Πολιτείας & Πολιτικών κομμάτων

ΜΑΡΙΑ ΚΟΛΛΙΑ – ΤΣΑΡΟΥΧΑ

Βουλευτής Ν. Σερρών

Τηλ. 23210-99880-5, Fax: 23210-99889 Κιν. 6979 800364

Web Site: www.kollia.gr          E-mail: maria@kollia.gr

 

 

Σέρρες, 7 Φεβρουαρίου 2006

 

ΑΡΘΡΟ

 

«Σέρρες, πόλη Παιδείας και Πολιτισμού»

 

Η Ελλάδα για να έχει προοπτική στο νέο παγκόσμιο περιβάλλον, οφείλει να θέσει ως πρώτη προτεραιότητα και πρώτη επιλογή την επένδυση στη γνώση, με την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου και ποιοτικού συστήματος εκπαίδευσης – κατάρτισης. Ενός εκσυγχρονισμένου εκπαιδευτικού συστήματος σε όλες του τις πτυχές, που θα αποτελέσει τον πυρήνα   για τη μετεξέλιξη της Ελλάδος σε  κοινωνία - οικονομία της γνώσης

Η κοινωνία της γνώσης αποτελεί το σύγχρονο περιβάλλον κάθε δραστηριότητας. Για το λόγο αυτό και η Ευρώπη  έθεσε την παιδεία στην πρώτη της γραμμή, ως πυλώνα οικονομικής ανάπτυξης, τονίζοντας την ανάγκη αλλαγής προτεραιοτήτων και επιτάχυνσης των προσπαθειών στην κατεύθυνση νέων εκπαιδευτικών στόχων (αξιολόγηση, ενιαίο σύστημα επαγγελματικών προσόντων, σύνδεση της πανεπιστημιακής έρευνας με τη βιομηχανία, σύμπραξη πανεπιστημιακής κοινότητας με τις επιχειρήσεις με τη δημιουργία εταιρικών σχέσεων, διά βίου μάθηση κ.α.).

Σε αυτό το νέο περιβάλλον η νέα Κυβέρνηση εκτός από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες  προσαρμογής, που έχει λάβει έως σήμερα, θεωρεί απαραίτητη, ως επιλογή εθνικής σημασίας, τον εμπλουτισμό της εκπαιδευτικής πολιτικής με στοιχεία, που θα αναδεικνύουν τα πολιτιστικά μας χαρακτηριστικά στην εκπαιδευτική διαδικασία. Η γλωσσική παιδεία, η εξοικείωση των μαθητών  με την τέχνη και τις νέες τεχνολογίες, η πολιτιστική δημιουργικότητα, ο σεβασμός στην ιστορία, στο πολιτιστικό και φυσικό περιβάλλον, η συμβολή του ελληνικού πολιτισμού στη διαμόρφωση του ευρωπαϊκού πολιτισμού, ο ανθρωποκεντρικός χαρακτήρας της παιδείας, ο διδακτικός χαρακτήρας του πολιτισμού, που συμβάλλει στην καλλιέργεια και τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων προσωπικοτήτων, θεωρούνται πλέον  ως ζητήματα πρώτης προτεραιότητας.

Συνεπώς η έμφαση σε θέματα παιδείας και πολιτισμού, είτε μεμονωμένα είτε σε συνδυασμό, είναι επιβεβλημένη. Και είναι βέβαιο ότι αυτή η προσπάθεια θα αναδειχθεί τόσο σε εσωτερικό – εθνικό επίπεδο όσο και σε διεθνές.

Συμπερασματικά λοιπόν θα λέγαμε, ότι προωθείται μέσα στα πλαίσια μιας ενιαίας στρατηγικής για την παιδεία και τον πολιτισμό μία νέα εκπαιδευτική και πολιτιστική κίνηση, η οποία θα έχει ως επίκεντρο τους νέους πολίτες της κοινωνίας αυτής της χώρας, θα αποβλέπει στο μέλλον και είναι σίγουρο πως θα θέσει σταθερά και σταδιακά τη χώρα ανάμεσα στους πρωτοπόρους της Ευρωπαϊκής Οικογένειας.

