιο σκοπό), όμως οι άνθρωποι αυτοί ξεχνούν (ή "ξεχνούν") πως ο «ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Β΄» δεν είναι φροντιστηριακή έκδοση˙ είναι όργανο επιστημονικού σωματείου, άρα ξένος προς τέτοιες λογικές.

Ο γράφων, στο τεύχος 43(έτος 2002, σελ. 40-44), έκανε μια απόπειρα πρότασης σχετικά με το πώς βλέπει την παρουσίαση της καθαυτό μαθηματικής ύλης. Αυτό σε συνδυασμό με την υπόλοιπη ύλη (οι στήλες που κατά τη γνώμη κάποιων πρέπει να «καταργηθούν»), αποτελούν την πρόταση του γράφοντος προς συζήτηση στη συντακτική επιτροπή του «ΕΥΚΛΕΙΔΗ Β΄».

με εκτίμηση

Γιάννης Κερασαρίδης

e-mail: kerasaridis@yahoo.gr

 

 



[1] Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις απόψεις και τις προτεινόμενες λύσεις του γράφοντος, μπορείτε να βρείτε: α) στα Πρακτικά των Συνεδρίων Μαθηματικής Παιδείας (εκδόσεις: ΕΜΕ), β) στο 1ο και 2ο Συνέδριο του Τομέα Διδακτικής του Μαθηματικού Τμήματος του πανεπιστημίου Αθηνών, γ) στο περιοδικό "ΘΕΜΑΤΑ ΠΑΙΔΕΙΑΣ" (εκδόσεις: "Όμιλος Εκπαιδευτικού Προβληματισμού"),  δ) στα Πρακτικά των 1ης, 2ης, 3ης Διημερίδας του 1ου Ε.Λ. Ελληνικού (υπό την αιγίδα των: Δ΄ Διεύθυνσης Δευτ/μιας Εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ, του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου και του Οργανισμού Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, αντίστοιχα), ε) στο δημοσίευμα «Περί Προόδων», στο περιοδικό "ΕΥΚΛΕΙΔΗΣ Β΄",  τεύχ. 43, 2002)

 



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 08.05.2006 22:15:01
 
Αναγνώσθηκε 716 φορές