Ειδήσεις & Άρθρα επικαιρότητας για την εκπαίδευση

Προτάσεις - βόμβες για AEI και TEI

Bάζουν φρένο στους αιώνιους φοιτητές και τους «ιπτάμενους» καθηγητές. «Mαχαίρι» στις μετεγγραφές προς τα κεντρικά AEI

ΝΙΚΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ

Χρονικό όριο στη διάρκεια των πανεπιστημιακών σπουδών για τους νέους φοιτητές, οι οποίοι θα χάνουν τη φοιτητική ιδιότητα αν υπερβούν κατά 50% τα κανονικά έτη φοίτησης, αλλά θα έχουν και δικαίωμα να διακόψουν έως 2 χρόνια τις σπουδές τους, προτείνει το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας.

 
Εν όψει των ριζικών αλλαγών στον νόμο-πλαίσιο για τη λειτουργία των ελληνικών πανεπιστημίων που θα ψηφιστεί τον ερχόμενο Ιούνιο, όπως έχει δηλώσει η υπουργός Παιδείας κ. Μαριέττα Γιαννάκου, συνεδρίασε χθες η επιτροπή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης του ΕΣΥΠ υπό τον καθηγητή κ. Θάνο Βερέμη και τον γραμματέα του υπουργείου κ. Αθ. Κυριαζή και κατέληξε σε ένα προσχέδιο προτάσεων, το οποίο περιλαμβάνει πλήθος μεταρρυθμίσεων που θα φέρουν τα πάνω - κάτω στα πανεπιστήμια.

Οι προτάσεις αυτές θα οριστικοποιηθούν στις 2 Μαΐου σε επόμενη συνεδρίαση της επιτροπής και κατόπιν το υπουργείο Παιδείας θα προωθήσει τον νέο νόμο, ο οποίος θα αντικαταστήσει τον υπάρχοντα νόμο-πλαίσιο που συμπλήρωσε πλέον 24 χρόνια εφαρμογής.

Ανάμεσα στις προτεινόμενες αλλαγές (οι περισσότερες από τις οποίες αναμένεται να γίνουν δεκτές από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας) είναι διατάξεις που βάζουν τέλος στο φαινόμενο των αιώνιων φοιτητών και των «ιπτάμενων» καθηγητών. Μπαίνει «μαχαίρι» στις μετεγγραφές από τα περιφερειακά προς τα κεντρικά AEI, ενώ προτείνεται δημιουργία Ιατρικού Πανεπιστημίου, όπως και αλλαγές στο πανεπιστημιακό άσυλο και συμμετοχή των φοιτητών στις πρυτανικές εκλογές.

Επίσης προτείνεται η εισαγωγή οικονομικού μάνατζερ στα AEI, κόβονται τα προνόμια όσων διδασκόντων επιλέξουν να έχουν σχέση μερικής απασχόλησης με τα πανεπιστήμια, ενώ η πλήρης και αποκλειστική απασχόληση που προτείνεται για το διδακτικό προσωπικό των πανεπιστημίων θα οδηγεί και σε αυξημένες αποδοχές.

ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ
Μέτρα για τους «ιπτάμενους» - και αξιολόγηση από φοιτητές
ΟΡΙΣΜΕΝΟΙ πανεπιστημιακοί χαρακτηρίζονται από τη συχνή απουσία τους από τις παραδόσεις. H διευκόλυνση που τους παρέχει μάλιστα η επαγγελματική αλληλεγγύη των συναδέλφων και η σιγή των φοιτητών έχει καταστήσει το φαινόμενο των «απόντων» ενδημικό σε ορισμένες Σχολές. Γι' αυτό προτείνεται στο εξής κάθε διδάσκων να δηλώνει στο τέλος του ακαδημαϊκού εξαμήνου την ύλη που δίδαξε με εγγύηση ότι πραγματοποιήθηκε, ενώ με την αξιολόγηση που θα κάνουν οι φοιτητές για το διδακτικό έργο των καθηγητών, να διευκρινίζεται ως απάντηση στις σχετικές ερωτήσεις, αν ο διδάσκων παρέδιδε τα μαθήματα ανελλιπώς, ήταν καλά προετοιμασμένος και κατανοητός. Επίσης, η επιτροπή προτείνει την κατανομή των φοιτητών σε μικρότερες μονάδες τάξεων με έως ογδόντα φοιτητές προκειμένου να δημιουργηθεί μικρότερη αναλογία διδασκομένων - διδασκόντων και συνεπώς μεγαλύτερος έλεγχος των απουσιών.

ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΑ
Τέλος το ένα και μοναδικό - ψαλίδι και στα δωρεάν
ΣΕ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ του σημερινού συστήματος της διανομής ενός και μοναδικού συγγράμματος ανά μάθημα η προτιμότερη λύση θα ήταν η προμήθεια αρκετών βιβλίων ανά μάθημα. Με τον τρόπο αυτό, και με βάση μία επαρκή και σχολιασμένη βιβλιογραφία εκ μέρους των διδασκόντων, έναν οδηγό μελέτης και πλήρη ηλεκτρονική ιστοσελίδα για κάθε μάθημα, θα καταργηθεί η πλάνη της καθηγητικής «αυθεντίας» που απορρέει από το μοναδικό σύγγραμμα. Στο ενδιάμεσο, προτείνεται να εφαρμοστούν εναλλακτικές δυνατότητες, όπως θέσπιση κουπονιών για την προμήθεια συγγραμμάτων της επιλογής των φοιτητών, η μαζική προμήθεια εκ μέρους των Σχολών επαρκούς αριθμού αντιτύπων συγγραμμάτων, με σκοπό τον δανεισμό τους στους φοιτητές για ορισμένο χρονικό διάστημα ή ο περιορισμός της δωρεάν διανομής καινούργιων συγγραμμάτων στα μαθήματα κορμού και η προσφυγή σε δανεισμό των συγγραμμάτων για τα μαθήματα επιλογής. Σκοπός είναι οι εξοικονομούμενοι πόροι να διατεθούν για την επέκταση των συλλογών των Πανεπιστημιακών Βιβλιοθηκών.

ΑΣΥΛΟ
Αλλαγή στον τρόπο αποφάσεων
ΠΡΟΚΕΙΜΕΝΟΥ να αντιμετωπιστούν τα σημερινά προβλήματα, προτείνεται η αντικατάσταση της υφιστάμενης Επιτροπής Ασύλου από το Πρυτανικό Συμβούλιο. Οι αποφάσεις θα λαμβάνονται με πλειοψηφία των 2/3 των παρόντων. Σε περίπτωση αδυναμίας λήψης απόφασης, ο πρύτανης παραπέμπει το θέμα στη Σύγκλητο που συγκαλείται εκτάκτως και αποφασίζει επίσης με πλειοψηφία των 2/3 των παρόντων.

IATPIKH
Αυτόνομο πανεπιστήμιο
ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ η δημιουργία αυτόνομου Ιατρικού Πανεπιστημίου, στο οποίο θα υπαχθούν όλες οι υπάρχουσες Ιατρικές Σχολές της χώρας καθώς και όσες Σχολές έχουν ως αντικείμενο τα θέματα υγείας (Οδοντιατρικές, Νοσηλευτικές, Φαρμακευτικές κ.λπ.) Στο ίδρυμα αυτό θα θεσπιστούν ειδικές διατάξεις για τη φοίτηση, αλλά και άλλες, που όπως είπε ο κ. Βερέμης, θα έχουν στόχο να περιορίσουν την καθηγητική οικογενειοκρατία που υπάρχει σήμερα στις Ιατρικές Σχολές. Αυτή η πρόταση κατατέθηκε μόλις χθες - και έτσι δεν περιέχεται στο προσχέδιο.

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΦΟΙΤΗΣΗΣ
Δεν θα ξεπερνά το 50% των προπτυχιακών σπουδών
ΑΝΩΤΑΤΟ XPONIKO όριο φοίτησης στις προπτυχιακές σπουδές προτείνεται να είναι ο ελάχιστος αριθμός εξαμήνων που απαιτούνται για τη λήψη του πτυχίου προσαυξανόμενος κατά 50% ή διπλασιαζόμενος για εργαζόμενους φοιτητές ή για γονείς ανήλικων τέκνων. Εργαζόμενος θεωρείται ο φοιτητής που κατά τη διάρκεια των σπουδών του είχε, επί τουλάχιστον ένα έτος, πλήρη απασχόληση με ασφαλιστική κάλυψη. Ο φοιτητής θα έχει το δικαίωμα να διακόπτει, με έγγραφη δήλωσή του προς τη γραμματεία του Τμήματος, τις σπουδές του για ένα έως τέσσερα το πολύ εξάμηνα, συνεχόμενα ή μη, που δεν θα προσμετρώνται στον παραπάνω ανώτατο χρόνο σπουδών. Μετά την πάροδο του ανώτατου χρόνου σπουδών θα χάνει τη φοιτητική ιδιότητα. Συμμετοχή του σε εξετάσεις δεν είναι δυνατή.

Για τους νέους φοιτητές
Οι διατάξεις αυτές θα εφαρμόζονται για τους φοιτητές που θα εγγράφονται σε πανεπιστήμια από το 2006-2007 ενώ για τους ήδη φοιτούντες θα θεσπιστούν μεταβατικές διατάξεις. Μία τέτοια λύση θα πρέπει να συνοδεύεται από μέτρα που να ενισχύουν τη φοίτηση των οικονομικά ασθενέστερων φοιτητών. H ενίσχυσή τους θα μπορούσε να γίνει μέσω ανταποδοτικών υποτροφιών (με υποχρέωση, για παράδειγμα, επιτυχούς εξέτασης σημαντικού αριθμού των μαθημάτων κάθε χρόνου). Ο φοιτητής θα εργάζεται για περιορισμένο αριθμό ωρών (π.χ. 40 ώρες μηνιαίως) μέσα στο πανεπιστήμιο, προσφέροντας τις υπηρεσίες του σε βιβλιοθήκες, σπουδαστήρια, εργαστήρια, φοιτητική λέσχη, φοιτητικές εστίες.