Η επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο στο πλαίσιο της «κοινωνίας της γνώσης», στην έρευνα και την τεχνολογία, η δια βίου μάθηση, η βελτίωση των διαδικασιών επαγγελματικής κατάρτισης, η θεσμοθέτηση ευρωπαϊκού πλαισίου επαγγελματικών προσόντων και η αξιολόγηση  σε όλα τα επίπεδα, η διασύνδεση της παραγόμενης γνώσης με την έρευνα και την ανάπτυξη καινοτομιών ( τα κράτη  μέλη θα πρέπει να αυξήσουν τις δαπάνες τους για την έρευνα στο 2% του ΑΕΠ) είναι μερικές από τις λειτουργίες της εκπαίδευσης που θα μας απασχολήσουν ως χώρα αρκετά στο μέλλον.

Όλες αυτές οι δρομολογούμενες εξελίξεις, που είναι βέβαιο ότι θα τις συναντήσουμε μπροστά μας, μας υποχρεώνουν,  αν και καθυστερημένα, να αναλάβουμε πρωτοβουλίες στο όνομα της ιστορικής ευθύνης κάθε συμμετέχοντα στα κέντρα λήψης των αποφάσεων.

Στο μέλλον θα ερωτηθούμε για όσα πράξαμε αλλά και για όσα παραλείψαμε. Και επειδή είναι πολύ αργά για να ανακαλέσουμε  πίσω τα χρόνια που έφυγαν ή ίσως  άστοχο πια να κρίνουμε ή να καταλογίσουμε ευθύνες στους προγενέστερους από εμάς, ας προσπαθήσουμε να γίνουμε καλύτεροι σ’ αυτό που  έρχεται, για αυτούς που έρχονται. Άλλωστε, όταν μια σελίδα της ζωής σου είναι άσχημη, μερικές φορές είναι αρκετό και μόνο να τη  γυρίσεις.

Έχοντας ως αρχή μου ότι, αν θυμάσαι τα περασμένα, θα στοχάζεσαι καλύτερα για τα μελλούμενα,  κάνω αναδρομή  στο πρόσφατο παρελθόν, διερευνώ  τα αποτελέσματα των δύο αναπτυξιακών συνεδρίων, που πραγματοποιήθηκαν αλλά επειδή συνειδητοποιώ την αδυναμία να ορίσουμε ένα συγκεκριμένο διεκδικητικό πλαίσιο για τον τόπο μας, θεωρώ υποχρέωσή μου ως Βουλευτής, να δημοσιοποιήσω το προσωπικό μου όραμα για τον τόπο στο τομέα ευθύνης μου, ευελπιστώντας ότι το ίδιο θα πράξουν όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτή τη διαδικασία.

Θα  ήθελα λοιπόν οι συμπολίτες μου να γνωρίζουν εκ των προτέρων  πού διοχετεύω μεγάλο μέρος της  δυνατότητας  που μου δίνει το αξίωμά μου και παράλληλα να αξιολογηθώ για αυτό, όχι μόνο για τις προθέσεις αλλά  για το αποτέλεσμα μελλοντικά.

Δεν θεωρώ τον εαυτό μου πρωτεργάτη της αναστροφής της πτωτικής πορείας του Νομού Σερρών. Απλά πιστεύω ότι, όταν οι άνθρωποι αναλαμβάνουν για τον εαυτό τους κάποια αποστολή, δίνουν αξία, νόημα και περιεχόμενο στη ζωή τους. Ως απλός πολίτης πρώτα και ως βουλευτής που τιμήθηκε με την ψήφο των συμπολιτών της, ευελπιστώ ότι θα αποτελέσω ένα μικρό σκαλοπάτι, όπου θα πατήσουν άλλοι καλύτεροι για να προχωρήσουν περισσότερο από εμάς και με αυτήν την προοπτική καταθέτω την πρόταση μου, ζητώντας  την συμπαράσταση σε αυτή την πρωτοβουλία όλων των πνευματικών  και πολιτικών δυνάμεων του τόπου, ώστε  να κάνουμε τις Σέρρες Πόλη Παιδείας και Πολιτισμού.