ΜΕΤΕΓΓΡΑΦΕΣ
Καταργούνται προς Αθήνα - Θεσσαλονίκη
ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ κατάργηση των μετεγγραφών φοιτητών από περιφερειακά πανεπιστήμια σε κεντρικά (Αθήνας και Θεσσαλονίκης). Διαφορετικά, η επιτροπή προτείνει να υπάρχει σταθερός αριθμός εισακτέων ανά Τμήμα, με όλους τους υποψήφιους φοιτητές να συμμετέχουν στις ίδιες εξετάσεις, και με διατήρηση της ίδιας ελάχιστης βαθμολογικής βάσης για όλους. Μοναδική εξαίρεση θα αποτελούν - εφ' όσον γίνει δεκτή η πρόταση - άτομα με αναπηρίες ή πάσχοντα αποδεδειγμένα από σοβαρότατες ασθένειες. Για τα παιδιά οικογενειών χωρίς οικονομικές δυνατότητες, που φοιτούν σε τόπο διαφορετικό από τον τόπο μόνιμης κατοικίας των γονέων τους, θα πρέπει να προβλεφθούν ανταποδοτικές φοιτητικές υποτροφίες στα πανεπιστήμια στα οποία έχουν εγγραφεί. Με τη λύση αυτή καταργούνται εντελώς οι μετεγγραφές, εκτός αν αποδεδειγμένα κενωθεί θέση φοιτητή στο Τμήμα υποδοχής.

ΠΡΥΤΑΝΙΚΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ
Θα ψηφίζουν όλοι οι φοιτητές
ΣΗΜΕΡΑ οι εκλέκτορες των φοιτητών δεν εκλέγονται από το σύνολο του φοιτητικού πληθυσμού αλλά επιλέγονται από τις φοιτητικές παρατάξεις, ανάλογα με τα ποσοστά που έλαβαν στις φοιτητικές εκλογές. Έτσι όμως αναπτύσσονται πελατειακές σχέσεις. Προτείνεται λοιπόν καθολική ψηφοφορία όλων των φοιτητών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών σε διαφορετική κάλπη από τους καθηγητές, με 2 εκδοχές: Στη μία η βαρύτητα της ψήφου τους να μην υπερβαίνει το 50% του αριθμού των καθηγητών και στην άλλη το 80%. Το ποσοστό μάλιστα θα μειώνεται αν υπάρχει αποχή των φοιτητών, χωρίς όμως να πέσει κάτω από 40%.

ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Μάνατζερ και «συμβόλαιο» με την πολιτεία
ΠΡΟΤΕΙΝΕΤΑΙ εισαγωγή οικονομικού μάνατζερ στα πανεπιστήμια και λειτουργία των AEI με βάση 4ετές «συμβόλαιο» με την πολιτεία με εξειδίκευση των υποχρεώσεών τους, έτσι ώστε να τους δοθεί η δυνατότητα μεγαλύτερης ευχέρειας στη διαχείριση των οικονομικών τους, καθώς και φορολογική απαλλαγή του εισοδήματος των AEI όπως συμβαίνει στο εξωτερικό. Ταυτόχρονα, προκειμένου όλα να γίνονται με διαφανείς διαδικασίες, προτείνεται κάθε ίδρυμα να δημοσιοποιεί όλα τα οικονομικά του στοιχεία και κάθε Τμήμα να διαθέτει στο Διαδίκτυο πλήρη πληροφόρηση σχετικά με τα διοικητικά του όργανα, το πρόγραμμα σπουδών, το σύνολο των παρεχόμενων υπηρεσιών και τo ερευνητικό και διδακτικό έργο των μελών ΔΕΠ. Επίσης, το κάθε Τμήμα οφείλει να διατηρεί στον δικτυακό του τόπο βιογραφικά σημειώματα με τις σπουδές, την επιστημονική εμπειρία, το ερευνητικό έργο και τις κυριότερες επιστημονικές δημοσιεύσεις των καθηγητών του.

Ακόμα, οι σημερινοί πλήρους απασχόλησης καθηγητές προτείνεται να μετατραπούν σε πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, με ταυτόχρονη, σημαντική αύξηση των αποδοχών τους, ενώ όσοι δεν επιθυμούν να ενταχθούν σε αυτή τη ρύθμιση, θα μπορούν να διατηρούν εξωπανεπιστημιακή απασχόληση με μειωμένες, όμως, αποδοχές. Τέλος, μέριμνα πρέπει να δοθεί στο άνοιγμα των πανεπιστημίων προς το εξωτερικό μέσω διάθεσης πιστώσεων για επισκέπτες καθηγητές και ερευνητές, καθώς και της διαμόρφωσης συνθηκών προσέλκυσης διακεκριμένων επιστημόνων από το εξωτερικό.




Πηγή: ΤΑ ΝΕΑ
Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 18.04.2006 22:25:01
 
Αναγνώσθηκε 685 φορές