 

Κανείς από εμάς δεν εκλέχθηκε για να είναι αρεστός, αλλά για να είμαστε χρήσιμοι και είναι αναμφισβήτητο ότι κρινόμαστε αλλά και θα κριθούμε από την αποτελεσματικότητά μας. Η δικαίωση των πόθων των νέων ανθρώπων είναι η μεγαλύτερη υποχρέωση  κάθε Κυβέρνησης και  όπως είπε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής  «στην πολιτική κάθε απόφαση δεν αρκεί μόνο να είναι σωστή αλλά πρέπει να λαμβάνεται και στην κατάλληλη στιγμή».

Φαίνεται, συνηθίσαμε να επικρατούν οι δυνάμεις της αδράνειας των πολλών. Αυτή η κατάσταση θα πρέπει πια να ανατραπεί.

 

Πιστεύω ότι ήρθε η κατάλληλη στιγμή για τον τόπο μας να διεκδικήσουμε:

Να γίνει η πόλη  μας, οι  Σέρρες,  Πόλη Παιδείας και Πολιτισμού.

 

Το πρώτο ερώτημα που πρέπει να απαντηθεί είναι:  γιατί η πόλη μας:

 

Η γεωγραφική της θέση στον άξονα σύνδεσης με την ευρύτερη Ανατολική Ευρώπη,      η γειτνίασή  της με την Θεσσαλονίκη και η εύκολη πρόσβαση σε αυτήν, ο υπερκορεσμός που παρατηρείται τα τελευταία χρόνια στα δύο Πανεπιστήμια της Θεσσαλονίκης και η αδήριτη  ανάγκη για διεύρυνσή τους, η περιθωριοποίηση των διαφόρων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων ανά τη χώρα, γεγονός αναμενόμενο αφού πολλά από αυτά δημιουργήθηκαν χωρίς κανένα σχεδιασμό και μακροπρόθεσμη προοπτική και τέλος η ύπαρξη μιας οργανωμένης  Εκπαιδευτικής Κοινότητας του ΤΕΙ και του ΤΕΦΑΑ Σερρών, που διαρκώς αναπτύσσεται, μας δίνουν αναμφισβήτητα ένα συγκριτικό πλεονέκτημα.

 

Δεύτερο: Ποιες πρωτοβουλίες έχουν αναληφθεί προς  αυτήν  την κατεύθυνση:

 

Από τη συνεργασία μας με τους Προέδρους του ΤΕΙ Σερρών κ. Μουρατίδη και του ΤΕΦΑΑ Σερρών κ. Καμπίτση προέκυψε ως πρώτη προτεραιότητα η ενοποίηση του χώρου εγκατάστασης των δύο ιδρυμάτων με τη δημιουργία ενός Πανεπιστημιακού campus στις Σέρρες και η ανάπτυξη μιας ευρύτερης και ουσιαστικής συνεργασίας μεταξύ των δύο Ιδρυμάτων.

         Ήδη μετά και από την παραχώρηση έκτασης 47 στρεμμάτων (που γειτνιάζουν με το ΤΕΙ Σερρών) του Σταθμού Γεωργικής Έρευνας Σερρών για χρήση 99 ετών, από τον Υφυπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων κ. Κοντό στο ΤΕΦΑΑ Σερρών, σχεδιάζεται η κατασκευή νέων κτιριακών εγκαταστάσεων, προκειμένου να μετεγκατασταθεί το ΤΕΦΑΑ Σερρών, με παράλληλη παραχώρηση του σημερινού χώρου φιλοξενίας του   (π. Εκπαιδευτήρια Παλάζη)  για τις ανάγκες της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Σερρών. 

Εντωμεταξύ με την πρόσφατη εξασφάλιση χρηματοδότησης  από το Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΕΠΕΑΕΚ & ΠΕΠ Κεντρικής Μακεδονίας) για τις νέες κτιριακές υποδομές, που απαιτούνται για την εγκατάσταση των Τμημάτων Διεύρυνσης (Πληροφορικής και Επικοινωνιών και Γεωπληροφορικής και Τοπογραφίας) του ΤΕΙ Σερρών αντιμετωπίζονται τα σοβαρά στεγαστικά προβλήματα του Ιδρύματος και αρχίζει να  υλοποιείται η ιδέα ενοποίησης των δύο Ανώτατων Ιδρυμάτων της πόλεως.

Για την ολοκλήρωση του έργου και την κάλυψη μελλοντικών αναγκών, επιβάλλεται η παραχώρηση και από το Δήμο Σερρών των χώρων που γειτνιάζουν με το ΤΕΙ Σερρών, που θα  μας δώσει τη δυνατότητα να διεκδικήσουμε τη φιλοξενία ενός νέου Ανώτατου Τμήματος στις Σέρρες.

Καθόσον μάλιστα η υποστήριξη της έρευνας κρίνεται απαραίτητη προϋπόθεση και είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την πραγμάτωση των στόχων μας, έχει ήδη εγκριθεί Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα για το ΤΕΦΑΑ Σερρών και έχουν χρηματοδοτηθεί από διάφορες πηγές ερευνητικές προτάσεις του. Σε ότι  αφορά το  ΤΕΙ Σερρών, είναι γεγονός ότι βρίσκεται ένα βήμα μακρύτερα μιας και όχι μόνο έχει Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα και έχει ενταχθεί στη ζώνη καινοτομίας, αλλά έχει προχωρήσει και σε συνεργασίες με άλλα Ιδρύματα του Εξωτερικού.

 

Τρίτο: Ιεράρχηση των προτεραιοτήτων: 

 

1) Η ενδυνάμωση των δύο Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων, όχι μόνο σε επίπεδο βελτίωσης των υποδομών αλλά κυρίως η ενίσχυσή τους, με επιπλέον Εκπαιδευτικό Προσωπικό, που είναι απαραίτητο για την σωστή λειτουργία του και την προαγωγή της έρευνας.

2)  Η υποστήριξη πρωτοβουλιών τους που στοχεύουν σε  διεθνείς συνεργασίες με πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα (μελετάται η θεσμοθέτηση της δυνατότητας μετάκλησης ξένων, εκτός ιδρυμάτων, έγκριτων επιστημόνων για διδασκαλία και έρευνα)   ή   ακόμη και η πιθανή μετεξέλιξη τους σε νέες κατευθύνσεις (όπως ήδη διερευνάται από το ΤΕΦΑΑ Σερρών),  ή η λειτουργία  τους και ως επιμορφωτικά κέντρα, (κοινοτική οδηγία αναφέρεται στην υποχρέωση της χώρας μας για 10% ετήσια επιμόρφωση του συνόλου των εκπαιδευτικών στην εκπαίδευση).

3) Η ανάπτυξη και υποστήριξη πρωτοβουλιών (Ινστιτούτο διά βίου μάθησης ΤΕΙ Σερρών)  στην κατεύθυνση επιμόρφωσης πτυχιούχων, ενηλίκων και γενικότερα της δια βίου μάθησης, ώστε να διευκολύνεται η προσαρμογή των εργαζομένων και μη στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς εργασίας καθώς και η  διεκδίκηση από μέρους μας νέων  υποδομών, με τη δημιουργία ενός νέου, πλήρως ανεπτυγμένου Κέντρου Εκπαίδευσης Ενηλίκων στις Σέρρες. Επίσης επιπλέον αξιοποίηση προγραμμάτων εκπαίδευσης του ΥΠΕΠΘ  (περιβαλλοντική εκπαίδευση) σε συνεργασία με φορείς του Ν. Σερρών αλλά και άλλων κέντρων και πανεπιστημίων, προκειμένου να αναδειχθεί  ο Νομός Σερρών ως περιβαλλοντικό κέντρο της Βορείου Ελλάδος.  

4) Η διεκδίκηση νέου τμήματος Ανωτάτης Εκπαίδευσης:  για το λόγο αυτό ήδη έχει κατατεθεί προς τη Σύγκλητο του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης κοινή επιστολή φορέων του Νομού.

Αποτελεί πρόταση που είχε εξαγγελθεί προεκλογικά  από τον Πρωθυπουργό κ. Κ. Καραμανλή και αποτέλεσε θέμα συζήτησης μας με παράλληλη ενημέρωση της  Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων κ. Γιαννάκου.

 

Στην κατεύθυνση αυτή έχουν πραγματοποιηθεί συναντήσεις με την Διοίκηση του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Αναμένεται εντός μηνός να ολοκληρωθεί ο στρατηγικός σχεδιασμός του για την επόμενη 20ετία, ενώ παράλληλα ήδη έχουν δρομολογηθεί πρωτοβουλίες  διερεύνησης του αντικειμένου του νέου τμήματος, που σκοπό έχουν την άμεση κατάθεση συγκεκριμένης πρότασης δημιουργίας νέου Τμήματος.

 

 Γιατί και ο πολιτισμός;

 

Δεν μπορούμε να αναφερόμαστε στην  ανάπτυξη μιας περιοχής, χωρίς να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη το σκέλος της πολιτιστικής του ανάπτυξης. Ένας πολιτισμός, που πρέπει να διαχέεται σε όλο το Νομό και να αφορά όλους τους κατοίκους του, με την προσδοκία ότι οι πολίτες από χρήστες και αποδέκτες θα μετατραπούν τελικά σε κοινωνούς πολιτισμού.

Θα πρέπει να ξεπεραστεί η άποψη ότι ο πολιτισμός και η πολιτιστική παρέμβαση είναι οι σποραδικές και εφήμερες γιορτές. Μέλημά μας πρέπει να είναι η εγκαθίδρυση μονίμου παιδευτικού κλίματος, με την ανάληψη προσπάθειας επηρεασμού, ώστε όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτή τη διαδικασία να αποβλέπουν στην οργάνωση και λειτουργία θεσμών, που δεν θα προσφέρουν απλά και μόνο αναψυχή αλλά θα συμβάλουν ενεργά στην ανάπτυξη και προκοπή του τόπου. Κατά την άποψη μου, πρώτη προτεραιότητα  είναι όλοι οι άνθρωποι του πολιτισμού, από όλους τους τομείς, να συνεργαστούν και να καταθέσουν τις προτάσεις τους με σκοπό να καταλήξουμε σε μια ενιαία, βασική κεντρική ιδέα, που θα αποτελέσει και την ιδεολογία του όλου σχεδιασμού μας.

 

Ενός σχεδιασμού, που όπως επιτυχημένα και αποτελεσματικά συμβαίνει σε άλλες περιοχές της χώρας, θα  μπορούσε να  αποτελείται από ένα πλέγμα πολιτιστικών εκδηλώσεων και λειτουργιών, από επιμορφωτικά σεμινάρια, που θα αναφέρονται σε διάφορα πολιτιστικά θέματα, σχετικά με την ιστορία του τόπου μας, τη λαογραφία, τις ρίζες του και την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά του, έχοντας βέβαια πάντα στην κορυφή της πυραμίδας τα καλλιτεχνικά εργαστήρια για όλες τις μορφές της τέχνης, για το χορό, για τη  μουσική, για το θέατρο, για τον κινηματογράφο, για τα εικαστικά, χώρους, όπου θα αναπτύσσεται η δημιουργικότητα και θα καλλιεργείται η καλαισθησία.  Μια κεντρική ιδέα με αρχή την γεωγραφική διαφοροποίηση σε όλο το Νομό, που θα περιορίζει την ομοιομορφία των εκδηλώσεων, των μεθόδων και των διαδικασιών και με βεβαιότητα θα μπορούσε να τύχει ουσιαστικής ενίσχυσης από μέρους της πολιτείας.

Ο τόπος έχει βαθιές ιστορικές μνήμες, με πλούσια λαϊκή παράδοση. Υπήρξε σταυροδρόμι γεγονότων, αναστατώσεων και μεταβολών. Από τις αρχές του 19ου αιώνα και στη συνέχεα στις αρχές του 20ου οι νέοι πληθυσμοί (Βλάχοι, Σαρακατσάνοι, Θράκες, Μικρασιάτες, Πόντιοι, Ηπειρώτες, Κρήτες, Πελοποννήσιοι , παλιννοστούντες), μαζί με τους γηγενείς πληθυσμούς (Δαρνακοχωρίτες, ντόπιους κ.α.) συμπλήρωσαν το πολιτισμικό μωσαϊκό του. Αυτό το μοναδικό μωσαϊκό, που δύσκολα το συναντά κανείς σε άλλες περιοχές της χώρας μας, θα μπορούσε να γίνει αντικείμενο ευρύτερης και βαθιάς επιστημονικής ανάλυσης, ώστε  να προκύψουν νέα έργα δημιουργικής σύνθεσης, που θα τύχουν και της ανάλογης προβολής. Από αυτό αναδύεται και η ανάγκη δημιουργίας ενός πάρκου πολιτισμού,  μια πρόταση υψίστης σημασίας, που αν αξιοποιηθεί ανάλογα και με την υποστήριξη και καθοδήγηση της Πανεπιστημιακής Κοινότητας του ΤΕΦΑΑ, θα μπορούσε να καταστήσει τις Σέρρες κέντρο λαϊκού πολιτισμού της ευρύτερης περιοχής.

 

Το μεγαλύτερο συγκριτικό μας πλεονέκτημα είναι η παρουσία αξιόλογου εκπαιδευτικού δυναμικού στα δύο Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της πόλης μας αλλά και το πλήθος των διακεκριμένων Σερραϊκής καταγωγής επιστημόνων της ημεδαπής και αλλοδαπής, των οποίων η ενεργοποίηση απαιτείται και σε ρόλους συμβουλευτικούς σε σχέση με τους φορείς της περιοχής.

 

Ευθύνη δική μας είναι να δημιουργήσουμε στον τόπο μας τις προϋποθέσεις εκείνες που θα αναδεικνύουν τα συγκριτικά μας πλεονεκτήματα και που σε συνδυασμό με τις κυβερνητικές επιλογές για ενίσχυση της Περιφέρειας, τις προτεραιότητές της, (Αειφόρος τουριστική ανάπτυξη  ως σημαντικός μοχλός περιφερειακής ανάπτυξης),  θα μας δώσουν τη δυνατότητα μακροπρόθεσμα και σταθερά να αναστρέψουμε τη φθίνουσα πορεία όχι μόνο της  οικονομικής ζωής αλλά και των υπολοίπων τομέων δράσης  του τόπου μας.

Γιατί σήμερα με τις ενέργειες και τα σχέδιά μας για την παιδεία και τον πολιτισμό, θέτουμε τα θεμέλια για το μέλλον, για μια καλύτερη κοινωνία, σαφώς παραγωγικότερη και αποδοτικότερη, σύγχρονη με τις απαιτήσεις των καιρών και των περιστάσεων, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Το όραμά μας και το σχέδιό μας αφορά το μέλλον του τόπου μας, το μέλλον της κοινωνίας, και είναι σίγουρο ότι θα κριθούμε και πρέπει να κριθούμε αυστηρά  από τους πολίτες, που θα είναι οι κύριοι πρωταγωνιστές που θα επωμιστούν το βάρος της πραγματοποίησης του δύσκολου αυτού εγχειρήματος, από τις επόμενες γενιές που θα δρέψουν και θα γευτούν τους καρπούς των δικών μας έργων αλλά και από τους ιστορικούς του μέλλοντος.


Οφείλουμε να πετύχουμε.



Αποστολή σελίδας   Εκτυπώσιμη μορφή σελίδας   Προσθήκη σελίδας στα Αγαπημένα 
Πείτε τη γνώμη σας για το άρθρο
©1998-2024, Έδρα Εκπαίδευσης, Ι.Π.Ε.Τ.
 
Επιστροφή
Δημοσιεύθηκε την: 07.02.2006 11:20:01
 
Αναγνώσθηκε 864 φορές